Hoppa till innehåll

Nu vart jag lite ledsen i ögat..


Hipshot

Recommended Posts

Kollade på 112-På liv och död och en patrull med två supertrevliga konstaplar hamnar i en viltolycka..

Lite trist med sån okunskap ute i på fältet men när de skjutit två skott på det stendöda rådjuret så släpar de in viltet i skogen och överlämnar det åt naturen typ.. Förmodar att en jakträttsinnehavare inte skulle uppskatta det.

Sen var det lite småpinsamt, rådjuret är bevisligen stendött och ändå ska de på och skjuta på det :blush:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade på 112-På liv och död och en patrull med två supertrevliga konstaplar hamnar i en viltolycka..

Lite trist med sån okunskap ute i på fältet men när de skjutit två skott på det stendöda rådjuret så släpar de in viltet i skogen och överlämnar det åt naturen typ.. Förmodar att en jakträttsinnehavare inte skulle uppskatta det.

Sen var det lite småpinsamt, rådjuret är bevisligen stendött och ändå ska de på och skjuta på det :blush:

Mvh!

Mycket trist.

Syrran berättade om när hon och en kollega åkte på en viltolycka för ett tag sedan. Tydligen tog det hennes kompanjon 5 smäll innan rådjuret fick frid.

Vet inte vad man ska säga om det. Förhoppningsvis gick det snabbare än att få dit en eftersöksjägare och att det var det som gjorde att han valde att öppna eld själv.

Det verkar som att de får lite (eller ingen) utbildning i avlivning av vilt på polishögskolan. Synd för det är säkert inte en helt ovanlig arbetssituation misstänker jag.

//F

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått berättat av en polis om ett flertal tillfällen när de skall avliva djur och hur illa det brukade gå...

De har NOLL utbildning från det polisiära och om någon har någon kunskap är den inlärd på egen hand.

Jag vet inte om de inte vill lära sig lagarna och förordningarna som dikterar det som har med jakten att göra och de situationer de kan hamna i eller om det inte erbjuds men det skulle nog motverka sådana händelser där de två killarna blev tillfälligt frihetsberövade ute i skogen efter de hade varit och övningsskjutit t ex...

Kul att vi skall följa lagen, och gör det!, när de inte känner till lagen... <_<

Men samtidigt accepterar jag att de inte kan ha koll på allt.

Kanske de var lite extra uppspelta eftersom det var en kamera med?

Hmm... Kanske jägarexamen skulle ingå på polishögskolan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm... dödare rådjur får man nog leta efter..

Vet i faen om han träffade.. tycker det rök till i gräset intill men de kan ju va tryckvågen.

En så enkel sak som att kolla blinkreflexen på ett djur kan väl inte va så svårt eller kostsamt o lära ut ?

Såväl som var o hur djur avlivas med tjänstepistol.

Ett enkelt A4 ark med info skulle räcka. Lägg ett ex i var polisbil så vore det kanske.. löst..

Jag funderar oxå på om den olyckan kom med i statestiken ?

Vi i NVR ska ju rapportera o klicka i rutor o skriva som faen om varenda uppdrag.

Informera markägare, överlåta viltet, osv, osv.

Hur blir det i sådana här fall ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg inte inslaget men är knappast förvånad.

Ser dock hellre att polisen skjuter en gång för mycket än en gång för lite.

Åtminstone om underlaget är lämpligt som kulfång.

Min mor tillverkade en Cabrolet för några år sedan med hjälp av en stor älgtjur.

Otroligt nog ingen som helst personskada.

Lite tråkigt dock att morsan var den som fick påpeka för polisen att älgen fortfarande rörde på sig.

Självklart bra av polisen att först kolla människorna. Men de kunde gott ägnat älgen en tanke innan de började kolla papper.

Även jag är nyfiken på om när jakträttsägaren fick veta något...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har pliser ett otroligt utmanade yrke i det att,

dem i nuet, inte senare eller med tid för eftertanke oftast avkrävs av tjänstebeskrivning, allmänheten eller egen självbevarelse att agera/reagera,

av förklarliga skäl, blir det inte alltid så bra resultat.

Tilläggas kan att de antas utöver de rättsliga/juridiska färdigheterna antas/avkrävas besitta en stor mängd och skild kunskap om praktiska saker.

