Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapen i bilen

Featured Replies

Publicerat

Ja funderar på hur man ska göra om man blir stoppad av polisen för att dom vill blåsa en eller något liknande och man har vapen i bilen... Är man skyldig att berätta att man har vapen i bilen? Visst tycker jag att man ska vara ärlig men det känns ändå onödigt att behöva plocka fram licenser å grejer om man har bråttom iväg nånstans..

Publicerat

På fråga ja,

självmant nej,

sätt dig i polismannens sits och du inser att det omgående blir en mycket tveksam sits om han ser vapen eller tillbehör inne i kupén eller bak i bilen och du nekar till innehav.

Det kan bli en vääääääldigt lång väntan om man trixar med plisen, helt i onödan också, då det är otroligt sällan de kollar vapen/tillstånd vid ett vanligt trafikstopp, iofs något jag finner konstigt men ett faktum.

Om det är ok rättsligt att neka att man har vapen i bilen? Tja man har ingen skyldighet att göra det och svensk polis har varken rätt eller anledning att kolla bilen/vapnen men det gängse är att om man blir tillfrågad så tillåter man/underlättar man det hela.

Varför? För att annars ber polisen dig att stanna kvar, du får kliva ur din bil och sitta i deras, bojad eller inte tills dess att frågan om

1 innehav

2 förvaringen

har kontrollerats och har befunnits varit korrekt.

I korthet att neka att svara eller att vägra att visa upp vapnen är skäl för att misstänka att brott föreligger, vilket ger polisen en hel den rätt otrevliga rättigheter.

Enklast vid stopp.

Blå -"jaha, var skall du då?"

du - Ut o jaga/träna/genomföra eftersök!

Blå -"har du vapen i bilen?"

du- Jo då, vill du se på dem?

Blå- "nej men jag vill se körkortet tack samt att du blåser i denna här!"

Det slår aldrig fel, det är precis exakt så som konversationen faller, även om det skulle slå fel, så har du varit tillmötesgående mot plisen och det kommer de att uppskatta, på samma sätt som tycket beteende gör det hela mycket svårare.

/Christian

Publicerat

Tror inte man behöver upplysa om att man har vapen, polisen har stoppat mig flera ggr. med vapen i bilen även synligt liggande men aldrig frågat något om dem.

Publicerat

Tror man inte är skyldig att påpeka det men frågar dom av anledning om man har vapen med sig brukar jag alltid svara ja, har hänt två gånger när jag varit på väg till jakt antagligen har dom sett att jag varit jägarklädd och därför fråga så slipper man allt onödigt tjafs som våra kära poliser kan ställa till med om dom får lust.

Publicerat
  • Författare

Självklart svarar man ja om dom frågar :) detta va ju mest om man var tvungen att upplysa dom om de... Men då vet ja ju lite mer iaf.. Tackar ;)

Publicerat

Tror inte man behöver upplysa om att man har vapen, polisen har stoppat mig flera ggr. med vapen i bilen även synligt liggande men aldrig frågat något om dem.

samma erfarenhet från min sida.

har aldrig varit några konstigheter även när det ligger synligt i baksätet.

Publicerat

Jag skulle tro och hoppas att polisens reaktion beror lite på resultatet av "blåsningen".

Skulle det bli problem där är jag tämligen övertygad om att de kollar även övrigt j-ligt noga!

Annars skulle jag nog bli lite upprörd...

// Henrik

Publicerat

Henrik-

det vet vi ju, numera är praxis fastlagd, en grov rattis och det är adjö till vapen i tre-fem år beroende på prövande myndighet.

Plisen är ganska enkelspåriga i sådana lägen.

/Christian

Publicerat

Lite ot men en upplevelse: skulle vaka gris. Har två likadana vapen. Har två Volvo, en reggad på mig och en på frun.

Blev stoppad av farbror blå.

- ikväll ska du få blåsa och visa kl.

- ok, eh har fel jacka. Ingen plånbok med mig. Alltså inget kk. Sorry...

- ok. Din bil?

-ja !

- du den där bössan.... licens på den?

-ja.

-ok . Får man titta på den och bössan?

Vem nekar det ? Plockar ut slutstycket, langar över licensen och ser hur konstapel blå skruvar på sig. Lämnar tillbaka bössan, går till blinkbilen och kollar något. Kommer tillbaka.

- jo du har inte mycket koll: inget kk, din frus bil, fel vapenlicens. Men trots allt nykter. Ha en trevlig kväll, skjut en fin gris och du...tänd lyset! God kväll!

Behöver jag tillägga att man är glad över människor som inte slår varje gång de har rätten till det. Det kunde blivit dyrt!

Publicerat

Skogstorp,

schyssta svar ger shyssta pliser,

kul att du delade med dig av en bra upplevelse.

