Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En för kusten, en till fjället

Featured Replies

Publicerat

För ett halvår sedan så gjorde jag detta fyndet i svärfars vedstapel. Den skall komma från en alm som stått på tomten. Det ser ju ärligt talat lite för intressant ut för att eldas upp.

IMG_0453.jpg

Uppsågad, slipad, och linoljad och oljepolerad (egen påhittad metod) ser det ut såhär.

IMG_0684.jpg

IMG_0685.jpg

IMG_0686.jpg

:wub:

Jag har lite stabbat köpeträ och lite ostabbat köpeträ men det är något speciellt med att ha räddat biten och så att säga ge till baka trät.

Publicerat
  • Författare

Almen är skuren i två riktningar.

IMG_0688.jpg

Som spacer blir det en sprucken valnötsfanér som jag fick hos samma trähandlare som jag fick den spruckna valnötsbrädan av.

IMG_0689.jpg

Det blir pluggar av valnöt.

IMG_0691.jpg

Publicerat

Jäklar vad fina bitar! :wub: Ser ut som det som kallas "runnen". Nästan så att du skulle skickat det för stabbning!

//Niclas

Publicerat
  • Författare

Om någon har info om stab i landet får ni gärna kontakta mig via PM.:D Annars kanske det blir hemmastab eller upphettad linolja. :)

Här kommer en liten bildserie om hur jag gör pluggar. Spjälka till en stav men ungefärliga mått.

IMG_0692.jpg

Vässa en ände.

IMG_0693.jpg

Tryck/skruva/knacka den i hålet den skal sitta i.

IMG_0694.jpg

Trimma med en tunn vass kniv. Ta hellre för lite än för mycket.

IMG_0695.jpg

IMG_0696.jpg

Tryck tälj, tryck tälj. Klar. :)

IMG_0697.jpg

Som en extra säkerhet funderar jag på att köra med en mässingsmachet. Ska bara kolla att jag har vad som krävs i borrväg. :)

IMG_0698.jpg

Publicerat

Oj så kul att igen få följa ditt projekt,tyckte du hade ett Enzo blad på gång där. Träbitarna var ju riktigt rara.

Publicerat
  • Författare

Det blir två knivar. En Enzo fiskare i AUS-8 till svärfar och en Kort hunter i AEB-L till svågern.

IMG_0699.jpg

Publicerat

Spännande träbitar!

Publicerat
  • Författare

IMG_0713.jpg

IMG_0714-1.jpg

IMG_0715.jpg

IMG_0716-1.jpg

IMG_0717.jpg

IMG_0718-1.jpg

Jag har bestämt mig för att inte stabba. Nu kommer planingen av bitarna. Jag gör en grovsågning då det spar tid. Men inte för tight då det blir lite rundning i kanterna. Jag har en mdf bit som är ungefär som ett slippapper. Sen kör jag 20 drag i längst riktningen, 20 på tvären och 20 i cirkel. Sen vänder jag biten så att fingertrycket inte blir enahanda. Ett par skalor är 80% klara på ca en timme.

Publicerat

Mdfbit som är som slippapper? Det är alltså en belagd skiva om jag förstår det rätt? Eller har du limmat på ett papper?

Publicerat
  • Författare

Här håller jag bara fast pappret med den andra handen. Det är viktigt att ha papper av hög kvalitet, gärna med textilbas om man inte ska montera den. Fördelen med mdf-skivan är dels att man kan sätta sig ut samt att man får bra känsla för när biten släpper så man inte börjar runda hörnorna.

När jag kör finlir, typ lägger det sista på en sekundäregg med 600/1200 papper så limmar jag med spraylim.

Publicerat
  • Författare

Planat och klart efter ca 4 timmar slipning.

IMG_0719.jpg

Publicerat

Verkar som om någon kanske ska ta och önska sig en tallrikslip av tomten... funnysmiley110.gif

Publicerat
  • Författare

:D Fast det är ju inte fy skam att sätta sig i källartrappen och lyssna på en talbok och slipa ett par timmar heller. För mig är det nog resan som är målet ibland. :blush:

IMG_0720.jpg

IMG_0721.jpg

IMG_0722.jpg

IMG_0723.jpg

Publicerat
  • Författare

IMG_0727.jpg

IMG_0728.jpg

IMG_0730.jpg

IMG_0732.jpg

IMG_0734.jpg

IMG_0735.jpg

Hade ett litet borrhaveri och fick friflyga lite idag.

