Publicerat April 18, 200620 yr Halloj Har sen en tid tillbaks tittat runt, klämt och känt på olika bössor i olika kalibrar och utförande. Bössan var tänkt att användas för lite tavelstansanda, kanske lite halvseriöst jaktskytte men framförallt älgjakt, möjligtvis skulle nån tjäder få falla också. Vad för bössa det skulle bli var ju en fråga som bekymrat ens huvud en tid, vilka fördelar vill jag ha, respektive inte ha? En sak stod då säkert, vad som helst förutom någon ombyggd m96'a eller liknande förhistoriskt fosilobjekt. Visst dom fungerar säkert i alla väder, men min studsare lär nog inte utsättas för så mycket värre saker än lite regn och i värsta fall lite kyla i torr luft. Utgår från vad som de äldre i laget erfarat etc, dom har ju som sagt mer än 15-20års erfarenhet av krav på bössor i de marker vi jagar, så dom vet väl bäst antar jag.. Idag var jag återigen en vända hos handlaren för att se vad han hade inne, han plockade fram endel bössor tills han tog fram en CG 3000 och det blev kärlek i första ögonblicket! Ballansen var fin som snus, vikten bra, fin finnish och rätt snygg, kolvhalssäkring, gudomlig slutstycksgång och som toppen på grädden hade den utbytbara pipor! En pipa i 6.5x55 och en i 270w följde med. Kan det bli mer perfekt tänkte jag? En pipa för tavelstanssning, räv och tjäder. 270w pipan är ju fin fin till älg sägs det ju så bättre kunde de inte bli. Jodå det kunde det visst! Fick veta att bössan var från dödsbo, gubben som köpte den ny på 80-talet hade hunnit jaga en höst innan han gick till sällan jaktmarkerna. Sen dess hade frun hans den på minneslicens fram till nu för ett tag sen. 6.5 pipan var lite skjuten och 270w pipan är oanvänd. Hade förvisso dedär i bakskallen om att de är mycket delar i den, klagomål om låsklackarna etc men lät igonera detta ändå. Tänkte såhär, den här bössan har allt jag vill ha, den är så gott som ny med 2 helt olika kalibrar för 6000kr. En ny sådan där det står Sauer 90 med extra pipa kostar säkerligen närmare 20000kr enligt jaktvapenguiden. Har förövrigt tänkt hålla efter den med rengörning, har inte allt för krävande terräng eller andra förhållande, är första vapen och tror nog den uppfyller alla mina krav.. Endel anser att det är ett direkt dåligt köp och att den ska vara farlig osv, men är det egentligen nån fara eller något att bry sig om mot alla fördelar den ger mig? Låter lite överkurs dedär om låsklackar och hela köret för mig som dödlig, eller har jag fel? Mvh Jonas
Publicerat April 18, 200620 yr Tycker det låter bra, det enda jag minns av CG3000 är att magasinet är i plast och spräcker botten om du förvarar patronerna i magasinet under icke jakt, kanske har de kommit till rätta med det hela nu men bra att veta. Sen är det bara att köpa en 9,3 pipa så är garderoben outstanding.
Publicerat April 18, 200620 yr Men härligt Jonti!...det är väl bara att lägga upp stålarna på bordet å handla om det kändes så rätt direkt. Dock en liten detalj som jag kom å tänka på...270:n och 6,5:an...är inte dom ganska lika i både prestanda och "performance" ???...om 270 pipan var oanvänd så kan du ju behålla den, sen säljer du 6,5 pipan och köper nån lite kraftigare sak till älg 8). 270:in är ganska perfekt som tjäder/räv/rådjur/bäver/tavel mördare ...och kompletera sedan med en pipa i nån fin magnum för fjällälgarna (kan väll bli hyffsat långa håll?)... hursom helst, hoppas att du blir nöjd (om du köper den) /Fredde
Publicerat April 18, 200620 yr Enda nackdelen är väl att hylsorna sträcks pga konstruktionen så omladdning av hylsor är ett problem.
