Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vårbock 2006

Featured Replies

Publicerat

Hur ser läget ut inför årets vårbockspremiär?? Speciellt nyfiken är jag på att höra från ni som håller hus i Uppland. Har vintern haft någon märkbar effekt tror ni?

Publicerat

Jag tror våra rådjur har klarat kylan och snön ganska bra, sen vad lodjuren har lyckats med återstår att se, jag är ingen vårjägare direkt själv men ska nog ut i år då jag missade lite tillfällen i höstas och kommande höst så ska jag skola in valpen(östlaika) på älg. Jagar väster om Uppsala ska väl tilläggas.

Publicerat

Jagar i Tierpstrakten. Jag tror att det är läge att ligga lågt med råbocksjakten i år, på grund av katterna (har dock minskat  ;D) men framför allt vintern, som ju slagit extra mycket mot bockarna som ju har mindre fettreserver än getterna.

Jag åker väl ut ett par kvällar och om någon bock visar seriös dödslängtan så OK... men jag tänker inte förta mig på bockjakten i år.

Publicerat

Ja här uppe i norr, får vi då vänta länge... :P:( :'(

Publicerat

Vi vet ej än, ska ha arbetsdag på söndag uppe på marken.

Annars blir det utgång 04.00 på morgonen 1 maj, sova lite på dan för att sedan ge sig ut på eftermiddagen igen. ;D ;D

Publicerat

Hej Orjant!

Är det tänkt att jag ska medverka på söndag? Jag gör det gärna så säg bara till.

Vad det gäller vårbock så är det första gången för mig så det måste ju provas men kommer nog inte sitta och nöta...

Jagar öster om Uppsala ska tilläggas.

mvh

Dard

Publicerat
Jagar i Tierpstrakten

Vad ska du här o göra!? Håll dig i fjollträsk vetja! ;) ;D

Jag slinker nog ut några kvällar i maj, tänker definitivt ej slita mig upp 04.00 1á maj då vi ska ha gäster kvällen innan o sen är jag så förbaskat morgon trött så att majbockarna föredrar jag att skjuta kvällstid! :)

Som du skriver Berg är det nog värt att tänka på hur både vintern och katterna decimerat stammen kraftigt och jag tänker nog i första hand försöka skjuta mig en gris om någon sådan syns till.

Publicerat

Rätt märkligt, inte ens nästan lockad av vårbocksjakten.. "fel" tid att jaga rådjur helt enkelt. Lär dock åka ut ngr svängar om inte annat så finns bra möjlighet att få skjuta en gris  ;D

Mvh!

Publicerat

Vi har ju inte gris på marken än, men skulle någon ha vandrat in så tar jag hellre en gris än en bock, dessutom blir man hjälte bland traktens bönder, ska kolla med brorsan om inte de fått gris på marken så åker vi dit istället dessutom finns det inga katter där och jag såg en riktigt fin bock när vi jagade älg.

Publicerat

Nog fan blir man sugen på att flytta söderut IBLAND ;)

Har suttit ikväll och kollat på en fin bock och två hindar som stod och betade på en åker.

Publicerat

Har suttit ikväll och kollat på en fin bock och två hindar som stod och betade på en åker.

Och jag blir lika sugen på att flytta norröver ibland, allt har väl sina för och nackdelar och gräset verkar alltid grönare på andra sidan.

Vad säger du Sajmon ska vi bli jaktnomader som flyttar runt efter vad vi vill jaga för något.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren. Det är ingen som har en uppfattning om ni ser mer mindre eller lika mycket rådjur ute nu på våren som tidigare år??

Publicerat

Jag var på kronhjortsspaning igår kväll och gick även ut på några ställen och såg färska spår där dom bara hade paserat över träderna. Det var alldeles för mycket snö kvar. Man får vänta tills det komer fram gräsfläck av trädan innan det är någon idé att fara ut och passa på dom och att det smälte bort snö så att man kan smyga sig på dom.

Publicerat
Vad säger du Sajmon ska vi bli jaktnomader som flyttar runt efter vad vi vill jaga för något.

