Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikat på älgvältare

Featured Replies

Publicerat

Hoppas att du blir nöjd med bössan! :)...har du lånat hem den?...du vet väll att vi vill se måååånga bilder ;)

föresten kostade det 820 spänn!?!?!?! :o....för en (1) licens ansökan???.

Publicerat
  • Författare

Nepp, lånade inte hem den. Men bilder utlovas såfort jag hämtat bössan ;)

Kolven lär behöva lite olja tror ja, bör va rätt torr efter 20års vila i ett mörkt vapenskåp kan man tro.

Sluttycket och övriga delar kommer även tas isär för att ges lite kärlek med olja osv så allt är i ordning och reda.

Någon som föresten vet om ja kan använda läskstång från 6.5x55 till 270w? Tänkte bara se till att hålla ordning på bössan så behöver nog ingen bänkskytteprestanda på rengörningen och snål som man är så vore de trevligt om ja kunde ha samma grejor, till 4 lopp som finns i familjen  ;D

Nja, 600kr då det är första licensen och sen 220kr för andra, som i detta fall gäller pipsetet = 820kr totalt.

Publicerat
Nja, 600kr då det är första licensen och sen 220kr för andra, som i detta fall gäller pipsetet = 820kr totalt.

aaaaah...då är jag med :D...tänkte inte på pipsetet :-[

läskstången går bra att använda till båda, 270 tror jag har en kul diam på 6,9mm...tror jag, rätta mig hemnskt gärna om jag har fel.

Publicerat

Det går utmärkt att använda samma läskstång.

Ehhh... vet inte om jag törs skriva det här men 270 Win har ett mått på bommarna i pipan som är 6,9 och kulan håller ett mått på övet 7mm, detta för att kulan ska täta mot räfflorna i pipan....appropå att vara expert :-[  kolla länkarna.

Kulmåttet på 6,5 är egentligen 6,7mm.

http://stevespages.com/jpg/cd270winchester.jpg

http://stevespages.com/jpg/cd65x55mauser.jpg

/Micke

Publicerat
Ehhh... vet inte om jag törs skriva det här men 270 Win har ett mått på bommarna i pipan som är 6,9 och kulan håller ett mått på övet 7mm, detta för att kulan ska täta mot räfflorna i pipan....appropå att vara expert :-[  kolla länkarna.

/Micke

Självklart törs du skriva det :D, jag bad ju om tillrättavisning om jag hade fel :D :-* 

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Mr Mauser, det är aldrig fel att veta mycket  ;)

Skönt att man kan använda samma stång så man slipper köpa flera, plånboken är tacksam iaf.

I helg ska jag nog lufta CG 80'in lite förutsatt att dom plogat banan. Nått måste man ju roa sig med tills licensen dimper ner i lådan  ;D

Publicerat
  • Författare

I morse när jag steg upp fick ja se ett efterlängtat brev märkt med Polismyndigheten i Norrbotten liggandes i brevlådan och kan väl säga att det här är väl en av mina lyckligaste dagar  ;D 4-5 arbetsdagar tog det för lilla damen att plinka ner några rader, helt klart godänt.

Tyvärr kan ja inte hämta bössan föran far kommer hem från stugan nästa vecka  :(

Lustiga är att ja redan nu börjat spana efter en hagelbrakare eller ripvältare.. Saknas bara gröna sedlar  :'(

Publicerat
I morse när jag steg upp fick ja se ett efterlängtat brev märkt med Polismyndigheten i Norrbotten liggandes i brevlådan och kan väl säga att det här är väl en av mina lyckligaste dagar  ;D 4-5 arbetsdagar tog det för lilla damen att plinka ner några rader, helt klart godänt.

Tyvärr kan ja inte hämta bössan föran far kommer hem från stugan nästa vecka  :(

Lustiga är att ja redan nu börjat spana efter en hagelbrakare eller ripvältare.. Saknas bara gröna sedlar  :'(

Grattis Jonti!

