Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gör ni...

Featured Replies

Publicerat

om ni ser en varg på er egen mark och ni är helt ensamma? Ni sitter med en studsare... :unsure:

Hur många av er vågar skriva här vad ni gör? :mellow:

Publicerat

Eftersom jag alltid (utan undantag) har kameran med oavsett vad jag gör i skogen skulle jag fota en hel massa B)

Publicerat

Jag tittat och begrundar vad olika naturens djur är.

Går jag med hund(vilket jag nästan alltid gör när jag är på skogen...) så är jag vaksam om gråben är farligt nära gråpälsen eller harpiskan. Ser det ut som gråben utgör ett hot mot gråpälsen/harpiskan så överväger jag en §28 skjutning.

Sen vete faen.... Om myndigheterna får reda på §28 skjutningen så blir jaktsäsongen förstörd pga utredningar och vapenbeslag. Om dom inte får reda på §28skjutningen, så kan jag ta gråpälsen eller harpiskan tillskogs dagen efter.

Jakten är mitt livselixir, tar nog inga risker att förlora vapenlicenser mm. Gråben må kunna störa min jakt, men jag vill inte att gråben ska orsaka att jakten helt tas ifrån mig.

Vad tusan ska jag ängna min fritid till då, här ute i glesbyggden?

Publicerat
  • Författare

Eftersom jag alltid (utan undantag) har kameran med oavsett vad jag gör i skogen skulle jag fota en hel massa B)

Ni sitter med studsare... Skit i kameran! :angry:

Publicerat

om ni ser en varg på er egen mark och ni är helt ensamma? Ni sitter med en studsare... :unsure:

Hur skulle du själv göra??

Publicerat

Ni sitter med studsare... Skit i kameran! :angry:

Inte en chans!

Har ingen anledning att använda bössan i det läget, men fota skulle jag fan i mig göra!

Publicerat
  • Författare

Hur skulle du själv göra??

Tyvärr vet många vem jag är privat och då kan jag inte avslöja mitt handlande..

Om jag säger så här; Jag är nollvisionär, så får ni tyda det som ni vill! :wacko:

Publicerat

Tyvärr vet många vem jag är privat och då kan jag inte avslöja mitt handlande..

Om jag säger så här; Jag är nollvisionär, så får ni tyda det som ni vill! :wacko:

Min tolkning blir att du inte följer lagen... -_-

Publicerat
  • Författare

Min tolkning blir att du inte följer lagen... -_-

Det får stå för dig! :unsure:

Publicerat

Verkligheten slänger skit på oss ibland. Ett exempel på det är Varg på markerna. Då får man förhålla sig till det som Clintans recon pluton i Heartbreak ridge: Adapt...Improvise...Overcome!!

Själv skulle jag inte tveka en sekund om min eller någon annans hund var i farozonen och jag ansåg att jag hade lagen i ryggen. Däremot skulle jag inte skjuta bara för att jag såg en varg. Av flera anledningar:

1. Aldrig att jag skulle riskera licenserna!

2. Det skulle inte kännas rätt. Det finns massor av olagligheter att ta till för att förbättra oddsen vid all jakt men de är just olagliga för att de anses oetiska eller det kan till och med vara etiskt men opinionen/lagstiftarna har inte hunnit svänga åt det hållet. Jag, som en väluppfostrad medlem av kennelklubben, anpassar mig efter verkligheten.

Jag inser att jag retar gallfeber på många av Er med den ståndpunkten men det är min åsikt och jag står för den.

Mvh!/

Publicerat
  • Författare

Paragraf 28 är helt underbar och vi kan när som helst använda oss av den, bara vi har släppt hund..

Med risk för konfrontation där vi tyvärr vet utgången, kan vi agera där efter.. innan olyckan är framme! förhoppningsvis!!!

Men sitter vi i skogen utan hund, ja då blir det en helt annan situation...

Publicerat

Verkligheten slänger skit på oss ibland. Ett exempel på det är Varg på markerna. Då får man förhålla sig till det som Clintans recon pluton i Heartbreak ridge: Adapt...Improvise...Overcome!!

Själv skulle jag inte tveka en sekund om min eller någon annans hund var i farozonen och jag ansåg att jag hade lagen i ryggen. Däremot skulle jag inte skjuta bara för att jag såg en varg. Av flera anledningar:

2. Det skulle inte kännas rätt. Det finns massor av olagligheter att ta till för att förbättra oddsen vid all jakt men de är just olagliga för att de anses oetiska eller det kan till och med vara etiskt men opinionen/lagstiftarna har inte hunnit svänga åt det hållet. Jag, som en väluppfostrad medlem av kennelklubben, anpassar mig efter verkligheten.

Jag inser att jag retar gallfeber på många av Er med den ståndpunkten men det är min åsikt och jag står för den.

Mvh!/

Det är väl så alla jägare bör resonera. Det är knappast till vår fördel att det finns såna som utan betänkligheter bryter mot jaktlagarna. Sen kan man agitera för en åsikt typ att det finns för många vargar. Med hög trovärdighet för jägarna så kanske vi kan vinna gehör och få lagrum att tex minska på vargstammen.

Alla som anser sig själva som jägare, bör agera och uppträda så att vi har högt förtroende bland "Svensson".

Det är illa om vi målar ut oss själva som lagbrytare och beter oss allmänt illa med låg jaktetik och klandervärd respekt för vårt vilt.

Publicerat

En väldigt bra fråga egentligen. Men det ska man inte fråga om jag är ärlig.

