Publicerat November 16, 201114 yr Vad ska man tänka på när man tar en kull? Detta blir första kullen jag någonsin kommer att ta, vad behöver jag för grejor och dylikt hemma när de små kommer? Har tack o lov en van människa här i byn som kan komma o hjälpa till men vill veta allmänna saker att tänka på så man inte står där handfallen när dom kommer.
Publicerat November 16, 201114 yr Vad ska man tänka på när man tar en kull? Detta blir första kullen jag någonsin kommer att ta, vad behöver jag för grejor och dylikt hemma när de små kommer? Har tack o lov en van människa här i byn som kan komma o hjälpa till men vill veta allmänna saker att tänka på så man inte står där handfallen när dom kommer. Vad kul Boogieman att du ska få barnbarn! Varje valp har sin egenskap. Ett separat rum där dom kan ha streetrace när som börjar kunna röra på sig, en rymlig korg, gott om papper, m. m. Har du inga kontakter på Kapakraftline i Piteå?
Publicerat November 16, 201114 yr Författare Vad kul Boogieman att du ska få barnbarn! Varje valp har sin egenskap. Ett separat rum där dom kan ha streetrace när som börjar kunna röra på sig, en rymlig korg, gott om papper, m. m. Har du inga kontakter på Kapakraftline i Piteå? Jodå kontakter på kappa finnes, men papper har jag gott om, även bra med plats för de små... jisses man undrar ju vad man ger sig in på, men men det blir nog bra, pappaledig med Edvin och så en hel bunt med valpar. Så vet du nu av nån som ska skaffa jämthundsvalpar så skicka dom till mig
Publicerat November 16, 201114 yr Jodå kontakter på kappa finnes, men papper har jag gott om, även bra med plats för de små... jisses man undrar ju vad man ger sig in på, men men det blir nog bra, pappaledig med Edvin och så en hel bunt med valpar. Så vet du nu av nån som ska skaffa jämthundsvalpar så skicka dom till mig Hej kompis! Ok! Bra! Vi byggde en valphage i rummet av råplan 3 brädor högt 140*22 mm alt. 120*22 mm och 4 högt för att dom inte skulle slita på lister och tapeter med klorna när dom började krafsa och när dom började bita i allt dom hittade att sätta tänderna i. Har du fått valppeng beviljad av Fk??? Ja, det ska jag göra! Vem ska du para tiken med? Hur går det med Edvin då? Det är dags att du uppdaterar oss med ett foto på gossen.
Publicerat November 18, 201114 yr Tips när du bygger valplåda! Köp rundstav som är 25-30mm i diameter. Kapa till 8 bitar som är ca 3-4cm(klossar av plankbitar funkar också, du behöver inte nödvändigtvis rundstav till distanserna. Men dom bör inte vara bredare än rundstaven, dock kan dom löpa en bit av längden.). Kapa till 2 bitar som är lika långa som långsidorna på lådan. Fäst varje "lång" bit mot lådans väggar ca 8-10cm ovanför golvet. Använd två korta bitar som distanser mellan väggen och den långa biten. Kapa sedan till två bitar som ska passa på de två övriga väggarna, men dom ska få plats innom avståndet som blir kvar "mellan" dom andra du satt upp. Denna konstruktion förhindrar att tiken ev ligger ihjäl någon valp mot lådans vägg. Dvs valpen får ett litet utrymme under stavarna och mellan tiken och väggen.
Publicerat November 18, 201114 yr Vad ska man tänka på när man tar en kull? Detta blir första kullen jag någonsin kommer att ta, vad behöver jag för grejor och dylikt hemma när de små kommer? Har tack o lov en van människa här i byn som kan komma o hjälpa till men vill veta allmänna saker att tänka på så man inte står där handfallen när dom kommer. Att du har en meriterad tik ????
Publicerat November 19, 201114 yr Författare Att du har en meriterad tik ???? Självklart e bägge hundarna meriterade, skulle aldrig ta en kull på en omeriterad hund.