:D

Sköt nu om knallpåken väl. :D;)

Publicerat
  • Författare

Tackar, jodå hon ska få kärlek och behandlas väl.. Sen om ja råkar rulla ner för en ravin med henne vet ja inte  ::)

Publicerat
Tackar, jodå hon ska få kärlek och behandlas väl.. Sen om ja råkar rulla ner för en ravin med henne vet ja inte  ::)

Det är svårt att förutspå något i förväg.  :o ::) Har Du ingen spå-gubbe el. -gumma som Du kan rådfråga bland samerna ??? :D

Publicerat
  • Författare

Visa kvinnor och män finns det gott om. Jag hör till de som förlitar sig till ödet och ogärna ser in i framtiden.. Men står jag där med krökt pipa, tillplattad kikare och knäckt kolv utan någon som helst försäkring. Lär ja förbanna allt från himmelen ner till helvetet och därefter skylla på att ödet avgjorde det och det finns en mening i det hela  :D

Publicerat
Visa kvinnor och män finns det gott om. Jag hör till de som förlitar sig till ödet och ogärna ser in i framtiden.. Men står jag där med krökt pipa, tillplattad kikare och knäckt kolv utan någon som helst försäkring. Lär ja förbanna allt från himmelen ner till helvetet och därefter skylla på att ödet avgjorde det och det finns en mening i det hela  :D

Publicerat
  • Författare

Var idag till Helges vapen och hämtade bössan idag.. Tyvärr verkar den ha vält och fått lite obetydliga märken men inget som ja bryr mig så noga om (den lär se djävligare ut efter några turer ändå)

Helge hade monterat 270w pipan och gav mig lite olika råd om ditt och datt gällande bössan och dess funktioner, sånt uppskattas alltid.  :)

Passade på att fota bössan med 270w pipan och farsans buschell (den får duga tills ja kan köpa eget) innan vi for på banan för att skjuta några serier med 6.5x55 pipan jag monterade.. Förövrigt var det enklare att byta pipa än att montera kikarsikte så nog är det någon form av pipbytessystem alltid  :D

Här kommer lite bilder som utlovat..

CG01.jpg

Bössan med 270w pipan som förövrigt är oskuld.

CG02.jpg

CG03.jpg

Bössan med farsans buschell som ja knyckte  ;D

CG04.jpg

Det mytomspunna pipbytessystemet eller vad vi nu ska kalla det.. enkelt var det att byta pipa i vart fall.

KJF.jpg

Farsan ville panga lite också.. Här har ni en bild på Kiruna Jakt och Fiskes skjutbana.

Träffbilderna var lite si och så, det handlade nog mer om skytten än bössan. Höll åtminståne inom snusdosa utan problem och det mesta inom femkronan. Märkte dock att ja monterat systemet lite fel så den låg emot stocken, har nu fixat det och ska slipa lite så det friläggs ordentligt även om den redan ligger fritt. Trycket var stenhårt men har ställts ner till ca 1.5kg och känns bra nu.

Återkommer vid senare tillfälle med träffbilder  ;)

Mvh Jonas

Publicerat

.270W pipan ser ut att ha aningens grövre pipprofil än 6,5-pipan,kan det stämma?

Paketet ser riktigt trevligt ut och det infinner sig ett litet habegär efter din påk :P

Ser fram mot träffbilder med .270-pipan.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Mja, på bilderna är det bara 270 pipan, dock är inte bilderna dom bästa tyvärr..

Träffbilder kommer så småningom, kan dock dröja ett slag med 270w men 6.5'ans kan nog komma så småningom.

Eftersom ja inte har så mycket annat för mig fotade jag bössan lite med 6.5x55 pipan som även har öppna riktmedel

Håll till godo :P

CG05.jpg

CG06.jpg

Publicerat

MYCKET läcker bössa Jonti!!

nog förstår jag att du är nöjd!...skulle jag vá med om jag hade den bössan...avundsjuk?...jag?...hur kan du tro det ::);) ;D

Grattis till ett väldigt bra köp!

ps. kan man få lite bilder på hur du gör när du byter pipa...typ steg för steg...snääälla!

