Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu vart jag lite ledsen i ögat..

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Och om älgen ligger och råmar ute på en åker då? Och snutarna inte fixar en eftersöksjägare. Inte helt ok då tycker jag. Trots att det inte vart personskador.

Nej det är inte ok men faktum kvarstår, det är inte polisens jobb att prioritera skadat vilt utefter vägarna utan där ska kontaktmannen sätta eld i baken på någon jägare.

Mvh!

Publicerat

Jag har avlivat ett Rå som satt mitt på vägen, efter att jag gjort det kom farbror blå och skulle styra upp situationen.

Men vafaan har du avlivat det......Det var ju min tur att skjuta idag, var kommentaren :unsure:

Nu känner jag den polisen och det kan ju ha lite med det att göra att han fällde en sådan kommentar, vad vet jag.

Men visst borde de lära sig att avliva vilt, de får väl lära sig att skjuta människor :ph34r:

//

Publicerat

vet jag.

Men visst borde de lära sig att avliva vilt, de får väl lära sig att skjuta människor :ph34r:

//

Ser inte riktigt kopplingen kompis men visst, i och med att det inte verkar vara en helt ovanlig situation i deras yrkesutövning så borde det naturligtvis ingå någon form av utbildning i avlivning av trafikskadat vilt.

Jag tycker personligen inte att man ska belasta yrkeskåren för att utbildaren inte har tagit hänsyn till detta faktum.

Dessutom är det lite halvtrist att se att det föreligger tendenser till att dra en hel yrkeskår över samma kam. Självklart finns det snutar som kanske borde stapla ärtor på en vind. Men det torde gälla även för ingenjörer, brandmän, bagare, lärare osv mm. etc.

Jag tycker fortfarande att idén som presenterades tidigare i tråden- den om en enkel manual för avlivning- är kalas. Här finns faktiskt en möjlighet att hjälpa till. Jag tror inte att det finns en konstapel som skulle tycka illa om att ha en sådan tillgänglig om det blir nödvändigt.

Själv har jag vare sig kompetens eller datakunskaper (det var något om en bild) för att kunna producera en sådan vägledning men jag tycker att det vore en god sak om någon som sitter inne med skillsen skulle kunna lägga den tid det tar att producera en dylik så att vi som känner poliser eller känner nån som känner nån kan sprida materialet vidare. Vad som händer med det är en annan sak men det kan knappast bli sämre utav att kunskapen finns tillgänglig.

Mvh. Fitzo

Publicerat

Nej det är inte ok men faktum kvarstår, det är inte polisens jobb att prioritera skadat vilt utefter vägarna utan där ska kontaktmannen sätta eld i baken på någon jägare.

Mvh!

Man ringer ju polisen. Och då är det ju deras sak att föra det vidare eller fixa fram en jägare. Och jag tror iaf. inte att den som är eftersöksjägare inte bryr sig att åka ut efter att polisen kontaktat denne.

Publicerat

Har suttit och funderat en stund över våra åsikter om våra konstaplars ansvarsområde och vårt krav på deras kunnande...

Kan man egentligen begära att de skall kunna avliva vilt på ett korrekt sätt?

Svensson överlag har ju blivit så blödiga att de faktiskt har aktivt förnekat hur köttindustrin fungerar att de inte längre gör kopplingen mellan köttfärsen på affären och ett levande djur...

Vi är en intresseorganisation som måste ha koll på hur lagen fungerar vad gäller jakt och allt som rör den men hur många icke-jägare kan något om det?

Jag kan lätt erkänna att jag inte kan alla paragrafer och de föreskrifterna som t ex gäller sjöfågel, som jag aldrig kommer i kontakt med, har jag mycket dålig koll på när det kommer till specifika saker.

Polisen består nog mest av svenssons och det är inte ofta jag träffar på poliser som jagar. Vet några stycken i Jämtland men i de byarna så är man antingen vegan eller byidioten om man inte jagar så det kan vara en förklaring ;)

Att trafikpoliser i vilttäta områden torde lära sig naturligt om viltolyckor trodde jag var ett faktum men med hänsyn till människans syn på kött i relation till djur kanske gör att de inte registrerar hur man skall göra i situationen... Sen har de nog en tydlig process - vid viltolycka, kontakta eftersöksjägare och jakträttsinnehavare.

Dock tycker jag att de skall läsa på lagtexterna kring jaktvapen och vad som gäller på jaktmarker. T ex att man har rätt att övningsskjuta på sin jaktmark och att inte piketen behöver skickas ut eftersom varje skott i naturen behöver nödvändigtvis inte vara tjuvjakt på varg eller terrorism!

