Publicerat Oktober 23, 201114 yr http://www.blocket.se/bastad/Hagelgevar__algstudsare_36817315.htm?ca=20&w=3 Lägger in denna utifall att 9x57 blir aktuellt igen.
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Författare http://www.blocket.se/bastad/Hagelgevar__algstudsare_36817315.htm?ca=20&w=3 Lägger in denna utifall att 9x57 blir aktuellt igen. 9x57an är nu undanlagd och snart i min ägo. Säger som en bekant till mig "det gäller att passa på när affären håller öppet". Börjar bli trångt i skåpet nu. Blev ju med hagelbössa igen under älgjakten också. Som sagt, det börjar bli trångt nu Smolket i bägaren är väll att den verkar vara byggd kring en M96, men det är smällar man får ta. Har inga planer på att tokladda den i alla fall. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Vad hände med tankarna på en buffelbössa? Sent from my MK16i using Tapatalk
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Författare Vad hände med tankarna på en buffelbössa? Sent from my MK16i using Tapatalk Det är lugnt, jag har en plats kvar MVH/Jocke
Publicerat Oktober 24, 201114 yr 9x57an är nu undanlagd och snart i min ägo. Säger som en bekant till mig "det gäller att passa på när affären håller öppet". Börjar bli trångt i skåpet nu. Blev ju med hagelbössa igen under älgjakten också. Som sagt, det börjar bli trångt nu Smolket i bägaren är väll att den verkar vara byggd kring en M96, men det är smällar man får ta. Har inga planer på att tokladda den i alla fall. MVH/Jocke http://www.blocket.se/gavleborg/Bossor_36030899.htm?ca=20&w=3&last=1 Ta för attan denna istället då, verkar vara m98!
Publicerat Oktober 24, 201114 yr 9x57an är nu undanlagd och snart i min ägo. Säger som en bekant till mig "det gäller att passa på när affären håller öppet". Börjar bli trångt i skåpet nu. Blev ju med hagelbössa igen under älgjakten också. Som sagt, det börjar bli trångt nu Smolket i bägaren är väll att den verkar vara byggd kring en M96, men det är smällar man får ta. Har inga planer på att tokladda den i alla fall. MVH/Jocke Nä, nån 96'a är det inte men sannolikt en tysk small ring 98 vilket inte nödvändigtvis måste vara så mkt bättre. Det byggdes ganska många small ring mekanismer med pipor vars "shank" diameter var avsedda för den större large ring lådan. Godset runt pipan är i så fall relativt tunnt så det är nog inget man ska ladda för friskt i. Står ett par nere på Vapentjänst som ser likadana ut som den på bilden.
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Författare Nä, nån 96'a är det inte men sannolikt en tysk small ring 98 vilket inte nödvändigtvis måste vara så mkt bättre. Det byggdes ganska många small ring mekanismer med pipor vars "shank" diameter var avsedda för den större large ring lådan. Godset runt pipan är i så fall relativt tunnt så det är nog inget man ska ladda för friskt i. Står ett par nere på Vapentjänst som ser likadana ut som den på bilden. Som sagt var, tokladdning känns absolut avlägset i ett vapen som det här. Är den dessutom helt orörd och oborrad så blir det nog användning av öppna riktmedel och därmed än mindre anledning att söka efter laddning kring max. Mvh Jocke using Tapatalk
Publicerat Oktober 24, 201114 yr 400 Tembo, sen är du trygg, 404 Jeffrey är ju originalet om man har axel som en oxe:)
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Jag har haft lite liknande funderingar själv de senaste åren... Det har kommit så långt att en ZG 47 i 8x57 står i skåpet. Den ska utvärderas eftersom det är den första Brnon. Planen är en 8x57 samt en till i en grov kaliber som parhäst. En ZG går enkelt att göra om till .416 Taylor och sannolikt .416 Ruger, då utan dropmagasin. Vill man lyxa till det och få en riktig safaristudsare med dropmagasin och en extra patron så kan man lika gärna göra om den till .404 som är lite för lång annars, men som kaliber mitt förstahandsval. Norma tillverkar Taylorn numera och hylsor till Ruger och Jeffrey är ju inga problem. En Hva M98 går också att göra om på samma sätt och du som har en fin Hva 7x57 redan ska väl titta på det spåret framförallt. Annars är mitt alternativ en Brno 602 som byggs i .404 eller en original 550 i .416 Rigby - då har man redan lång låda och dropmagasin, men ingen "riktig" 98 mekansim. Vill du köpa riktigt M98 original så är annars en Mauser original i 10,75x68 jättetrevlig - men då borde ju parhästen vara en annan mauser original i 7x57 eller 8x57. Det spåret har jag för närvarande i vart fall övergivit, pga bland annat komponenterna till 10,75x68 som är en dyr bristvara.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare Hej Ola! Har börjat spåna efter en Hva 640 att bygga vidare på. Kalibern är för närvarande haken, förutom ekonomin man får dras med som småbarnsförälder. När ekonomin stabiliserats så kommer det att stå en 640 i 8x57 redo för konvertering Har fått inköpsstopp efter att 9x57an kommit in. Snart är det dock Jul, och vad kan passa bättre än en pipa till konverteringen? Kommer att hålla er uppdaterade, det lovar jag. Mvh Jocke Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat Maj 8, 20188 yr Författare 57 minutes ago Dahla sa: Vi väntar... Vad är det nu för gammalt du lyckats nosa upp? ?
Publicerat Maj 8, 20188 yr På 2011-10-25 at 19:05 Joacim sa: Kommer att hålla er uppdaterade, det lovar jag.
Publicerat Maj 8, 20188 yr Jag är lite sugen på en 404 jeffery och snubblade in i tråden och tyckte att du borde slutföra ditt projekt Det här kommer jag få äta upp... ganska snart
Publicerat Maj 18, 20188 yr kanske inte lika roligt alternativ men en cz550magnum i 416Rigby finns ju för under 20k och där finns en fin winchester70 i 458lott på blocket som jag egentligen e ganska sugen på den hade varit ett fint komplement till min 9,3x62 och 375h&h
Publicerat Juni 12, 20188 yr Jag lät PO Stenmark bygga om min 1900 vänster till en "safaribössa" med en pipa i 10,75X68. Fick tag på Horneber-hylsor för ~25/st och kulor är ju inget problem. Jag laddar billigare än normas fabriksammo i t ex 6,5X55. Har drömt om en sådan bössa sedan pojkåren och har tagit projektet i mycket maklig takt. Allt behöver inte gå så fort! Notera att donatorbössan är en 1900 VÄNSTER, därav en knökmatare. Hade jag varit högerhänt hade projektet och bössan blivit både billigare och mera ortodoxt, vänstermekanismer i "äkta" m/98-utförande är INTE billigt.
Publicerat Juni 12, 20188 yr Håller ju liksom på med en 10,75x68 jag också. Har gått lite i stå å vi får väl se om den blir kvar eller om den avyttras. Det jobbigaste var ju att få tag i hylsor till den men nu har jag det och verktyg så jag borde kanske ta tag i detta.