Publicerat Oktober 25, 201114 yr Då har jag hunnit ha min T3 sporter 308win ett nån vecka. Har hunnit till banan ett par gånger och det verkar som att bössan trivs med NDL ammot iaf. Jag vill ha möjlighten att ladda alla 6skott som skjuts på fält skjutningar på en ggn och inte 5 i magget och i i loppet som krävs med original maggen. Så första projektet har varit att montera AICS underbeslag, till detta köpte jag 1st 10 skotts och 1st 5 skotts magasin. Det är lite pyssel att montera underbeslaget då man måste slipa lite i magasinbrunnen för att den ska få plats, sen så måste man shimsa (senare bädda) för att få rätt avstånd mellan låda och underbeslag, detta för att magasinen ska löpa fritt. Sen så uppkom ett litet problem med att slutstycket inte går tillräckligt långt bak för att med denna magasin lösning hämta upp en patron vid laddning, denna tycks styras av slutstycks spärren som måste modifieras alt bytas ut. Så där är jag nu med projektet, ska fixa nya bultar för att fästa underbeslaget som är av "rätt" modell och lösa slutstycks spärren, sen ska det skjutas lite mer. Kommer också att välja en dämpare till bössan inom kort. Nästa fas i ombyggnationen är att fixa en ny pipa (LW) i 6XC och låta bygga pipbytes sytem så att 308 pipan kan andvändas vid behov.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr intressant! har själv planer på att göra precis samma sak och skaffa 6xc LW pipa till nästa säsong med bytes-system. ska bli roligt att följa detta..
Publicerat Oktober 26, 201114 yr Författare Ikväll blir det att plocka bort slutstycks spärren och börja fila lite lätt på denna för att få tillbaka slutstycket dom extra mm som behövs. Får se om det går bra eller som vanligt.....
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Författare Igår hade jag tid att fila på spärren för att få matningen att funka, det krävdes en hel del filande, men till slut så blev det bra. Lägger upp lite bilder på bössan snart när jag hinner ladda upp bilderna osv. Väntar bara på att jag ska bestämma mig för vilken dämpare som ska sitta på bössan. Är sjukt sugen på att beställa Hausken Whisper dämparen då vikten inte är det primära med denna bössa. Eller så blir det en ståldämpare av Finskt fabrikat.
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Jag är sjukt nöjd med min ASE Utra jet-Z™ COMPACT dämpare! Rekylen helt borta och ljudet är lägre än .22LR Även jag är suger på AICS underbeslag och magasin... Vart köpte du dessa?
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Författare Jag är sjukt nöjd med min ASE Utra jet-Z™ COMPACT dämpare! Rekylen helt borta och ljudet är lägre än .22LR Även jag är suger på AICS underbeslag och magasin... Vart köpte du dessa? Underbeslaget är Roedales och magasinen är AI original. Men ska du köpa underbeslag så skulle jag rekomendera Alutek, dom är seriösare än tillverkaren av den jag har, det är absolut inget fel på underbeslaget,men jag skulle inte köpa nånting av den killen. Vi får se vad det blir för dämp, har haft flera olika dämpare med åren och alltid varit riktigt nöjd med Hauksen standard som jag skjutit ett par tusen smällar med. Därför är jag lite småsugen på Whisper modellen han har kommit med. Vet att Ase Utra är bra dämpare, därför finns en sådan kvar på listan.
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Men ska du köpa underbeslag så skulle jag rekomendera Alutek, dom är seriösare än tillverkaren av den jag har, det är absolut inget fel på underbeslaget,men jag skulle inte köpa nånting av den killen. Aha, Roedales... Jo, de har man ju hört en "del" om vad gäller leverans(o)precision... Behöver man avverka mycket material för att inpassa ett underbeslag av Alutek? De skriver det men inte hur mycket... Känns lite främmande att framöver börja härja i min Robertson kolv... 10 skott i magasinet hade dock varit trevligt men det har inte hösta prioritet än eftersom min nuvvarande lösning faktiskt funkar riktigt bra!
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Författare Aha, Roedales... Jo, de har man ju hört en "del" om vad gäller leverans(o)precision... Behöver man avverka mycket material för att inpassa ett underbeslag av Alutek? De skriver det men inte hur mycket... Känns lite främmande att framöver börja härja i min Robertson kolv... 10 skott i magasinet hade dock varit trevligt men det har inte hösta prioritet än eftersom min nuvvarande lösning faktiskt funkar riktigt bra! Ja en del får man slipa ur, hade faktiskt lite samma tankar när jag började slipa ur i Sporter stocken, men så var det ju med McM A5 stocken jag hade med AICS underbeslag att man hade fått slipa ur en del för att få den att passa "detta hade ägaren innan mig gjort". Personligen ville jag få bort ett moment i fältskyttet med 10skotts magget, slipper mata 1st "manuellt" i loppet. Med det funkar utmärkt, det finns dom som kör med Tikkas org magg och presterar bra mycket bättre och jämnare på fältskjutningarna än vad jag gör.
