Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första provskjutningen med .300 Whisper

Featured Replies

Publicerat

OK, idag skulle det formskjutas hylsor.

Det visade sig att det inte bara var att forma om .223 Lapua-hylsor, hylshalsen blev för tjock och måste svarvas och det och sådant. Det verkar skitjobbigt, så jag köpte 500 AAC Blackout från Midway. Inte riktigt samma patron men tanken var att knöka den genom laddverktyget, skjuta ett skott och sedan var det väl själva f-n om den inte hade rätt mått.

Lång historia kort: det blev 12gr Norma200 bakom en 220gr Sierra MatchKing, 43 plugg laddades.

Idag hade jag med mig mina plugg ut och sköt 5 skott direkt på morgonen, resterande 38 sköts lite mer HighChaparral style i kvällsmörkret.

Pluggen lät som om de var precis i gränslandet till subsonic. En del hördes mer än andra.

Hur som helst, jag sparade tavlan från de första 5. Ett skott stående som träffade ett par cm högt - jag sköt det skottet för att se om jag över huvud taget träffar en A4 på 50m med denna nya laddning i en ny pipa. Resterande fyra sköt jag liggande med benstöd.

Horisontal spridning 18mm, jag TROR att jag vinglade med ett och det blåste som fan... sak samma, jag är inte beredd att dra slutsatser av horisontalspridningen. Men vertikalspridningen, som jag inbillar mig är det stora kruxet hos denna patron, stannade på 5mm på dessa fyra skott...

post-226-0-48643400-1322944461_thumb.jpg

(EDIT: Jag konstaterar att bilden blev upp och ned. Det löser läsarna enkelt genom att vända på sina skärmar, alternativt stå på huvudet)

Det är bara en serie, men en start i alla fall. Det slog inte över en A4 i alla fall, så en första laddning med "fel" krut oi fel hylsor gav detta resultat i alla fall. Över förväntan! Nu har jag som sagt "riktiga" hylsor att leka med och det skall bli riktigt kul att se vad som händer med denna....! Nu skall jag också leta rätt på lämplig laddning med Vihtavouri N310, som skall ge jämnare hastigheter och bättre precision i subsonicfart.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Såg ju ut som skit det där ;) Såg att du ringt. Legat i magsjuka här men kvicknat till nu. Slår dig en ring imorrn eller så kan du prova igen för jag lär glömma det :P

Publicerat

Herrejösses så jobbigt att köra musen när man står på huvudet..... :ph34r::lol:

Trevligt, det ser ju väldigt lovande ut. Det är ju ett tag kvar till bockjakten så du hinner säkert både hitta en laddning som funkar och bli kompis med bössan.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Sådär! Jag var på skjutbanan idag och testade denna. Tvärt emot Robbans rekommendationer hade jag gjort lite friflykt på pluggen. Det är ju åtminstone en halv millimeter brett hylsbröst :ph34r: och jag var lite nyfiken på om pluggen skulle häddspejsa på hylsbröstet - för gör de det blir livet lättare vad lätta kulor anbelangar som inte kommer att nå fram till bommarna. Det ÄR ju en klass2:a med lättare och jag tänkte kanske använda den som sådan också.

Kronografsköt en patron med med 9,0gr Vv110: 365 m/s - lååångt över ljudhastigheten. Sköt sedan 4 skott genom kronografen med 8,1gr Vv110: 315 m/s, 315 m/s, 315 m/s och slutligen 315 m/s. Jag bestämde mig för att laddningen är rätt stabil vad hastigheter anbelangar - vilket ofta har förts fram som ett problem med Whispern. Fett.

Men 0,9gr blev 50 m/s hastighetsskillnad. Känsn som min krut-trickler, som jag köpte till denna, var en bra investering. Det går förvånansvärt snabbt att arbeta med den också och ta krutladdningarna direkt från vågen.

8,1gr-laddningen låg ganska precis 50 cm under siktesinställningen jag hade använt då jag hade .221 Fireball-pipan på :ph34r: och den var HELT tyst. Ny hörde ju jag lite eftersom jag låg med örat mot kolven, typ, men ett par åskådare 2-3 meter bort sade att "det lät ju INGENTING".

Jag sköt två serier, en med 4 skott och en med 5. Den med 5 skott fick 48mm spridning, typ, och den med 4 skott fick 36mm.