Publicerat November 19, 201114 yr Författare Tips när du bygger valplåda! Köp rundstav som är 25-30mm i diameter. Kapa till 8 bitar som är ca 3-4cm(klossar av plankbitar funkar också, du behöver inte nödvändigtvis rundstav till distanserna. Men dom bör inte vara bredare än rundstaven, dock kan dom löpa en bit av längden.). Kapa till 2 bitar som är lika långa som långsidorna på lådan. Fäst varje "lång" bit mot lådans väggar ca 8-10cm ovanför golvet. Använd två korta bitar som distanser mellan väggen och den långa biten. Kapa sedan till två bitar som ska passa på de två övriga väggarna, men dom ska få plats innom avståndet som blir kvar "mellan" dom andra du satt upp. Denna konstruktion förhindrar att tiken ev ligger ihjäl någon valp mot lådans vägg. Dvs valpen får ett litet utrymme under stavarna och mellan tiken och väggen. Det där va ju en bra lösning vore ju för jä***gt om hon skulle ha ihjäl en av sina egna små.
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Ja nu närmar det sig idag så satt dom ihop och blir en parning till på lördag, det är idag dygn 14-15 sen hon började löpen och vi har provat sen dygn tio. Hanen har inte varit mer än måttligt intresserad men idag så syntes det från första sekunden att det skulle bli idag. Så då e det bara vänta sen o hoppas på valpar... Tyvär har inte jyckedata uppdaterats än men för intresserade finns det att läsa om tikens jaktprov under norrbottens älghundsklubb jaktprov 2011 kollegie 1 piteå, Tiken heter tippen. hanen ligger under http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/jyckeval.asp?regnummer=s37156/2009 för den som vill läsa om dom.
Publicerat November 25, 201114 yr Ja nu närmar det sig idag så satt dom ihop och blir en parning till på lördag, det är idag dygn 14-15 sen hon började löpen och vi har provat sen dygn tio. Hanen har inte varit mer än måttligt intresserad men idag så syntes det från första sekunden att det skulle bli idag. Så då e det bara vänta sen o hoppas på valpar... Tyvär har inte jyckedata uppdaterats än men för intresserade finns det att läsa om tikens jaktprov under norrbottens älghundsklubb jaktprov 2011 kollegie 1 piteå, Tiken heter tippen. hanen ligger under http://www.alghundkl...mer=s37156/2009 för den som vill läsa om dom. Det var fina foton på Edwin o hundarna Boogieman! Frun vill inte ha någon älg- el. björnhund i huset. En setter till går för sig och det har hon lovat mig.
Publicerat November 25, 201114 yr Författare Det var fina foton på Edwin o hundarna Boogieman! Frun vill inte ha någon älg- el. björnhund i huset. En setter till går för sig och det har hon lovat mig. Hon har ju aldrig träffat Zilla, hon skulle smälta direkt
Publicerat November 25, 201114 yr Hon har ju aldrig träffat Zilla, hon skulle smälta direkt Nej, det har hon ju inte förstås, men andra älghundar i Bondersbyn och det räckte visst.
Publicerat November 25, 201114 yr Författare Nej, det har hon ju inte förstås, men andra älghundar i Bondersbyn och det räckte visst. Det är dax att hon följer med ner när det finns smått här o får träffa oss allihop!!
Publicerat November 25, 201114 yr Glöm inte att lägga ut bilder! Finns en viss risk att labben kommer att gå hädan av ålderdom innom en inte allt för avlägsen framtid, kanske kan jag lura frugan att det är 3 hundar som är det bästa. Kanske du sitter med en svårsåld tikvalp. Ja då är det nog inte omöjligt att jag blir sugen på riktigt!
Publicerat November 25, 201114 yr Glöm inte att lägga ut bilder! Finns en viss risk att labben kommer att gå hädan av ålderdom innom en inte allt för avlägsen framtid, kanske kan jag lura frugan att det är 3 hundar som är det bästa. Kanske du sitter med en svårsåld tikvalp. Ja då är det nog inte omöjligt att jag blir sugen på riktigt! Låt varje hund utvecklas i sin egen takt, så kommer det bli enormt bra valpar om föräldrarna är bra meriterade :-)
Publicerat November 26, 201114 yr Det är dax att hon följer med ner när det finns smått här o får träffa oss allihop!! Ja, det är väl dags för det!
Publicerat November 28, 201114 yr Författare Ja då e det dax för en uppdatering,första parningen i torsdags och var i lördags för en andra gång för att vara säker på att det tagit och hon var sugen,hon for och strök sig mot hanen och ställde upp sig men han var inte riktigt med på noterna, när väl hanen vaknade till liv så blev han totalt avspisad av tiken?? For dit söndagen och då var det andra bullar tog en kvart sen satt dom. Nu är det bara till att vänta och hoppas allt går bra...
