Publicerat November 5, 201114 yr Författare Bara en som hade skjutit... Jag förstår er andra, eftersom detta är ett öppet forum och det som skrivs här kan läsas av vem som helst. Det går att läsa mellan raderna... Oavsett är jag förbannat trött på vargdebatten, som bara gör att jag blir än mer hatisk till vargkramare. Nu är det inte vargen i sig jag riktar min ilska emot, utan mer hela samhällssynen och den inskränkheten som finns hos en del människor, som i de flesta fallen aldrig satt sin fot i skogen. Jag lägger min röst på MKJ`s inlägg och hoppas bara på att vi aldrig kommer så långt.. Och till övriga säger jag bara; Ärlighet vara längst.. men vad ni säger här, betyder ingenting! Den är annat som räknas! Missförstå mig rätt!!
Publicerat November 6, 201114 yr Varför läser du våra inlägg då? Frågeställningen var enkel - mitt svar var ärligt - oavsett om det är ett öppet forum eller inte. /sem
Publicerat November 6, 201114 yr Inte en chans i världen att jag skulle skjuta. Men låt oss göra frågeställningen lite intressantare. Ni sitter i en SUV av större modell. Med någon form av kängurustaket. Hur skulle ni resonera om vargen stod framför er på vägen?
Publicerat November 6, 201114 yr svårt at se hur denna tråd skall gynna oss jägare, ibland är det bättre att tiga. Amen till det...kan ni inte lägga ner...snälla. Att starta en tråd på ett offentligt forum där det uppmanas anges hur villig man är att utföra grovt jaktbrott är, låt oss säga 'inte helt smart', och faller på sin egen absurditet. Vad man sen egentligen tycker är egalt. Tänk efter innan ni skriver!!! Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat November 6, 201114 yr Jag skulle inte skjuta. Helt utan grunder skulle jag inte ta ihjäl ett icke jaktbart vilt. Men skulle jag däremot hitta min Astro blinkandes i skogen fast utan älsklingsdrevern...... Då, SKULLE JAG INTE SKJUTA ÄNDÅ! Men vid spårsnö ska jag faen springa ifatt hunnkräket och sparka upp kulorna i ryggenraden på`n!
Publicerat November 6, 201114 yr Det bästa hade varit att den här tråden inte hade startats tycker jag.
Publicerat November 6, 201114 yr Det bästa hade varit att den här tråden inte hade startats tycker jag. +1
Publicerat November 6, 201114 yr Författare Med facit i hand har ni nog rätt.. Jag ville bara belysa den olydnad som jag vet förekommer! Men att någon här skulle avslöja att de skulle gå så långt, kunde jag aldrig tro... Tråden skrevs mer i vredesmod... Helt okey för mig om någon moderator plockar bort den! Frågan är ganska lik den med jeepen.. Men vapen är ett mer förtydligande..
Publicerat November 7, 201114 yr Tråden skrevs mer i vredesmod... Pekar inte finger, känner likadant många gånger. Det är när det kommer inpå en det först berör, snart är det bara norrlänningarna kvar som är pragmatiska då man sitter säkert under lapparnas radar...än så länge. Idrevargarna är ett första steg till att inget är heligt längre. Systemet kommer att skapa brotslingar till slut, till och med Ligné förföll till liknande primitiva tankar inte länge sedan och fick ett lass skit för att han tänkte med hjärtat i stället för hjärnan en liten stund, i allra högsta grad mänskligt precis som för dig Frontier. Men visst, det är inte på internetforum vi löser dessa problem.
Publicerat November 7, 201114 yr Men visst, det är inte på internetforum vi löser dessa problem. Men det är på internetforum vi kan skapa opinion
Publicerat November 7, 201114 yr Om jag inte ser en hotbild mot vare sig hund eller tamdjur så skulle jag betrakta och beundra det respektingivande djuret. Hade jag sett den attackera hund/tamdjur så hade jag först skjutit ett varningsskott och om inte vargen då skulle avbryta attacken skulle jag slutligen skjuta eländet. En frisk varg ska inte attackera tamdjur eller en hund och jag är gärna en av Darwins budbärare på jorden. Jag skulle dock bestrida beslagtagandet av andra vapen än det jag gjorde handlingen med, det kan ni hoppa upp och sätta er på! Mvh Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 7, 201114 yr Men det är på internetforum vi kan skapa opinion Jo men då är det politik man bedriver, tror inte detta är tanken med detta forumet. Det finns antivargtrådar på Facebook och på andra forum, det passar nog bättre där.
Publicerat November 7, 201114 yr Jo men då är det politik man bedriver, tror inte detta är tanken med detta forumet. Men det blir politik direkt vi diskuterar några ändringar innom jakten. Allt ifrån etiken inom jakten eller t.ex tråden där man tyckte att 22:an inte skulle ingå i vapengarderoben. Det är politik rakt igenom Sen att jag inte tycker att "parti politik" hör hemma är en annan sak. Men vänta bara tills det blir valår så kommer det trådar om vilka partier man ska och inte ska rösta på gällande jakten. Sen så kan man ju grunna på om det är därför just dessa trådar öppnas
Publicerat November 9, 201114 yr En intressant tråd Frontier så den kan allt vara kvar . Jag hade velat skjuta men troligtvis inte vågat pga att äventyra licenser, jobb osv. Jag kan betrakta en varg där de inte förstör min fritidssysselsättning... På min jaktmark skulle det vara vidrigt att se någon. I bil är det en annan sak. Har väldigt slitna bromsar... Har blivit mer och mer förbannad i denna frågan. Kan ju bero på att man bor i Värmland och får höra all skit som de ställer till på nära håll!
