Publicerat December 16, 201114 yr Kul med valpar. Kollat lite på stamtavlorna för respektive hund och väcker genast en fråga. Vad fick dig att ta en valp från en omeriterad tik när du själv inte skulle ta en kull på omeriterade föräldrar? Är bara nyfiken hur du resonerade när du själv var i valpsökar tagen.
Publicerat December 16, 201114 yr Författare Kul med valpar. Kollat lite på stamtavlorna för respektive hund och väcker genast en fråga. Vad fick dig att ta en valp från en omeriterad tik när du själv inte skulle ta en kull på omeriterade föräldrar? Är bara nyfiken hur du resonerade när du själv var i valpsökar tagen. Vet hur den tiken jagar, och om du kollat hennes utställning så ser du att hon är nollad där och detta pga att hon är för hög. Det är en fruktansvärd jaktmaskin eller var, hon fick en sväng med borelia och kort därefter tbe ? (hjärnhinneinflammation). Enbart för att jag vet hur tiken jagade så tog jag valp därifrån. Om du kollar linjerna på hennes sida så ser det annorlunda ut med pristagare, däremot ej så många meriterade i kullen men det kan jag endast spekulera i varför om dom ej är ställda och jaktprovade.
Publicerat December 16, 201114 yr Vet hur den tiken jagar, och om du kollat hennes utställning så ser du att hon är nollad där och detta pga att hon är för hög. Det är en fruktansvärd jaktmaskin eller var, hon fick en sväng med borelia och kort därefter tbe ? (hjärnhinneinflammation). Enbart för att jag vet hur tiken jagade så tog jag valp därifrån. Om du kollar linjerna på hennes sida så ser det annorlunda ut med pristagare, däremot ej så många meriterade i kullen men det kan jag endast spekulera i varför om dom ej är ställda och jaktprovade. Okej. Nä säger inget om linjerna. Finns helt klart gener som är värt att testa. Bla Uro som är väl den i sverige som kanske har gjort mest för jämthunden idag, även om man vissa tycker att han är aldeles för hårt avlad på så har han gett mycket. Men som jag ställde frågan så undrade jag vad som fick dig att välja tiken och ja, jag läste att hon dömdes bort pga storleken därmed aldrig startad på jaktprov. Vill egentligen bara starta en avelsdiskussition med intresserat folk, inget kritiskt menat. Föresten har tiken din startat på mer än de 2 prov jag hittar från iår?
Publicerat December 17, 201114 yr Författare Hon har startat på ett till som gick åt fanders, hittade först en älg som stod i en kvart och som sen skena ganska bra... när hon väl kom tillbaka så hittade hon sen ko m kalv(ar) men dom kom och hälsade på oss så det sket sig oxå... Sen kom löpen och då var det kört med något extraprov. prisvalör på sista men vet ej vad. Det jag skrev kalv(ar) är för att jag kommer banne mig inte ihåg om det var en eller två i släptåg. Detta prov har ej kollegiet varit på då det gicks efter dom andra.
Publicerat December 17, 201114 yr Okej. Jo så kan det vara. Har startat min på 3 prov iår. Första gick fint, blev 79,5 på det. Andra upptag efter typ 5 min på 1200m stod pall i 80 min å sen toksken. När han val var tillbaka så var det ont om tid men hann med ett upptag till på älg vi troligen redan stött så det skena direkt. Avbröt det då chans för 1:à var borta. Nu väntar jag bara på sista resultatet som avgör om han blir champ då han har en 1:a från ifjol.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Jag har varit och hälsat på en liten jämtvalp idag. Import från Finland. Ägaren är en av våra hundförare i Bondersbyn. Valpen accepterade att sitta i mitt knä utan att bita mig. Då har man väl ett plus hos den till älgjakten.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Jag har varit och hälsat på en liten jämtvalp idag. Import från Finland. Ägaren är en av våra hundförare i Bondersbyn. Valpen accepterade att sitta i mitt knä utan att bita mig. Då har man väl ett plus hos den till älgjakten. Helt rätt, man ska ställa sig in, med blivande älghundar så fort det går!
Publicerat Januari 7, 201214 yr Helt rätt, man ska ställa sig in, med blivande älghundar så fort det går! Ja visst ska man göra det! Jag har ju fått skjuta 2 älgar för en av hans andra hundar.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Hur gå det, borde börja synas nu om det är smått på gång Ja, det är på g. Hon börjar bli rund om magen. Han ringde mig igår.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Kul, hoppas att allt går bra. Tror ingen har tipsat om en våg som tillbehör vid valpning, är bra att ha för att kolla födelsevikt och viktuppgång den första tiden. Jag väger alltid mina valpar vid födelse och sedan en gång om dagen de första veckorna för att vara säker på att alla får i sig tillräckligt med mat och ökar som dom ska
Publicerat Januari 7, 201214 yr Kul, hoppas att allt går bra. Tror ingen har tipsat om en våg som tillbehör vid valpning, är bra att ha för att kolla födelsevikt och viktuppgång den första tiden. Jag väger alltid mina valpar vid födelse och sedan en gång om dagen de första veckorna för att vara säker på att alla får i sig tillräckligt med mat och ökar som dom ska Helt rätt Mirva! Det gjorde jag när jag hade valpar. Jag har inte sett någon som har tipsat honom om det.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Författare Bra tips mirva, jo hon är betydligt rundare nu än vad man är van vid, ser ut som en korv i bröd ungefär... ingen midja kvar där inte... jo våg finns en digital med skål tillhands så det blir kanon. Nu är det kanonmysigt att lägga sig ner på golvet, tar ca: fem sekunder så har man en jämte i bredd sen är det bara klappa o mysa som gäller... Tyckte jag kände lite fladder i magen hennes idag.... men alla som har haft en gravid partner hemma vet att det kan bli en del gaser, funkar kanske likadant på hundar
Publicerat Januari 8, 201214 yr När det drar ihop sig till valpning har jag alltid en "akutväska" packad. Termometer för att kunna kolla tiken när valpning kan beräknas, steril, vass sax, kilometervis med hushållspapper, rena frottehanddukar, våg som sagt, samt massor av dagstidningar att byta eftersom dom blir fulla av fostervatten.
