Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bergstutzen eller ej?

Featured Replies

Publicerat

Jag har våndats och funderat mer, samt fått lite råd från goda vänner. Klämde på K95an förut och insåg att en BS95 aldrig kan vara i närheten lika smidig. Att skaffa en BS95 bara för att jag endast har ett sikte är helt fel skäl för en slik transaktion :ph34r: Jag har därför beslutat mig för att behålla K95an (trots det ljusa trät ;) ) och på sikt skaffa ett sikte till. Tror nog att ett lätt och smidigt 6-18x40 eller liknande kan bli rätt bra till lillpipan, eller kanske låna Conquest 6,5-20x50:an från PPC:n ett tag. Anser jag mig sen behöva skymningsvärdet hos Varipointen så duger 7x57R givetvis för bock och annat också :rolleyes:

Det som återstår nu är att skjuta in Varipointen med grovpipan och handladdade Oryx, sen är jag redo för i princip all jakt. Fram till augusti torde jag hinna hitta ett fäste och sikte till lillpipan - någon brådis är det ju faktiskt inte, trots att det stundtals känts så.

Jonas på Torsbo lär hudflänga mig efter detta, men å andra sidan har jag reserverat måååånga bössor av honom vilka jag aldrig ens åkt upp och tittat på. Är gärna utan den långa bilresan dit, och dessutom har licenshandläggningstiden på 7-8 veckor effektivt bromsat min köplusta på sistone :lol: Därför lämnar jag nu tankarna om en bergstutzen och ber att få återkomma i framtiden, om det skulle bli aktuellt - då med ett vettigt motiv...

Som du vet så var det denna linje jag har pushat för hela tiden ;)

Ett mycket klokt val. Visst är säkert Bergstutzen ett mycket INTRESSANT vapen men knappast särskilt motiverat, inte för din del iallafall. Förhoppningsvis så ser jag att allt fler jaktdagar kryssas i din kalender. Detta behöver dock absolut inte betyda att du inte klarar dig med din K95a vilket jag absolut tror att du kommer klara dig med som huvudarsenal resten av ditt jägarliv. Har du sedan en TRG för liggande och en Hunter i 7mmRM för allroundjakt i klass1 kategorin, ja då behöver du inget annat än en lite smidigare bössa som typ en K95a.

Siktesfrågan skulle jag nog vilja lösa i form av att strippa PPC:n och nyttja 5,6x52R pipan istället. Blir det frågan om liggande skytte eller skytte där det behövs en stabilare bössa, då är det bara till att lägga i 7RM:en i fodralet.

Så fixa ett fäste och "fläk" på Conquesten på 5,6x52R-pipan nu så vi får se lite action på de kombinerade småviltsjakterna B)

MVH

Jocke

• Svar 80
  • Visningar 11,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Klokt val tycker jag brytvapen ser jag som charmiga och smidiga bössor och bergstutzen känns mer som ett missfoster.

Vad gäller smidiga bergstutzen så verkar de absolut finnas, se Henriks kommentarer tidigare i tråden. Men Blaser BS95 kanske inte kvalar in där. Du har absolut en poäng.

Siktesfrågan skulle jag nog vilja lösa i form av att strippa PPC:n och nyttja 5,6x52R pipan istället. Blir det frågan om liggande skytte eller skytte där det behövs en stabilare bössa, då är det bara till att lägga i 7RM:en i fodralet.

Så fixa ett fäste och "fläk" på Conquesten på 5,6x52R-pipan nu så vi får se lite action på de kombinerade småviltsjakterna B)

Låter ju faktiskt som en riktigt bra idé :wub: Nån som har ett billigt Blaser originalfäste liggande med 1"-ringar? ;)

Publicerat

Gnid in kolven med lite spillolja så mörknar den nog :ph34r:

Publicerat

Bra Exabit! Fattar inte varför men jag vurmar mer för Den smidiga framför Den osmidiga och dina skäl att byta, trassel med fästen, upplevde jag inte som något annat än ett desperat försök av din själ att försöka övertyga dej om att detta var det rätta! Medalj till den som lyckades lägga locket på ditt behov av omedelbar behovstillfredställese samt en tårta till licensavdelningen där du bor :wub:

Med din förmåga att skjuta så är det sååå häftigt att se vad du kan göra med den här enpetaren praktiskt så jag tycker du gjorde helt rätt!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Medalj till den som lyckades lägga locket på ditt behov av omedelbar behovstillfredställese samt en tårta till licensavdelningen där du bor :wub:

Även om jag fått viss hjälp i detta så har ändå 95% av tankemödan ägt rum i mitt eget huvud under ganska många (sömnlösa) timmar ;)

Med din förmåga att skjuta så är det sååå häftigt att se vad du kan göra med den här enpetaren praktiskt så jag tycker du gjorde helt rätt!

Jag vill återigen hävda/understryka att skytte med K95 och bayersk stockning är väldigt svår, och att prestera som Henrik gör med sin är i en klass helt för sig. Jag är personligen inte i närheten av den typen av skytteförmåga. Förvisso vann jag insatsskjutningen i Varberg i fjol med min K95 med 7x57R-pipan och Nosler BT 120 - dock bör man ha klart för sig att övriga ekipage var renodlade klass 1-pangar (därmed inte sagt att de sköt med klass 1-laddningar) med allt vad det innebär.

Publicerat

Klokt val Rikard.