Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vårbock 2006

Featured Replies

Publicerat

Hej grabbar o flickor fick en liten femtaggare i går kväll med 6.5x57R har haft mycket kontakt med rådjur, men DIANA har inte villa vad jag vill  ;D men skam den som gersig. men i kväll bär det till skogen igen.MVH.LO.johansson. ps vet ej hur man läger bilder annars har jag kunatt det ???

Publicerat
Hej grabbar o flickor fick en liten femtaggare i går kväll med 6.5x57R har haft mycket kontakt med rådjur, men DIANA har inte villa vad jag vill  ;D men skam den som gersig. men i kväll bär det till skogen igen.MVH.LO.johansson. ps vet ej hur man läger bilder annars har jag kunatt det ???

Grattis!  :D

Fotografi också, tack!

;D

Publicerat

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=2921.0

Följ den så blir det lättare och så en bild tack.

Själv har jag inget kylrum och när temeraturen är över 20 grader så blir det inget trevligt att hänga eller ens flå rådjuret.

Publicerat

Hittade på en fin bock som det var dags att plocka bort, jag pratade med en bonde som arrenderar betesmarkerna och han hade tydligen sett den jaga kvigor. Låter lustigt. Fick möjlighet att prova nya jagtkniven som man fick i julklapp av frun samt nya bössan som nyligen anlänt från vapensmeden o allt fungerade utmärkt. En fråga, kan man lägga bockköttet på grillen i sommar, blir det bra?[/img]

Publicerat

Kan ni gissa hur gammal den här herren är? Har skickat in en käke för ålder bedömmning till jaktjournalens Jan Sjölin. Fick svaret att den är ..... gammal. Hur gammal tror ni att den är? Gissa på bara!

Publicerat
Hur gammal tror ni att den är? Gissa på bara!

9 år..  ??? :P

Publicerat

Med tanke på att bilderna heter "älghorn resp. älg" så tror jag det är en välutvecklad fjoling ;D

Publicerat

5-6 år?

Jag glömde givetvis kameran, hade blivit fina bilder på en hög med kråkor och trut från morgonen samt en bild på en 45 kilos fjolårsgalt på kvällen  ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Den skulle ha fyllt 4 år nästa vecka ;)

Publicerat

..då säger jag 7 år..

Publicerat

Hej här kommer bilderna på lill bocken tror att det är en ettåring har den levft två år till då kan den haft fina horn för den har fina anlag som det ser ut .MVH .LO.johansson ps.kanske en GULD bock :P

post-866-1147093761_thumb.jpg

post-18-1147093761_thumb.jpg

Publicerat

Lo,johansson du måste ha många fina bockar på din mark eftersom du tar bort en så lovande ung bock? Hur ser det ut i övrigt? Några fina bilder på tidigare horn kanske? Grann bock i alla fall och bilder uppskattas!

mvh

Dard

Publicerat

Hej kan bara hålla med han har blivett stor om inte jag har funits äller nån anan oärligkorp :-[kan tillläga att det var 14.sittningen så jag tog en tvilling bock den andra var lika gran men jag har sett mång bra bockar men det har bara klatratt med bockarna så då fick dena sätta livet till :oSYN men livet har sin gång .men än kommer jag vara mång timmar på bock jakt bär redanått skogen i kväll där hör lo hemma.MVHLO.johansson

Publicerat

Ska ge mej ut ikväll efter valpkursen.. men i vanlig ordning så skiter jag i bockarna och sätter mej vid foderplatsen för att inventera grisar  ;D

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat

Satt ute igår kväll tillsammans med Dard. Helt otrolig kväll, först träffade vi grannlaget jaktledare som beklagade sig över den dåliga rådjursstammen men vildsvinen hade ökat i alla fall.

Vi satte på var sitt ställe på ett stort gärde och efter någon timme började det hända grejer. Det började med att Dard höll på att bli översprungen av 2 bockar som jagade varandra samtidigt som jag såg en bock. Min bock lade sig ner i gräset och helt plötsligt dyker ytterliggare en bock upp. Den bocken går sakta med den liggande bocken då en get kliver ut i sällskap med sin fjolårskillingbock, vilket resulterar att min andra bock lägger sig ner ca 20 m från den första bocken utan att veta om bock nr 1. Dom ligger ca 150 m från mig, jag ser båda i kikaren samtidigt.

Då ser jag något till höger om mig som kliver ut på gärdet, brunt, lite ulligt och spontant tänker jag, vad gör en björnunge här. Men det var vildsvin som dök upp och det hela slutade med att jag sköt en ca 40 kg gris.

Publicerat

Du glömde bort en bock och get som kom på slutet från andra sidan gärdena... Allt som allt 6 bockar, två getter, en grävling, en räv  och tre grisar ute. Enhärlig kväll även om jag inte lyckades skjuta något. Orjant har blandat ihop ordningen lite bara, nr 1 och två låg jag och spanade på i kikaren med högsta förstoringen(300m) när det prasslar till bakom mig, dum som man är vrider man snabbt på huvudet och skrämmer då de två bockar som jagar varandra upp för backen på den holme jag sitter på, med högsta förstoringen försöker jag hopplöst få in någon av dem kikaren och provar att vissla för att få någon att stanna men ack nej.

Det blir fler chanser helt klart.

mvh

Dard

Publicerat

grattis till en jakt med mycket viltkontakt!

Publicerat

Hej det värkar inte vara så stort intresse av ålder på bocken man får väll locka med lördas godis  :o men bocken var 8.5.år och har levt ett myckett hårt klimat enligt,jan sjölin ,så det är bara att GRATTA Fin-hunter GRATTIS MVH,LO.johansson.ps kommer till baka i november då blir det GISSA PÅ NÖFFBERG  ;D ;D ;D ;D :o

Publicerat
Du glömde bort en bock och get som kom på slutet från andra sidan gärdena... Allt som allt 6 bockar, två getter, en grävling, en räv  och tre grisar ute. Enhärlig kväll även om jag inte lyckades skjuta något. Orjant har blandat ihop ordningen lite bara, nr 1 och två låg jag och spanade på i kikaren med högsta förstoringen(300m) när det prasslar till bakom mig, dum som man är vrider man snabbt på huvudet och skrämmer då de två bockar som jagar varandra upp för backen på den holme jag sitter på, med högsta förstoringen försöker jag hopplöst få in någon av dem kikaren och provar att vissla för att få någon att stanna men ack nej.

Det blir fler chanser helt klart.

mvh

Dard

Jag måste få tillägga att den sista bocken var jäkligt stor. Jag uppskattade att hornen stack upp minst 15 cm över öronen och han var jättefin i kroppen. Vi sparar honom till hösten. Han var endast ute en kort sväng på gärdet och vek sedan in i skogen igen, jag kommer antagligen aldrig få se honom igen men drömma går ju. :'( :'(

Att skjuta grisen var en bonus, vi ser mer och mer spår. Holmen där Dard satt sköt jag en gris förra året så dom stryker i den kanten. Det mest positiva med att jag sköt en årsgris var att den suggan väntar nog ett tag innan hon går ut på åkrarna igen så bonden bör vara glad. ;D ;D

Ska jaga i helgen igen så jag återkommer förhoppningsvis till ämnet. ;) ;)