Publicerat Oktober 16, 201114 yr tjenare forumet! I år har det tydligen uppstått komplikationer i min faders jaktlag med hur de ska dela upp köttet sinsemellan... det är alltså som såhär att alla jägare har inte deltagit lika mycket i allt arbete och all jakt. är det någon här som har en idé om hur man kan göra för att lösa ett sådant problem? om det finns några riktlinjer eller om man ska försöka räkna om allt till procent?? alla tips och rekommendationer uppskattas
Publicerat Oktober 16, 201114 yr För de första tycker jag man ska kolla, hade dom legitima anledningar till att inte komma på jakt eller arbete, för de finns ju sånt man inte kan styra över (sjukdomar) och sånt
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Bara de som deltog under jakten när ett djur fälldes får del av det djuret. Så funkar de flesta jaktlagens köttdelning. Skulle man dela kött efter hur mycket jobb man har lagt ner på förberedelser så får de nog det svettigt med tanke på att det finns folk som inte gör annat än att kratta passlinorna och de som inte kan göra en massa pga jobb, familj osv... Dela köttet efter deltagandet på jakten är mitt råd.
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Hur är laget uppbyggt? Är det en massa olika markägare eller arrenderas all mark tillsammans. Detta har stor betydelse för svaret enligt mig. //
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Instämmer om köttet! är man inte med inget kött! Gällande röjning bygga pass så har flera jaktlag tröttnat på latmaskar här o bestämt tex 2dar där laget samlas o hjäps åt! Dom som inte behagar vara med får betala mellan 500kr-1000kr till jaktlag. hoppas få till samma i mitt lag
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Vårt älglag består av både markägare och arrendatorer, endast de som varit med när djuret fällts får vara med och dela kött. Är man med endast halvdag och det fälls djur den halva dag man inte är med blir det inget kött. Problemet med arbetsinsats före jakt, passbyggen o.dy. tror jag alla lag har. Vi slaktar och styckar, städar kylrum och slaktbod efter turlista, den som inte kan vara med får själv fixa ersättare och ta sin tur nästa gång, detta har funkat fint i ca 25år.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr I jaktlaget hemmavid (där 15 av 20 är markägare) får alla en köttlott oavsett om de varit med på jakten eller er, eller ens gjort ett handtag
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Hos vårat lag funkar det så att de som har en arrende del eller markdel får en kött del, övriga ingenting för de är ju då uppenbalrigen jakt gäster. Ja för utom en mark ägare, han har två delar, men så har han en tredje del av marken själv!
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Vi har sex stycken köttlotter, förutom markägaren har varje jägare en andel. Eftersom vi är ett litet lag (5 jägare) så delas allt fällt på dessa lotter (förutom kalv som delas på två), och det oavsett man varit med på jakten eller inte. På så sätt blir det enkelt med fällavgifter, arrende och liknande. Detta fungerar nog om man är ett litet gäng som känner varandra, dvs arbetet spritt över året blir jämt. Och jag som bor längst från marken kan oftast inte vara med på styckning mitt i veckor, men ena sidan är jag väldigt aktiv vid passbygge och röjning.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Vi kör så här att de som har varit med o jagat alla dagar en helg får en hel lott, de som bara har jagat en dag får en halv lott. Men ibland så kan det finnas olika orsaker att vi går i från detta. Som nu så jagades det måndag,tisdag, lördag och söndag. Då får alla en hel lott om dom jagar lördag och söndag, för alla kunde inte vara med o jaga måndag och tisdag.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Vilka krångliga system alla har. I ena laget här går vi efter pengar, dom som betalar arrende och fällavgifter får en del av köttet, det tycker jag känns som ett rätt bra sätt, vi har dock inga problem med att folk är borta under jakten utan alla utom någon enstaka brukar vara med. I andra laget så är det dom som är med då älgen ramlar som får dela på köttet och fällavgifterna ett system jag inte tycker känns riktigt rättvisst mot folk som bor 20 mil från jaktområdet som kanske inte kan komma ut på vardagarna då jag och dom rostiga gubbarna jagar, vore ju bättre om alla delade på alla avgifter och fick en del av köttet.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Vi har oxå fått ett delnings problem vi har en jägare som inte har tagit ledigt. Han har kommit till skogen vid ca kl 10 vi andra har varit ute från 7 sen har åkt och jobbat kl 13 oo. Vi andra har varit i slakteriet tills kl 19 00 . Och han kräver lika mycket kött.. Vi är 10st och har skjutit 8 älgar.. Hur skulle ni ha gjort?
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Tycker den stora frågan verkar vara: Jagar man för att det är kul eller för att få kött? Det enklaste systemet som jag varit med i är att den som vill ha kött betalar för det. Pengarna går till nästa års arrende.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Klart det blir irriterat när en jägare inte kan närvara före jakt då allt förarbete skall göras tex bära ut pass eller När personen bara är med 2 dagar typ men skall ha likvärdig del i köttandel.. han har ju betalat som det så fint heter! Är man ett j-lag då skall det funka som ett lag eller hur! ju fler som ställer upp ju fortare blir man färdig.. Det gäller att ha ett bra system i laget som alla är nöjd med!
