Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första provskjutningen med .300 Whisper

Featured Replies

Publicerat

Sierras GameKing 220Gr borde väl funka också, en mjuk rundnos är den i alla fall.

Publicerat
  • Författare

Nope, den klarar inte 800J vid 100 meter om man skickar ut den i subsonicfart. Tyvärr behöver man dessa sista 20gr för att precis orka över gränsen.

Publicerat

Åhå, där ser man.

Kan du inte beställa några kulor från Bofors, med kärna av utarmat uran, det gör susen för vikten ;)

Publicerat

Konstaterade också att det kanske finns anledning att öka laddningen på SMK 220:orna något för att närma sig de magiska 340 underifrån, med så stadiga hastigheter borde man kanske kunna lägga sig på 335 m/s. Det är en ökning på 20 m/s. Med de sinnessjuka ballistiska egenskaperna hos .300 Whisper med dessa kulor är 20 m/s skillnaden mellan v0 och v125 - enligt jbmballistics.com...

Var nu inte för snabb...

Bara genom att sätta kulorna mot bommarna kommer öka trycket lite grann, hur mycket vet jag inte men det kan mycket väl göra skillnad.

Publicerat
  • Författare

OK, samma laddning men "lätt inknackning plus 0,3 mm"... så får det bli! För övrigt verkar det vara så att det landar 10 Woodleigh 240:or hos mig, 5 för en laddstege för att kolla hastigheten och 5 för en träffbildstest med den snabbaste garanterat subsoniska laddningen. ETA för att ha detta test slutfört: juni...? Mycket på jobbet, en knodd till på G, och lite annat också.

Men testskjutning med "dryg bomkontakt" på den nuvarande laddningen skall definitivt vara kontrollerad bra mycket tidigare än så.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Vill du prova 220 SGK så är det bara att hojta... ligger bara och samlar damm i väntan på att bli övningsammo.

Publicerat
  • Författare

Hojt!!! Du har PM snart.

Publicerat

finns det inga pistolkulor för jakt i kal 30, jag testade sådana fast i 358 i subsonic och dom svampade perfekt i den farten.

Publicerat

Dräller inte direkt av .30 pistolkalibrar... 7,65 Parabellum/.30 Luger är väl den som är mest vanlig i Sverige. I och med att det är en gammal tjänstevapenkaliber så laddas den dock normalt med helmantel. Tydligen använde man kalibern till elk i Nordamerika när man befriat Lugrar med långa pipor efter första världskriget... vilket onekligen kan kännas litet stöddigt med tanke på kalibern 7,65 x 19 ;-)!

Meckar man med gevärskalibrar i spannet runt .358 finns dock stora möjligheter att enkelt få tag på billiga kulor som inte är gjorda för att hålla ihop. Eftersom det då handlar om revolverkalibrar så finns även annat (i första hand annat) än helmantel att tillgå. Skjuter man i låga hastigheter så ska man inte heller bortse från kopparplätterat; billigt och bra precision, åtminstone i mina revolvrar.

Publicerat
  • Författare

Jag kan konstatera att detta är ett riktigt trevligt forum! Nu har jag diverse olika dankar i vikterna 220 och 240 på väg till mig! Det verkar som att det finns fler än jag som är nyfikna och som vill veta hur detta skall gå...

Publicerat

Ett gäng Woodlight 240gr på väg!

Publicerat

Jag kan konstatera att detta är ett riktigt trevligt forum! Nu har jag diverse olika dankar i vikterna 220 och 240 på väg till mig! Det verkar som att det finns fler än jag som är nyfikna och som vill veta hur detta skall gå...

Jo men du är ju lite av en pionär av en kaliber som de flesta tycker verkar intressant men inte vågar prova.

Publicerat

Vaddå inte vågar prova,

jag ser kalibern som en underbar nischkaliber men för egen del saknar jag jakt för den. HB har det och skall då givetvis som en lojal forummedlem agera försöksperson till vår allas glamman.

/Christian

Publicerat

Måste man ha jakt för en kaliber för att skaffa den :ph34r:

Publicerat

Ja om den är så pass nischad som en 300 Whisper,

jag vet om en kille som har en 22-243 Win AI och han har kanske 300 skott att hämta hem i den pipan, det är givet som så att han inte har skapat den riggen för att skjuta med, ;)

på samma sätt som jag har svårt att se att Berg har designat sin rigg för att vara en skarp 500 meters pang,

båda riggarna är för jakt om än av olika slag.

O i min lilla värld där siffran 6 hela tiden hindrar mig måste en rigg/kaliber vara behovsmotiverad hos mig, annars ryker den för något mer intressant.

