Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Overklig kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Ännu ett inlägg om kalibrar...

Men jag har en 6,5x55 som jag inte trivs med. Jag litar inte på den. Det går nog att få ordning på den men jag har i alla fall fått för mig att jag vill ha en bössa till. Då blir det detdär med kalibrar igen...

Drömmen är ju förstås en kaliber där ammunitionen är billig, fäller älg, björn, vildsvin och toppfågel på 500+ meter, inte sparkar och där det finns halvautomater som är rimligt prissatta och behåller precisionen. Men i verkligheten?

Saker jag tycker är viktiga:

* Hög precision på långa håll (toppfågel).

* Fungera finfint för älg och vildsvin på lite längre jaktavstånd (snarare 80+ m än 80- m)

* Liten spark.

Så en lite annan fråga:

Är det helt orimligt att få bra precision (toppfågel) med en halvautomat?

/Sörmland

Publicerat

Aldrig haft nån så jag borde hålla käft men det känns som att du får lära dig att smyga ordentligt :P Varför inte behålla 6,5:an om den skjuter nog bra till fågel och en grövre till större vilt?

Publicerat

Ännu ett inlägg om kalibrar...

Men jag har en 6,5x55 som jag inte trivs med. Jag litar inte på den. Det går nog att få ordning på den men jag har i alla fall fått för mig att jag vill ha en bössa till. Då blir det detdär med kalibrar igen...

Drömmen är ju förstås en kaliber där ammunitionen är billig, fäller älg, björn, vildsvin och toppfågel på 500+ meter, inte sparkar och där det finns halvautomater som är rimligt prissatta och behåller precisionen. Men i verkligheten?

Saker jag tycker är viktiga:

* Hög precision på långa håll (toppfågel).

* Fungera finfint för älg och vildsvin på lite längre jaktavstånd (snarare 80+ m än 80- m)

* Liten spark.

Så en lite annan fråga:

/Sörmland

Satt inför samma val för några år sedan. Vildsvin jagar jag inte (än iaf), men viss risk att träffa på björn finns.

Så bössan skulle funka i första hand till älg och fågel. Tittade runt och funderade på en halvauto, men där verkar konsensusen vara att magnumkalibrar inte kommer till sin fördel.

För mig slutade det hela med en Sako Finnlight i 7mm Remington Magnum som utrustades med en rekylbroms från poftech.

Rostfritt och syntet var även det ett måste. Jag vill ha en oöm bössa att dra genom grantätningar och som jag inte behöver ge öm vapenvård efter varje jaktdag. Dvs den ska tåla lite fukt och behöver endast stå och torka någon timme innan den låses in.

Detta är ett val som jag aldrig har ångrat! Går som hundkarl på älgjakt, men passar ibland.

Jo ammopriset justerades genom att jag började ladda själv. Det gav även fördelen att jag kan samskjuta fmj och blyspets på ett tilfredställande sätt.

Publicerat

Ja! Med dina krav på toppfågel på 500+ meter så finns det ingen annan väg att bygga ett precisionsmonster och bli världmästare i bänkskytte.

Publicerat

Har för jag läste nå test med sauer 303 där den fin kritik för precisionen, sen om den räcker för fågel i topp...de vete fåglarna

Publicerat

Ganska hopplöst att hitta en optimal bössa för toppjakt och klass1 vilt på långa avstånd och att sedan hitta en halvautomat som klarar det gör det ännu svårare för att inte säga omöjligt.

Ska man skaffa en optimal bössa för toppjakt går i princip alla klass1 bort för mig, toppjakt innebär att man ska träffa små mål på ibland rätt långa avstånd liggande i snön då är mycket rekyl ett stort handikapp. Sedan 500+ finns det i princip ingen kaliber som klarar en orre speciellt inte utan vindflaggor och blir rätt opraktiskt att åka fram och sätta ut flaggor innan man ska skjuta :lol:

Publicerat
  • Författare

Hej igen!

Jo, jag vet, 500+ m är inte realistiskt, jag spetsade till det hela en del. Men en bössa med bra precision som ändå går att jaga älg och vildsvin med? Visst finns det specialvapen som används militärt men då blir ammon orimligt dyr, jaktkompisarna undrande och, ja, det blir liksom galet - för att inte tala om att det inte blir mat kvar. :)

Så, lite mer i verkligheten undrar jag om någon vill berätta om sina subjektiva upplevelser av .308 jämfört med 9,3x62 både i "vanliga" bössor och halvautomater?

