Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Overklig kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Tack!

Tänkte inte på alla de saker du skrev om. Jag betraktade halvautomaten mer som en "vanlig" bössa med lite extra funktionalitet påbultad. :) (Jo, jag överdriver lite men i princip så). Jag uppskattar din förklaring och inser att jag måste tänka om lite.

Så, jag tolkar det som att jag har tre val när det gäller halvauto mot vanlg omladdning.

1) DYYYYYYYYR halvautomat = god precision och snabb omladdning.

2) Halvautomat till normalpris = sämre precision men, ja, halvautomat.

3) Vanlig omladdning till normalpris = hög precision men långsammare (för mig) omladdning.

Med en begränsad budget får jag ta mig en funderare till där.

Nej - så enkelt är det inte. Du kan inte "köpa dig fri".... Du måste titta på det vapen du avser köpa och först fråga dig - tillv ad verkar den gjord?

Battue riktmedel och kort pipa är kanske inte ett signum för 300m+ prestanda....

De flesta halvisar är i första hand avsedda för drevjakt - och konstruerade därefter. Det du vill ha är lite mer ovanligt....

Visst finns det en prisparameter - men mer pengar gör inte en drevjaktsracer till ett precisionsinstrument, bara ett bättre drevjaktsinstrument....

Då återstår tankarna kring - som jag tänkt mig - .308 mot 9,3x62. Kommentarer om dessa?

308 är ful, motbjudande, usel som långhållspatron, korkad som hylsa i ett automatvapen men hyfsat vanlig. Till en klass 1 univeralstudsare må den funka - även om en 8x57 gör exakt samma sak med betydligt mer stil - fast då i en bultpang med kort mekanism så man får en kompakt pang.

9,3x62 är den ulitmata klass 1 kalibern i norden. Laddad med de tyngsta kulorna är potent i överkant för allt man kan göra, med lätta kulor (som får lite risigt bc) gör den inte slarvsylta av rådjuret eller toppfågeln. Och BC kan du skita i högaktningsfullt i ut till 300m. Rekylen kan vissa finna besvärande men det handlar mer om stockning och övning än annat.

Anledningen till att jag tittat just på dem kanske nån undrar. Jo, jag inbillar mig att 9,3an gör stora nog hål i det mesta och skjuter flackt nog för att underlätta för mig att träffa rätt på olika håll.

Skillnade i bana är töntigt liten om tar exempel mellan 0 och 300 meter. Kalibern kan du mao skita högaktingsfullt i sett till banan - det som ska styra är hur mycket du kan hantera i rekyl och vilka marginaler du vill ha i viltet. Men en 6,5 på rätt ställe gör mer skada än en 9,3 under.....

Nackdelarna som jag tror mig se är ammopriset och att de sparkar lite hårt - det är ytterligare en anledning att jag tänkt mig halvautomat - att få lite mindre spark. .308 inbillar jag mig har precisionen (flackheten) men samtidigt lägre pris och mindre spark. Nackdel att det blir mindre hål.

308 är inget under sett till "precision", den skjuter i sig inte ett skvatt bättre än en 9,3x62. Sedan om skytten förmår skjuta är en annan femma.... Men ut emot 300m spelar det kvitta - givet att du väljer ammuntions efter det du vill skjuta på i bägge kalibrarna.

Varför denna fixering vid stora hål då... Jo, när jag skjuter lite fel vill jag öka sannolikheten för att djuret ramlar ändå eller om så inte sker att det finns bra med blod att spåra på. Jag vet att många jägare (kanske även här) menar att man ska skjuta rätt och det är klart man ska. Men när jag misslyckas... Då vill jag skapa lite marginaler åt mig. Är det fel tänkt?

Rätt tänkt - men bara så länge du skjuter lika bra med båda kalibrarna och bössorna. Personligen betraktar jag 308 som en vederstyglig bastard totalt utan något som helst existensberättigande. I dag har jag en 202:a (med den urkorkade säkringen) i 6,5 och 9,3 - en bekväm kombination sett till att jag kan dunka mig trött på banan, har all kraft jag behöver om jag byter pipan. Skulle jag få fnatt och vill börja skjuta på banan eller jaktstigar så räcker precionen i 202:an jävligt mycket längre än jag. - oavsett vilken pipa som sitter i.

Men hade jag fått välja helt fritt hade den varit i 7x57 och 9,3x62 - för 7x57 är en hyperharmonisk patron men som tar en aning tyngre kulor än 6,5 - 9,3 är liksom bra som den är....

