Publicerat December 3, 201114 yr Jag har bytt till 22lr pipan i min sako quad. Men den fungerar inte som den ska. Det går inte att mantla ur en oskjuten patron. Den blir ofelbart kvar i patronläget och ibland så drar den inte ut hylsorna heller. Andra som har haft problem med detta?
Publicerat December 3, 201114 yr Jag har bytt till 22lr pipan i min sako quad. Men den fungerar inte som den ska. Det går inte att mantla ur en oskjuten patron. Den blir ofelbart kvar i patronläget och ibland så drar den inte ut hylsorna heller. Andra som har haft problem med detta? Japp. Kunde inte ens ladda CCI-ammo när min bössa var ny + att en del hylsor både skjutna och oskjutna fastnade i patronläget. Den gick till vapensmeden i Huskvarna för uppbrotschning av patronläge och justering av utdragare. (Reklamation naturligtvis!) Nu funkar den bra med allt utom CCI subsonic som fortfarande är tröga att ladda.
Publicerat December 3, 201114 yr Verkar vara ett mycket vanligt fel på quaden riktigt dåligt att Sako inte gjort något åt det då felet funnits där i många år nu Även min 22lr pipa är trög matad och funkar sällan att mantla ur skarpa skott CCI är besvärligast så där är väl toleranserna helt fel då Sako har trångt patronläge och CCI stor ammo. Jag använder nu Norma2 den matar helt ok men kan fortfarande vara problem att dra ut skarp ammo detta är väl en nackdel med bössor som skall fungera med olika kalibrar för det skiljer en del i mått mellan wmr och lr hylsor.
Publicerat December 3, 201114 yr När jag upptäckte samma fel så fick jag bråka rätt hårt med dem faktiskt innan de tog bössan på reklamation! Deras grundargument var att det patronfabrikat som jag använde inte tillverkade sina skott enl CIP-standarden..(CIP eller något liknande iaf). Tillslut ruttnade jag och höjde rösten samt meddelade att jag avsåg att köra in till dem för att påvisa detta fel med vilken som helst valfri sort! Då gav de sig.. fattar inte att de skulle vara så in i bengen envisa! Nu har de väl tröttnat på att tjafsa hoppas jag. Mvh!
Publicerat December 4, 201114 yr Författare Orkar någon ta lös sin 22lr pipa och ta en närbild på den och på utdragaren så att man kan se vad som är gjort?
Publicerat December 4, 201114 yr Författare När jag upptäckte samma fel så fick jag bråka rätt hårt med dem faktiskt innan de tog bössan på reklamation! Deras grundargument var att det patronfabrikat som jag använde inte tillverkade sina skott enl CIP-standarden..(CIP eller något liknande iaf). Tillslut ruttnade jag och höjde rösten samt meddelade att jag avsåg att köra in till dem för att påvisa detta fel med vilken som helst valfri sort! Då gav de sig.. fattar inte att de skulle vara så in i bengen envisa! Nu har de väl tröttnat på att tjafsa hoppas jag. Mvh! Hade varit kul att få det skriftligt och sedan skicka det till Lapuas försäljningschef och förklara för dem att Sako inte tycker att Lapuas ammunition håller måttet.
Publicerat December 4, 201114 yr Hade varit kul att få det skriftligt och sedan skicka det till Lapuas försäljningschef och förklara för dem att Sako inte tycker att Lapuas ammunition håller måttet. Det hade onekligen varit skoj! Lapua gillar jag, de sköt trångt som fan i min bössa när jag fick dem att gå. Det som gjordes med bössan var att patronläget frästes upp ngn tusendels mm eller något sådant fjolligt, tror inte du blir speciellt mycket klokare av en bild.. Min är egentligen ännu inte helt kurant, tror jag gav en ask CCI Subsonic till Matte H för jag fick dem fan inte att funka, vart riktigt sur för jag är rätt förtjust i just CCI.. Mvh!
Publicerat December 4, 201114 yr Brotchat upp patronläget enbart, utdragaren är ok så länge hylsorna löper som de ska i pipan. Mvh!
Publicerat December 4, 201114 yr Författare Jag misstänker att det inte är problemet i min. Tror mera på att utdragaren inte bottnar bakom flänsen på hylsan. Men jag är inte helt säker. Känns trist att ta lös allt då jag måste lös med kikaren för att pipan ska släppa. Går nog att kolla ganska lätt bara genom att stoppa in en hylsa och se hur utdragaren greppar den med slutstycket mot pipan.
Publicerat December 7, 201114 yr Sådär då var problemet löst. Nu fungerar det perfekt! Vad var felet??
Publicerat December 7, 201114 yr Författare Efter att ha surfat igenom alla forum jag kunde finna så kunde jag konstatera att problemet var det jag trodde och mött tidigare. Utdragaren kunde inte få grepp på hylsan för att utdragarspåret var för grunt. Tog dremeln och en slipskiva som jag slipade spåret lite konkavt med och gjorde kanten fram till patronläget mindre då flänsen på hylsan knappt kom utanför så att det fanns något att greppa i för utdragaren. Nu matar den alla patroner. Subsonic, z-lang, cci, rws, lapua o.s.v. Kom på att jag inte testade att dra ut någon oskjuten patron men det ska inte vara något problem.
Publicerat December 8, 201114 yr Nils I Hade du kunnat sätta in en bild? Har samma problem på min quad.
Publicerat December 8, 201114 yr Snyggt Nils! Dessvärre tror jag inte detta är "universalfelet" på många av bössorna. Min 22pipa kändes att en oskjuten patron satt rejält fast, fick ofta ta en kniv och bryta ut den oskjutna patronen. Möjligt att en allt för stark utdragare där kunnat orsaka ett vådaskott? Men fyndigt fixat iaff! Mvh!