Publicerat November 28, 201114 yr Ja då e det dax för en uppdatering,första parningen i torsdags och var i lördags för en andra gång för att vara säker på att det tagit och hon var sugen,hon for och strök sig mot hanen och ställde upp sig men han var inte riktigt med på noterna, när väl hanen vaknade till liv så blev han totalt avspisad av tiken?? For dit söndagen och då var det andra bullar tog en kvart sen satt dom. Nu är det bara till att vänta och hoppas allt går bra... Det blir väl kul med lite nya 4-bentingar i huset här på drygt 2 mån.
Publicerat December 4, 201114 yr Författare Hur länge tar det ungefär tills det börjar synas på tiken om det tagit eller ej och vad ska man titta efter? Vill ju inte gå omkring och planera om det ej tagit och tiken bara blivit lönnfet . Sitter själv på jobbet och har frossa och mår för jävligt men härdar ut då det är sista dan på sju månader.
Publicerat December 4, 201114 yr Hur länge tar det ungefär tills det börjar synas på tiken om det tagit eller ej och vad ska man titta efter? Vill ju inte gå omkring och planera om det ej tagit och tiken bara blivit lönnfet . Sitter själv på jobbet och har frossa och mår för jävligt men härdar ut då det är sista dan på sju månader. God morgon kompis! Nu var julbordet avklarat med fruns arbete igår kväll och mina hjärnceller mår utmärkt trots att jag var törstig. En del kan ju känna valparna i magen men efter hur länge minns jag inte. Hon blir ju runda om magen och vill gärna ha mer mat. Så var det med min eng. setter. Tissarna växer också.
Publicerat December 4, 201114 yr Författare God morgon kompis! Nu var julbordet avklarat med fruns arbete igår kväll och mina hjärnceller mår utmärkt trots att jag var törstig. En del kan ju känna valparna i magen men efter hur länge minns jag inte. Hon blir ju runda om magen och vill gärna ha mer mat. Så var det med min eng. setter. Tissarna växer också. Låter som om ni hade en trevlig kväll igår. Jo det finns ju en del tecken att titta efter, frågan är bara när! Får se om inte nån av de erfarna inom hundavel kan ge någonting att gå på..
Publicerat December 4, 201114 yr Låter som om ni hade en trevlig kväll igår. Jo det finns ju en del tecken att titta efter, frågan är bara när! Får se om inte nån av de erfarna inom hundavel kan ge någonting att gå på.. Jodå, det var trevligt och blött och jag tackar ju inte precis..... Några glas blev man bjuden på och sedan fick man köpa resten och det blev några..... Hunden kom in och väckte mig strax efter 6 på morgonen idag. Hon kommer och kör upp nosen i ansiktet el. nacken och sniffar på en och glad i hågen. Det beror ju vilken ställning man har för natten. Hon väcker mig 3-4 nätter/vecka. Fråga Jämta för hon har ju rutin från jämthundar.
Publicerat December 4, 201114 yr Författare Jodå, det var trevligt och blött och jag tackar ju inte precis..... Några glas blev man bjuden på och sedan fick man köpa resten och det blev några..... Hunden kom in och väckte mig strax efter 6 på morgonen idag. Hon kommer och kör upp nosen i ansiktet el. nacken och sniffar på en och glad i hågen. Det beror ju vilken ställning man har för natten. Hon väcker mig 3-4 nätter/vecka. Fråga Jämta för hon har ju rutin från jämthundar. Jo jag tänkte faktist på henne angående mina funderingar, måste kanske dra iväg ett pm till henne.
Publicerat December 4, 201114 yr Är man nyfiken på riktigt så kan ett ultraljud hos vet vara en prisvärd investering. Där syns det om det blir valpar, men även hur många. Dock kan det fela på någon valp..... Beroende på att dom kan ligga bakom varandra och det kan vara vissa svårigheter att se exakt. Men en mycket god fingervisning om antalet kan man iof få.
Publicerat December 4, 201114 yr Jo jag tänkte faktist på henne angående mina funderingar, måste kanske dra iväg ett pm till henne. Gör så! Kias Husse Postad Idag, 12:06 Är man nyfiken på riktigt så kan ett ultraljud hos vet vara en prisvärd investering. Där syns det om det blir valpar, men även hur många. Dock kan det fela på någon valp..... Beroende på att dom kan ligga bakom varandra och det kan vara vissa svårigheter att se exakt. Men en mycket god fingervisning om antalet kan man iof få. Visst är det ett alternativ med ultraljud också.