Detta var ett sådant fall där verkligheten som de uppfattade den krävde mer av dem än de hade vana/kunskaper för. Den omständighet att de i varje fall enligt editeringen av programmet precis innan varit på skjutbanan kan undermedvetet ha påverkat dem, tillika att vara lite "agerande" framför kameran.

Just det, slutligen, vi vet inte vad som har editerats bort, pliserna kan på slutet av ingripandet, haft kontakt med LKC- inre bef som faktiskt har styrt upp det hela, men det vet ingen om så var/är fallet.

___

Vad NS föreslår i form av en checklista, ett laminerat A4 är inte bara enkelt och sunt utan även så otroligt uppenbart att jag har svårt att förstå varför det inte finns med i varje patrullbil,

att kräva jägarexamen är kanske ett stef för långt men då exempelvis pliser idag examineras utan att ha genomgfört utb i hög farts/utryckningskörning aka blå ljus kurs, en sak som de måste komplettera med efteråt är det rimligt att en sådan kurs som faktiskt avser att förbereda dem för yttre tjänst skulle innehålla ett kort, praktiskt inslag om dettta.

Nehe,

slut på mina tirader.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med checklista och instruktionsbild är ju en skitbra idé.

Är det någon som kan tänkas producera något dylikt och dela med sig av? I såna fall tänker i alla fall jag skicka ner den till systeryster så får hon handskas med den bäst hon vill. Hon jobbar i en liten håla så det finns säkert möjlighet för henne att dela med sig av matrialet till sina kollegor.

Det kanske kan hjälpa nån eller ett par snutar att handskas med liknande situationer på ett lite enklare sätt.

Mvh. Fitzo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så tror jag det finns ngt om just detta att avliva i utbildningen men jag är osäker.

Antonio som sköt fick tillstånd från länsvakthavande så jag tror att rådjuret med i statistiken.

Självklart ska polisen skjuta skadat vilt om det finns kvar på olycksplatsen..tycker jag iaf. Är de osäkra så hellre fler än färre skott, lägger ingen värdering i det. Men min checklista säger att kolla så människorna inte är fysiskt skadade, skjut viltet, ta sen hand om människorna i lugn och ro.

Grejen är just detta att de baxade in rådjuret och överlämnade det till naturen.. det såg konstigt ut. Har de haft inre tjänst någon gång så borde de rimligen skrivit böter åt folk som smitit så att säga. Och varje HR innehåller en text om att kontaktman är underrättad om händelsen så rimligen borde de snappat att någon skulle ut och hämta rådjuret?

Äsch.. tror detta blir knepigt och lite fel, det är ju ingen helt unik företeelse detta att vi sitter och tokanalyserar filmklipp och häcklar folk som gjort tokiga saker.. Det som förvånade mej var bara detta att de inte visste att viltet tillhörde någon alt och det är faktiskt ingen helt dum tanke.. De baxade undan rådjuret av någonslags respekt, ser trist ut om det ligger i vägkanten och skräpar eller att någon icke jakträttsinnehavare helt enkelt riskerar att "hitta" det och ta hem det :lol:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För inte så länge sedan pratade jag med en bekant som är polis om hur dom går till väga om dom träffar på skadat vilt och fick då svaret att det inte åligger som att avliva. Dom ska helt enkelt ringa in en eftersöksjägare.

När jag jobbade som arrestantvakt för 8-10 år sedan så hade dom en eller två studsare som patruller kunde åka och hämta för avlivning, men det var bara poliser med jägarexamen som fick hantera studsare och vad jag vet hämtades aldrig den bössan.

//Mekus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som förvånade mej var bara detta att de inte visste att viltet tillhörde någon alt och det är faktiskt ingen helt dum tanke..

Det är nog väldigt vanligt bland folk i gemen. En satans massa människor har nog inte en aning om hur det funkar med vare sig jakträtt eller viltförvaltning. Många tror nog att viltet bara finns och sköter sig självt medan en bunt nöjesjägare tar för sig av det fina köttet, eller har ihjäl de söta rovdjuren av ren blodtörst.

F´låt, det blev lite OT men jag kunde inte låta bli att ventilera mina egna fördomar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen är det så att i enlighet med RPSFS 2010:6 FAP 226-1

Så finns följande att begrunda

Åtgärder vid eftersök

33 § I polismyndighetens dokumentation av beslut om eftersök ska, i förekommande

fall, antecknas uppgift om särskilda villkor för eftersöksuppdragets

genomförande.