Publicerat Oktober 31, 201114 yr Författare Nu har jag så gott som bestämt mig, det blir troligtvis en Hausken Whisper dämpare, med uppmätt dämpningseffekt på ca 37db.Rekylen kommer att vara obefintlig, vilket för mig brukar leda till markant förbättring i skyttet. den blir inte smidig, men kommer ju ändå bara att skjutas liggande skytte med.
Publicerat November 1, 201114 yr Författare Det blir dyrt detta med byggandet , fick igår information om en ny dämpare som en av tillverkarna tagit fram, denna ska dämpa 37db och är riktigt rätt i pris. Så det blev att beställa en sån också. Så denna bössa kommer att ha 2st dämpare, dock båda i cal .30, men jag har begärt dessa med tightast möjliga borrning för att få bästa möjliga dämpning i den kommande 6xc pipan också. Pipan är utvald det blir LW #2120. Licens ansökan skickas i imorgon.
Publicerat November 1, 201114 yr Författare Här kommer ett par bilder, dämparen är inte den som ska sitta på, då denna är till min 6,5:a, men mest för att se lite hur det kan se ut. Och sen var ju Nyfikenheten också där
Publicerat November 1, 201114 yr Förmodligen den mest "praktiska" långhållsriggen att köpa idag, klar rakt ur kartongen för att ha roligt med, lite tråkig färg på kolven bara men det går att lösa med sprejfärg om man nu vill. /Christian
Publicerat November 1, 201114 yr Författare Förmodligen den mest "praktiska" långhållsriggen att köpa idag, klar rakt ur kartongen för att ha roligt med, lite tråkig färg på kolven bara men det går att lösa med sprejfärg om man nu vill. /Christian Ja om man köper den i 6,5x55 så behöver man ju inte göra nått, förutom montera sikte och köra på. Men även då jag väljer den enkla vägen med att köpa en T3 sporter så måste jag ju såklart strula till det med en 308w, därefter annat magg och såklart en kaliber som duger till längre håll dvs=6xc Kolven hade jag lite planer på att duracoata, men vi får se.
Publicerat November 6, 201114 yr Författare Härliga tider! Var och sköt lite med bössan idag medans man väntar på dämparna. Passade på att fota bössan i sitt rätta element
Publicerat November 15, 201114 yr Har ljuddämparen ätit upp största delen av pipan? Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 16, 201114 yr Författare Ja eftersom detta är en frontmonterad så kapade jag pipan lite Tror ni det finns fart kvar så jag kommer ut till 600m??
Publicerat November 16, 201114 yr Då har dämparen landat, längtar till helgen då jag kan provskjuta ordentligt och göra en tabell för stålboda Cool! du får gnugga bort texten på termosen bara /Kalle
Publicerat November 16, 201114 yr Jag har ett par sprejburkar att låna, rosa/silver/svart/olive drab samt några färger till, bara att hojta till om det är något du vill testa. Nåja, hyffsad expansionskammare på den där dämpen. /Christian
Publicerat November 16, 201114 yr Författare Jag har ett par sprejburkar att låna, rosa/silver/svart/olive drab samt några färger till, bara att hojta till om det är något du vill testa. Nåja, hyffsad expansionskammare på den där dämpen. /Christian Ber om ursäkt till medforumisterna, har fått veta att min bild mm har upplevts som reklam vilket absolut inte var meningen, ville bara dela med mig av mitt projekt och tänkte inte så långt denna ggn.
Publicerat December 6, 201114 yr Författare Kan iaf lugna alla som mot förmodan trodde att jag skulle kunna hota dom på tävlingrana med att bössan skjuter inge vidare med nån fabriksammo jag testat på 300m, vilket då troligtvis innebär att den skjuter ännu sämre på längre håll. Så mitt enda hopp är att den skjuter bra med 6xc pipan och NDL, för jag tänker inte börja handladda. Så skjuter den inte godkänt med 6xc pipan så blir det bojsänke av hela paketet.
Publicerat December 6, 201114 yr Så skjuter den inte godkänt med 6xc pipan så blir det bojsänke av hela paketet. Krisar det kan jag "offra" mig och ta över prylarna Vilken ammo är det du skjuter med? Jag har redan insett, innan jag är ute på några längre håll, att fabriksammo inte är rätt väg att gå... (och det har även påtalats för mig...) Lyckligtvis har jag min laddprofessor Karl.Ö som hjälper mig med mina pilar!