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Är man ett j-lag då skall det funka som ett lag eller hur! ju fler som ställer upp ju fortare blir man färdig.. Det gäller att ha ett bra system i laget som alla är nöjd med! Amen på det!
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Klart det blir irriterat när en jägare inte kan närvara före jakt då allt förarbete skall göras tex bära ut pass eller När personen bara är med 2 dagar typ men skall ha likvärdig del i köttandel.. han har ju betalat som det så fint heter! Är man ett j-lag då skall det funka som ett lag eller hur! ju fler som ställer upp ju fortare blir man färdig.. Det gäller att ha ett bra system i laget som alla är nöjd med! Färdig med vad då? Att ha kul?
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Risken är ju att vi skjuter älg tex kl 12 30 sen åker alla och jobbar kl 1300 hur skulle det gå?
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Om tveksamheter uppstår så har man itne en solklar överenskommelse innan! Detta är något man, för allas trivsel, ska ha löst innan jakten. Att ändr aregler i efterhand är nog ett solklart sätt att skapa osämja i laget!
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Om tveksamheter uppstår så har man itne en solklar överenskommelse innan! Detta är något man, för allas trivsel, ska ha löst innan jakten. Att ändr aregler i efterhand är nog ett solklart sätt att skapa osämja i laget! +1 På det, om inte annat så måste man inse att den övk man haft måste äras och sedan inför nästa år, efter delning detta år, så tar man upp frågan igen till behandling/beslut. /Christian
Publicerat Oktober 19, 201114 yr +1 På det, om inte annat så måste man inse att den övk man haft måste äras och sedan inför nästa år, efter delning detta år, så tar man upp frågan igen till behandling/beslut. /Christian +1 tillbaka! Har varit där själv.. Manb får bita i det sura äpplet, då reglerna är som de är. Och sedan verka för en förändring.
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Om tveksamheter uppstår så har man itne en solklar överenskommelse innan! Detta är något man, för allas trivsel, ska ha löst innan jakten. Att ändr aregler i efterhand är nog ett solklart sätt att skapa osämja i laget! Här slog du nog huvudet på spiken. Då får man nämligen tänka till vilka situationer man själv kan hamna i.
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Om tveksamheter uppstår så har man itne en solklar överenskommelse innan! Detta är något man, för allas trivsel, ska ha löst innan jakten. Att ändr aregler i efterhand är nog ett solklart sätt att skapa osämja i laget! +1 På det tänk om det vore så i varje jaktlag!
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Det korrekta är att man får köttandel med utgångspunkt från den jakträttsandel man har. En jakträtts andel får man antingen genom att äga mark eller arrendera jakträtt. Detta är vad som gäller om inget annat är sagt & det räcker inte med att det är sagt muntligt. Avikelser från detta måste samtliga jakträttsinnehavare godkänt skriftligt innan jaktens början. Det går inte att kräva att alla medlemmar i ett jaktlag skall bidra lika många arbetstimmar. Vissa personer i jaktlagt bor ett stenkast från marken andra bor 30-40 mil därifrån. Vad man möjligen kräva är pengar till en gemensam kassa eller arbetstimmar inget annat. //Lasse D.
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Det korrekta är att man får köttandel med utgångspunkt från den jakträttsandel man har. En jakträtts andel får man antingen genom att äga mark eller arrendera jakträtt. Detta är vad som gäller om inget annat är sagt & det räcker inte med att det är sagt muntligt. Avikelser från detta måste samtliga jakträttsinnehavare godkänt skriftligt innan jaktens början. Det går inte att kräva att alla medlemmar i ett jaktlag skall bidra lika många arbetstimmar. Vissa personer i jaktlagt bor ett stenkast från marken andra bor 30-40 mil därifrån. Vad man möjligen kräva är pengar till en gemensam kassa eller arbetstimmar inget annat. //Lasse Då plusettar jag den hära, dårå... Plus det Max å Chrille sagt ovan. Oavsett vad som ska gälla SKA det vara klarlagt INNAN jakten inleds. Att begära egen eller monetär insats i/till det arbete som krävs är rimligt och rätt. Att faktiska utgifter i kronor och ören delas på samma sätt som köttet är även det rimligt och rätt. -- Mats
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Om tveksamheter uppstår så har man itne en solklar överenskommelse innan! Detta är något man, för allas trivsel, ska ha löst innan jakten. Att ändr aregler i efterhand är nog ett solklart sätt att skapa osämja i laget! Vi har regler men vissa vill inte följa dom. Det är ju tråkigt för stämnigen . Men det är ju älg jakt det handlar om