Hoppa till innehåll

Storviltskaliber utan bälte.


Joacim

Recommended Posts

Hej.

Har sökt ett tag efter en M98 i 9x57 för att kunna bygga mig en lite grövre "plain game" bössa som lagom kompletterar min 7x57 som är väldigt Safari inspirerad.

Har hittat ett par stycken och var på väg att slå till på den på fritid och vildmarksliv när jag plötsligt slogs av tanken, "varför satsa på något som ändå är så likt min 7x57a?". Bättre är nog ändå att tillsammans med er komma fram till en kaliber som kan användas för de stora och som ändå går ner i en standard M98 och där kalibern harmoniserar med min 7x57a.

Själv går jag i tankar kring 10,75x68 och liknande kalibrar. Nå, vad tycker ni?

Ös på med förslag så att projektet kan ta fart någon gång. Under tiden som ni ger förslag så ger jag mig ut och söker efter en lämplig M98/donator.

Mvh/Joacim

Using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9,3x64 känns ju intressant ^_^

Frågan är om den verkligen är det.

Visst, en intressant kaliber som sådan men med de regler som finns i Afrika idag så är den inte högintressant.

Precis som för många andra så är det än så länge bara en dröm att ta med mina kommande afrikainspererade studsare på en safari. Men en dag kanske drömmen blir till verklighet och då vill jag inte vara begränsad.

Rätta mig gärna om jag har fel men på en del håll i Afrika så är .375 minimum för storvilt, vilket gör att 9,3 (.366) går bort.

Du borde ha fler förslag i gömmorna, va inte blyg nu grabben ;)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var det inte .378 Weatherby Magnum som röstades fram som den bästa kalibern? :lol:

I mina efterforskningar som novis på storkalibrarna så kändes .416 Rigby som ett riktigt bra alternativ!

Hyffsat samma kulbana som 9.3x62 men med "aningen" mer energi bakom ;)

Nackdelen är väl att den har en egen hylsa (ja, det har väl alla men den här delar inte några mått med andra än .338 Lapua och några andra mer sällsynta) och det ställer lite jobbigare krav på lås och slutstycket.

.458 Lott har jag också tittat på men den kändes på tok för overkill...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det med 416 Ruger? behöver ta upp stötbotten lite, men annars bör det vara lugnt va?

Problemet är väll att den inte är så värst klassisk :blush:

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var det inte .378 Weatherby Magnum som röstades fram som den bästa kalibern? :lol:

I mina efterforskningar som novis på storkalibrarna så kändes .416 Rigby som ett riktigt bra alternativ!

Hyffsat samma kulbana som 9.3x62 men med "aningen" mer energi bakom ;)

Nackdelen är väl att den har en egen hylsa (ja, det har väl alla men den här delar inte några mått med andra än .338 Lapua och några andra mer sällsynta) och det ställer lite jobbigare krav på lås och slutstycket.

.458 Lott har jag också tittat på men den kändes på tok för overkill...

Bra och trevliga funderingar.

Problemet är att jag vill kunna hålla någotsånär samma linjer mellan 7x57an och den grövre. Givetvis kommer måtten att skilja en del då jag inte har några direkta planer på att vilja ha frakturer på nyckelbenet vid första rycket i avtryckaren. Men ni förstår säkert hur jag menar.

Därför är tanken att bygga kring en M98 i 8x57JS, dessa är perfekta donatorbössor som man kan få till väldigt bra pris.

Vill göra så små ingrepp som möjligt vid magasinschakt/brunn och liknande för att hålla stocken så slim som möjligt och slippa den där klassiska "boxen" som så ofta blir kring just magasinbrunnen annars.

Vill helst komma runt bältet. Varför vet jag egentligen inte, skulle jag sedan av någon anledning ångra mig så kommer jag nog satsa på 416 Taylor. Men i första skedet är det utan bälte som är av intresse som sagt.

Varför göra något enkelt när man kan göra det så krångligt som möjligt ;)

Såg nu att jag blandar ihop 416Rem Mag med Rigbyn och den senare har ju faktiskt inget bälte :)

Helt klart en kandidat värd att fundera kring :) Tack Jens!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brotcha upp till 8x64 eller varför inte 8x68S? Den senare lämnar inget nyckelben oberört i längden dock. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brotcha upp till 8x64 eller varför inte 8x68S? Den senare lämnar inget nyckelben oberört i längden dock. ;)

Hade det varit en kontinental storviltskaliber jag hade sökt så hade dina två val suttit perfekt. Tror dock att PHn ormar sig lite lätt om man kommer på buffelsafari iklädd en 8mm patron ;)^_^

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.425 westley richards

Det är kalibern som bilden ovan visar. Har forskat runt lite och kikat och konstaterat att det nog tyvärr är till att handikappa sig lite väl bra.