Publicerat
  • Författare

IMG_0736.jpg

En ganska enkel lösning för att få rak anslutning mot bladet.

Publicerat

:D Fast det är ju inte fy skam att sätta sig i källartrappen och lyssna på en talbok och slipa ett par timmar heller. För mig är det nog resan som är målet ibland. :blush:

IMG_0720.jpg

IMG_0721.jpg

IMG_0722.jpg

IMG_0723.jpg

Du har absolut rätt inställning, då snackar man om hobby verksamhet,har man maskiner till allt så blir det mera,ja jag vet inte vad. Själv använder jag troligtvis för mycket maskiner i min knivhobby men det blir bara så. Jag ser verkligen upp till dej, ditt tålamod och resultat. (Ljudböcker är kanon har väl ett hundratal i mp3 format själv :D )

http://jeknives.blogspot.com/

Publicerat
  • Författare

Man tackar!

Först ut till limtvingen blir Seveds blad. Det blev två olika limfärgningar, en mörk och en ljus på olika platser. Det blev lite 3d-pussel för att få bitarna på plats. Jag tror till och med att köksbordet klarade sig. :blush:

IMG_0737.jpg

IMG_0738.jpg

Publicerat
  • Författare

IMG_0739.jpg

IMG_0740.jpg

IMG_0741.jpg

Publicerat
  • Författare

IMG_0742-1.jpg

IMG_0743.jpg

Om man kollar på det bakersta mässingsröret så har det hamnat en klick med valnötsfärgad epoxy där. Om man jämför det med dom två främre som har solid valnötkärna så ser det rätt lika ut. Faktiskt så lika att jag var tvungen att se så jag inte satt en plugg även där. Vilket lyckligt vis inte var fallet. :)

IMG_0744-2.jpg

Publicerat
  • Författare

Jag har verkligen eftersträvat maximal avverkning med rasp 40-papper och täljkniv. Efter 3 timmar så är jag ca 40% klar med grovformningen. Det rör sig verkligen om ett hårt och motsrävigt trä. Man får hoppas på att det blir vackert. :)

IMG_0746.jpg

IMG_0747.jpg

IMG_0748.jpg

Klar för dagen. :D

Publicerat
  • Författare

Efter att ha bytt till min egentillverkade slöjdkniv så gick täljandet mycket bättre. Den skarpa vinkeln och täta stroppningar gjorde det möjligt att tälja genom vågorna istället för att bladet följde dom.

IMG_0749.jpg

IMG_0750.jpg

IMG_0751.jpg

Publicerat
  • Författare

Minnesanteckning:

Såga till skalorna 1,5 mm över önskad tjocklek

Kör med pluggar i trä

Glöm inte "fräsjig trä"-ritning, eller möjlighet att göra detsamma i metallfräs

Publicerat
  • Författare

Slipade mig förbi mässingsringarna i pinsen idag. :angry: Får se om det går att rädda imorgon. Det är andra kniven jag gör detta på. :wacko:<_<

Publicerat
  • Författare

Ok, opperation räddning är nu påbörjad. Jag har slipat ner så att mässingen är borta. På de två bakersta fick jag pilla bort det sista. Så jag får fylla i med epoxy där. Kniven är nerslipad till 120 papper och 180 papper på tången. Jag tror att det kommer att gå att sy ihop detta även om det blir visst avkall på resultatet. :D

IMG_0762.jpg

IMG_0763.jpg

IMG_0764.jpg

Publicerat
  • Författare

Hurra! Det tog ett bra tag att komma upp i sadeln igen efter misslyckandet. Jag gjorde ny valnötsepoxy och fyllde ut hålen med. Jag får säga att jag är riktigt nöjd.

Här kommer en smygpremiär på första kniven. Slipad till 2000-papper och oljad i två timmar. Nu ska jag låta den suga ordentligt och sen polera upp den så det blir ordentligt djup i trät som på provbiten.

IMG_0774.jpg

IMG_0775.jpg

IMG_0776.jpg

IMG_0769.jpg

IMG_0770.jpg

IMG_0771.jpg

Vad tycks? :lol: