Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mobiltelefoner

Featured Replies

Publicerat

Tjenare, kanske finns någon tråd om detta ämnet redan, men jag har inte hittat så startar en ny! Ska köpa ny telefon snart, och vill gärna ha en ordentlig som tål lite smällar & fukt. Ingen Touch-mobil. Vet inte om de går över huvudtaget, men om man kan koppla sin Garmin till telefon skulle de vara ett krav dessutom! Ni som tipsar, tack på förhand! :lol:

Publicerat

Dom 2 jag vet om är samsungs och sonim. Samsung är bra klarar inte lika mycket, fukttålig, som sonim men den är billigare.

Sonim klarar nog det mesta men den är också dyrare.

Fredrik

Publicerat

Jag vet bara om 2,samsung och sonim som det skrivits om förut.Själv har jag haft 2 samsung och en sonim men båda mina samsungtelefoner har varit hästlängder bättre än sonimen.Jag har tappat båda mina i både vatten och backen och utsatt dom för 26 gradig kyla men dom har alltid funkat men sonimen fick jag byta 2 ggr så då tröttnade jag och sen dess har det varit samsung.Har just nu en GT-B2100 som funkar kanon.Ska tydligen komma en sony ericsson snart som ska vara tålig men vet inte typ eller så.

Publicerat

Det har kommit en vattentålig sony ericsson som heter experia aktive men jag vet inte riktigt om den funkar så bra

Publicerat

Klart du ska ha en androidnalle...våga överge knapparna ;) Motorola har också en tålig smartphone...'Defy' tror jag den heter. Fick bra kritik vid test av smartphones för jaktbruk i senaste 'Allt om Jakt & Vapen' :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

Det har kommit en vattentålig sony ericsson som heter experia aktive men jag vet inte riktigt om den funkar så bra

Jag har kört min i några veckor nu under jaktliga förhållanden och jag är faktiskt riktigt överraskad hur bra den är!

Ville inte byta ut min Arc men jag kände mig tvungen och trots sin mindre storlek så är det inte sämre prestanda på den kan jag lova.

Har doppat den i ett glas med vatten samt tappat den i golvet några gånger och det var inga problem.

Den är lite omständig att öppna för att sätta i SIM men det beror på fuktspärren och är således bara en bra sak.

Nackdelen med en riktig pekskärm är att man inte kan använda handskar för att trycka på den men uppfinningsrik som man är så lärde man sig ganska snabbt att fixa både det ena och det andra med näsan när man satt på pass :lol:

Hur vill du koppla din Garmin till telefonen och till vilket syfte? Telefonen har egen GPS och hade du tänkt att köra med dina Garmin kartor i telefonen så skulle det vara brott eftersom det bygger på piratkopiering...

Vet inte om Garmin gör mjukvara till Android.

Publicerat

samsung kommer med en variant om ett tag om du vill vänta

själv kommer jag att införskaffa en activ nästa vecka

Publicerat

Min Active är 1vecka gammal , jag har bara haft vanliga tangent telefoner innan men jobbet tvingade på mig denna <_<

Jag har än så länge knappt fattat hur den funkar men den imponerar mer för var dag som går.

Skärmen tål dessutom fuktiga fingrar och det gick bra med slakthandskar modell kirurg också för den delen, vilket resulterade i att jag fick skölja den fri från blod :lol: så det är också testat.

kort och gott , den verkar bra.

Publicerat

Har hafft en Active i en månad nu och jag är lika nöjd som alla andra. Mitt råd är att överge tangentträsket och gå på denna. Grymt bra telefon till vettiga pengar!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Jag har kört min i några veckor nu under jaktliga förhållanden och jag är faktiskt riktigt överraskad hur bra den är!

Ville inte byta ut min Arc men jag kände mig tvungen och trots sin mindre storlek så är det inte sämre prestanda på den kan jag lova.

Har doppat den i ett glas med vatten samt tappat den i golvet några gånger och det var inga problem.

Den är lite omständig att öppna för att sätta i SIM men det beror på fuktspärren och är således bara en bra sak.

Nackdelen med en riktig pekskärm är att man inte kan använda handskar för att trycka på den men uppfinningsrik som man är så lärde man sig ganska snabbt att fixa både det ena och det andra med näsan när man satt på pass :lol:

Hur vill du koppla din Garmin till telefonen och till vilket syfte? Telefonen har egen GPS och hade du tänkt att köra med dina Garmin kartor i telefonen så skulle det vara brott eftersom det bygger på piratkopiering...

