Publicerat Oktober 27, 201114 yr Hej, någon som vet hur det funkar med en Chargemaster Combo i originalutförande från landet i väster, dvs 110V - man måste väl lösa bekymret med en konverter från Kjell&Company? Den matar ju ut 110V, något annat kan väl inte stöka till det?
Publicerat Oktober 27, 201114 yr Författare Inte i lager, oklart när de kan levereras etc... verkar inte vara särskilt intressant för deras del, med andra ord. Har köpt andra prylar därborta och oftast behövs ju bara en adapter, men eftersom den här säljs i två utföranden tänker jag att den kanske inte klarar att matas med 220. Får väl kolla när jag väl har den hemma, men man vill ju vara förberedd Lade ut frågan om någon annan hade gjort samma köp och hade "facit i hand", så att säga.
Publicerat Oktober 29, 201114 yr Då den är likspänningsmatad med en 10 V adapter så är det ju inget problem. Det är ju bara så att den levereras med en 110V adapter. köp en sån ställbar på Claes Ohlsson så är du igång.
Publicerat December 3, 201114 yr Författare Ok, om någon annan skulle undra, så funkar det utmärkt med adaptern från Claes O, har testat en månad eller så. Kom hem i morse från resa, och nu är laddbänken även påfylld med lite mer, t ex hylssvarv - och kanske framför allt en Chrony. Ett j-a väder här, annars är jag såklart sugen på att testa vilken V0 jag har på mina laddningar. Känns som att det blir betydligt lättare att förstå sambanden om man har denna info. Eller försöker jag bara övertyga mig själv om behovet av nya prylar, vore inte första gången... I vilket fall önskar jag er en trevlig lördagskväll!
Publicerat December 21, 201213 yr Uppar denna då jag beställt en 110voltare då Sinclair hade drive på den Både 110 och 220 drivs med 9V DC 1A Ska man helt enkelt köra med denna istället för medföljande http://www.clasohlso...0-W/Pr364219000 Eller denna och medföljande 110V http://www.clasohlso...tor/Pr363534000 Sedan funderar jag på att köra den på batteri om man vill ladda på banan funkar det med tex detta http://www.lantbutik...8653442128.html
Publicerat December 22, 201213 yr Ingen som är bra på el som hittat hit? Googlat lite och verkar funka med 9-16V så bör väl vara ok med ett mc-batteri om man vill använda den där ström saknas? Jaja ingen bråska gissar att helgerna gör att leveransen knappast kommer innan en bit in nästa månad
Publicerat December 22, 201213 yr Vad står det på apparaturen? Personligen skulle jag inte gå över märkningen allt för mycket. max 10% för att inte riskera något. Bara för att någon har lyckats mata sin enhet med 16 Volt behöver det inte betyda att din överlever. Dumt att chansa helt enkelt. Jag skulle låta bli att klabba med förhållandevis dyra mc-batterier och i stället paralellkoppla ett par 9Volts batterier eller använda en batteripack som rymmer 6st AA batterier för att komma upp i 9V. En sådan borde kunna driva din chargemaster i ca 12 timmar om jag minns rätt. Jag har för mig att ett vanlig AA har ca 2Ah laddning. Chargemaster drar max 1A (märkningen på adaptern) 12Ah/1A=12h. Tillräckligt länge för att du ska överleva en session på skjutbanan. Med reservation för minskad laddstyrka pga låga temperaturer. /Patrik
Publicerat December 22, 201213 yr Lägger upp en pedagogisk bild på batteripacken. Jag brukar använda dessa för att driva diverse 9voltapparatur billigt och trådlöst. Har bl.a. en gammal läderklädd radio som ursprungligen drevs med brunstensbatterier, funkar finfint med dessa. /Patrik
Publicerat December 22, 201213 yr Fan va smart! Har inte ens tänkt tanken på en portabel Chargemaster Fast har nyckel till skjutbanan och där har vi eluttag på 300 meter. Man skulle kunna ta en heldag där med en hink kalibrerade och knallade hylsor och göra en del kul onekligen
Publicerat December 22, 201213 yr Fan va smart! Har inte ens tänkt tanken på en portabel Chargemaster Fast har nyckel till skjutbanan och där har vi eluttag på 300 meter. Man skulle kunna ta en heldag där med en hink kalibrerade och knallade hylsor och göra en del kul onekligen Glöm inte hinken med krut eller hinken med kulor och th. men chargemastern måste stå stabilt för att inte fela , sån är min iallafall!