Den gyllene kompromissen mellan båda heter 8x57.

Så, återigen... .308 mot 9,3x62? Eller något annat som uppfyller klass 1, är rimligt i pris och är känt för att kunna prestera bra precisionsmässigt även på håll?

/Sörmland.

8x57 - den gör allt en 308 gör. Stoppa den i en bra bultpang med ännu bättre pipa.

Frågan är om du egentligen inte har mer nytta av en pipbytare - och lär dig att skjuta.

/T

Publicerat

Nej - så enkelt är det inte. Du kan inte "köpa dig fri".... Du måste titta på det vapen du avser köpa och först fråga dig - tillv ad verkar den gjord?

Battue riktmedel och kort pipa är kanske inte ett signum för 300m+ prestanda....

De flesta halvisar är i första hand avsedda för drevjakt - och konstruerade därefter. Det du vill ha är lite mer ovanligt....

Visst finns det en prisparameter - men mer pengar gör inte en drevjaktsracer till ett precisionsinstrument, bara ett bättre drevjaktsinstrument....

308 är ful, motbjudande, usel som långhållspatron, korkad som hylsa i ett automatvapen men hyfsat vanlig. Till en klass 1 univeralstudsare må den funka - även om en 8x57 gör exakt samma sak med betydligt mer stil - fast då i en bultpang med kort mekanism så man får en kompakt pang.

9,3x62 är den ulitmata klass 1 kalibern i norden. Laddad med de tyngsta kulorna är potent i överkant för allt man kan göra, med lätta kulor (som får lite risigt bc) gör den inte slarvsylta av rådjuret eller toppfågeln. Och BC kan du skita i högaktningsfullt i ut till 300m. Rekylen kan vissa finna besvärande men det handlar mer om stockning och övning än annat.

Skillnade i bana är töntigt liten om tar exempel mellan 0 och 300 meter. Kalibern kan du mao skita högaktingsfullt i sett till banan - det som ska styra är hur mycket du kan hantera i rekyl och vilka marginaler du vill ha i viltet. Men en 6,5 på rätt ställe gör mer skada än en 9,3 under.....

308 är inget under sett till "precision", den skjuter i sig inte ett skvatt bättre än en 9,3x62. Sedan om skytten förmår skjuta är en annan femma.... Men ut emot 300m spelar det kvitta - givet att du väljer ammuntions efter det du vill skjuta på i bägge kalibrarna.

Rätt tänkt - men bara så länge du skjuter lika bra med båda kalibrarna och bössorna. Personligen betraktar jag 308 som en vederstyglig bastard totalt utan något som helst existensberättigande. I dag har jag en 202:a (med den urkorkade säkringen) i 6,5 och 9,3 - en bekväm kombination sett till att jag kan dunka mig trött på banan, har all kraft jag behöver om jag byter pipan. Skulle jag få fnatt och vill börja skjuta på banan eller jaktstigar så räcker precionen i 202:an jävligt mycket längre än jag. - oavsett vilken pipa som sitter i.

Men hade jag fått välja helt fritt hade den varit i 7x57 och 9,3x62 - för 7x57 är en hyperharmonisk patron men som tar en aning tyngre kulor än 6,5 - 9,3 är liksom bra som den är....

Den gyllene kompromissen mellan båda heter 8x57.

8x57 - den gör allt en 308 gör. Stoppa den i en bra bultpang med ännu bättre pipa.

Frågan är om du egentligen inte har mer nytta av en pipbytare - och lär dig att skjuta.

/T

Hur är 8x57/7x57 bättre, mer stilfull och mer harmonisk än 308?

Att 308 inte är något vidare som långhållspatron är jag väl medveten om.

Ska också tillägga att jag är svag för mm-kalibrar i allmänhet och 7x57, 8x68s och 9,3x62 i synnerhet men jag ser inte 308 som en sämre patron.

Publicerat

Som en parentes har jag med bestämdhet för mig at 308. har ett värdsrekord på nåt länghåll...........kommer inte ihåg vad bara.....

Publicerat

Ja, den har rekordet som världens sämsta långhållspatron :D;)

Publicerat

Ja, den har rekordet som världens sämsta långhållspatron :D;)

Haha! Mycke möjligt.......

Publicerat

Hur är 8x57/7x57 bättre, mer stilfull och mer harmonisk än 308?

Den är europeisk - det skulle egentligen räcka som argument....