Publicerat April 18, 200620 yr Hmmm intressant och lite skumt. Sauer 80 togs i produktion 1972 och har vad jag minns aldrig funnits med pipbytessytem. Sauer 90 som finns idag marknadsförs inte med pipbytessystem. Sauer 202 är helt konstruerad för just pipbytessytem. Om det nu är en Sauer80/Cg 3000 som du är sugen på tror jag att någon vapensmed/alt fabriken modifierat bössan åt förre ägaren. Mycket har skrivits och tyckts om denna bössa genom åren,personligen tror jag att du blir nöjd med den. Märkligt att förre ägaren vakde två så lika kalibrar,pricken över i:t hadde det varit med en .270 och en 9,3x62-pipa. /Micke
Publicerat April 18, 200620 yr Sökte av ren nyfikenhet lite bilder på CG modellerna, eftersom jag aldrig hört talas om just CG 3000, och hittade bilder på CG 3000...och sen hittade jag en bild på en CG 4000, den var märkligt lik en sauer...och då tänkte jag att det kanske är en sådan som du har tänkt köpa...i.o.m att sauer "brukar" ha pipbytessystem såtänkte jag att det kanske är den som heter 4000...åja se på bilderna och avgör, du som sett pangen i verkligheten ;D
Publicerat April 18, 200620 yr Tycker det låter bra, det enda jag minns av CG3000 är att magasinet är i plast och spräcker botten om du förvarar patronerna i magasinet under icke jakt, kanske har de kommit till rätta med det hela nu men bra att veta.Sen är det bara att köpa en 9,3 pipa så är garderoben outstanding. Har en Cg3000 i kaliber 30-06 och den har då stålmagasin. Tror inte det finns magasin i plast till bössan, men kanske jag är ute och cyklar.
Publicerat April 18, 200620 yr Författare Voine det här blev en invecklad soppa, måste nog tyvärr ut till handlaren för att reda ut det här ordentligt tror ja. På grannforumet blev det en helt annan reaktion där cg 3000 närmast verkar vara nått livsfarligt skrot man inte ska förknippas med.. Både här och där framkommer de att den inte ens kan ha pipbytessystem och av bilderna att dömma så är de såklart en CG 3000, då det står Carl Gustav på lådan och 2 sauer symboler finns där. Nä, det här känns inte längre lika kul, antingen har ja mött på en skum ombyggd bössa eller så är handlaren ute och cyklar totalt. Kanske borde se efter nått annat istället? Nämns även att den inte ens ska vara värd pengarna eller fungera ordentligt :-
Publicerat April 19, 200620 yr HallojHar sen en tid tillbaks tittat runt, klämt och känt på olika bössor i olika kalibrar och utförande. Bössan var tänkt att användas för lite tavelstansanda, kanske lite halvseriöst jaktskytte men framförallt älgjakt, möjligtvis skulle nån tjäder få falla också. Vad för bössa det skulle bli var ju en fråga som bekymrat ens huvud en tid, vilka fördelar vill jag ha, respektive inte ha? En sak stod då säkert, vad som helst förutom någon ombyggd m96'a eller liknande förhistoriskt fosilobjekt. Visst dom fungerar säkert i alla väder, men min studsare lär nog inte utsättas för så mycket värre saker än lite regn och i värsta fall lite kyla i torr luft. Utgår från vad som de äldre i laget erfarat etc, dom har ju som sagt mer än 15-20års erfarenhet av krav på bössor i de marker vi jagar, så dom vet väl bäst antar jag.. Idag var jag återigen en vända hos handlaren för att se vad han hade inne, han plockade fram endel bössor tills han tog fram en CG 3000 och det blev kärlek i första ögonblicket! Ballansen var fin som snus, vikten bra, fin finnish och rätt snygg, kolvhalssäkring, gudomlig slutstycksgång och som toppen på grädden hade den utbytbara pipor! En pipa i 6.5x55 och en i 270w följde med. Kan det bli mer perfekt tänkte jag? En pipa för tavelstanssning, räv och tjäder. 