Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

köttdelning

Featured Replies

Publicerat

Undrar hur det kommer sig att Älgjakten är den jakten jag ser minst fram emot varje år....

Allt detta, jag vill du vill rätt är rtt o fel är fel fimpar lusten att jaga Älg.

Varje år så är det samma prat o diskutsioner hemma vid och det verkar vra så på många håll.

Tror jag ska sälja min Älgjakt :o Eller inte :ph34r:

//

• 3 weeks later...
Publicerat

Vi delar en vuxen på alla skyttar, en vuxen på alla markägare. Sedan Delas kalvarna på en Grupp i laget med fyra skyttar som de tar...då vi är 16man i laget och vi har två kalvar och två vuxna om året funkar detta bra. Den vuxna som går till markägare delas per hektar man äger. Och den vuxna som går till skyttarna delas helt enkelt på 16 man!

Publicerat

I mitt ena lag delar vi 1 vuxen på fyra man och en kalv på 2 man. Sedan går alla runt på en löpande lista, så vissa år blir man utan kött men å andra sidan får man rätt mycket de andra åren.

Publicerat

Alla på marken när djuret fälls får lika delar kött. Kalvhalva går enl lista. Dom på marken som är först på listan får en halva. Är det din tur att få halva men inte är på marken, markeras det ändå som om du fått en halva. Näste man på tur, är han där får han en halva annars en markering som om du fått....

Det är helt omöjligt att hitta ett rättvist system på delning. En stor markägare kanske vill ha mer än den lilla. Hundkarlen kanske borde få mer för han har större kostnader för jakten, men hela laget har nytta av hunden. Kanske hundarna skulle få en "egen" lott? Väljer du att arbeta istället för att jaga så kan man tycka att den har råd att köpa kött istället.....

Rättvisat är kanske ett system där alla får möjlighet att köpa samma mängd kött från laget. Avstår någon sin lott eller delar av så kan någon annan få köpa eller så kan man sälja den lotten utanför laget. Sen får man betalt av laget för varje jaktdag. Så när året är slut summeras varje deltagares jaktdagar och summan från köttet delas på totala antalet jaktdagar. Då får alla samma möjlighet till kött och dom som lagt ner mest "arbete" med att jaga får lön för mödan..... Kanske går det även räkna in arbetet inför jakten. Väljer man att nyttja tex semestern till jakten och jaktförberedelser samtidigt som någon annan bara glider med och skyller på jobb/familj, kanske man ska ha något för uppoffringen? Jakten infaller varje höst och det är upp till var och en att planera semester, komtid mm efter det. Det är ju inte direkt en överraskning att älgjakten börjar och att det krävs några mantimmar i förberedelser för att få det att funka bra.