Publicerat December 8, 201114 yr Författare Nils I Hade du kunnat sätta in en bild? Har samma problem på min quad. Jag har tyvärr ingen före åtgärd bild. Men vid tillfälle tar jag lös pipan och fotograferar den. Ta lös pipan, tryck in en patron och kolla om man ser att flänsen sticker ut i utdragarspåret. Om den inte gör det så har du samma fel som jag. Läste ett antal inlägg på bland annat "rimfire central" och ett antal andra forum där alla hade samma fel. Spåret i pipan för utdragaren var för inte fräst nog nära patronläget och inte nog djupt. Det medför att utdragaren kliver över och inte greppar som den ska. Hipshot. Det stod också att man gjort patronläget väldigt kort och att kulan sitter i bommarna vilket medför att det är svårt att mata ut en laddad patron men det medför i andra ändan att precisionen blir bättre. Jag har inte det problemet men det är inte omöjligt att det finns på andra vapen. Synd att sako låter sånt här passera teststadiet för det är ju inget som bättrar på ett annars väldigt bra rykte.
Publicerat December 8, 201114 yr Mmm trevligt att de strävar efter att få en tätskjutare men den måste ju rimligen fungra med de flesta fabrikat! Min hade för trångt patronläge, där var det inte längden som var problemet...kanske både och iofs. Vet att hylsorna gick segt som fan att dra ut trots att man fått ut dem ngr mm vilket torde göra att de släppt från räfflorna om patronläget varit för långt. Mvh!
Publicerat December 8, 201114 yr Jag har tyvärr ingen före åtgärd bild. Men vid tillfälle tar jag lös pipan och fotograferar den. Ta lös pipan, tryck in en patron och kolla om man ser att flänsen sticker ut i utdragarspåret. Om den inte gör det så har du samma fel som jag. Läste ett antal inlägg på bland annat "rimfire central" och ett antal andra forum där alla hade samma fel. Spåret i pipan för utdragaren var för inte fräst nog nära patronläget och inte nog djupt. Det medför att utdragaren kliver över och inte greppar som den ska. Hipshot. Det stod också att man gjort patronläget väldigt kort och att kulan sitter i bommarna vilket medför att det är svårt att mata ut en laddad patron men det medför i andra ändan att precisionen blir bättre. Jag har inte det problemet men det är inte omöjligt att det finns på andra vapen. Synd att sako låter sånt här passera teststadiet för det är ju inget som bättrar på ett annars väldigt bra rykte. Jag tror att det är det korta patronläget som spökar på min quad då den fungerar oklanderligt att dra ut skjutna hylsor men inte skarpa, testar man att trycka i ett skott i pipan så är det över 1mm kulan trycks in i räfflorna men bevisligen skjuter quaden ofta väldigt bra så jag låter min pipa vara och lever med att man får göra Amerikansk patron ur. Mätte även rimmen och lr. ligger runt 6,90 medan wmr är 7,40 det är kanske därför utdragren är en liten kompromiss för att klara dem båda. Sedan att ptronläget är trångt stämmer inte på min pipa det är snarare väldigt stort skottet glappar rejält.
Publicerat December 8, 201114 yr Författare Låter ju som att Sako inte haft koll på sina CNC maskiner överhuvudtaget. Korta patronlägen, glappa patronlägen, Tajta patronlägen. Fel fräsmått för utdragare och så vidare. Hade nog bara tur att mitt var enkelt åtgärdat och att den skjuter gudabenådat.
Publicerat April 16, 201214 yr Författare Måste uppdatera den här tråden. Jag lämnade in min 22lr pipa i piteå då den inte fungerade oklanderligt för att tolka och om nödvändigt brotcha patronläget. Har nu för första gången skjutit med den sedan de fixade patronläget till rätt mått. Fanskapet sprider 10 cm i lod efter åtgärd och sköt hål i hål innan. Nu ska jag testa några patroner av annat märke men Quaden sitter löst i skåpet. Den skjuter bra med hmr pipan men det hjälper inte och dessutom är den för kort och klen i mina labbar! 6000:- så är den såld med några patronaskar. Ännu en förlustaffär.
Publicerat April 17, 201214 yr Instämmer, be butiken att provskjuta den under ditt överenseende, de kommer att finna att "lagningen" i form av nytt patronläge har förstört precisionen i pipan helt. Sen vet jag att du har haft rejält kul med pangen så det är tråkigt om du känner att du måste ge upp på den. /Christian
Publicerat April 17, 201214 yr Måste gå att fimpa pipan en bit i bak och fräsa nytt patronläge tycker jag..? Mvh!
Publicerat April 17, 201214 yr Måste gå att fimpa pipan en bit i bak och fräsa nytt patronläge tycker jag..? Mvh! Det blir nog klart dyrare än en ny pipa då det ska svarvas och fräsas för att få till infästningen. Jag skulle helt enkelt kräva en ny pipa!
Publicerat April 17, 201214 yr Det Sako gjort är väl att de använder ett match patronläge. Det är samma på Min Walther KK300, det som händer är att när man mantlar i en patron så går kulan in i bommarna och när man ska repetera ut den så tappar utdragaren greppet och patronen blir kvar. Så är det på alla tävlingsgevär t ex. Det känns lite konstigt att Sako gjort det på detta vis men vill man producera tätskjutande bössor så är det rätt väg att gå. Förmodligen finns det en hel del smeder som inte begriper sig på .22lr. Det finns väldigt många olika patronlägen som är standardiserade. Så att säga rätt mått är lite svårt för vad är rätt mått?