Om sedan någon vill berätta lite om hur det kommer sig att man tappar precision med en halvautomat blir jag tacksam. Som okunnig i ämnet har jag svårt att förstå hur omladdningsmekanismen påverkar träffsäkerheten.

En gång i tiden var jag med i hemvärnet och vi sköt 200 m med dioptrar och inte så himla pigga 6,5x55 men kunde ändå sätta de flesta träffarna inom en handflata. Så med kikare, fräsch bössa och bra ammo borde väl en snusdosa på samma håll kunna funka? Även med halvautomat?

/Sörmland

Edit:

Ja, eller om någon har något annat - som jag inte tänkt på - så är det också välkommet. Jag har bara snöat in lite på de ovan nämnda kalibrarna.

Publicerat

Ganska hopplöst att hitta en optimal bössa för toppjakt och klass1 vilt på långa avstånd och att sedan hitta en halvautomat som klarar det gör det ännu svårare för att inte säga omöjligt.

Ska man skaffa en optimal bössa för toppjakt går i princip alla klass1 bort för mig, toppjakt innebär att man ska träffa små mål på ibland rätt långa avstånd liggande i snön då är mycket rekyl ett stort handikapp. Sedan 500+ finns det i princip ingen kaliber som klarar en orre speciellt inte utan vindflaggor och blir rätt opraktiskt att åka fram och sätta ut flaggor innan man ska skjuta :lol:

Varför blir lite rekyl ett problem under fågeljakt?

Ytterst sällan har man en andra skottchans från samma ställe, så om pipan fladrar till lite är det inte hela världen. Om man nu inte ligger och plockar en orrflock ner ifrån och upp, då på lite avstånd och med ljuddämpare på bössan. Då funkar ju ljuddämparen som rekylbroms och även en klass 1 borde inte stöta för mycket.

Själv tycker jag det räcker att ta en fågel varje gång man träffar på en flock, så mig gör det inget att det smäller så dom flyger iväg.... Det är ju bara att gåpå nästa ställe dom träat.

Publicerat

Ytterst sällan har man en andra skottchans från samma ställe, så om pipan fladrar till lite är det inte hela världen. Om man nu inte ligger och plockar en orrflock ner ifrån och upp, då på lite avstånd och med ljuddämpare på bössan. Då funkar ju ljuddämparen som rekylbroms och även en klass 1 borde inte stöta för mycket.

Själv tycker jag det räcker att ta en fågel varje gång man träffar på en flock, så mig gör det inget att det smäller så dom flyger iväg.... Det är ju bara att gåpå nästa ställe dom träat.

rekylupptagningen blir för svår föt att bössan ska vara optimal.

Publicerat

Som sagt liggande i snön är rekyl alltid av ondo, precisionen är viktig på toppjakten men ännu viktigare att skottet träffar där man siktar varje gång och där gör rekylen stor skillnad speciellt på jakt då man inte kan ligga 100% lika varje skott.

Vad gäller ljuddämpare så har jag testat det och snarare funnit att fåglarna sitter sämre för skotten med dämpare men den är en klar fördel då den tar bort rekyl.

Publicerat

Norma Oryx 12,7g bäst med 14mm sedan var RWS DK 11,7g näst bäst med 21mm

Sämst Norma jaktmatch 8g 45mm, näst sämst Rhino 185gr 42mm

Jaktmarker o fiskevattens test av dylik byssa

Publicerat
  • Författare

Ehhh... :)

Hög precision; halvautomat mot vanlig bössa?

9,3x62 mot .308 för hög precision och älg/vildsvin i samma vapen?

Sen då?

Varmint?

* Jag inbillar mig det. Mer tyngd = stabilare? Vad händer efter flera skott jfr icke-varmint?

Rostfri?

* Nackdelar?

Syntet?

* Nackdelar (annat än rent utseende)?

Sen undrar jag lite över alla kikare med förstoringar upp mot eller t.o.m. över 10X. Är det bara jag som tycker att 4X räcker även på långt håll och små mål? Nu måste jag erkänna att jag bara skjutit på papper på långa håll... Men där funkar det mycket bättre för mig än det gjort de få gånger jag testat med t.ex. 9X.