Jag är mycket nöjd redan där - men jag tror att det kommer att bli än bättre. De sinnessjukt jämna hastigheterna och Whisperns kända faiblesse för bomkontakt gör att jag redan nu ser fram emot nästa provskjutning. De pluggen kommer att ha "bomkontakt+0,2mm" som OAL - lite knök alltså i slutstyckesstängningen. Till den provskjutningen kommer jag också att ladda ett gäng Speer TNT125gr i kanske 650 m/s - så får vi se om man kan ta livet av någon räv med denna nu i vinter. Jag har 400 Sierra MK 220gr på ingående... B)

Sammantaget tror jag att MatsN och RobbanM inte har gjort bort sig då de skar till denna bössa.

Fortsättning följer.

post-226-0-60073700-1330178689_thumb.jpg

MVH!

HerrBerg

Publicerat

jag tycker du kan ta mer in i bommarna 0,2 är för lite om du frågar mig.

Publicerat

Jäkligt kul att det funkar så långt... Ser dock framemot mindre grupper :unsure: men man kanske inte kan förvänta sig för mycket utav en sån här patron? :rolleyes:

Ös på, in med bumlingarna i bommarna bara! :D

Publicerat

Ser ju bra ut! Men en rättelse, det är Robbelibob som är skyldig till den tysta. Jag skar bara patronläget på 221:an. Å gängan vill jag minnas :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Jäkligt kul att det funkar så långt... Ser dock framemot mindre grupper :unsure:

Chill out, formskjutningsövningarna med kulor mot bommarna gav bättre träffbilder än vad jag såg idag - så jag har mycket gott hopp om att nästa provskjutning kommer att leverera ännu bättre träffbilder. Denna sinnessjuka jämnhet i hastigheten och en laddning med en kula som är helt fixerad i skottögonblicket - något säger mig att det är så nära upprepningsbarhet man kan komma och det borgar ju för skaplig precision. Jag är inte det minsta nervös för detta - fortsättning följer som sagt.

Publicerat

Najs! :o

Publicerat

Det är bara att hålla med om att detta är synnerligen intressant. Nu när Hornady har fabriksladdningar i 300 whisper är den såklart ännu intressantare än tidigare samtidigt som det verkar som att 300 BLK/AAC kanske kan ta fart...

En dylik pipa i någon av dessa båda kalibrar till min lilla vixen kanske är just vad doktorn ordinerar :huh:

Oavsett vilket är det med stor spänning jag följer detta projekt.

Henrik

Publicerat
  • Författare

.300 AAC Blackout går det ju att köpa hylsor till från Midway, så den är ju mer "standard" än Whisper för en handladdare i våra trakter i alla fall. Skulle nog valt en .300 AAC BLK om jag skulle låta bygga en sådan pang idag - av just det skälet. Men detta var riktigt häftigt, den var inte tyst - den var "Hollywoodtyst". Det var som att höra en katt nysa.

Men den negativa friflykten: hur långt skall jag ta som knökmån? 1mm? Jag knackade fast kulan lite lätt i loppet från patronläget och mätte med läskstång på traditionellt vis. Om jag lägger på 0,5mm på detta har jag väl bomkontakt+0,7, eller så.

Verkar det vettigt?

Publicerat
  • Författare

Konstaterade att Woodleigh har 240gr SP kulor - nu går det rent tekniskt att komma upp i klass 2 med bibehållen subsonic! Frågan är hur kulorna expanderar i den hastigheten :ph34r:-_-

Publicerat

Total irrelevant,

de är avsedda att expandera o därmed lagliga.

Sen är det nog som så att allt vilt jag känner till oaktat storlek kommer att expirera med stor skyndsamhet om du knäcker båda bogarna och ventilerar hjärta o lunga.

Det jag har läst mig till om skottverkan med subbar kan anges att skottverkan på intet sätt, varken i funktion eller hur den yttrar sig på motsvarande sätt som den samma från supersonisk ammo,

så skjut för bogen och det kommer att gå bra.

/C

Publicerat

Vad jag har LÄST så ska kulorna tumla i den låga farten. Är det så så blir nog skottverkan nog skulle man tro.

Publicerat

Mats- en del kulor gör det, främst VLD-ish kulor men en RN som woddarna faktisk kan fortsätta att vara stabila,

allt beroende på var på marginalen till rotationsstabilitet de befinner sig.

