Publicerat December 22, 201114 yr Då skall jag slänga in en funderare till er. Har en bekant som är MYCKET vapen, jakt och kulor mm intresserad. Han har så varit genom hela sitt mer än 50 åriga liv. Tävlat i kulskytte, handladdat i snart 30 år. Erfarenheten är enorm med andra ord. Han hävdar att 57:an fäller vilt bättre, tack vare den låga farten på kulorna. Det blir en större chockverkan enligt honom, typ en perfekt hagelsvärm i bredsidan på rådjur. Vad har ni för åsikter om det???
Publicerat December 22, 201114 yr Då skall jag slänga in en funderare till er. Har en bekant som är MYCKET vapen, jakt och kulor mm intresserad. Han har så varit genom hela sitt mer än 50 åriga liv. Tävlat i kulskytte, handladdat i snart 30 år. Erfarenheten är enorm med andra ord. Han hävdar att 57:an fäller vilt bättre, tack vare den låga farten på kulorna. Det blir en större chockverkan enligt honom, typ en perfekt hagelsvärm i bredsidan på rådjur. Vad har ni för åsikter om det??? Det är väl beroende på hållet och vad man har för sorts kula
Publicerat December 22, 201114 yr tja vad sägs om 286gr kula som jag tycker funkar bättre i 57:an än 232gr som blir lite fladrigare. Med andra ord en tyngre kula men sämre fart. (Fick aldrig kulorna att sitta tät nämligen).
Publicerat December 22, 201114 yr tja vad sägs om 286gr kula som jag tycker funkar bättre i 57:an än 232gr som blir lite fladrigare. Med andra ord en tyngre kula men sämre fart. (Fick aldrig kulorna att sitta tät nämligen). Att vissa vapen föredrar vissa kulor/tillverkare eller vikter är bara att acceptera, det har med vapnet att göra, inte så mycket kalibern som sådan, sen är det inte helt fel att påstå att en x57 har lika mycket eller mer död i sig än en x62, men det blir mest bara semantik av det hela, då det är frågan om avstånd till viltet och val av kula som avgör, inte hur lång hylsan var som skickade kulan. Vad som är signifikant är att en x57 har en bra mycket mildare rekyl, det leder till bättre skytte hos de flesta av oss, bättre skytte, genererar bättre träffar och så vidare. Till slut står man där med en klar uppfattning om att just denna kaliber är mer än någon annan, när det snarare är skyttens sätt att hantera vapnet på, iofs i samklang med kulan som brukas. Nåväl, det är vad jag anser, vilket iofs kan ifrågasättas. /Christian
Publicerat December 22, 201114 yr Att vissa vapen föredrar vissa kulor/tillverkare eller vikter är bara att acceptera, det har med vapnet att göra, inte så mycket kalibern som sådan, sen är det inte helt fel att påstå att en x57 har lika mycket eller mer död i sig än en x62, men det blir mest bara semantik av det hela, då det är frågan om avstånd till viltet och val av kula som avgör, inte hur lång hylsan var som skickade kulan. Vad som är signifikant är att en x57 har en bra mycket mildare rekyl, det leder till bättre skytte hos de flesta av oss, bättre skytte, genererar bättre träffar och så vidare. Till slut står man där med en klar uppfattning om att just denna kaliber är mer än någon annan, när det snarare är skyttens sätt att hantera vapnet på, iofs i samklang med kulan som brukas. Nåväl, det är vad jag anser, vilket iofs kan ifrågasättas. /Christian OK. Håller helt med om detta Christian. 57:an erkänt låga fart på kulorna, med EVENTUELL större chockverkan kan avfärdas som dravel? Vill bara påpeka att detta inte är något som jag påstår utan enbart förmedlar mig tillhandahållen info.... Ursäkta det blev kanske lite off topic här....Min diskution i ämnet slutar här.
Publicerat December 23, 201114 yr Jag har haft 2st 57or tidigare och en till har alldeles nyss ramlat in i vapenskåpet. min erfarenhet av 57an sträcker sig till enbart skjutna älgar på stånd på korta håll men ingen annan kaliber har fällt älgarna fortare som jag provat. 95% av alla älgar har jag sett gå i backen vilket betyder en väldigt kort flycktsträcka. om den är bättre eller sämmre än 62:an vet jag inte men till min jakt är den ypperlig. liten rekyl, bra effekt och väldigt liten köttförstöring. Min erfarenhet däremot är att 18,5g kulorna har gett bättre effekt än 15-16,2g. I dagsläget så består beväpningen av en R93:a med x57 pipa. Mvh Rikard
Publicerat Januari 8, 201214 yr inte för att vara negativ mot 57an men tittar man på normas ladd tabeller så har den lägre anslags energi än än 30-06 på 150m oavsett kula men jag har som sagt ingen erfarenhet av 57an men är på väg å skaffa mig en 62a mvh rikard
Publicerat Januari 8, 201214 yr Du är inne på helt rätt spår, har själv en blaser med 308win pipa och en 9,3 pipa fanns inte 57 pipa på min tid till blassern annars hade jag nog mycket väl kunnat överväga den, 8x57 fanns inte heller men ligger för nära den jag har i 308, 62:an är trevlig och man har lagom med pulver för gris o björn om det skulle lyckas någon gång, men ändå std slutstycke, utbudet av köptas ammo är större för 62:an, 6,5x55 är trevlig och billig att övningsskjuta med gör sitt jobb.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Att jag valde 9,3X62 till min R93a beror på att jag redan hade ammo, laddverktyg & hylsor sedan tidigare. Köpte även en .22lr pipa för övningsskyttet. Funderar nu på att införskaffa en pipa i 7X57 till övrig jakt, mest beroende på att jag även där har laddverktyg, hylsor och ammo. Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat Januari 8, 201214 yr Att jag valde 9,3X62 till min R93a beror på att jag redan hade ammo, laddverktyg & hylsor sedan tidigare. Köpte även en .22lr pipa för övningsskyttet. Funderar nu på att införskaffa en pipa i 7X57 till övrig jakt, mest beroende på att jag även där har laddverktyg, hylsor och ammo. Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat Januari 16, 201214 yr Kan någon av denna kalibrar kombineras med någon klenare kaliber genom bara pipbyte på en blaser r93? en 308w går ju inte med tanke på storleken, men kanske 6,5.55 eller 30-06? Vore kanon om man kunde ha en lite grövre kaliber i skogen i kampen med vildsvinen och sedan kunna byta till en mer flacksjkutande när man ska smyg och vakjaga på tex. hjort och rådjur? Du ska ju övningsskjuta med det du går ut i skogen med, det är ju som hela grejjen att bekanta sig med sitt vapen. är du rekylrädd ska du kanske inte gë dig på 62an. utan en klenare kaliber, eller varför inte ljuddämpare? men det får nån annan rekommendera åt dig