/Sörmland

Publicerat

Sen undrar jag lite över alla kikare med förstoringar upp mot eller t.o.m. över 10X. Är det bara jag som tycker att 4X räcker även på långt håll och små mål? Nu måste jag erkänna att jag bara skjutit på papper på långa håll... Men där funkar det mycket bättre för mig än det gjort de få gånger jag testat med t.ex. 9X.

/Sörmland

Jag har dåligt med erfarenhet om älg och gris skytte så det låter jag andra svara på, men till toppjakt är hög förstoring en klar fördel. Visst finns det personliga skillnader men att man fäller en orre säkrare på 200 meter med 4x istället för 20x har jag svårt att tro på. Sedan att placera kulan rätt och i möjligaste mån kunna avgöra om det finns ris i skottlinjen är betydligt lättare med mera förstoring men helt klart fungerar det med lägre men aldrig bättre.

Publicerat

.......

Om sedan någon vill berätta lite om hur det kommer sig att man tappar precision med en halvautomat blir jag tacksam. Som okunnig i ämnet har jag svårt att förstå hur omladdningsmekanismen påverkar träffsäkerheten.

Finns några olika förklaringar.....

1 Generellt sett anses automaten vara en fattigmans dubbelstudsare i första hand avsedd för drevjakt - ergo man behöver inte precisionen längre än 70-80 meter på en klass 1. Så man nöjer sig med en ganska modest prestanda sett till precision.

2 Rent tekniskt kräver en automat lite rynmligare patronläge och mer marginaler mekaniskt för att vara anständigt driftsäker.

3 Eftersom du måste ta med rekylrörelsen i vapnets totallängd blir auton med samma totallängd som en cylinder med en betydligt kortare pipa. Vilket ger lägre fart.... Och givet att den ska i första hand vara ett dravjaktsvapen vill man ha den kort.

4 Den lite primitivare konstruktionen vad avser trycket (som måste ha urkopplare och annat jox) har ofta automater ett hårdare och knöligare tryck. Bössan må skjuta bra, men skytten fixar det inte. Å andra sidan - när man har grisarna runt fötterna behöver man inte ett bra tryck, man behöver en bra sving....

5 På en automat behöver man inte bara leta upp den ammuntion som skjuter bra i bössan utan i vissa fall i första hand den som funkar i bössan (dvs den laddar om med säkerhet), och sedan av dem som fungerar hitta den som skjuter tätast.

6 Den upplevda lägre rekylen lurar skytten att fuska och man slarvar med rekylupptagningen.

7 Många automater tycker genuint illa om att skjutas när man "hänger ner dem" i skjutstolar eller ligger ner med en massa stöd.

etc etc etc

En gång i tiden var jag med i hemvärnet och vi sköt 200 m med dioptrar och inte så himla pigga 6,5x55 men kunde ändå sätta de flesta träffarna inom en handflata. Så med kikare, fräsch bössa och bra ammo borde väl en snusdosa på samma håll kunna funka? Även med halvautomat?

/Sörmland

Edit:

Ja, eller om någon har något annat - som jag inte tänkt på - så är det också välkommet. Jag har bara snöat in lite på de ovan nämnda kalibrarna.

Se ovan. Vapentypen är inte tänkt till precision generellt sett. Det finns vapen som fixar det med råge, men det får anses vara lite av undantag. Och som regel kostar precison mer pengar....

/T

Publicerat
  • Författare

Finns några olika förklaringar.....

Tack!

Tänkte inte på alla de saker du skrev om. Jag betraktade halvautomaten mer som en "vanlig" bössa med lite extra funktionalitet påbultad. :) (Jo, jag överdriver lite men i princip så). Jag uppskattar din förklaring och inser att jag måste tänka om lite.

Så, jag tolkar det som att jag har tre val när det gäller halvauto mot vanlg omladdning.

1) DYYYYYYYYR halvautomat = god precision och snabb omladdning.

2) Halvautomat till normalpris = sämre precision men, ja, halvautomat.

3) Vanlig omladdning till normalpris = hög precision men långsammare (för mig) omladdning.

Med en begränsad budget får jag ta mig en funderare till där.

Då återstår tankarna kring - som jag tänkt mig - .308 mot 9,3x62. Kommentarer om dessa?