Vidare kan jag tänka mig, och det här kan Hipshot rätta mig på om jag har fel, att varje gång en polis brukar sitt tjänstevapen så kommer det en jävla massa pappersarbete... Så de tänker sig nog för både en och 24 gånger innan de drar vapen mot ett skadat rådjur men detta är bara min gissning...

Idén med ett inplastat A4 med en lathund för hur man skall göra vid en viltolycka och hur man mest effektivt avlivar ett djur tycker jag är riktigt bra och det vore kanske något som vi kunde ta fram och skicka in som förslag? Kanske till och med undertecknat av jurist från Svenska Jägareförbundet för att verifiera dess korrekthet rent juridiskt?

Vi har nog våra eftersöksekipage av en anledning och eftersom vi har dem så känner nog polisen att de kan släppa den biten helt enkelt!

Mina 5 öre...

Publicerat

Ser inte riktigt kopplingen kompis men visst, i och med att det inte verkar vara en helt ovanlig situation i deras yrkesutövning så borde det naturligtvis ingå någon form av utbildning i avlivning av trafikskadat vilt.

Mvh. Fitzo

Tänkte lite så att om man får lära sig att skjuta mot och på folk så borde steget till att avliva skadat vilt är snarare ett steg ner i utbildningsgraden.

//

Publicerat
  • Författare

Man ringer ju polisen. Och då är det ju deras sak att föra det vidare eller fixa fram en jägare. Och jag tror iaf. inte att den som är eftersöksjägare inte bryr sig att åka ut efter att polisen kontaktat denne.

Ibland klickare det utan tvekan när LKC ringer ut eftersök. Med lite flyt så jobbar Åsa ikväll, en fu-ledare som gjort bra många år på LKC Stockholm. Ska kolla med henne isf hur landet ligger exakt..åtminstone i Stockholm. Vi har 21 olika myndigheter i landet som självklart har 21 olika lösningar på detta.

Att trafikpoliser i vilttäta områden torde lära sig naturligt om viltolyckor trodde jag var ett faktum men med hänsyn till människans syn på kött i relation till djur kanske gör att de inte registrerar hur man skall göra i situationen... Sen har de nog en tydlig process - vid viltolycka, kontakta eftersöksjägare och jakträttsinnehavare.

Vidare kan jag tänka mig, och det här kan Hipshot rätta mig på om jag har fel, att varje gång en polis brukar sitt tjänstevapen så kommer det en jävla massa pappersarbete... Så de tänker sig nog för både en och 24 gånger innan de drar vapen mot ett skadat rådjur men detta är bara min gissning...

Vi har nog våra eftersöksekipage av en anledning och eftersom vi har dem så känner nog polisen att de kan släppa den biten helt enkelt!

Mina 5 öre...

Klippt lite o ovan citat Wiz..

Trafiken är inte sällan konstaplar som gjort sina hundår inom IG dvs Ingripandeverksamheten som LKC styr dygnet runt. Alltså jobbar trafiken dagtid i högre utsträckning än IG således är det just vanliga ordningskonstaplar som hamnar i dessa situationer oftast skulle jag tro då viltkollisionerna har en förmåga att inträffa under dygnets mörka timmar.

Ska spekulera lite, jobbar Åsa ikväll så kan jag kolla detta exakt, men inträffar en viltolycka utan personskada i ytterkanten på polismästardistriktet och att det är ett annat län utanför gränsen så lär inte polisen köra dit om inte viltet ligger farligt till på vägen. I så fall åker de dit och blinkar blått för att ta ned hastigheten tills vägen kan rensas och motivet till utryckningen är då säkerheten på vägen. Samma lika med fylltratt promenerandes på väg, fyllskallen kan vara hur frisk som helst men befinner sig i en farlig miljö därav prio 1 körning dit för att hindra att fyllskallen blir en död dito. Man kör inte på en viltolycka om det ligger ett rådjur ochs parkar i vägkanten regelmässigt men det här kan variera lite. Ligger platsen centralt i distriktet så är patrullen fortfarande tillgänglig på andra jobb med högre prio och då kan de köra fram och avliva om de ids för helt riktigt så är det så att har du avfyrat vapnet så blir det till att skriva.

Och helt riktigt, SES verksamheten gör att polisen inte behöver prioritera detta. I Roslagen en vardagskväll finns en radiobil och medborgarna har bättre nytta av den bilen om den finns i sommarstugeområdena letandes efter busar än om den står norr om Hallstavik och försöker banka ihjäl ett skadat rådjur mitt i natten. Polisens uppdrag är att förhindra brott och inte att köra och skjuta skammade rådjur.

Men som sagt, jag ska kolla detta ikväll. Åsa är grymjävla duktig på sitt jobb och kan detta på sina fem fingrar så bara hon jobbar så..

Mvh!

Publicerat
Polisens uppdrag är att förhindra brott och inte att köra och skjuta skammade rådjur.