Jo lätt! :) Sen säljer vi skinnen så vi har råd att köpa tobak och salt ;)

Publicerat
Jo lätt! :) Sen säljer vi skinnen så vi har råd att köpa tobak och salt ;)
;D ;D ;D kanske fler som vill vara med ::) för att spara på hundarna så åker vi bara till Umeå universitet och säljer skinnen :o;)
Publicerat

Jag skall ut o jaga men jag får se om det blir på premiär dagen eller om jag väntar ett litet tag  för jag vet av tre Bockar i den by där jag är o jagar  ;D ;D ;D,,,

Publicerat

Nu jäklar närmar det sig grabbar och tjejjer ;)

ni kan väll följa upp med era jakter under denna tråd senn vart efter som det trillar lite vilt?

Ha en trevlig jakt om vi inte hörs innan ;)

Och glöm för fasiken inte kameran ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Hej jag kommer att vara ute ganska mycket för det är livet att vara i skogen . jag har bra många fina bockar som går på mina marker,jag har fyra som går utan för mitt köksfönster. två sextagare och två fyratagare,men dom får gå som avels djur för jag ser dom som hus djur. men jag kommer att gå länger upp iskogarna och titta äfter nån fin bock har en sjuttagar på gång,dän är merintresant.vi får se om DIANA vill vara med.MVH.lo.JOHANSSON :-*

Publicerat
Hej jag kommer att vara ute ganska mycket för det är livet att vara i skogen . jag har bra många fina bockar som går på mina marker,jag har fyra som går utan för mitt köksfönster. två sextagare och två fyratagare,men dom får gå som avels djur för jag ser dom som hus djur. men jag kommer att gå länger upp iskogarna och titta äfter nån fin bock har en sjuttagar på gång,dän är merintresant.vi får se om DIANA vill vara med.MVH.lo.JOHANSSON :-*

Glöm inte kameran ;)  :P

Alltid jätte roligt att se när andra lyckas!

MVH/Jocke

Publicerat

Hej grabbar och flickor nu är det bara några få timmar tills gammel bocken ska tagas ::) har redan bock frossa ;D ;D ska bli kul att se några fina bilder på era bockar. nu läger jag kamran i min skin ryggsäk ??? ha en skit jakt på er MVH:LO.JOHANSSON

Publicerat

Skitjakt på er allihopa!!!

jäkla synd att man inte får jaga vårbock här där jag bor :'(...tror att vår stam skulle må bra av lite selektiv avskjutning.

Rådjuren ökar stabilt här på våra marker trots rejält med snö och kyla och mycket predatorer...jag minns för 6-7 år sedan var det sensation om man såg 3 rådjur...nu i vintras såg jag minst 18st på en åker samtidigt...

åter igen skitjakt på er! :D

/Fredde

Publicerat

Även jag är klar för gammel bocken och min trogna weatherby är sedan i går inskjuten och klar  ;D 250grs nosler pt i 910m/s så blir det skojigare för mig än för bocken  :o

skitjakt å allt de där på er  :D

mvh/ 6mm rem

Publicerat

Usch!!! Jag är inte avundsjuk ::);) SNÄLLA GRABBAR glöm inte kameran!!!!!

Har ju ingen vårjakt på bock här  :'(

Publicerat

358NM är inpangad med 250 gr Oryx och nu fattas bara en bock eller gris framför mynningen. Skitjakt på er alla, ser framemot kort och jakthistorier.

Publicerat

Kameran Grabbar! KAMERAN! ;)

Vill ha Vårbockjakt i hela landet jag tycker personligen att det värkar vara en bättre tid på året att jaga än i Augusti!

Man slipper ju dels alla myggor att fightas med på passet och sedan så slipper man flugorna när den eventuella bocken är fäld så är det inte riktigt lika brottom till kylen med den ju!

Och dessutom så exponerar sig djuren mer nu på våren!

Nä fy vad jag är avundsjuk på er som har tillgång till denna eminenta jaktform!  >:(  ;)

Glöm nu inte att skriva i denna tråden hur det går för er på vårbockjakten och glöm nu inte korten! även om ni bara tagit kort med mobilen så är det i alla fall ett kort! så lägg in alla bilder!

MVH/Jocke