270w pipan är ju fin fin till älg sägs det ju så bättre kunde de inte bli. Jodå det kunde det visst! Fick veta att bössan var från dödsbo, gubben som köpte den ny på 80-talet hade hunnit jaga en höst innan han gick till sällan jaktmarkerna. Sen dess hade frun hans den på minneslicens fram till nu för ett tag sen. 6.5 pipan var lite skjuten och 270w pipan är oanvänd. Hade förvisso dedär i bakskallen om att de är mycket delar i den, klagomål om låsklackarna etc men lät igonera detta ändå. Tänkte såhär, den här bössan har allt jag vill ha, den är så gott som ny med 2 helt olika kalibrar för 6000kr. En ny sådan där det står Sauer 90 med extra pipa kostar säkerligen närmare 20000kr enligt jaktvapenguiden. Har förövrigt tänkt hålla efter den med rengörning, har inte allt för krävande terräng eller andra förhållande, är första vapen och tror nog den uppfyller alla mina krav.. Endel anser att det är ett direkt dåligt köp och att den ska vara farlig osv, men är det egentligen nån fara eller något att bry sig om mot alla fördelar den ger mig? Låter lite överkurs dedär om låsklackar och hela köret för mig som dödlig, eller har jag fel? Mvh Jonas Hej! Du kan ju höra med Kengis om han har något hemma åt Dig el. ska det vara med dubbla pipor.? http://www.kengisvapen.se/ och hör med Jaktcenter på vägen till Luleå då samtidigt. Står under vapensmeder. Jaktcenter (Affär och kolvtillverkning) Strandgatan 26 (f. d. Nordea) 952 33 Kalix Telefon: 0923-13632 och sedan hör Du Töre på vägen till Luleå isf http://www.poff-tech.se/ och sedan kan Du även höra med Sundbergs vapen, Rutvik och http://www.specialvapen.se/ Granngården, Luleå som har köpt upp Bälinge vapen. Kika på www.nollkoll.tk om Du vill ha mera tips på vapenhandlare. :-* :
Publicerat April 19, 200620 yr Voine det här blev en invecklad soppa, måste nog tyvärr ut till handlaren för att reda ut det här ordentligt tror ja. På grannforumet blev det en helt annan reaktion där cg 3000 närmast verkar vara nått livsfarligt skrot man inte ska förknippas med.. Både här och där framkommer de att den inte ens kan ha pipbytessystem och av bilderna att dömma så är de såklart en CG 3000, då det står Carl Gustav på lådan och 2 sauer symboler finns där.Nä, det här känns inte längre lika kul, antingen har ja mött på en skum ombyggd bössa eller så är handlaren ute och cyklar totalt. Kanske borde se efter nått annat istället? Nämns även att den inte ens ska vara värd pengarna eller fungera ordentligt :- Vapentypen har funnits i produktion i över 30år,om den hade varit farlig eller dålig så hade den inte funnits på marknaden idag. Jag har flera bekanta som jagat med det vapnet under 20års tid utan problem. /Micke
Publicerat April 19, 200620 yr Författare Mr Mauser, frågan är ju vem man ska lyssna på, vapensmeder eller på annat vis mycket insatta som går långt till överkurs med mekaniska lösningar och teorier (helst ska vapnet ha så få delar som möjligt?) eller de lekmän som tydligen ägt och brukat vapnet? Vore ju lite trist om de där med pipbytessystemet som skulle vara så enkelt egentligen bara är en ren och skär missuppfattning av handlaren.. Han föreslog även hur man enkelt kunde markera inställningar på kikarsiktet för att underlätta inskjutningen vid pipbyte. Pipan som sitter i är den i 6.5x55 och pipan i 270w låg någon annanstans. Just 6.5x55 intresserar inte mig så mycket utan är väl mer 270w som gjorde vapnet intressant.. Men men kanske ska man igonera "experters" personliga åsikter om vad som är rätt och kanske ändå köra på denna. Blev en förvirrande soppa :- lsjonsson, nejdå pipbytesystem är bara en bonus som ja egentligen inte bryr mig om, tror inte jag i praktiken skulle använda så många olika pipor ändå.
Publicerat April 19, 200620 yr Voine det här blev en invecklad soppa, måste nog tyvärr ut till handlaren för att reda ut det här ordentligt tror ja. På grannforumet blev det en helt annan reaktion där cg 3000 närmast verkar vara nått livsfarligt skrot man inte ska förknippas med.. Både här och där framkommer de att den inte ens kan ha pipbytessystem och av bilderna att dömma så är de såklart en CG 3000, då det står Carl Gustav på lådan och 2 sauer symboler finns där.Nä, det här känns inte längre lika kul, antingen har ja mött på en skum ombyggd bössa eller så är handlaren ute och cyklar totalt. Kanske borde se efter nått annat istället? Nämns även att den inte ens ska vara värd pengarna eller fungera ordentligt :- Nja, livsfarligt skrot är väl överdrivet att säga. Är nöjd med min bössa. Fina träffbilder, lättrepeterad. Det enda negativt jag kan tänka mig är att låsklackarna på slutstycket sitter bak och en del menar då att hylsorna sträcker sig mer än på de där klackarna sitter fram. Laddar inte själv ännu, så jag vet inte så mycket om detta.