/Christian

Publicerat

Mm men de är ofta av naturen slöa så det är inte helt givet att de skriver. Är man trevlig och bra mot dem så kan man säkert få någon bot men rapporteftergift på det mesta om inte allt.

Mvh!

Publicerat

Jag var med om en sak i vintras, drog iväg till Falun för att göra en bytesaffär med en herre och blev påkörd av en annan bil mitt i stan. 6 poliser kom till platsen och började förhöra mig och kompisen och killen som körde på oss, vi kom överens om att polisen skulle skjutsa mig och kompisen till tågstationen för att vänta på skjuts hem för bilen blev skrot och såklart åkte man jaktbilen så den var full av bulvaner, måltavlor, hagel patroner och allt annat man har liggandes i bilen. Iaf så skulle jag plocka med det som var viktigast och det blev 2 kg krut, kulor, hylsor, hagelskott och bössan och ni skulle sett deras min när jag plockade ut sakerna :rolleyes: en påse full med krut och hagelskott skrapade jag ihop i bilen. Dom frågade om jag var jägare eller lagbrytare och jag svarade "något mitt i mellan" dom skrattade men tyckte jag borde sagt att jag hade vapen och ammo i bilen. I vanliga fall hade jag ju klargjort det men var i chocktillstånd osv så tänkte inte på det.. Hur som helst så kollade dom inte körkort eller licenser utan det räckte med pers nr och alkotest, tyckte dom var lite väl blåögd vem vet om jag hade licens :)MVH

Publicerat

Lite OT men hur är det med slutstycket i vapnet när man transporterar det i bilen?

Jag har alltid som vana att plocka ur vital vapendel men är det ett krav?

Publicerat

En gång har jag blivit stoppad under älgjakten, den gången hade jag 15-20 bössor i bagageutrymmet, hela jaktlagets, enda jag tänkte var att jag säger som det är om de frågar, de kollade körkort inget annat, frågade varför de inte körde alkoprov så här mitt i älgjakten, vi kollar bara körkort blev svaret!

Publicerat

Lite OT men hur är det med slutstycket i vapnet när man transporterar det i bilen?

Njaaeeooo... Fortsätt med det.

Enligt lagen (sista ordet är här RPS FAP 551-3) får det vara komplett om det hålls under uppsikt, frågan är ju hur det senare tolkas...

Formuleringarna ger stöd för att vapnen ska anses vara under uppsikt så länge du befinner dig i fordonet, men jag skulle inte lita på att Bosse Batong eller Martin Munkmumsare väljer att göra den tolkningen när just du blir stoppad med puffran i skuffen.

Texten nedan:

Förvaring under förflyttning m.m.

7 § Med förflyttning av skjutvapen avses den transport av skjutvapen som en enskild företar. Som huvudregel gäller därvid att skjutvapen ska hållas under uppsikt.

8 § Vid tillfälligt kortare avbrott i uppsikten i samband med förflyttning av skjutvapen i bil ska vapen som går att dela förvaras delat eller vara försett med ett godkänt vapenlås. Om vapen förvaras delat ska vital vapendel tas med. Vapen som inte går att dela ska vara försett med godkänt vapenlås.

Såväl delat vapen som vapen försett med godkänt vapenlås ska förvaras väl gömt i bilen eller på annat sätt placeras så att stöld eller annat missbruk förhindras.

Med godkänt vapenlås avses ett sådant lås som uppfyller de krav som uppställs i klass 3 för hänglås och hänglåsbeslag3.

Allmänna råd

Vad som sägs i 8 § gäller t.ex. när en vapeninnehavare är på väg till jaktmarken och gör uppehåll i färden för att tanka eller äta eller under pågående jakt tillfälligt lämnar ett vapen i en bil.

-- Mats

Publicerat

Lite ot men en upplevelse: skulle vaka gris. Har två likadana vapen. Har två Volvo, en reggad på mig och en på frun.

Blev stoppad av farbror blå.

- ikväll ska du få blåsa och visa kl.

- ok, eh har fel jacka. Ingen plånbok med mig. Alltså inget kk. Sorry...

- ok. Din bil?

-ja !

- du den där bössan.... licens på den?

-ja.

-ok . Får man titta på den och bössan?

Vem nekar det ? Plockar ut slutstycket, langar över licensen och ser hur konstapel blå skruvar på sig. Lämnar tillbaka bössan, går till blinkbilen och kollar något. Kommer tillbaka.

- jo du har inte mycket koll: inget kk, din frus bil, fel vapenlicens. Men trots allt nykter. Ha en trevlig kväll, skjut en fin gris och du...tänd lyset! God kväll!

Behöver jag tillägga att man är glad över människor som inte slår varje gång de har rätten till det. Det kunde blivit dyrt!

