Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Matningsproblem sako quad.

Featured Replies

Publicerat

Du har nog helt rätt Johan, trycker jag i en Norma2 i min quad pipa är det extrem bomkontakt runt 1,5mm och skottet fastnar ganska hårt. Inget jag tänkt åtgärda då pipan skjuter toppen bra och jag i princip aldrig mantlar i ett skott utan att skjuta.

Publicerat
  • Författare

Jag har just varit och hämtat sex askar av olika märke och kvalitet i 22lr. Ska ut och testa nu men jag känner att mitt förtroende för sako quad har fått sig en törn. 17hmr pipan skjuter ju riktigt fint men jag är beroende av en tätskjutande 22lr för billigt övningsskytte.

Publicerat

Skulle jag vilja få det åtgärdat skulle jag leta smed noggrant för att hitta en som begriper sig på .22lr.

Jag har sett tester där samma sorters ammunition skjutits med olika patronlägen och det är en enorm skillnad på hur de sprider. Det kan få den bästa match ammunitionen att skjuta kasst.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag varit ute och testat. Sks, Lapua, Winchester, Norma och Rws. Det blev betydligt bättre men ändå lite lod. Kan bero på väderleken lite då det är kallt och ammunitionen låg på bänken.

Såhär såg det ut i dag med allt utom winchester och bäst sköt norma och lapua de sämsta av dagens var winchester och de har jag utelämnat

post-59-0-80204100-1334688341_thumb.jpg

post-59-0-44471600-1334688352_thumb.jpg

post-59-0-76382700-1334688362_thumb.jpg

Gårdagens skräckupplevelse

post-59-0-14883400-1334688463_thumb.jpg

Tror att ett bättre stöd än en getskinnshandske på en kubb hade gett ännu bättre resultat på de översta.

Publicerat

Vilket avstånd skjuter du på? För info så skjuter jag Wincester Subsonic och HyperSpeed med täta träffbilder på 25 m resp 50 m och inga problem med utmatningar av hylsor mm. Däremot är min pipa inte 100% centrerad i stocken men detta "skönhetsfel" får jag leva med då de inte tar reklamation. Sköt lite över 100 skott i söndags med gott resultat. Avstånd 45 meter.

Publicerat

Har de kört om läget kan nog pipan vara i behov av en inbreakning, precis som en splång ny... Jag skulle dra iväg 50-100 bulor och sen testa på nytt - gärna med en renskrubbning mitt i.

-- Mats

• 1 year later...
Publicerat

Min Quad är lika jävlig. Tråkigt på en helt ny bössa av ett så välkänt märke som Sako!

Publicerat

Jag fick bukt på matnings bekymren när jag började montera pipan rätt, dvs sätt på plats, lossa pipbulten lite, så den är klart lös, med en tomhylsa i patronläget stänger jag bulten och drar sedan åt pipbulten igen,

med detta sätt har jag en pang som skjuter mer konsekvent mellan pipbyten och matar mycket bättre. Jag har tursamt nog inga bekymmer längre med att inte kunna mata ut kamrade patroner, det gick över efter 4-500 skott. Christian

Publicerat

Jag fick bukt på matnings bekymren när jag började montera pipan rätt, dvs sätt på plats, lossa pipbulten lite, så den är klart lös, med en tomhylsa i patronläget stänger jag bulten och drar sedan åt pipbulten igen,

med detta sätt har jag en pang som skjuter mer konsekvent mellan pipbyten och matar mycket bättre. Jag har tursamt nog inga bekymmer längre med att inte kunna mata ut kamrade patroner, det gick över efter 4-500 skott. Christian

Ska testa detta Christian! :) Tack för tipset!