Publicerat April 19, 200620 yr Bössan som sådan tycker jag inte du behöver vara orolig för, den kommer säkert fungera bra för dig. Vilket fabrikat man än nämner så finns det folk som har starka åsikter,ta tex Winchester som har tre lådskruvar vissa hävdar att det ger precisionsproblem,Remington där säkringen inte låser slutstyckshandtaget-stor källa till irritation för vissa,Blaser R93 som man antingen älskar eller hatar,Husqvarna 1900 som inte har något gasevakueringshål för hylshaveri,Mauser 96-98 som är odugliga pga alldeles för lång slagtid m,m.......och föresten det finns fler bössor som har låsklackarna bak ex Remington 788. /Micke
Publicerat April 19, 200620 yr Författare Jodu, skruvade precis isär och ihop brorsans CZ 511 i 22lr.. Bössan må vara halvautomat och innehålla totalt 64 delar, men ändå fungerade den utmärkt under en hel vecka ute i fjälls, då temperaturerna sjönk ner till -25 grader! Försök övertyga endel om den saken. Baikal är mycket välanvänt vapen i min bekantskap, må se ut som stryk men dom har hängt med i över 15-20år under omilda omständigheter.. Rena skrotet enligt endel som inte ens är värda att se på? Kricos plastplupp på slutstycket lossnar visst alltid, så tyckte inte flera på grannforumet som själva äger dessa, heller har inte varken min far eller hans polare haft problem med varken klickningar eller liknande. Gyttorp hagelbock är inte dom lyxigaste, anses som dåliga köp men kusinen som äger en är helnöjd.. Nä jag tror nog inte att "experterna" alltid har rätt, utan det är nog snarare teoretiska aspekter och hatiska saker för smederna som ska fixa problem med idiotlösningar? Nog har jag och många bekanta skruvat en hel del i gamla snöskotrar, som har sådana djävulska lösningar att man helst hade velat mörda den som kom på idén, men hela maskinen är ju inte skit för det? Har grubblat endel på det hela idag, pratat lite med farsan men ska nog luska lite till.. Farsan nämnde föresten att handlaren sagt att man låssar på insexskruvarna, skruvar ur pipan och sätter i den nya. När man sätter i den nya så ska det tydligen finnas någon markering i vilket läge pipan ska sitta, dit justerar man den och sen spänner man åt skruvarna som klämmer fast det hela? Sitter nu och funderar på det slutgiltiga, ska jag strunta i att smederna har sina små åsikter (som dom förövrigt alltid har om allt) och sattsa dedär 6000kr på en nästingtill ny bössa som var de trevligaste min handlare kunde erbjuda? Visst en omstockad gammal m98 med lite nya lull lull saker på är säkert inte fel, men hur som helst, är det ett skäligt pris för en i praktiken oanvänd bössa som legat i ett skåp dom närmsta 20 åren, troligen inte gått mer än 50skott skulle ja gissa och desutom tillkommer ju en extra pipa i mer säljattraktiv kaliber. Att en 6.5x55 idag är helt ointressant kan jag ju förstå, men 270w torde väl vara helt utom fara för blyförbud? Det blev mycket om och men om denna bössa.. Tänka sig att forum kan ge en så mycket kunskap att man nästan blir less
Publicerat April 19, 200620 yr Har en gammal kompis som köpte en cg 3000 i kaliber 6.5 som första vapen. Han har kvar den fortfarande och den fungerar vad jag vet utmärkt. Bra precision, trycke och kvalitetskänsla. Han har en 3-9*50 leupold i leupold qr fästen på den, sitter helt perfekt, ca 0.5mm kvar mellan sikte/pipa. Han köpte den begagnad i slutet av 90-talet, har ingen aning om hur gammal den är. Han handladdar inte så han är ej ledsen över eventuella sträckningar av hylsorna.