Anledningen till att jag tittat just på dem kanske nån undrar. Jo, jag inbillar mig att 9,3an gör stora nog hål i det mesta och skjuter flackt nog för att underlätta för mig att träffa rätt på olika håll. Nackdelarna som jag tror mig se är ammopriset och att de sparkar lite hårt - det är ytterligare en anledning att jag tänkt mig halvautomat - att få lite mindre spark. .308 inbillar jag mig har precisionen (flackheten) men samtidigt lägre pris och mindre spark. Nackdel att det blir mindre hål.

Varför denna fixering vid stora hål då... Jo, när jag skjuter lite fel vill jag öka sannolikheten för att djuret ramlar ändå eller om så inte sker att det finns bra med blod att spåra på. Jag vet att många jägare (kanske även här) menar att man ska skjuta rätt och det är klart man ska. Men när jag misslyckas... Då vill jag skapa lite marginaler åt mig. Är det fel tänkt?

Så, återigen... .308 mot 9,3x62? Eller något annat som uppfyller klass 1, är rimligt i pris och är känt för att kunna prestera bra precisionsmässigt även på håll?

/Sörmland.

Publicerat

Skulle vara en AR då ;) en mil-spec AR15 "ska" hålla 6" ut till 600 yards. Efterlevnaden är väl dock varierande :)

Men, som bekant, det är inget vapen godkänt för jakt. Personligen skulle jag nog aldrig hitta igen en tjäder jag skjutit på 500m heller :D (taskigt lokalsinne).

Publicerat
  • Författare

Å förresten, om jag köper en .308, är det då meningsfullt att behålla 6,5x55an?

/Sörmland

Publicerat

Skulle vara en AR då ;) en mil-spec AR15 "ska" hålla 6" ut till 600 yards. Efterlevnaden är väl dock varierande :)

Men, som bekant, det är inget vapen godkänt för jakt. Personligen skulle jag nog aldrig hitta igen en tjäder jag skjutit på 500m heller :D (taskigt lokalsinne).

det finns jäkligt bra gps funktioner för at hitta fågel men man behöver avståndsmätare.

Publicerat

det finns jäkligt bra gps funktioner för at hitta fågel men man behöver avståndsmätare.

Jag hittar aldrig ngn att skjuta på så det är inget problem för mig ;)

Publicerat

Med all respekt, du skriver själv att du är lite okunnig, vill inte låta mästrande på något sätt, men behåll din 6,5:a och ÖVA!!!!!!!!!!!!!

Bättre övningskaliber finns ej, åtminstone inte i klass 1 sett till pris........Den är ju en utmärkt toppfågelkaligber åxå!Sen kan du fundera på andra bössor när du övat lite och bestämt dig för annan optik etc....4x till små mål långa håll......nja.....har du testat högre förstoring vill du inte tillbaka.......10x kanske till och med är i minsta laget för toppfågel. Förstår inte heller varför du ska låsa dig vid en halvauto??? Skaffa du en grövre till gris/älg, men fundera åxå på en vanlig repeter med ljuddämpare, den tar bort mycket rekyl. 9,3x62 är en kalaskaliber till det, men ha kvar 6,5:an till övning/toppfågelbössa.

Publicerat

Varmint-utförande tillför ingenting för dina ändamål. Kan snarare vara en nackdel om du ska bedriva rörlig jakt med viss fysisk ansträngning, som t.ex toppfågel.

Jag har ägt en drös olika varmint och sporters från kaliber .22 LR till .338 WM. De var kalasbra på banan, men jag sköt inte bättre jaktskott med dom än med mina normaltunga bössor.

Så satsa på en vanlig bra studsare. (Ingen superlätt heller)

Om du absolut tänker välja mellan .308 och 9,3 så måste man säga att .308:an är lite mer "allround", i alla fall om du vill skjuta mycket. Det är världens näst tråkigaste kaliber - dock är den rätt praktisk...

Ska du göra allt med samma bössa så är en halvauto utesluten.

Annars tycker jag nog att ovan nämnda förslag är bäst. Behåll 6,5:an och kompletera gärna med en 9,3X62.

mv Danne

Publicerat

Stämmer in i kören. Behåll 6,5an. Du skriver i första inlägget att du inte trivs med den. Jag undrar lite varför?

Även kombinationen gris och toppfågel är inte så lätt att kombinera i samma vapen. Du måste nog ha två vapen om du ska jaga älg,gris och toppfågel.