/C

Publicerat

Bomkontakt är olika för olika personer... maddog ordinerar mer än 0,2mm men jag hade börjat där för det har visat sig funka i andra kaliber .30 pipor men ta lite till och backa om du så vill dock hade jag inte gått in hårdare än 0,5mm totalt för det tror jag inte behövs.

Men jag har haft fel förut...

Finns det ingen som kan skicka fem woodisar till dig för testning? Hade jag haft hemma så hade jag skickat direkt, utan kostnad, för sånt här är ju intressant för framtiden. Det finns ingen jag vet som hittills har testat vad som går och inte går med en Whisperpatron. Det är väl därför det inte finns så många för man inte har upptäckt potentialen.

Publicerat

Trevlig kaliber skulle helt klart vara skoj att testa till jakten med finne tror den skulle fungera ypperligt där!

Vad gäller bomkontakt bryr jag mig sällan om några mått utan går på märkena som blir på kulan av bommarna, en normal startpunkt är kvadratiska märken hur många tiondelar det blir beror på kulans form och bommar och throtens utformning mm.

Sedan gäller det bara att testa vad som fungerar bäst väldigt liten kontakt kan skapa problem att den blir ojämn då laddvertygen sällan tar på samma ställe som bommarna sätter man kulan för långt ut är risken att den trycks in när man kamrar och skapar olika förutsättningar.

Publicerat
  • Författare

Lars, allt du behöver göra är att hinta om att du vill låna den till finnejakten så levererar jag den personligen... det kan dock vara så att jag hoppas på att komma med och jaga. :ph34r: Jakt med de där röda hamstrarna - det har jag aldrig provat någon gång.

Publicerat

Huruvida de svampar upp eller ej är intressant av vilket skäl? Sist jag kollade så hade du någon typ av hunddjur som tycker det är jättekul att spåra upp prylar..eller? :D

Publicerat

Lars, allt du behöver göra är att hinta om att du vill låna den till finnejakten så levererar jag den personligen... det kan dock vara så att jag hoppas på att komma med och jaga. :ph34r: Jakt med de där röda hamstrarna - det har jag aldrig provat någon gång.

Jag brukar vara försiktig att bjuda in folk att jaga med finnarna det är lite som att sälja amfettamin, livet utan blir tungt efter att provat :lol:

Men vågar du ta den risken så är det bara att åka upp till Västerbotten till hösten jag har inga skrupler :P

Publicerat

Konstaterade att Woodleigh har 240gr SP kulor - nu går det rent tekniskt att komma upp i klass 2 med bibehållen subsonic! Frågan är hur kulorna expanderar i den hastigheten :ph34r:-_-

Hilmer på forat har nog några 240-grainare liggande. Kanske kan tigga av honom?

F.ö. har jag hört att det inte ska vara några problem alls att nå klass 1 med denna patron :lol:

Publicerat
  • Författare

Härligt - jag kollar med Hilmer... Kul att så många engagerar sig i ämnet! :)

Publicerat
  • Författare

OK, 240-gr woodisar är identifierade... Det skall nog gå att göra en laddstege, skott genom kronograf och dokumentation av att det blir runda och fina hål....

Konstaterade också att det kanske finns anledning att öka laddningen på SMK 220:orna något för att närma sig de magiska 340 underifrån, med så stadiga hastigheter borde man kanske kunna lägga sig på 335 m/s. Det är en ökning på 20 m/s. Med de sinnessjuka ballistiska egenskaperna hos .300 Whisper med dessa kulor är 20 m/s skillnaden mellan v0 och v125 - enligt jbmballistics.com...

Så det är märkligt detta. Det är inte sååå mycket anslagsenergi i dessa laddningar men den anslagsenergi som finns behåller den upp till till de mest sanslösa avstånd. Skall bli riktigt kul att börja jiddra lite mer med denna patron.

Publicerat

Det är just det "roliga" med subbar.

/C

Publicerat

Mats- en del kulor gör det, främst VLD-ish kulor men en RN som woddarna faktisk kan fortsätta att vara stabila,

allt beroende på var på marginalen till rotationsstabilitet de befinner sig.

/C

Nu när du säger det så var det nog SMK jag läst om.

Men jag har haft fel förut...

Lämna inga fläskben nu!

Kan bidra med 240 gr SMK om du vill prova dom. Har lite kvar som Exabit skänkte åt mig.