Publicerat April 19, 200620 yr HallojHar sen en tid tillbaks tittat runt, klämt och känt på olika bössor i olika kalibrar och utförande. Bössan var tänkt att användas för lite tavelstansanda, kanske lite halvseriöst jaktskytte men framförallt älgjakt, möjligtvis skulle nån tjäder få falla också. Vad för bössa det skulle bli var ju en fråga som bekymrat ens huvud en tid, vilka fördelar vill jag ha, respektive inte ha? En sak stod då säkert, vad som helst förutom någon ombyggd m96'a eller liknande förhistoriskt fosilobjekt. Visst dom fungerar säkert i alla väder, men min studsare lär nog inte utsättas för så mycket värre saker än lite regn och i värsta fall lite kyla i torr luft. Utgår från vad som de äldre i laget erfarat etc, dom har ju som sagt mer än 15-20års erfarenhet av krav på bössor i de marker vi jagar, så dom vet väl bäst antar jag.. Idag var jag återigen en vända hos handlaren för att se vad han hade inne, han plockade fram endel bössor tills han tog fram en CG 3000 och det blev kärlek i första ögonblicket! Ballansen var fin som snus, vikten bra, fin finnish och rätt snygg, kolvhalssäkring, gudomlig slutstycksgång och som toppen på grädden hade den utbytbara pipor! En pipa i 6.5x55 och en i 270w följde med. Kan det bli mer perfekt tänkte jag? En pipa för tavelstanssning, räv och tjäder. 270w pipan är ju fin fin till älg sägs det ju så bättre kunde de inte bli. Jodå det kunde det visst! Fick veta att bössan var från dödsbo, gubben som köpte den ny på 80-talet hade hunnit jaga en höst innan han gick till sällan jaktmarkerna. Sen dess hade frun hans den på minneslicens fram till nu för ett tag sen. 6.5 pipan var lite skjuten och 270w pipan är oanvänd. Hade förvisso dedär i bakskallen om att de är mycket delar i den, klagomål om låsklackarna etc men lät igonera detta ändå. Tänkte såhär, den här bössan har allt jag vill ha, den är så gott som ny med 2 helt olika kalibrar för 6000kr. En ny sådan där det står Sauer 90 med extra pipa kostar säkerligen närmare 20000kr enligt jaktvapenguiden. Har förövrigt tänkt hålla efter den med rengörning, har inte allt för krävande terräng eller andra förhållande, är första vapen och tror nog den uppfyller alla mina krav.. Endel anser att det är ett direkt dåligt köp och att den ska vara farlig osv, men är det egentligen nån fara eller något att bry sig om mot alla fördelar den ger mig? Låter lite överkurs dedär om låsklackar och hela köret för mig som dödlig, eller har jag fel? Mvh Jonas Annars har Du en mycket kompetent bössa här i länken en Rem. 700 BDL i cal. 8 mm rem. mag. Den är som klippt och skuren för myrmarkerna uppe hos Dig Jonti och pris är det rätta. Den är i bra skick har jag fått rappoterat. ;D http://www.juns.y.se/Beg%20vapen.htm
Publicerat April 19, 200620 yr nä hörru jonti ...lyssna hellre på lekmän som har praktisk erfarenhet, än nån jäkla självutnämd "expert" som säkert aldrig en har provat den aktuella vapenmodellen....känns bössan rätt för dig, klipp till! Som du själv sa: man behöver inte ha den hela livet...man kan sälja dom om man inte är nöjd. angående pipbytessystemet så är det (iaf i mina ögon) en ren bonus, bara att tacka å ta emot så att säga låna hem bössan och testa den över en helg eller två... /Fredde
Publicerat April 19, 200620 yr Har grubblat endel på det hela idag, pratat lite med farsan men ska nog luska lite till.. Farsan nämnde föresten att handlaren sagt att man låssar på insexskruvarna, skruvar ur pipan och sätter i den nya. När man sätter i den nya så ska det tydligen finnas någon markering i vilket läge pipan ska sitta, dit justerar man den och sen spänner man åt skruvarna som klämmer fast det hela?Sitter nu och funderar på det slutgiltiga, ska jag strunta i att smederna har sina små åsikter (som dom förövrigt alltid har om allt) och sattsa dedär 6000kr på en nästingtill ny bössa som var de trevligaste min handlare kunde erbjuda? Visst en omstockad gammal m98 med lite nya lull lull saker på är säkert inte fel, men hur som helst, är det ett skäligt pris för en i praktiken oanvänd bössa som legat i ett skåp dom närmsta 20 åren, troligen inte gått mer än 50skott skulle ja gissa och desutom tillkommer ju en extra pipa i mer säljattraktiv kaliber. Att en 6.5x55 idag är helt ointressant kan jag ju förstå, men 270w torde väl vara helt utom fara för blyförbud? Det blev mycket om och men om denna bössa.. Tänka sig att forum kan ge en så mycket kunskap att man nästan blir less Ja du onekligen så verkar det vara ett helt normalt pipbytessystem,inga konstigheter där. .270 är en riktigt trevlig kaliber och något eventuellt blyförbud tänker jag inte fundera på än då jag tror och hoppas att valet löser den frågan permanent. /Micke