Hylsor är inte det lättaste att frambringa och jag vågar inte ens tänka på vad laddverktyg till en slik kostar :blush:

Nåja, får nog fortsätta letandet :P

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade det varit en kontinental storviltskaliber jag hade sökt så hade dina två val suttit perfekt. Tror dock att PHn ormar sig lite lätt om man kommer på buffelsafari iklädd en 8mm patron ;)^_^

MVH/Jocke

Jaha, när åker du på denna safari då? :P;) Överväger om jag skall ta mig råd om två år, men då har jag sparat i 10 typ och har fortfarande inget värre än 9,3x62/74R.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, när åker du på denna safari då? :P;) Överväger om jag skall ta mig råd om två år, men då har jag sparat i 10 typ och har fortfarande inget värre än 9,3x62/74R.

För att citera vad jag skrev i mitt andra inlägg här uppe i tråden

"Precis som för många andra så är det än så länge bara en dröm att ta med mina kommande afrikainspererade studsare på en safari. Men en dag kanske drömmen blir till verklighet"

Har inte pengar till det i dagsläget. Med andra ord bara en dröm. Vapenintresset är mitt största intresse och jag väljer att lägga överskottet av min ekonomi där. Att bygga vapen med särskilda inriktningar är något jag börjat intressera mig av på senare tid. Att jag tagit rygg på den gode Bell och ett antal andra PHs kan väll knappast gå någon obemärkt förbi?

Varför väljer jag då att göra detta?

Resan är en dröm i sig men att få iordningställt ett "par" med vapen där inspirationen är plockad från den afrikanska kontinenten på 1920-50talet är en än större dröm. Dock vill jag givetvis inte på något sätt "handikappa" mig i form av att strunta i kikarsikten eller att pipa vapnen i kalibrar som inte är tillåtna för jakten som den är tänkt för.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min första tanke är precis som din 10,75x68. Ompipningar till den kalibern är nog inte vanliga. :P

En 8-kantig pipa med safaririktmedel givetvis. Läs Fredrik Franzens artikel om kalibern i J&J som kom för några månader sedan. Jag tycker dock att uttalandena om rekylen i artikeln är starkt överdrivna. Jag har själv en Mauser Obendorf från 1921, naturligtvis känns det att det inte är 308an jag skjuter med, men rekylen är på inga sätt elak, utan en lång utdragen knuff. Ungefär som en 9,3x57 med lite tillväxthormon ;) . Skall tillägga att min är ganska krokigt stockad och försedd med träbakkappa.

Jag provsköt för skojs skull med gammal blyspetsammo i ett 5" träblock. Kulan gick naturligtvis igenom och hade sedan en resa på över 2m i grus och jord innan den stannade. Genomträngning så det räcker!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara skita i "Afrika-kravet"? Den dan du har råd med en Afrikaresa där dangerous game ingår så kan du nog köpa en ny pipa till Blasern också. Eller en CZ 550 Magnum i 375 eller 416 Rigby...

404 Jeffery (10,75x73) andas ju Afrika annars, betydligt mer potent än 10,75x68, och användes mer än 416 Rigby. Garanterat hanterbar rekyl också ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

404 Jeffery (10,75x73) andas ju Afrika annars, betydligt mer potent än 10,75x68, och användes mer än 416 Rigby. Garanterat hanterbar rekyl också ;)

404 Jeffery kräver vad jag förstår lite modifieringar av magasin och matning, eller har jag fel? Iofs inget problem för en kompetent smed.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min första tanke är precis som din 10,75x68. Ompipningar till den kalibern är nog inte vanliga. :P

En 8-kantig pipa med safaririktmedel givetvis. Läs Fredrik Franzens artikel om kalibern i J&J som kom för några månader sedan. Jag tycker dock att uttalandena om rekylen i artikeln är starkt överdrivna. Jag har själv en Mauser Obendorf från 1921, naturligtvis känns det att det inte är 308an jag skjuter med, men rekylen är på inga sätt elak, utan en lång utdragen knuff. Ungefär som en 9,3x57 med lite tillväxthormon ;) . Skall tillägga att min är ganska krokigt stockad och försedd med träbakkappa.

Jag provsköt för skojs skull med gammal blyspetsammo i ett 5" träblock. Kulan gick naturligtvis igenom och hade sedan en resa på över 2m i grus och jord innan den stannade. Genomträngning så det räcker!

Trevligt med fler som är inne på det här spåret.

Går att finna hylsor, kulor och verktyg till hyfsade priser också, vilket såklart är ett plus.

Tål att "fnulas" på en del. Känns ändock som om 10,75an är en väldigt stark kandidat i vart fall :)

Tack för tipset om artikeln.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara skita i "Afrika-kravet"? Den dan du har råd med en Afrikaresa där dangerous game ingår så kan du nog köpa en ny pipa till Blasern också. Eller en CZ 550 Magnum i 375 eller 416 Rigby...