Men den togs fram som ett svar på den tyska 7,92x33 eller 7,92Kurz som den också kallas. Och då är den direkt idiotiskt felkonstruerad både sett till kaliber och hylsvolym, och den gör sett i det perspektivet inget som inte en tex 8x57 eller 7x57 gör vilket gör den våldsamt onödig. Därtill är den felkonstruerad som automatvapenpatron då den är för rak. Men hade man gjort den en aning mer konisk och i 6,5 eller 7mm så hade den funkat. Och den finns - 7mm08 fast den känns lite onödig den med med tanke på att orginalet 7x57 funnits i mååååånga år....

Att 308 inte är något vidare som långhållspatron är jag väl medveten om.

Nej, den är lika hopplös som 8x57 är i det perspektivet. Å andra sidan kan de flesta (och det är 99,99%) jägare som regel skita i allt vad långshållsegenskaper heter - allt vi kan få licens på har användbara kulbanor ut till 150m, det mesta ut till 200. Och längre än så bör de flesta svenska jägare inte skjuta på - för det reder de inte ut rent skyttemässigt. Men för den som vill fila på långhållskytte kanske må ha andra krav - och bör då titta på 6 eller 6,5mm kalibrarna. Annars är ju 7x57 en synnerligen harmonisk patron med bra prestanda på lite håll.

Ska också tillägga att jag är svag för mm-kalibrar i allmänhet och 7x57, 8x68s och 9,3x62 i synnerhet men jag ser inte 308 som en sämre patron.

Den är framtagen som ett misslyckande - vem fan vill visa sig med en bössa kamrad för ett misstag?

/T

Publicerat

Brotscha om din 6,5*55 till 6,5*06 alltså en 30-06 hylsa till 6,5 kulan, dödar allt, skjuter långt, och rakt, sparkar inte så värst, och går att ladda hyggligt billigt.

Publicerat

Jodå, det har vunnits många långhållstävlingar och slagits rekord med .308.

Från 300 meter och uppåt.

Här i Norden var den dominerande för 300 m sportskytte fram till att 6 mm patronerna tog över.

För FSR:s nationella banskytte var bara 6,5 tillåten, som bekant.

Lapuas D46 FMJ i kaliber .30 sköt och (skjuter) sanslöst tätt. Sen kom matchkulorna med hålspets...

.308W är utan tvekan en av de mest harmoniska patronerna som finns när det gäller precision.

Men - allt detta gör den ändå inte som en fältmässigt bra långhållspatron. Då kommer ju fler aspekter in.

Sen är det ju lika kul att skjuta .308 som att åka buss ungefär...

Det är väl bara .30-06 som är ännu tristare ; )

//Danne

Publicerat

....

.308W är utan tvekan en av de mest harmoniska patronerna som finns när det gäller precision.

Ja - liksom 8x57, 7x57, 6,5x55 mfl.

Men - allt detta gör den ändå inte som en fältmässigt bra långhållspatron......

Nej - det gör som bekant inte det. Den ligger tämligen nära 8x57 milt uttryckt - och ingen anser den har magiska långshållsegenskaper. Kalibermässigt är det .308" mot .323" - knappast en fråga om "natt eller dag".

Sen är det ju lika kul att skjuta .308 som att åka buss ungefär...

Det är väl bara .30-06 som är ännu tristare ; )

//Danne

Det finns ett par till, men du har väl tagit topp två på listan.

/T

Publicerat

Ja - liksom 8x57, 7x57, 6,5x55 mfl.

/T

Hur mäter sig 9,3x62, 9,3x57, 8x68s, 7x64, 8x64s med dessa i harmoni-faktor? ^_^

Publicerat

I ärlighetens namn så berodde väl .308:ans tävlingsframgångar kanske inte så mycket på själva patronen.

Utan snarare att det fanns och finns så bra kulor och matchpatroner i kalibern.

- Och dess bakgrund som militär och matchpatron i USA.

Med t.ex Lapuas patroner med Scenar och Lock Base så är det svårt att misslyckas...

8X57 nämndes. Vilken fin allroundpatron! Jag har ingen förståelse för att man väljer .30-06 när 8X57 finns (min åsikt alltså...)

Är man handladdare och vill ha lite giftighet så kan man testa 7X64.

Den är det rätt bra drag i, men den härjar inte med skytten lika mycket som t.ex 7mm RM.

//Danne

Publicerat

Den är det rätt bra drag i, men den härjar inte med skytten lika mycket som t.ex 7mm RM.

//Danne

Då är risken stor att man får hålla sig till tunga långa tråkiga kulor hela tiden då den har så långt patronläge, långt till bommarna.

