Publicerat November 22, 201114 yr Bra jobbat,snyggt trä. Det jag ser du skulle kunna förbättra är att ev fasa ner framkanten på skollorna lite då blir dom lite mindre i vägen liksom när kniven används,men det är ju förstås en smaksak. http://jeknives.blogspot.com/
Publicerat November 22, 201114 yr Riktigt fin och slimmad kniv! Blir spännande att se slutresultatet efter polering!! Vad har du använt för spacer mellan skalor och blad? Är det läder? //Niclas
Publicerat November 22, 201114 yr Författare Puukare Ja du jag har faktiskt inte tänkt på fasningen. Eller rättare sagt behövt tänka på den. Hela skaftet smalnar framåt och viker av lite extra efter första niten. Där man har fingret i avrundningen tror jag skaftet är ca 2 mm. Men det hade varit mer estetiskt. Meier Det är valnöts fanér. En egen liten specialare.
Publicerat November 29, 201114 yr Författare Nu nu har jag lagt sista handen på Seved-bladet. Trät mörknade lite och fick bätre djup efter dom sista oljningarna och poleringen.
Publicerat November 29, 201114 yr Författare Enzo-bladet slipat till 320-papper innan första oljningen.
Publicerat December 4, 201114 yr Författare Nu är båda knivarna klara. Jag kan säga att jag är riktigt nöjd med denna modifierade Enzo fiskare. Den här kommer det att smärta att ge bort. Vad tycks!
Publicerat December 6, 201114 yr Författare Ni får ha överseende med bilderna så här i vintermörkret. Kan säga att kniven har mycket mer liv och lyster än vad som framgår av bilderna ovan. Slidan har tydligt klickljud när man trycker i kniven. Färgningen blev närmast perfekt. Ska bli riktigt kul att ge bort denna.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Almen är skuren i två riktningar. Som spacer blir det en sprucken valnötsfanér som jag fick hos samma trähandlare som jag fick den spruckna valnötsbrädan av. Det blir pluggar av valnöt. Inte för att vara petig eller försöka slå dig på fingrarna...MEN, är det inte en bit av Mahogny du visar på bilden ??
Publicerat Januari 2, 201214 yr Författare Du jag kan givetvis inte vara helt säker då jag köpte lösa bitar spill. Men det ska vara valnöt. Dock aviker det rätt kraftigt i färgen från valnötsskalorna, men jag tänkte att det var amerikansk och engelsk valnöt det rörde sig om. Hur som så var det mycket uppskattade pressenter.