Publicerat Januari 11, 201214 yr Författare Så här ser tiken ut med ca: sexton dagar kvar Hon kan än Men mest är hon bara go nu Ja vad säger man... Här är en på hanen oxå Bilden på hanen är ju inte dagsfärsk direkt han är betydligt mörkare nu som jag upplever det...
Publicerat Januari 23, 201214 yr Så här ser tiken ut med ca: sexton dagar kvar Hon kan än Men mest är hon bara go nu Ja vad säger man... Här är en på hanen oxå Bilden på hanen är ju inte dagsfärsk direkt han är betydligt mörkare nu som jag upplever det... Nu är det inte många dagar kvar kompis. Då blir det 4-benta barnbarn.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Författare Nu är det inte många dagar kvar kompis. Då blir det 4-benta barnbarn. Japp nu är det nära, tempar hon morgon o kväll för att se när det drar igång... Hoppas bara man har köpare till alla nu sen.
Publicerat Januari 24, 201214 yr Japp nu är det nära, tempar hon morgon o kväll för att se när det drar igång... Hoppas bara man har köpare till alla nu sen. Ja, det får du verkligen göra!
Publicerat Januari 26, 201214 yr Hur är skillnaden mellan tik o hane jaktmässigt har aldrig haft en tik o ca15(stövare,terrier samt olika älghundar) hanar,men planerar nu min första tik funderar på orken har alltid haft för mig att hanhundar har lite mer go? Löptiden är ju negativt om den kommer mitt i jakten men om man bortser från det. Tacksam för respons
Publicerat Januari 26, 201214 yr Författare Har inte upplevt att tiken har mindre ork än en hanhund, hon håller igång heldagar och halva nätterna tidigare numera funkar inkallningen hyfsat så jag får lite kortare jaktdagar. Det där med löpet är nog som polaren sa, har du otur med en hane så löper han året om. jag har då inte upplevt att hon jagar vare sig mindre eller med lägre frekvens än sin kullbroder som oxå finns i laget så det beror nog mest på stammningen och injagningen, en hund utan jaktlust är ju ingen jakthund.
Publicerat Januari 26, 201214 yr Har inte upplevt att tiken har mindre ork än en hanhund, hon håller igång heldagar och halva nätterna tidigare numera funkar inkallningen hyfsat så jag får lite kortare jaktdagar. Det där med löpet är nog som polaren sa, har du otur med en hane så löper han året om. jag har då inte upplevt att hon jagar vare sig mindre eller med lägre frekvens än sin kullbroder som oxå finns i laget så det beror nog mest på stammningen och injagningen, en hund utan jaktlust är ju ingen jakthund. I vissa raser kan tikarna vara lättare att få till dressyren på men det kräver tid även här och träning.
Publicerat Januari 26, 201214 yr Författare Nått som är kul är att två av valparna ska ner till uppfödarens hemtrakter kring Bredaryd.
Publicerat Januari 26, 201214 yr Har inte upplevt att tiken har mindre ork än en hanhund, hon håller igång heldagar och halva nätterna tidigare numera funkar inkallningen hyfsat så jag får lite kortare jaktdagar. Det där med löpet är nog som polaren sa, har du otur med en hane så löper han året om. jag har då inte upplevt att hon jagar vare sig mindre eller med lägre frekvens än sin kullbroder som oxå finns i laget så det beror nog mest på stammningen och injagningen, en hund utan jaktlust är ju ingen jakthund. Okej stamningen är det inget fel på bland de starkaste tiklinjerna som finns att få tag på i Finland,så jag kör på en tik denna gång o hoppas på god lycka när jag går o väljer valp
Publicerat Januari 26, 201214 yr Författare Jag tror inte du kommer bli missnöjd med valet att ta en tik. Får man fråga vad det är för föräldradjur?
Publicerat Januari 27, 201214 yr Jag tror inte du kommer bli missnöjd med valet att ta en tik. Får man fråga vad det är för föräldradjur? Visst får du det http://jalostus.kenn...07&Sukupolvet=4 kullvärdet på 2010 ans kull var 7/7dessutom har jag haft gråhund förut bra hund men fullständig jaktidiot!