Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3x57 eller 9,3x62?

Featured Replies

Publicerat

Är nybliven jägare som funderar på att köpa en beg blaser r93 och som nu försöker klura ut vilken kaliber jag ska ha.

Kommer senare att köpa en billig bössa i 30-06 men för dom snabba skotten i skogen skulle jag vilja ha en lite grövre kaliber.

vad är det för skillnad mellan 9,3x57 och 9,3x62?

Publicerat

9,3x62 har högre fart och därmed hårdare rekyl. Kulorna som tillverkas idag tycks i stor utsträckning vara gjorda för 9,3x62-fart vilket inte är så konstigt då den är vanligare än 9,3x57.

Publicerat

Har du hittat begagnade Blaser i båda dessa kalibrar?

Om du kostar på dig en pipbytare så är det ju lämpligt att köpa en till pipa i kaliber .30-06 och utnyttja pipbytessystemet.

Annars faller vitsen med att köpa en Blaser, tycker jag nog. Eller åtminstone en stor del av den...

Jag hade valt 9,3X62, även om X57 också är en jättefin patron.

Speciellt om man ska kombinera med en klenare klass 1.

//Danne

Publicerat

tycker du skall köpa blasern i 30-06.. och en billig studsare i 9,3-57..

har själv en 30-06. (inte blaser dock) en bra allround bössa.. har funderat på en billigare 9,3-57 som hundförar/drev bössa med för kortare håll. tycker att den räcker gott.

Publicerat

Jag hade valt 9.3x62 framför 9.3x57 sju dar i veckan med tanke på det större användningsområdet... (flackare kulbana och mer pulver)

Skall man bara gå som hundförare spelar det mindre roll men annars tveklöst.

Däremot finns ju 8x57js som är en skitbra variant men det är ju en annan femma ;)

Publicerat

har själv en 57a och är riktigt nöjd med den kalibern o tänker nog inte byta bort den mot vad som hällst.

drev jakt/hudför/vak pang på gris älg annat klöv finns inte nån annan anlednig att ta annan kaliber ;)

sen behöver jag inte dom extra 50m/sek som de skilljer mellan 57an och 62an.

håller du dig inom 200m så ha de inte så stor skillnad förutom rekylen i pangen då :P

så mitt val ligger på 9,3x57

Publicerat

Hade valt 62:an. En av anledningarna är att om det kommer ett blyförbud så kommer 62:ans lilla extra fart troligtvis att göra så att kopparkulorna expanderar bättre iaf på de lite drygare hållen. Oavsett så är båda kalibrarna ypperliga!

Publicerat

Har egentligen ingen erfarenhet av någon av kalibrarna.

Men efter att ha labborerat en hel del med min 9,3x74R så är min rekomendation att du i alla fall väljer kula efter att du valt hastighet.

Kan säga att Vulcan i den kaliberna kan vara tämligen explosiv i höga hastigheter.

Publicerat

har själv en 57a och är riktigt nöjd med den kalibern o tänker nog inte byta bort den mot vad som hällst.

drev jakt/hudför/vak pang på gris älg annat klöv finns inte nån annan anlednig att ta annan kaliber ;)

sen behöver jag inte dom extra 50m/sek som de skilljer mellan 57an och 62an.

håller du dig inom 200m så ha de inte så stor skillnad förutom rekylen i pangen då :P

så mitt val ligger på 9,3x57

Handladdar man så skiljer det uppåt 100 m/s vilket gör en del på kulbanan och anslaget.

Därmed inte sagt att 9,3x57 är en dålig kaliber, den och 15g vulkan hade jag definitivt kunnat tänka mig för närstrid.

För mer allroundbruk inkl jakt där även mindre vilt får skjutas skulle jag nog valt 9,3x62 just pga kulbanan. Men då hade jag velat ha en mer safari-inspirerad studsare med grov, rak kolv och vikt i vapnet, en 9,3x57 hade jag kunnat tänka mig i tex en hva m96 med kapad pipa.