Skulle tro att du får skäll innan det blir natt :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Det brukar jag få;)

Publicerat
  • Författare

Det är väl så alla jägare bör resonera. Det är knappast till vår fördel att det finns såna som utan betänkligheter bryter mot jaktlagarna. Sen kan man agitera för en åsikt typ att det finns för många vargar. Med hög trovärdighet för jägarna så kanske vi kan vinna gehör och få lagrum att tex minska på vargstammen.

Alla som anser sig själva som jägare, bör agera och uppträda så att vi har högt förtroende bland "Svensson".

Det är illa om vi målar ut oss själva som lagbrytare och beter oss allmänt illa med låg jaktetik och klandervärd respekt för vårt vilt.

Jo, men vi är totalt överkörda av en högra instans, utan någon som helst förankring till verkligheten. Vad som görs i lönndom inom vissa gränser, får ingen vetskap om..

Publicerat

Folk som får sina djur rivna till höger och vänster kan jag förstå om de har en extrem inställning till vargen.

Vi andra har §28 att gå efter om våra djur är hotade.

Att skjuta en varg bara för att man ser den och ingen hotbild finns för stunden finns inte för mig men då tillhör jag inte skaran som jag nämnde på första raden heller.

Jag har förståelse för de som vill skjuta varg till varje pris, hav också förståelse för de som inte vill det.

Alla sitter inte i skiten. (inte än i alla fall...)

Att oprovocerat skjuta en varg utan en paragraf bakom sig är ett lagbrott oavsett hur man ser på saken.

Samma sak är det att sätta sig bakom ratten på fyllan!

Var och en råder över sina egna handlingar och orsaken till dessa.

Personligen är jag ingen varghatare men har å andra sidan aldrig upplevt misären som många av er andra gör och att se bilderna från en slaktad hund gör ont i mitt hjärta...

Men här har vi ju §28 som grund för att stoppa detta så är en varg i er närhet så pass funtad att den skall ta era hundar eller tamboskap, skjut då bort den och skapa den otrygga känslan för vargen att människan är obra!

Daltande (som en del idioter gör) leder bara till trasiga individer som ställer till med oreda så det heter duga.

En sund och frisk varg håller sig från människan och jagar i det dolda. Så gör lodjuren i alla fall!

Fast jag är på tok för opåläst i ämnet egentligen för att deltaga i en diskussion, jag bara vet hur jag gör med räven när den kommer till mina fåglar.

Publicerat

Mvh!/

Inte på mig! Mycket klokt skrivet! Instämmer till fullo! B)

Publicerat
  • Författare

Folk som får sina djur rivna till höger och vänster kan jag förstå om de har en extrem inställning till vargen.

Att skjuta en varg bara för att man ser den och ingen hotbild finns för stunden finns inte för mig men då tillhör jag inte skaran som jag nämnde på första raden heller.

Jag har förståelse för de som vill skjuta varg till varje pris, hav också förståelse för de som inte vill det.

Alla sitter inte i skiten. (inte än i alla fall...)

Att oprovocerat skjuta en varg utan en paragraf bakom sig är ett lagbrott oavsett hur man ser på saken.

Samma sak är det att sätta sig bakom ratten på fyllan!

Var och en råder över sina egna handlingar och orsaken till dessa.

Personligen är jag ingen varghatare men har å andra sidan aldrig upplevt misären som många av er andra gör och att se bilderna från en slaktad hund gör ont i mitt hjärta...

Men här har vi ju §28 som grund för att stoppa detta så är en varg i er närhet så pass funtad att den skall ta era hundar eller tamboskap, skjut då bort den och skapa den otrygga känslan för vargen att människan är obra!

Daltande (som en del idioter gör) leder bara till trasiga individer som ställer till med oreda så det heter duga.

En sund och frisk varg håller sig från människan och jagar i det dolda. Så gör lodjuren i alla fall!

Fast jag är på tok för opåläst i ämnet egentligen för att deltaga i en diskussion, jag bara vet hur jag gör med räven när den kommer till mina fåglar.

Jo, men vargen beteer sig inte naturligt och vet vi vilken varg som har det "vilda" i sina gener/anlag?

Som det är idag är alla, åtminstone de flesta vargar orädda för människor och så var det inte förr.. Vargen är från början en skygg individ, men något har hänt under vägen och vad det beror på vet säkert de flesta!!

Problemet är att vi har varit utan varg i över 100 år och våra förfäder gjorde allt för att bli av med dem.. Vi har byggt upp näringar som inte innräknas varg under denna tiden och varför skall vi nu acceptera dem?

Jo, för de tillhör den Svenska naturen och har sitt berättigande... Kyss mig i arslet!!

Publicerat

+1

Publicerat

Det beror var någonstans jag sitter med bössan. Långt in i ödemarken då får vargen gå vidare.

Sitter jag på andra marken som ligger nära samhället. Då skulle nog bössan få jobba. :unsure:

Publicerat

Titta på den, svära över att jag har Varg på mina marker o ev önska att jag kunde skjuta.

Men skjuta den skulle jag ALDRIG göra.

1. Det är olagligt.

2. Eftersom det är olagligt skulle jag inte våga riskera licenser o annat.

3. Helt enkelt för att det känns fel.

//

Publicerat

"tomma tunnor skramlar mest"....här är det kusligt tyst....

Publicerat

The lost generation kommer 90-talisterna att kallas i jakthistorien. Det kommer att ta 10 år innan vansinnet får en ände av en radda olika skäl, ytterligare 10 att bygga upp viltstammarna och löshundsmaterialet.

Publicerat

svårt at se hur denna tråd skall gynna oss jägare, ibland är det bättre att tiga.

Publicerat

jag kan helt ärligt säga att jag inte skulle skjuta iaf.

Publicerat

Jag skulle sitta och njuta av åsynen.... men samtidigt skulle jag oroa mig för att släppa ut hunden på kvällen. Men skjuta - Aldrig.