Ibland springer man på snälla poliser :P Jag blev stoppad påväg till en skyttetävling en gång, tre av klubbens 6.5or liggandes i baksätet, två k-pistar och 5 av klubbens 22or i bakluckan samt ammo för ett mindre krig. Alla licenser utom två (dom på mina vapen) låg i den andra bilen som jag tack och lov fick tag på så han fick vända och komma tillbaka för att visa upp licenserna, dom såg lite skeptiska ut då jag förklarade att jag inte hade licens på alla vapnen utan att några låg i en annan bil. Då den andra bilen dök upp och klubbens ordf hivar upp en hög med licenser och även förklarar att det ligger ytterligare 10 vapen i hans bil så såg dom mest trötta ut, dom kollade på k-pistarna hyffsat noggrant och på ett par av dom andra gevären sedan fick vi åka.

Publicerat

Se till att börja med tidigare svar.

Vill dock tillägga att du inte får ha ammunition i patronläge eller magasin.

Finns så vitt jag vet inget undantag för löstagbara magasin.

Jag tror inte det är någon större risk att polisen tar dig för detta om du inte hittat på något annat.

Men har någon mulat en varg i närheten och du träffar en APU:are så skulle jag inte bli förvånad om de jävlas.

// Henrik

Publicerat

Njaaeeooo... Fortsätt med det.

Enligt lagen (sista ordet är här RPS FAP 551-3) får det vara komplett om det hålls under uppsikt, frågan är ju hur det senare tolkas...

Formuleringarna ger stöd för att vapnen ska anses vara under uppsikt så länge du befinner dig i fordonet, men jag skulle inte lita på att Bosse Batong eller Martin Munkmumsare väljer att göra den tolkningen när just du blir stoppad med puffran i skuffen.

Texten nedan:

-- Mats

Tack för det!

Jag har alltid plockat ut slutstycket och kommer fortsätta med det. Frågan kom upp för ett tag sen när jag och en polare var ute på jakt.

Publicerat

Hur gör ni när ni är iväg på jakt och har flera vapen - låt säga en hagel och en studsare.

Jag går ofta med hund och har då mestadels hagel eller kombi med mig. Då stoppar jag alltid studsarens slutstycke i fickan och låter bössan ligga gömd i låst bil.

Men ifall jag går med studsaren är det lite bökigt att stoppa hela framstocken från hagel eller kombin i fickan. Sitter jag på pass och har ryggsäck med så går det ju bra att ta med vital del men ska man gå så blir det genast besvärligt.

Hur brukar ni göra?

Publicerat

Har hänt mig med någon gång, inte fan har dom frågat om varken licens eller var jag var på väg med vapnet.

Blev därimot alvarligare en gång då jag varit och fiskat och blev stoppad i en razzia och fick blåsa och sen skulle dom se körkortet och då jag berättade att jag har plånboken i jackan bak i bilen blev det plöttsligt en alvarlig situation då jag skulle öppna bagaget och ta fram börsen... Isyy nu, lugnt och stilla bara, blev orden från länsman som med handen på pistolen och väldigt bredbent övervakade mina förhavande bak i bilen, lite att ta i tycker jag :blush:

Publicerat

Jag blev i samband med Malexandermorden stoppad på väg hem från jaktmarken i Småland. Körde en pickup och polisen hade benhård bevakning och var spända som en hel stålfjäderfabrik. Hade lyckligtvis bara varit och röjt sly så jag hade inte bössan i bilen vid det tillfället. Det hade varit jobbigt att förklara oavsett körkort och licens.

Publicerat

Se till att börja med tidigare svar.

Vill dock tillägga att du inte får ha ammunition i patronläge eller magasin.

Finns så vitt jag vet inget undantag för löstagbara magasin.

Jag tror inte det är någon större risk att polisen tar dig för detta om du inte hittat på något annat.

Men har någon mulat en varg i närheten och du träffar en APU:are så skulle jag inte bli förvånad om de jävlas.

// Henrik

Nja, man kan faktiskt få ha ett vapen skjutklart och t o m skjuta från bil... om man har tillstånd till det, vilket man kan få.

• 1 month later...
Publicerat

någon som ha koll på vilken den vitala delen är på halvsutomaterna?

Publicerat

någon som ha koll på vilken den vitala delen är på halvsutomaterna?

Absolut slutstycket och pipan är väl också alltid en vital vapendel men den kan man ju sällan plocka bort och ta med sig. Sedan har jag hört att slutstycket ofta är svårt att ta ur, iaf på hagelhalvautomater.

Publicerat

Personligen tar jag hellre med bössan till korvaludan än lämnar det i bilen givetvis i fodral o vital del i fickan