Publicerat

hej,

jag har valt 9.3x57. men jag har tidigare inte gillat rekyl. det är verkligen en patron i harmoni och ohyggligt lättskjuten. måste man ha ballistiken så måste man.

Jag skulle vilja presentera ett lite annorlunda sätt att välja:

välj trevligaste kalibern att skjuta och anpassa om du handladdar, med en lämplig kula för jakten. penetration/mjuk/hård/effekt ligger mer i val av hastighet och kula.

jag blev glatt överaskad av min 9.3a men det blev jag inte vid test med Wizards x62a...

Publicerat

hej,

jag har valt 9.3x57. men jag har tidigare inte gillat rekyl. det är verkligen en patron i harmoni och ohyggligt lättskjuten. måste man ha ballistiken så måste man.

Jag skulle vilja presentera ett lite annorlunda sätt att välja:

välj trevligaste kalibern att skjuta och anpassa om du handladdar, med en lämplig kula för jakten. penetration/mjuk/hård/effekt ligger mer i val av hastighet och kula.

jag blev glatt överaskad av min 9.3a men det blev jag inte vid test med Wizards x62a...

Jag tror inte jag heller hade gillat den. :ph34r: Ganska lätt bössa och styggaste patronen som står att finna. :wacko:

Publicerat

Jag tror inte jag heller hade gillat den. :ph34r: Ganska lätt bössa och styggaste patronen som står att finna. :wacko:

;)

Publicerat

9,3X62 är som redan sagts mer allround än 9,3X57 med tanke på kulbana etc. Rekylmässigt är dock den senare mycket trevligare, i synnerhet i äldre vapen som inte tenderar att särskilt rak stockning och företrädesvis ha bakelitbakkappor osv. Som drevjaktsbössa och för eftersök etc. hade jag föredragit 57:an om jag kunde kombinera den med en flackskjutande kaliber...

Publicerat

Det ingen hittils har kommenterat är att det just med Blasern beror lite på hur du lägger an. Om du har korta armar/tycker om att skjuta fram huvudet i anläggningen finns möjligheten att du petar in slutstycket i ögat när du repeterar om du har en längre patron. :ph34r: I detta fall är -57:an att föredra.

/Anders (som har en Blaser-93:a i 8*57)

Publicerat

:lol:

På älgbanan kan den kännas lite efter några serier men under jakt är det inte mycket mer än en .22LR i upplevd rekyl.

Väntar man sig rekyl och spänner sig lite så kan även 6.5x55 kännas ganska rejäl och så har vi ju det där med inpassade bössor... ;)

Min axel är så pass rekylmörad av alla hagelsmällar att jag inte känner mycket där om jag skall vara ärlig. Är man bara helt avslappnad så är det lugnt.

Gillar man inte rekyl så skall man nog leta andra kalibrar helt klart.

Publicerat

Är man handladdare så borde valet vara 9,3x62 den kan allt som 57an gör + lite till.

Publicerat

För att förtydliga så menade jag inte 9,3x62 som sådan utan 325gr kulorna som sitter i just den här. :blush:

Publicerat
  • Författare

Kan någon av denna kalibrar kombineras med någon klenare kaliber genom bara pipbyte på en blaser r93?

en 308w går ju inte med tanke på storleken, men kanske 6,5.55 eller 30-06?

Vore kanon om man kunde ha en lite grövre kaliber i skogen i kampen med vildsvinen och sedan kunna byta till en mer flacksjkutande när man ska smyg och vakjaga på tex. hjort och rådjur?

Publicerat

Kan någon av denna kalibrar kombineras med någon klenare kaliber genom bara pipbyte på en blaser r93?

en 308w går ju inte med tanke på storleken, men kanske 6,5.55 eller 30-06?

Vore kanon om man kunde ha en lite grövre kaliber i skogen i kampen med vildsvinen och sedan kunna byta till en mer flacksjkutande när man ska smyg och vakjaga på tex. hjort och rådjur?