Publicerat November 10, 201114 yr Jag skulle antagligen förbanna mig själv för att jag inte hade kameran med mig eftersom jag oftast glömmer den hemma då jag får se något skoj. Om nu inte vargen är i närheten av hund, jag gillar vargar precis som alla andra djur, och precis som alla andra djur så smäller det om dom tittar snett på något av mina sällskapsdjur (det har många rävar fått erfara) Så i skogen skulle det inte göra mig något, hittar ofta varg spår då jag är ute och jagar i skogen. Skulle jag dock se en varg hos mina hästar..... tja som sagt tittar ett djur snett på mina tamdjur så smäller det.
Publicerat November 10, 201114 yr Frontier: själv hade jag inte skjutit vargen, finns inte på kartan. riskerar man hunden/ungar/boskap mm och den går in i hagen så OM man har studsare så hade den fått bita gräset om den attackerar djuren, inte säkert jag hade träffat men försöket hade jag gjort. Barnen hade jag värnat om i högre grad, där hade nog nerverna inte hållt för att vänta på attack. Men att skjuta vargen på fältet för att den är där skiljer sig inte från lodjuret eller björnen på fältet, Jag hade inte skjutit på dem heller. Just nu är det fan jämförbart trist att vara bonde kring Svalöv/Röstånga i skåne med allt de små trynena förstör, och där får man lov att göra något. Det är så kluvet samtidigt. Visst, vi är lämnade i sticket nu, det blåser kallt. Vissa som lever för/på jakten kommer ge gråben en pärla när han visar sig det kan vem som helst räkna ut. i eget läge kommer jag förlora min trovärdighet som yrkesman om jag skulle skjuta den på fältet och åka dit, det är inte en vargstackare värd. Då blir jag av med jakten, jobbet och uthängd i media - det är det inte värt. Jag tycker dessutom det har blivit löjligt detta med skyddsjakten, urholkat och dumt vilket SJF borde om de inte gjort det, banka till med stora hammaren. Skyddsjakt är inte för att jägare skall ha nöjet att jaga en varg! skyddsjakt i ordets rätta mening är en problemvarg=bort för att gynna resten av stammen. släpp då för helvete gps-signalen fri så man får tag i den snabbt som fan så allt kan återgå till det normala. Vi jägare är inte intresserade (vid skyddsjakt) av att rensa statens bakgård för att de inte vill. Nej, vi vill syssla med jakten i övrigt och inte springa likt opportunister kring benen på dem, bli tillkastade ett köttben emellanåt och frodas i det. så funkar det inte. Det anser jag är en lämplig ståndpunkt. Betala oss så gör vi det åt er, vargen är ert påhitt. /Kalle
Publicerat November 10, 201114 yr Eftersom jakten ligger mig varmt om hjärtat och är en livsstil som jag omöjligt skulle kunna vara utan så skulle jag inte riskera att bli av med licenser, så nej jag skulle inte skjuta.... Men jag skulle hålla tummarna för att någon annan är tuffare än mig. för jag vill inta ha varg och det fanns en anledning till varför våra förfäder utrotade vargen.
Publicerat November 10, 201114 yr Frågan är korkad! Är den? Jag tycker den är riktigt intressant. Men sen kanske den hade passat bättre över en öl... Dock kul att vi är så många som trotts viss anonymitet håller på den lagliga vägen. Jag trodde faktiskt att det skulle vara betydligt fler som hade handlat på tvivelaktigt sätt! Men som sagt, glädjande att det inte är så. Kan dock inte helt släppa funderingen kring hur många som skulle ha lika dåliga bromsar som någon hade i ett tidigare inlägg. Jag skulle åtminstone inte ge mig på allt för häftiga undanmanövrar.
Publicerat November 10, 201114 yr Är den? Jag tycker den är riktigt intressant. Men sen kanske den hade passat bättre över en öl... Dock kul att vi är så många som trotts viss anonymitet håller på den lagliga vägen. Jag trodde faktiskt att det skulle vara betydligt fler som hade handlat på tvivelaktigt sätt! Men som sagt, glädjande att det inte är så. Kan dock inte helt släppa funderingen kring hur många som skulle ha lika dåliga bromsar som någon hade i ett tidigare inlägg. Jag skulle åtminstone inte ge mig på allt för häftiga undanmanövrar. Sitta på ett forum o fråga vad man gör? löjligt sen vad jag gör skriver jag inte på ett forum! men det är jag det! /peter
Publicerat November 10, 201114 yr Sitta på ett forum o fråga vad man gör? löjligt sen vad jag gör skriver jag inte på ett forum! men det är jag det! /peter +1
Publicerat November 30, 201114 yr Skulle göra vad som helst för å rädda hunden. Men riskera licensen och mitt största intresse om hunden inte är i fara för att få bort ett enstaka vargelände, nä aldrig. Vi har varg på markerna så är ju drabbad, och kan verkligen förstå TS frustration.