404 Jeffery (10,75x73) andas ju Afrika annars, betydligt mer potent än 10,75x68, och användes mer än 416 Rigby. Garanterat hanterbar rekyl också ;)

Man kan ju jaga ALLT med 6,5x55 också......

Du vet lika bra som jag min gode herr Rikard att detta är ett intresse som ligger djupt rotat. Har man fått en idé så vill man gärna ro den i land.

Tänkte själv på 404 jeffery innan också. Verkar helt ok som storviltsvältare ;)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt med fler som är inne på det här spåret.

Går att finna hylsor, kulor och verktyg till hyfsade priser också, vilket såklart är ett plus.

Tål att "fnulas" på en del. Känns ändock som om 10,75an är en väldigt stark kandidat i vart fall :)

Tack för tipset om artikeln.

MVH/Jocke

Jag tar tillbaka en del av vad jag sagt ;)

Hylsor var varken lätt eller billigt att hitta, i alla fall inte det lilla jag letade nu. Priser på över 1000kr för 20st avskräcker faktiskt lite :rolleyes:

Nåja. Först donatorbössa, sedan fortsätta kika på kalibrar. Vi får se vart det landar. Hade man varit fullt fungerande i huvudet så hade man väll gjort som Exabit sa och skitit i, i vart fall det historiska kring patronen och kört på typ 416 Ruger eller något liknande som det finns billiga komponenter till och sedan byggt den som man tänkt sig från början.

Får se hur det blir när tankarna är klara. Blir ju sällan som man från början tänkt sig :blush:

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

404 Jeffrey borde vara valet enligt min ödmjuka åsikt. Bra prestanda (för grovleken då) och någorlunda hanterbar rekyl.

Dessutom har den en hög vörtighetsfaktor som inte är att förringa.

Gillar dessutom 458 Lott, mest för historien om hur den kom till, men den kan ju för all del vara i grövsta laget...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tar tillbaka en del av vad jag sagt ;)

Hylsor var varken lätt eller billigt att hitta, i alla fall inte det lilla jag letade nu. Priser på över 1000kr för 20st avskräcker faktiskt lite :rolleyes:

MVH/Jocke

Hehe, jag är ganska glad åt de 140 hylsor jag har. Berdan, men ändå.

Också väldigt tacksam för att Raggarö fixade en väl fungerande tändhattsutstötare till det facila priset av 0:-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det med 416 Ruger? behöver ta upp stötbotten lite, men annars bör det vara lugnt va?

Problemet är väll att den inte är så värst klassisk :blush:

MVH/Jocke

Ta upp stötbotten, troligen fixa till magget så patronerna ligger kvar och ev fixa matningen. Hade en 375 Ruger och den bjöd på #1 å #2 av dom problemen. Matningen funkade klockrent vill jag minnas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis som flera ovanstående tittat på 10.75x68 och 404 Jeffrey. :)

Fråga: Om du ändå ska pipa om m98an, varför måste den då vara i den "något" ovanliga kalibern 9x57? :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis som flera ovanstående tittat på 10.75x68 och 404 Jeffrey. :)

Fråga: Om du ändå ska pipa om m98an, varför måste den då vara i den "något" ovanliga kalibern 9x57? :wacko:

Det blir nog 404Jeffery som jag kommer att syna lite noggrannare för nya projektet alternativt att hitta en 10.75x68 i en M98 så kan man lägga pengarna som skulle vara till ompipningen på hylsor, kulor och verktyg i stället.

Anledningen till att jag ett tag funderade på en 9x57 var två, det första är att den är just "udda" vilket är ett argument så gott som något för mig. Den andra anledningen stavas mängdskytte, vilket man bedriver med pistolkulor för ringa summor.

Hur som helst så är det projektet slaget ur hågen och en "buffelvältare" är inplanerad istället.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden funderade jag i samma banor som du gör nu, det jag då gick och funderade på var en ZG-47 i 404 jeffrey. Jag lånade till och med en 404 jeffrey under några älgjaktstillfällen och sköt den dessutom en hel del på bana. Jag skaffade mig också en ZG47 i 30-06 som donator och sköt nog en 500 skott med den innan jag gav upp tanken på bössor med kontrollerad matning.

Jeffreyn var faktiskt rätt OK att skjuta så länge som man höll sig till renodlat frihandsskytte, givetvis skjuter man klart sämre med en dylik pjäs än vad du gör med en mer normal klass 1 kaliber men bufflar är inga små djur och de skjuts som regel på rätt korta håll så det funkar nog rätt bra ändå.

Så fort som du skall ändra kaliber på en M98 så har du en utmaning framför dig, genom att välja en erkänt lättmatad patron som t ex 404 Jeffrey så gör du livet lite lättare både för dig och för smeden....

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...