Båda de du nämner lär funka, eller tex 7x64 Brenneke eller 270w om du vill ha någon ovanligare. :)

Publicerat

9,3X62 behöver inte vara speciellt jobbig i rekylen. Det handlar precis som nämnts om hur geväret är stockat.

Jag skulle vilja sticka ut näsan och påstå att den inte är ett dugg svårare än en .30-06, om stockningen är rätt.

Eller, man kan säga att skillnaden i effekt i målet är mycket större än skillnaden i rekyl...

Samtidigt kan jag erkänna att en av mina drygaste rekylupplevelser var just med en 9,3X62.

Det var någon gång i början på 2000-talet, jag provsköt en Blaser R93 som hette Timber eller Forest, eller liknande.

En kort liten jävel med brun plastkolv med för högt kikarmontage och stenhård bakkappa.

Den var vidrig att skjuta med i bänken. Men gick skapligt i stående.

Oavsett vilken 9,3 du väljer, så kombinera den med t.ex en 6,5 eller .270.

Då lär du fixa de flesta situationerna.

//Danne

Publicerat

9,3X62 behöver inte vara speciellt jobbig i rekylen.

Välj en 62:a, med ljuddämpare och kortkort pipa för att inte sabba balansen. Rekyl som en 6,5a, knall som en .22WM. Mycket död och inget lidande - för skytten allltså... :lol:

Publicerat

57:an gör lika stora hål som 62:an, dock inte lika djupa kanske!

57:an är MYCKET trevligare att skjuta med och ger mindre köttförstörelse.

Ut till 150m är det inte försvarbart att nyttja mer POWER än en 57:a ger, den räcker gott.

Kommer få massa 62:or på mej för detta, men det är ändå min åsikt.

Rösten hamnar på 9,3x57, och där med basta!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat
  • Författare

Om man nu tar och frågar efter en helt annan kaliber.

Hur står sig 8x57 jämt emot en 9.3a?

Skulle en 8x57 pipa till gris/drevjakt och en 270w pipa till smyg/vakjakt till en blaser r93 kunna vara något?

Publicerat

Om man nu tar och frågar efter en helt annan kaliber.

Hur står sig 8x57 jämt emot en 9.3a?

Skulle en 8x57 pipa till gris/drevjakt och en 270w pipa till smyg/vakjakt till en blaser r93 kunna vara något?

jag har både 8x57 och 9,3x57. 9,3an är trevligare och mjukare medans 8x57 är en potent rackare med flackare kulbana och mer rekyl.

8x57an är med originaltänket ett riktigt snabb patron som säkert går att få upp i 900 m/s med lättare kulor. 8x57 är i min mening svenssons 30-06, lika bra, trevligare rekyl, bra kulor att tillgå och det är en mkt bra drevjaktskaliber då man återhämtar snabbt och kan skjuta igen. lite mer brunsås medans 270n är pepparsåsen med sting i. till gris kör jag med 9.3 nu då den är mildare med bra duns i och hållen är korta.

köper du 8x57 kan du lika gärna göra allt med samma kaliber då den funkar till samtliga situationer du listat som tänkbara.

• 1 month later...
Publicerat

Hej sitter i samma funderingar som du att köpa en blaser och då funderar jag på att köpa den i 308 eller 6,5 som man kan stå och mata på banan med och lära känna sitt vapen och pipa nummer 2 blir då själv klart 9,3x62 :wub: för tycker att det är mer död i den än 57n och sen så finns det ju ett lite större utbud på kulor till den.

För tänk dig oryx 21,1gr till 62n vilket jäkla godståg som kommer stormande fram för djuren blir ganska spak och lägger sig nästan direkt nästan än vars det tar enligt dom som har provat den :)

Så blir att panga upp all 18,5gr som man har kvar och mest troligt att köpa den kulan om inte det blir ett vapen byte och då blir det nog blasern :wub: :wub: i 308 att börja med :)