/Fredde

Publicerat

Hej Jonti!

Grattis!

:D :D :D

Som det ser ut så verkar Du ha gjort ett bra köp och den ser snygg ut på bilderna.

ps. kan man få lite bilder på hur du gör när du byter pipa...typ steg för steg...snääälla!

/Fredde

Jag vill som Fredde också bilder på pipbytet.

SNÄÄÄÄÄLLA!

;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Hehe man tackar för dom kommentarerna  ;D

Jodå bilder kommer, när vet jag inte riktigt.. Får jag för lite annat vettigt att göra ikväll så kan jag nog ordna er önskan  :)

Kanske blir en sväng ut till banan efter skolan, ska försöka få ihop träffbilderna lite mer nu efter justeringen.

Mvh Jonas

Publicerat
  • Författare

Var ut på banan idag men gav upp efter 3 serier.. Blåste så hårt att man inte kunde sitta stilla  >:(

Tog däremot till vara några Norma jaktmatch och kronammo (tillverkade av norma 1980 enligt en guide) för att fota på skoj. Upptäckte även att de skjutna hyllsorna får en liten strypning framtill i halsen? Är det något att bry sig om eller bör ja justera pipan?

Undrar i övrigt om det är meningsfullt att spara på tomhyllsor från köpesammo eller låta någon mässingsjägare ta dom. 6.5x55 är ju inte så dyrt.

Var endel funderingar, här är iaf bilderna på "strypningen" där min teori är att bössan formar hyllsorna efter sig själv? Känns inte speciellt märkvärdigt att stänga igen eller så. På andra bilden syns tändhattarna där jag är för okunnig för att bedömma om det är bra eller ej.

hyllsor_01.jpg

hyllsor_02.jpg

Publicerat

Det ser väl bra ut på tändhattarna, inga tecken på höga tryck. Men den där strypningen måste va väldigt liten då man inte ser den på bilden.

Har du mätt hylslängden?

Publicerat
  • Författare

Så kommer bilderna alla suttit spända och väntat på!  ;D

Fredde och nån önskade att få lite bilder på pipbytet, passade på att uppfylla deras önskan nu ikväll..

pipbyte_01.jpg

Första man gör efter att ha tagit bort stocken som på vilket vapen som helst är att lossa på insexskruvarna på båda sidorna.

pipbyte_02.jpg

Gänga sen ur pipan.

pipbyte_03.jpg

Taadaa! pipan lös på ett litet naffs hur enkelt som helst, på en bössa som enligt endel inte bara är att byta pipa på  ::)

pipbyte_04.jpg

När andra pipan ska dit gängar man bara in den helt och vrider så märkerna möter varandra och drar åt insexskruvarna.

Sådärja, svårare än så är det inte  :)

Publicerat

Tack Jonti för dom bilderna.

Publicerat

Man tackar för bilderna! :)...såg ju plättlätt ut :D...avundsjukan höjdes ytterligare ett steg ;) ;D....kommer du att kompletera med ytterligare nån kaliber?

/Fredde

Publicerat

Ser intressant ut det där Jonti, har själv en CG3000 och det vore kanon med en extra pipa. Är din bössa modifierad på något sätt eller går det att byta pipa så enkelt i originalutförandet?

Mvh Kalle

Publicerat
  • Författare

Jag har faktiskt inte den blekaste aning om jag ska vara ärlig. Endel "experter" på grannforumet ville inte gå med på att min bössa har möjlighet att byta pipa, medans min handlare och Jimmy Nygård i Pajala höll fast vid att så är fallet innan ja köpte den. Ja som du ser hade dom desutom rätt till råga på allt.

Prova ta isär din bössa och jämnför med bilderna? Dock kan ja inte svara på om markeringarna finns där.

Mvh Jonas