Sony Ericsson har jag haft tidigare, oftast varit bra! Men pekskärm är ett absolut nej, tyvärr. Och jag vill koppla in i halsbandet med telefonen då pappa har handenheten, om han nu är med.. Då kan det vara lite kul att se vart det går och så! Enligt mig alltså ;) Och de har ju varit skriverier i dem flesta tidnigar om alla telefoner som varit så bra, får hem Svensk Jakt, Allt om jakt & vapen, Jakt & jägare, Jaktmarker & fiskevatten och Jakjournalen i brevlådan, så jag har läst en del :P Men ingen ny verkar falla mig i smaken.. Men Samsung har väl en del äldre modeller som skall vara stöt & vattentåliga, men kanske inte finns GPS på dem.. Jobbigt!

Publicerat

Sony Ericsson har jag haft tidigare, oftast varit bra! Men pekskärm är ett absolut nej, tyvärr. Och jag vill koppla in i halsbandet med telefonen då pappa har handenheten, om han nu är med.. Då kan det vara lite kul att se vart det går och så! Enligt mig alltså ;) Och de har ju varit skriverier i dem flesta tidnigar om alla telefoner som varit så bra, får hem Svensk Jakt, Allt om jakt & vapen, Jakt & jägare, Jaktmarker & fiskevatten och Jakjournalen i brevlådan, så jag har läst en del :P Men ingen ny verkar falla mig i smaken.. Men Samsung har väl en del äldre modeller som skall vara stöt & vattentåliga, men kanske inte finns GPS på dem.. Jobbigt!

Men hur skall du kunna koppla in halsbandet i en telefon??? :mellow:

Ett Garmin Astro halsband håller reda på sin position via GPS och snackar sedan med handenheten via en MURS kanal(ungefär 154.6 MHz), precis som en jaktradio.

Mig veterligen finns det inga mobiltelefoner som även har radiokretsar för 154-155 MHz så det är tämligen rökt...

Du tänker inte på de gamla prylarna som använde SIMToolkit och SMS?

Det finns teknologi för att skicka retursignaler på GPS banden men det är både komplicerat sändarmässigt samt väldigt olagligt... Har prototypat på detta för många år sedan utomlands...

Du får nog tänka om lite i dina telefonbehov tror jag om det inte är så att ni kör gamla SMS-varianten med S60 klienter... :blush:

Publicerat

Bara för att klargöra så du inte har falska förhoppningar om vad som är möjligt...att ta in radiosignal från ett garminhalsband DC-30 eller DC-40 till en mobiltelefon funkar inte. Däremot med de flesta GSM-pejlar går det ju att som hundförare välja att dela med sig av hundens positionering till passkyttar som laddat ner mjukvara på sina telefoner. Men nu var det väl en Garminpejl far din hade, va!? Eller om far din har en 'Track and bark', Garmin GTU-puck edyl extra på sitt halsband så går det ju att ringa upp den och få position...men ett rent Garminhalsband...då måste du ha en annan Astro handenhet för att kunna följa hunden.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Wizard, förstod ungefär 1/4! Men ja, tack! Visste inget om "koppla" in halsbandet och telefonen, trodde de gick! Men man lär sig något nytt varje dag!

Och Doc, samma på dig. Tack! :)

Publicerat

Finns pekpennor till touchmoblier, de funkar klockrent. Om man inte vill använda näsan:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163471611

Publicerat

Efter att ha sneglat in Xperia Active så kan jag definitivt tänka mig en sådan i skogen... iPhone är ju inte optimal för skogsförhållanden...

Publicerat

Fanns ingen Xperia Active att uppbringa så jag köpte en Motorola Defy, vilken besvikelse! Det var nog Android som var den stora besvikelsen, jag har ju kört iPhone i ett antal år och tycker Android är rörigt och stökigt! Usch, ångrar mig kraftigt efter bara ett par timmars användande. :(

Publicerat

Fanns ingen Xperia Active att uppbringa så jag köpte en Motorola Defy, vilken besvikelse! Det var nog Android som var den stora besvikelsen, jag har ju kört iPhone i ett antal år och tycker Android är rörigt och stökigt! Usch, ångrar mig kraftigt efter bara ett par timmars användande. :(

Ja men du måste ju ge det lite mer än bara några timmar...

Sätt en iPhone i nävarna på mig så både svär jag och spyr galla över den skiten men jag har aldrig gett någon av deras produkter mer än max 5 minuter innan jag har dömt ut dem!

Jag hade en iPhone2 ett tag men den hade jag installerat Android på i stället så den kändes lite vettigare då i alla fall :lol:

Olika UI-paradigmer kräver att man vänjer sig vid dem och Android som är så customiserbart kan du anpassa precis som du vill ha det.