Publicerat December 22, 201213 yr Lägger upp en pedagogisk bild på batteripacken. Jag brukar använda dessa för att driva diverse 9voltapparatur billigt och trådlöst. Har bl.a. en gammal läderklädd radio som ursprungligen drevs med brunstensbatterier, funkar finfint med dessa. /Patrik Tack för input det kanske är enklast och smartast med ett batteripack
Publicerat December 22, 201213 yr Fan va smart! Har inte ens tänkt tanken på en portabel Chargemaster Fast har nyckel till skjutbanan och där har vi eluttag på 300 meter. Man skulle kunna ta en heldag där med en hink kalibrerade och knallade hylsor och göra en del kul onekligen Ähh man har givetvis en portabel press med sig också onekligen bäst att labba fram laddningar ute på banan. Att ladda hemma innebär mycket extra skott och bilkörning för att hitta rätt. Sedan kan Chargemastern bli en bra grej att psyka motståndarna med sådan ska man aldrig pruta på
Publicerat December 23, 201213 yr AA-pack är rent dumt, då spänningen ofelbart kommer att variera med så hög belastning. Kör på en 36-4219, den är stabiliserad. -- Mats
Publicerat December 23, 201213 yr Frågan är väl egentligen hur mycket chargemastern drar, märkningen på adaptern är ju bara vad den kan leverera maximalt... Ska man använda den inomhus håller jag med dig, men nu var det väl egentligen frågan om man kunde köra den trådlöst. /Patrik
Publicerat December 23, 201213 yr Jag har för mig att ett vanlig AA har ca 2Ah laddning. Chargemaster drar max 1A (märkningen på adaptern) 12Ah/1A=12h. Beräknat på en urladdningström av 200 mA stämmer antagandet om kapaciteten bra - det är standardmetoden för att mäta kapacitet (10C-metoden = den ström acken klarar av att leverera under 10 h). Ska du kräma ur 1 A sjunker kapaciteten dramatiskt så kan du räkna med nånstans mellan noll (0) och 1 Ah med vanliga alkaliska batterier, beroende på kvalisort och temperatur. Laddningsbara batterier har normalt betydligt högre strömkapacitet och ex.vis Vartas gröna klarar runt 2 Ah med 1 A ut (2300 mAh märkning) och Vartas silver klarar 1-1,5 Ah då de är nya (2700 mAh märkning). Nackdelen med laddningsbara är att de varierar mer i utspänning än alkaliska (givet att man dimensionerar packet kraftigt nog för lasten, vilket skulle innebära 3 x 6 Duracell eller 6 x 6 billiga AA för 1 A ut), men gissningsvis är apparaten gjord för att drivas med ostabbade aggregat som har minimispänningen 9 V så 2x8 skulle nog räcka - eller 8 x NiMH, eller 3 x 14500/18650 e.d. Fast enklast, billigast och säkerligen också en uppgradering från original är att använda ett stabbat 9 V-aggregat i väggen. -- Mats
Publicerat December 23, 201213 yr Du Lars, vill du köra batteripack så har jag hållare till 4 x AA med skruvat lock och o-ringstätning. Två såna med NiMH klarar det som behövs och priset är gratis - men du får löda kablarna själv. Om jag inte känner mig tvärsnäll såhär innan jul och fixar det åt dig... -- Mats
Publicerat December 23, 201213 yr Frågan är väl egentligen hur mycket chargemastern drar, märkningen på adaptern är ju bara vad den kan leverera maximalt... Ska man använda den inomhus håller jag med dig, men nu var det väl egentligen frågan om man kunde köra den trådlöst. /Patrik Den verkar dra max 220mA om jag läst rätt manualen finns här http://www.rcbs.com/downloads/instructions/ChargeMasterComboInstructions.pdf
Publicerat December 23, 201213 yr Du Lars, vill du köra batteripack så har jag hållare till 4 x AA med skruvat lock och o-ringstätning. Två såna med NiMH klarar det som behövs och priset är gratis - men du får löda kablarna själv. Om jag inte känner mig tvärsnäll såhär innan jul och fixar det åt dig... -- Mats Jag gillar inte annat än laddbara batterier men dessa är väl på 1,2V så antar att det krävs minst 8st då? 9volt för elstängsel kändes som en bra lösning är den ok? http://www.lantbutiken.se/butik/torrbatteri-for-elaggregat-till-elstangsel/31-torrbatteri-9-volt-for-elaggregat-till-elstangsel-4018653442128.html
Publicerat December 23, 201213 yr Det du länkar till är ju ett engångsbatteri, så det är nog bättre att ta Mats erbjudande ovan och fylla med uppladdningsbara batterier. 8x1,2V=9,6V vilket är tillräckligt och om nu chargemastern drar max 220mA så lär det räcka läääääääänge med dom. /Patrik
Publicerat December 23, 201213 yr Det du länkar till är ju ett engångsbatteri, så det är nog bättre att ta Mats erbjudande ovan och fylla med uppladdningsbara batterier. 8x1,2V=9,6V vilket är tillräckligt och om nu chargemasterns drar max 220mA så lär det räcka läääääääänge med dom. /Patrik Ok kör på det, tack för hjälpen
Publicerat December 23, 201213 yr Alla spänningsangivelser på batterier är nominella. Ett standard alkaliskt ligger på ungefär 1,55 V obelastat, ett NiMH på 1,35-1,4 V då de är nya och uppemot 2 V när de är till himlen komna. Med belastning sjunker snabbt spänningen och NiMH spöar alkaliska på spänningen nånstans runt 0,3-0,5 A ut - med den belastning du pratar om ligger 8 x NiMH på runt 10 V... Batteriet du länkar till är förvisso mycket nätt i förhållande till kapacitet (de är typ 15x15x10 cm) men är ett brunstensbatteri som därför dyker vansinnigt fort i spänning. Jag har använt dem i belysnings- och larmanläggningar som inte är spänningsberoende och där funkar de schysst, självurladdningen är lägre än blysyra. Nog för att den höga kapaciteten ändå borgar för vettig drifttid men det finns samma batteri i alkalisk typ som ger stabilare utspänning och samma eller högre kapacitet (55 resp. 90 Ah brukar det vara, det första väger knappt hälften av det andra). För ursprungsändamålet (elstängsel) spelar inte spänningsdippen nån större roll, men för ditt ändamål gör det nog det... Jag skulle tveklöst välja ett 12 V blysyrebatteri istället. Ett 4-7 Ah är både mindre och lättare än engångsbatterierna, dessutom kan det garanterat användas betydligt längre innan laddning än det du länkade till om nu 9 V får ses som brytvärde. -- Mats
Publicerat December 23, 201213 yr Jag avbryter stockhyvlandet och letar fram lödstationen. God jul. -- Mats
Publicerat December 23, 201213 yr Sådär, lött och limmat... -- Mats Tack Får fundera på någon bra gåva tillbaka när vi ses nästa gång