Mvh!

1+

Det är bäst att de lämnar den biten till experterna.

Publicerat

Tänkte lite så att om man får lära sig att skjuta mot och på folk så borde steget till att avliva skadat vilt är snarare ett steg ner i utbildningsgraden.

//

Jag tänkte som så att bara för att man får lära sig skjuta en människa så behöver det inte per automatik betyda att man fattar hur ett skadat djur ska avlivas.

Det kanske var så du menade också?

Som vanligt kan jag ha missuppfattat eller missat något (plus att jag var lite småknall igår) så förmodligen menar vi kanske samma sak men att jag helt enkelt är trög :lol:

Ringde syrran precis och frågade hur det stod till med utbildingen just på såna här grejjor. Hon har jobbat ett halvår knappt och är således helt nyutbildad och svaret jag fick var att dom inte hade en sekund under utbildingen som behandlar detta.

Hon frågade en kollega samma sak och det blev nej även där.

Det verkar alltså inte förekomma någon utbildning alls i det charmiga ämnet avlivning. Liten miss kan jag tycka. Hade jag varit polis och inte jägare hade jag nog tyckt att det hade kunnat vara en vettig pryl.

Totally OT: Snart ska jag gå och köpa mig en kasse bärs :lol:

//F

Publicerat

Jag tänkte som så att bara för att man får lära sig skjuta en människa så behöver det inte per automatik betyda att man fattar hur ett skadat djur ska avlivas.

Det kanske var så du menade också?

Som vanligt kan jag ha missuppfattat eller missat något (plus att jag var lite småknall igår) så förmodligen menar vi kanske samma sak men att jag helt enkelt är trög :lol:

Ringde syrran precis och frågade hur det stod till med utbildingen just på såna här grejjor. Hon har jobbat ett halvår knappt och är således helt nyutbildad och svaret jag fick var att dom inte hade en sekund under utbildingen som behandlar detta.

Hon frågade en kollega samma sak och det blev nej även där.

Det verkar alltså inte förekomma någon utbildning alls i det charmiga ämnet avlivning. Liten miss kan jag tycka. Hade jag varit polis och inte jägare hade jag nog tyckt att det hade kunnat vara en vettig pryl.

Totally OT: Snart ska jag gå och köpa mig en kasse bärs :lol:

//F

Köp två kassar så slipper du gå dit i morgon igen :lol:

Vi menar nästan samma sak fast du har nog tänkt lite längre en jag eller tvärt om :blush:

Min tanke var att om man lär sig att skjuta en människa så borde inte det krävas en hel massa studietimmar för att lära sig att avliva ett djur på ett vettigt sett. Borde rimligen rymmas i den utbildningen.

Hoppas Åsa jobbar så vi får lite svar på hur det ser ut i riket.

//

Publicerat
  • Författare

På måndag hoppas jag kunna få svar, hon var ledig i helgen men jag jagar henne via FB :wub:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok LKC Stockholm förfar som följer med viltolyckor..

Om det finns en ledig resurs och viltet finns kvar på plats vid liv så görs ett områdesanrop. Finns någon ledig på rull som känner sig bekväm i situationen? Många poliser har gjort detta innan och några är jägare så då brukar det lösa sig. Eftersöksdetaljen rings ut oavsett för viltet ska ju tas om hand med. Och detta gäller även om den utkallade eftersöksjägaren tar tid på sig.

Sen, och detta suger faktiskt lite, mindre vilt såsom grävling, hare och räv tex görs inget åt. Detta retar mej för en hare har lika jävla ont om korsryggen är våfflad som ett rådjur. Men samtidigt så är det helt ohållbart att hålla på och skicka radiobilar på sånt här med tanke på hur vanliga dessa situationer är. Man behöver bara jobba en vecka, kvälls och nattetid, så har man haft dessa samtal om skadat småvilt :(

Det paradoxala i detta är att en påkörd falk eller liknadne tas omhand av ornitologer medan en sketen hare har noll och intet värde.

När det gäller utbildning så har Fitzo helt rätt, ingen utbildning på detta på skolan. Sen kan det finnas lokala utbildningar som distrikten kör på sina aspiranter när de kommer ut. Konstaplarna är ingalunda färdiga då de lämnar PHS utan måste gå flera utbildningar i distriktets regi tex blåljuskörning osv. Möjligt att distrikten samt andra län har utbildning i att avliva vilt, har för mej att jag hört något sådant.

Mvh!

Publicerat

Tack för infon. ^_^

Det här med att vissa djur är mer värda än andra i en dels ögon är ju rätt sjukt egentligen. Lite som "söthetsfaktorn" hos lodjur och vargar ger dom en större rätt att leva än t.ex ett vildsvin.