Nog med detta OT;

ser fram emot vidare provskjutningar, ingen press Bengt men du vet att alla är nyfikna på detta nu.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Hmmm... det börjar bli mycket snack om lite ull nu - det var några dagar sedan jag provsköt men nu i helgen skall det bli bomkontakt :)

Dessa subsoniska prylar måste ju vara helt perfekta för många olika tillfällen. Lars har redan identifierat trädskällarjakt - jag menar... varför hålla på med 7x33 och ägna livet åt att leta hylsor och kulor när man kan köra 7,62x35, köpa hylsor från Midway och kulor över disk? Sedan har vi ju alla Runar-wannabes som nattetid vill kunna skjuta räven eller haren på gårdsplanen utan att ens väcka hustrun som sover i samma rum. Och när vi sedan börjar använda den för flockbetande matvilt på öppna fält - gås alltså - inga knallar alls och det är samma skottverkan oavsett avstånd, kulan ändrar tamigf-n knappt hastighet de första 300 metrarna....

Det finns helt klart UNIKA möjligheter som gör denna tingest mycket intressant.

Publicerat

ASG- ja som sagt nischad kaliber,

med subbar har man minst 10 mils justering på 300 meter från ett 0 på 100 meter, det är samma grad av justering jag har på 1000 meter med en 6 xc,

jag förstår bruket och det uppfattade behovet av kalibern, intet om det, men det är inget för en rookie att börja med, det är också klart, så att den passar dig Bengt är inget att orda om.

/Christian

Publicerat
  • Författare

För att inte tala om att man eliminerar rickoshettriskerna helt! Kulorna slår ned i marken i närapå lodrät vinkel när man skjuter gäss på avstånd över 300! B)

10 milliradianer är väl ingenting! Laseravståndsmätare, bra gluggar med 100% pålitligt trackande targetrattar, tiltade skenor och ballistiska riktmedel klarar biffen B)

Publicerat

Självklart,

se ovanstående som en slags allmän produktinfo,

jag vet ju att du klarar ut detta.

/C

Publicerat

Är inte säker på att din brevbärare är lika glad åt forumet Herr Berg B) ...

Publicerat

Hmmm... det börjar bli mycket snack om lite ull nu - det var några dagar sedan jag provsköt men nu i helgen skall det bli bomkontakt :)

Dessa subsoniska prylar måste ju vara helt perfekta för många olika tillfällen. Lars har redan identifierat trädskällarjakt - jag menar... varför hålla på med 7x33 och ägna livet åt att leta hylsor och kulor när man kan köra 7,62x35, köpa hylsor från Midway och kulor över disk? Sedan har vi ju alla Runar-wannabes som nattetid vill kunna skjuta räven eller haren på gårdsplanen utan att ens väcka hustrun som sover i samma rum. Och när vi sedan börjar använda den för flockbetande matvilt på öppna fält - gås alltså - inga knallar alls och det är samma skottverkan oavsett avstånd, kulan ändrar tamigf-n knappt hastighet de första 300 metrarna....

Det finns helt klart UNIKA möjligheter som gör denna tingest mycket intressant.

man kan ju äver ladda befintlig passande kaliber till subsonic.

Publicerat
  • Författare

OK, det har landat kulor här nu.. Jag har ett gäng Woddisar 240gr - de är SERIÖST LÄNGRE än hylsan. Jag har vidare fått lite gott och blandat från Sierras tyngre sortiment, bland annat ett gäng rundnosar på 220. Hmm... Kanske, kanske... Men högst prio är bomkontakt på 220 MK, helt klart... jag hör hela vägen hit hur RobbanM biter på naglarna :P

Publicerat

Ha ha ha, ös på nu! :-)

Mvh. Robban

Sent from my Iphone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Se där, grupperna krympte något - men jag behöver byta kronograf. Idag hade jag också extremt jämna hastigheter, varenda laddning låg på 276 m/s och det tror jag helt enkelt inte på eftersom jag hade ÖKAT laddningen från 8,1gr till 8,2gr Vv110 och dessutom satt kulorna in i bommarna. Jag sköt Sierra MK 220 och Woodleigh 240 idag.

First things first. Sierra MK!

Den gick rätt bra idag, denna gång var det alltså första laddningen "by the book" med formskjutna hylsor och kulan i bommarna. Testade bara en laddning: 8,2gr Vv110 som sagt var. Träffbilderna såg ut ungefär så här allihop, runda och fina och 30 mm. Kul att kunna se träffen på 100-metersvallen! FJUPP... inget händer... hål i tavlan.... B)

post-226-0-31814500-1330868389_thumb.jpg

Sköt också Woodleigh 240gr - 4 skott plus en genom kronografen (276 :angry: ). Det blev en 5 cm träffbild med ovala hål, det var verkligen på gärsgårn att det gick gissar jag...

Men hur som helst, det kanske går att krympa lite till. Utmanande att skjuta faktiskt, lååång lopptid gör att rekylupptagningen blir viktig också för denna lilla fjupp-patron.

Precisionen är helt OK för de håll jag tänker använda den på nu, i alla fall!