Av Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2002:18) framgår vilka skjutvapen

som är lämpliga att använda vid eftersök. Dock får enhandsvapen, oavsett

kaliber, inte tillåtas vid platsbesök eller eftersök som avses i denna författning.

Om annat vapen än skjutvapen har använts för att avliva ett skadat vilt ska

detta dokumenteras särskilt i viltolycksrapporten i NVR:s databas.

Mao så kan det ifrågasättas hurvida det är lämpligt för en polisman att använda sitt tjänstevapen...

//jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag gäller den överambitiöse MÖP smittade eftersöksjägaren som ska lösa situationen smutt och smidigt i dikeskanten varpå denne tömmer en trumma 357 i ett rådjur.

Någonstans gäller väl den där lagen vilken jag glömt vilken det är som förespråkar att man får ta till de medel man har tillgängliga för att förkorta lidande?

Menar alltså att polisen knappeligen bedriver eftersök utan ramlar mest bara in i en situation där det ligger ett rådjur och sparkar i vägkanten.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag gäller den överambitiöse MÖP smittade eftersöksjägaren som ska lösa situationen smutt och smidigt i dikeskanten varpå denne tömmer en trumma 357 i ett rådjur.

Någonstans gäller väl den där lagen vilken jag glömt vilken det är som förespråkar att man får ta till de medel man har tillgängliga för att förkorta lidande?

Menar alltså att polisen knappeligen bedriver eftersök utan ramlar mest bara in i en situation där det ligger ett rådjur och sparkar i vägkanten.

Mvh!

Ger mig utan någon som helst detaljkunskap in i den här diskussionen.

Det måste vara sunnt förnuft att om polisen råkar finnas på plats så är tjänstevapnet att föredra framför batongen.

Däremot skall man inte bege sig till ett planerat eftersök med den beväpningen.

Trotts att jag brukar vara tämligen snabb på att kritisera polismakten, eller kanske just därför, så vill jag försvara polisen i just detta hänseende. Är marken stenig så kan dock säkerhetsaspekten förändra saker och ting. Men så var det väl inte här?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ger mig utan någon som helst detaljkunskap in i den här diskussionen.

Jag startade tråden utan kunskap så kör på bara :lol:

Nej skotten var helt ok säkerhetmässigt, en smula onödiga kanske men vad gör man inte för konsten? :rolleyes:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen kunskap alls om detta men vill bara tycka till: I och med att detta är ett TV program från TV4 gissar jag att detta är inspelat efter manus.. i och med att filmteamet är med osv så måste dom väll iscensätta en situation med ett "levande rådjur", alla ser ju att det är dött.. och hur bra tv skulle det bli om dom bara tar upp telefonen och ringer markägaren.. enligt dom är det väll bättre med en falsk avlivning, lite snyft och så klart en KRAM på slutet.. fan va folk kramas för mycket i TV..... bara jag som stör mig på det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv träffat på polis patruller i samband med e-sök/avlivning och då ställt frågan hur de hade tänkt lösa det om jägaren inte kunde anlända snarast,

svaren har varit något svävande men oftast har de svarat att de skulle använt sitt tjänstevapen även i tätbebyggt område...

MEN de poliser jag träffat har varit mycket angelägna att lära sig att avliva effektivt vilket gjort att jag förklarat hur man gör med både kniv och skjutvapen

och var de ska försöka träffa, detta har varit mycket uppskattat då de enligt egen utsago inte får nån utbildning gällande avlivning av vilt under

polis utbildningen.

Bäst är det dock att låta kunniga eftersöksjägare sköta avlivningen.

Mvh Jaktidioten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polisman skjuter bredvid stendött rådjur på inrådan av TV-team för att skapa lite bra underhållning..

Näe, skämt åsido så är det väl bra att de tar det säkra före det osäkra om de nu ändå ska strunta i att ringa ut ett eftersöksekipage, man ska nog vara försiktig med att utbilda poliser i att kontrollera blinkreflexer på påkört vilt, vore ju synd om en galt sprättade upp våra skattemedelsfinansierade arbetare eller om en större älg sparkade av ett smalben etc..

Sen så tycker jag det är intressant att de skjuter "frivilliga" skott utan att peta in ett par öronproppar, vad säger arbetsmiljöfolket om det tro?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inre tjänst o förtidspension pga tinitus,

är väl i linje med arbetsviljan?!