Varför inte en halvautomat i 9,3x62 för älg och gris. Sen kanske piffa upp den befintliga 6,5an eller byta till ett vapen du trivs med för toppfågeljakten.

Publicerat
  • Författare

Stämmer in i kören. Behåll 6,5an. Du skriver i första inlägget att du inte trivs med den. Jag undrar lite varför?

Även kombinationen gris och toppfågel är inte så lätt att kombinera i samma vapen. Du måste nog ha två vapen om du ska jaga älg,gris och toppfågel.

Varför inte en halvautomat i 9,3x62 för älg och gris. Sen kanske piffa upp den befintliga 6,5an eller byta till ett vapen du trivs med för toppfågeljakten.

Lite pinsamt men... Första och enda gången jag skjutit mot ett större vilt än fågel med den missade jag grovt. Ca 40 m, bra ljus, snö, perfekt sidskott på stillastående rådjur. Inte ett spår av någon skada på djuret - hade hjälp av kunniga att kolla. Det visade sig att kikaren lossnat. Ringarna som håller tuben i pipan satt fast men tuben hade lossnat från ringarna. Dagen innan hade jag varit och skjutit in den (med bra resultat) inför min första riktiga jakt och så blev det så tokigt. Sen dess har jag viss motvilja mot den bössan. (Innan nån börjar retas: Jag VET att jag skulle kollat...)

Jag har även fundera på att bara byta kikaren till något ljusstarkt men är rätt vilsen, bössan är antagligen bra, en ganska fin CG1900. I reklamen är alla kikare bra, har stort ljusinsläpp och dessutom är många billiga. Vet inte ens var jag ska börja titta prismässigt och ingen koll på vad som är top-of-the-line, billigt skit eller bruksig pålitlighet. Tyvärr hänger ju inte alltid pris och prestanda ihop.

Annars har jag själv varit inne på just det, att behålla 6,5an och köpa en 9,3. Men så ruttnade jag på 6,5an...

Får väl tänka om ett varv till.

Tack för alla kommentarer! :)

/Sörmlänning

Publicerat

Jag har en Husqvarna 1900 6,5x55 och en CG3000 9,3x62.

Jag finner kombinationen väldigt bra. 6,5x55 är en ypperligt bra bössa att övningsskjuta med och med rätt ammunition brukar de ha en riktigt bra precision även på lite längre håll. (Förutsatt att bössan och siktet funkar som det ska).

9,3an funkar bra och de grisar som jag skjutit med den får bra utgångshål, ca 4-5 cm. Precisionen funkar bra för mig även om den inte är i klass med 5,6an.

Nyligen införskaffades en ljuddämpare till 9,3an vilket gör den mer mångsidig i mina ögon, och öron. :blink:

Optik till vettiga priser och märken finner du rekommendationer i existerande optiktrådar.Ofta får man vad man betalar för men visst finns det bra begagnat. Glöm inte att klackar och ringar av bra kvalité gör att du oftast slipper bry med lossnade fästen, ringar etc.

Övningsskjut MYCKET och med en bra instruktör som kan hjälpa dig så att du inte lär in fel från början. Många hemmalärda har varierande belägg för vad de talar om men även där finns det de som är riktigt bra.

Vis av erfarenhet vet jag att det är bättre att spara och köpa riktiga grejer än att försöka sig på billigaste alternativen, allt från optik till kängor. :wub: Hade jag varit du var nummer ett att kolla ringar och baser samt fungerande ammo till 6,5an. Kolla friliggande pipa och en ordentlig rengöring så det inte finns avlagringar i pipan.

Publicerat

Tyvärr hänger ju inte alltid pris och prestanda ihop.

Tyvärr är det oftast så när det gäller optik, att du får vad du betalar för. Men ett gott råd på den punkten är att ägna en del tid att bläddra bland trådarna i "Kikarsikten/Optik" på detta forum. Många liknande frågeställningar finns behandlade där, du kommer garanterat att lära dig mycket i ämnet, det finns många väldigt kunniga forumister som har bidragit med mycket kunskap. När du sen har en hygglig bild av vad du vill ha, så börjar du leta på begagnat-marknaden.. Det är åtminstone det smarta alternativet.

Annars håller jag med om kaliberval, att komplettera 6,5an med en 9,3 (eller kanske 8x57?) låter som en perfekt kombo för dina ändamål... Men som någon klok person sa, visst fan kostar det!