Publicerat

Mest riktat till pmt...

Hur definieras en harmonisk patron?

Är det att du kan skjuta den i pipa tunn som papper lika väl som i en tung varmint pipa? Utan att du får pipsvängningar..??

Funkar den lika bra i en kort pipa som i en lång? Ger den samma träffbilder i en bössa som en bysmed knackat ihop som i en exklusiv 100000+ bössa?

Funkar krutladdningen lika bra i 25+ som vid 25-?

Eller är det andra värden som styr?

Publicerat

Brotscha om din 6,5*55 till 6,5*06 alltså en 30-06 hylsa till 6,5 kulan, dödar allt, skjuter långt, och rakt, sparkar inte så värst, och går att ladda hyggligt billigt.

Hej Göran

Hur mycket skiljer egentligen i utgångshastigheter för en 7 eller 9,1 eller 10,1 grams kula om man jämför med en 6,5x55AI? Har för mig att det är ett jäkla jobb för smeden att tillverka en 6,5-06 då 6,5:an konstigt nog har en större diameter än 30-06 om du mäter hylsbotten. Jag hade dylika funderingar för något år sedan. Bordlade dem av lathet men har börjat fundera igen...

Publicerat

Hur mäter sig 9,3x62, 9,3x57, 8x68s, 7x64, 8x64s med dessa i harmoni-faktor? ^_^

Normalt sett anses en patron vara harmonisk om den är enkel att få att skjuta bra i de flesta pipor oaktat längd, vikt eller tjocklek och oaktat olika typer av kulform, kuldesigner etc.

I det begreppet ligger att de mao inte ska "rasa" i prestanda om man har en lite kortare pipa. Att den inte ska äta pipor, att den ska uppföra förutsägbart och inte hysteriskt.

Av de du räknar upp är det 8x68s, 7x64, 8x64s som man får anse vara lite på kanten i harmonihänseende - de tarvar ofta ganska långa pipor för att komma till sin rätt. Och "overbore" kalibrar som tex 7x64/7x65R kan vara - säger absolut inte alla är - snuskigt kinkiga i vilken kula som går i vilken pipa liksom 243, 7mmRM, 22-250 etc..... 222 Rem däremot brukar så länge stigningen är rätt tugga det mesta som regel.

I ärlighetens namn så berodde väl .308:ans tävlingsframgångar kanske inte så mycket på själva patronen.

Utan snarare att det fanns och finns så bra kulor och matchpatroner i kalibern.

- Och dess bakgrund som militär och matchpatron i USA.

Med t.ex Lapuas patroner med Scenar och Lock Base så är det svårt att misslyckas...

Kaliber .30 har bara en fördel: kulutbudet, men det är en jävligt stor fördel.....

8X57 nämndes. Vilken fin allroundpatron! Jag har ingen förståelse för att man väljer .30-06 när 8X57 finns (min åsikt alltså...)

Jag håller med - 30-06 är som sin mindre son faktiskt sett även den en feldesign från början. För mycket hylsvolym till kulvikterna och den fart den är tänkt att hantera. Bara om man trycker 30-06 till "nära" 300WM prestanda så är hylsovolymen motiverad - under det ger den bara mer rekyl än en 308 i samma fart med samma kula eftersom den större hylsvolymen tarvar liiiite mer krut.

//Danne

Vet väl inte om 7x64/7x65R är en handladdarens patron - det mesta man vill ha sett till jaktammunition finns - det handlar bara om att erkänna att det finns fler tillverkare av ammunition än NORMA.

Mest riktat till pmt...

Hur definieras en harmonisk patron?

Är det att du kan skjuta den i pipa tunn som papper lika väl som i en tung varmint pipa? Utan att du får pipsvängningar..??

Funkar den lika bra i en kort pipa som i en lång? Ger den samma träffbilder i en bössa som en bysmed knackat ihop som i en exklusiv 100000+ bössa?

Funkar krutladdningen lika bra i 25+ som vid 25-?

Eller är det andra värden som styr?

Se ovan.... Fast bysmeder knackar sällan ihop något användbart....

• 4 weeks later...
Publicerat

köp en 7 mm remington magnum det är den ultimata kalibern tar allt från grävling upp till det mesta kanske inte den billigaste ammunitionen men det är det värt 6,5,55 är billig och också flackskjutande men en 7 mm har ändå kraft för att nocka ut ett vildsvin på plats missförstå mig inte 6,5,55 är också en bra kaliber så valet är ditt :) men mitt förslag är 7 mm :wub::)