Publicerat April 19, 200620 yr Författare Jag i kombination med affärer är sällan en lätt sak, brukar ofta fundera, bli tveksam, få lust osv tills ja bestämmer mig och det har jag gjort nu. Som Fredde sa, så lyssnar ja på lekmännen som är de som brukar vapnet i fråga och vet vad den går för i praktiken. Tror förövrigt inte ens att jag bryr mig ett smack av hur exakt ditt och datt är konstruerat, bara ja gillar prylen och den funkar ;D "Experter" vet säkert väl vad dom talar om, men min teori är att det hela är överkurs och inget som berör mig som glad jägare och tavelstansare.. Må väl höra till entusiast skaran som gillar vapen och dess användningsområden mer än andra, men hur tryckets konstruktion är och varför man satt låsklackarna bak, skiter jag fullkomligt i så länge det inte ger mig några egentliga problem. 3 skott bör förövrigt räcka fint till älg tycker man. Mr Mauser, jadu tror jag kan dra slutsatsen att nån möjligtvis konstruerat om en serie bössor eller så är detta något eftermonterat eller liknande, för vad skulle ett pipbytessystem ha att göra på en bössa om de inte är ett? Nä, licensansökan lämnas in i morgon och sen får ödet utvisa resten. Mvh Jonas som tackar för hjälpen
Publicerat April 19, 200620 yr Rätt! Det är en finfin pang som har några irriterande brister och några helt underbara egenskaper. Tattaraktigt magasin, soppig framstock. Underbar att skjuta med, knäpptyst säkring, möjlighet att byta pipa. Första gången jag sköt på älgbanan med min Sauer 202:a satte jag 4x5:1 i första serien. Bäst av allt: djur dör när man siktar på dem och trycker på avtryckaren. Enligt mina egna erfarenheter från det gångna jaktåret har Sauer ett bättre "track record" än Sako
Publicerat April 19, 200620 yr HerrBerg - jag har ett bra track record med mina sako, fast jag har ju inget annat fabrikat...
Publicerat April 19, 200620 yr Ja man fäller ju vilt med de bössor man har med sig ut i skogen (mest). Har man bara ett fabrikat är ju vinnaren given - däremot kanske det blir lite olika "vinnare" bland kalibrarna hos de bössor man har med sig ut. Utan att räkna efter tror jag 7x57 leder i år. Har såvitt jag kommer ihåg också fällt klövvilt med 6PPC, 6,5x55 och 9,3x62. Rävarna & grävlingarna har 222 och 6,5x55 tagit hand om. Nu skall .270 Win och även .338 WinMag börja användas också när 6,5:an pensionerats och laddningar och kikare är klara...
Publicerat April 20, 200620 yr 3 skott bör förövrigt räcka fint till älg tycker man. Du kan ha 4 trots standarsmagasinet. Ett i loppet + tre i magasinet. Fyra bör räcka för det mesta
Publicerat April 20, 200620 yr Författare Så kan man nog gärna göra vid tornet, men tror inte jag lär bära med skott i loppet. Förövrigt kan man ju ha en bagge i fickan istället, då det känns tryggare för mig personligen. Hur som helst, farsgubben min hade tydligen ringt KengisVapen i Pajala för att rådslå lite, Jimmy Nygård (som förövrigt ansågs va en trevlig prick) tyckte att det vore dumt att inte köpa den. Han samtalade lite och det ledde vidare att efter skolan for vi till farbror blå där jag förhoppningsvis inte är för välkänd och lämnade in en licensansökan. 820kr skulle lilla damen ha för att knappra lite på tangentbordet och utlovade kort väntetid. Så, det är bara att vänta några arbetsdagar sen så kan man nog hämta bössan. Jimmy Nygård nämnde förövrigt att det inte skulle vara några som helst problem att byta pipa på bössan. Undrar nu om "experterna" bara vill se saker ur sin synpunkt, men inte ur ett verkligt perspektiv för konsumenten? Nåväl om några månader är jag nog redo att yttra mig om det var en bra affär eller inte ;D Mvh Jonas som åter tackar för vägledning