Publicerat

Ja men du måste ju ge det lite mer än bara några timmar...

Sätt en iPhone i nävarna på mig så både svär jag och spyr galla över den skiten men jag har aldrig gett någon av deras produkter mer än max 5 minuter innan jag har dömt ut dem!

Jag hade en iPhone2 ett tag men den hade jag installerat Android på i stället så den kändes lite vettigare då i alla fall :lol:

Olika UI-paradigmer kräver att man vänjer sig vid dem och Android som är så customiserbart kan du anpassa precis som du vill ha det.

Ja, den ska få en chans. Jag tycker om "hårdvaran"! Den är lätt, stabilt skal (IP67 tror jag det var), skärmen är skarp, perfekt storlek, svarar riktigt bra på tryck/swipe/pinch... Så på det planet får den högt betyg. Men den synkar junte via iCloud! :P

Publicerat

Men den synkar junte via iCloud! :P

Nej, just det... :lol:

Publicerat

Har kört med min Android Motorola Defy i en vecka nu, och den är ju inte _helt_usel, men ett par gånger har den startat om eller hängt sig (så man måste plocka ur batteriet för att starta om) pga sunkiga appar, något som aldrig hänt mig någonsin med iPhone (vilket iofs är tur, eftersom man inte plockar ur batteriet så lätt i en iPhone... men ska det verkligen behövas?). Samt att man måste "döda" en d**la massa processer som äter minne hela tiden... Suger kraftigt! Android har en bit kvar till att bli ett "stabilt" system.

Publicerat

Har kört med min Android Motorola Defy i en vecka nu, och den är ju inte _helt_usel, men ett par gånger har den startat om eller hängt sig (så man måste plocka ur batteriet för att starta om) pga sunkiga appar, något som aldrig hänt mig någonsin med iPhone (vilket iofs är tur, eftersom man inte plockar ur batteriet så lätt i en iPhone... men ska det verkligen behövas?). Samt att man måste "döda" en d**la massa processer som äter minne hela tiden... Suger kraftigt! Android har en bit kvar till att bli ett "stabilt" system.

Nja, Android i sig är ett riktigt stabilt system så där har du tämligen fel.

Att sedan vissa tillverkare och även operatörer klämmer in en massa bloatware är en annan femma och de får man helt sonika bara avinstallera. (och jag vet, alla går inte att avinstallera för vanliga dödliga...)

Sen kan du inte räkna med att 3:e parts mjukvaror skall hålla tillräckligt hög kvalitet som en mjukvara från en professionell leverantör med 100+ anställda där kvalitet är högsta prio.

Motorola Defy har jag bara kikat på som hastigast och den var väl inte mycket att hänga i julgranen direkt men å andra sidan är det ju inte en premiumlur heller ;)

Anledningen till att iPhone kan upplevas som stabilare är att det är ett helt inlåst system där man inte får gå utanför ramarna och att t ex multitasking (som de tidigare inte alls hade) nu finns i extremt begränsad modell...

De kör en hel del med "lipstick on a pig" för att få saker att verka bättre än vad de är och det har de verkligen lyckats med!

Sen undrar jag ofta varför man skall döda en massa processer för att frigöra minne?

Vad är det för syfte med att ha en massa ledigt minne om man inte använder det???

Telefonen blir inte långsammare för det och beroende på vilket state som applikationen befinner sig i så kan den visst allokera minne men i princip ingen CPU.

Dålig mjukvara kan dock sabba prestandan men de tar man ju bort direkt!

• 4 weeks later...
Publicerat

Letar man efter en tråd att fortsätta på eller kapa så är det alltid någon med samma problem. Min telefon gillade inte att vara i innerfickan på flytoverallen idag. Börjar ledsna på att inte kunna ringa eller ta emot samtal för att de skittelefoner jag ägt och äger inte klarar att man svettas utan att lägga av. Nu finns det dessutom en massa kul programvara till dagens telefoner som gör dessa väldigt användbara. Sneglar nu på en android av något slag men vilken? Prio1 är en vattentät men andra egenskaper är GPS och karta så kan man skippa en lös sådan. Finns det programvara så att man kan använda mobilen som en bilgps? Vilken modell rekommenderar ni?

Publicerat

Samsung har ju kommit med sin Galaxy Xcover. Android i kombination med ip67 för strax över 2k utan abb. Kan vara värd att kika på kanske?

Har inte testat den själv men har två andra i Galaxy-serien och är nöjd med dem.

Publicerat

Finns det flera som är IP 67 klassade? Har letat på pricerunner och försökt sortera ut några men det verkar inte finnas något filter för det.