Nehe du mr C,

v kommer aldrig veta hur det var o även den mest korkade att pliser kan läras att observera efter andning hos viltet innan vederbörande med adekvat lång pinne eller rent av batong,

den är 130 cm i långa varianten kan göra en sista kontroll innan man poffar loss på saker.

Allvarligt talat så har det varit sjukt nära att en kvinnlig polis blev skuren av en galt, vill minnas att hon tömde SIG:en också utan att träffa, ja med okänt kulfång också,

men nu är minnet svagt och stessen stor.

Men det hindrar inte att man har lite mer utb för pliser, kanske rent av om behovet av kulfång, att inte poffa om viltet ligger på asfalt eller annat hård underlag, med risk fför genomslag o splitter.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man ska nog vara försiktig med att utbilda poliser i att kontrollera blinkreflexer på påkört vilt, vore ju synd om en galt sprättade upp våra skattemedelsfinansierade arbetare eller om en större älg sparkade av ett smalben etc..

Närmar man sig viltet på rätt sätt är det ingen större risk.. inga älgar har benen på ryggen lika lite som en galt sprättar någon bakåt upp över ryggen.

Är djuret så dåligt att det ligger helt still o ej synlig andning så man kan anta att det är dött så är test av blinkreflexen det som avgör.

Andas det och rör på ben eller annat så får man nog skylla sig själv om man inte kan räkna ut att det lever...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någonstans gäller väl den där lagen vilken jag glömt vilken det är som förespråkar att man får ta till de medel man har tillgängliga för att förkorta lidande?

Mvh!

§ 40 b

//B

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En polare körde på en älg som blev liggande en bit bort från olycksplatsen. Han ringde polisen flera gånger och dom sket totalt i honom. Ingen kom så han fick ta dit en kille som hans farsa kände som fick avliva älgen.

Samma kille blev påkörd på E4:an och resultatet när han ringde polisen den här gången var densamma. Dom hade inte tid att ta sig för med sådana ärenden.

Nä snutar är trötta jävlar. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En polare körde på en älg som blev liggande en bit bort från olycksplatsen. Han ringde polisen flera gånger och dom sket totalt i honom. Ingen kom så han fick ta dit en kille som hans farsa kände som fick avliva älgen.

Samma kille blev påkörd på E4:an och resultatet när han ringde polisen den här gången var densamma. Dom hade inte tid att ta sig för med sådana ärenden.

Nä snutar är trötta jävlar. :(

Svedsko police i ett nötskal. Dom vet fan inte vad dom sysslar med. Träffat ett gäng gestapoknektar i mitt jobb(lastbil) dom kan fan inte ett dugg om reglerna för detta :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svedsko police i ett nötskal. Dom vet fan inte vad dom sysslar med. Träffat ett gäng gestapoknektar i mitt jobb(lastbil) dom kan fan inte ett dugg om reglerna för detta :o

Brorsan kör lastbil och han har en hel del aggression mot poliskåren inom sig. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En polare körde på en älg som blev liggande en bit bort från olycksplatsen. Han ringde polisen flera gånger och dom sket totalt i honom. Ingen kom så han fick ta dit en kille som hans farsa kände som fick avliva älgen.

Samma kille blev påkörd på E4:an och resultatet när han ringde polisen den här gången var densamma. Dom hade inte tid att ta sig för med sådana ärenden.

Nä snutar är trötta jävlar. :(

Han som blev påkörd på E4 där, står de inte uppenbart illa och ingen personskada så är det inget polisiärt utan en fråga för respektive försäkringsbolag.

Samma lika med viltolyckorna om man inte står illa, ingen personskada och ingen riskabel placering på väg med hög hastighet så nöjer sig LKC med att kontakta SES.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han som blev påkörd på E4 där, står de inte uppenbart illa och ingen personskada så är det inget polisiärt utan en fråga för respektive försäkringsbolag.

Samma lika med viltolyckorna om man inte står illa, ingen personskada och ingen riskabel placering på väg med hög hastighet så nöjer sig LKC med att kontakta SES.

Mvh!

Och om älgen ligger och råmar ute på en åker då? Och snutarna inte fixar en eftersöksjägare. Inte helt ok då tycker jag. Trots att det inte vart personskador.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...