Egentligen lite som nazisterna tänkte när dom tog bort sådana som dom inte gillade. Fast med djur.

Publicerat

Satt och kollade på olika forum då detta skräck exemplet kom upp, från staterna dock..

http://www.break.com/index/dangerous-cow-2205037

<_<

Nu har vi inte detaljerna bakom vad denna kossan hade ställt till med men skall man avliva ett djur så använd då först rätt prylar och i händerna på någon som vet vad de gör!

Även om jag är köttätare och jägare så verkar jag aktivt för djurens välmående och detta var fan inte vackert!

Tråkigt nog vet jag att även den svenska polisen har gjort liknande misslyckade försök till att avliva djur...

Fick berättat av en polis om katten de skulle avliva i en buske... Efter två magasin vardera från sina tjänstevapen levde katten fortfarande och då åkte de hem igen och kom överrens om att inte säga något.

Samma person berättade om en gräsand de skulle avliva bakom polishuset... De stoppade den i en bärkasse och gick loss med batongerna. Efter 10 minuter levde den fortfarande även om det mesta av blodet var spritt över halva parkeringen... De fick till slut köra över den med en polisbil! :blink:

Klarar man inte av att avliva ett djur så är det faktiskt bättre om den får ligga i lega tills det antingen självdör eller någon kommer och tar hand om det hela korrekt.

Publicerat

Satt och kollade på olika forum då detta skräck exemplet kom upp, från staterna dock..

http://www.break.com/index/dangerous-cow-2205037

Fy f-n.

Lägger inga synpunkter på om djuret skall avlivas eller ej. Men när man beslutat sig för att göra det måste det finnas folk som vet vad de sysslar med och som har hyffsad utrustning för ändamålet. Här är något riktigt sjukt. Nästan så man börjar tro att filmen är fakad. Men tyvärr så är den väl inte det.

Någon som vet vad Amerikanska polisen har för regler om blyspets? Vet att Svenska polisen inte bryr sig men det finns ju de länder som kräver att polisen skall följa diverse Geneve konventioner. (OBS jag lägger ingen synpunkt på vad som är rätt eller fel i det hänseendet.)

Skjuter de med helmantel blir det ju i alla fall lite enklare att förstå hur det kan gå så fel.

Publicerat

Har varit på några hundra viltolyckor i arbetet genom åren och jag har nog bara varit med om att polisen avlivat ett skadat vilt en gång och detta gjordes med inte mindre än 5 skott mot skallen på grisen. Jag har frågat massor med poliser varför de inte avlivar och det enhälliga svaret jag fått är att de inte har rätt att göra det. Varför? tja säg det men efter att ha sett och hört skräckversioner om hur det går till så är det väl inte så konstigt. Sen är det ju inget litet rapportskrivande när polisen använt tjänstevapnet.

Jag tycker att eftersöksfolket är snabba som blixten oftast och inte sällan har tom varit på plats innan oss i ambulansen...

Publicerat

Ok LKC Stockholm förfar som följer med viltolyckor..

Om det finns en ledig resurs och viltet finns kvar på plats vid liv så görs ett områdesanrop. Finns någon ledig på rull som känner sig bekväm i situationen? Många poliser har gjort detta innan och några är jägare så då brukar det lösa sig. Eftersöksdetaljen rings ut oavsett för viltet ska ju tas om hand med. Och detta gäller även om den utkallade eftersöksjägaren tar tid på sig.

Sen, och detta suger faktiskt lite, mindre vilt såsom grävling, hare och räv tex görs inget åt. Detta retar mej för en hare har lika jävla ont om korsryggen är våfflad som ett rådjur. Men samtidigt så är det helt ohållbart att hålla på och skicka radiobilar på sånt här med tanke på hur vanliga dessa situationer är. Man behöver bara jobba en vecka, kvälls och nattetid, så har man haft dessa samtal om skadat småvilt :(

Det paradoxala i detta är att en påkörd falk eller liknadne tas omhand av ornitologer medan en sketen hare har noll och intet värde.

När det gäller utbildning så har Fitzo helt rätt, ingen utbildning på detta på skolan. Sen kan det finnas lokala utbildningar som distrikten kör på sina aspiranter när de kommer ut. Konstaplarna är ingalunda färdiga då de lämnar PHS utan måste gå flera utbildningar i distriktets regi tex blåljuskörning osv. Möjligt att distrikten samt andra län har utbildning i att avliva vilt, har för mej att jag hört något sådant.

Mvh!

Umeå Jaktvårdskrets genomförde iaf 2009 en jägareexamen för ett 70-tal polisstudenter i sammarbete med olika intressenter.

Hoppas att de har fortsatt med det ! Ett litet steg i rätt riktning iaf.

Lite info finns på www.ujvk.se under bildgalleri..

/Ulf