Jump to content

Wachtelvalpar

mats_bengt

Recommended Posts

Kul att det gick bra med blodspåret. Jag väntar och väntar att hon ska ta för sig mera i skogen. Vi tränar lite dressyr under tiden.

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Hallen

17

• mats_bengt

14

• lsjonsson

8

Top Posters In This Topic

Posted Images

mats_bengt

Tror det är viktigt att dom är mogna för sin uppgift. La inte första spåret med blod förrän för ca 14 dar sedan. Hade provat någon gång innan med att ta en plastpåse och fylla den med mat och vatten och sedan göra ett litet hål och dra den på gräsmattan. Men det funkade inte alls han fattade inte ett dugg vad han skulle göra!

Sen kör jag rätt mycket "avtrubbning" brukar ha med honom på fotbollen. I går var vi på en match, rätt jobbigt för honom att ligga still i 2x45 minuter när 22 man springer framför och jagar en boll. Funkade bra i ca 40 minuter sen fick jag gå åt sidan och köra lite koppelträning sen klarade han andra halvlek med!

Sen kör jag rätt mycket "avtrubbning" brukar ha med honom på fotbollen. I går var vi på en match, rätt jobbigt för honom att ligga still i 2x45 minuter när 22 man springer framför och jagar en boll. Funkade bra i ca 40 minuter sen fick jag gå åt sidan och köra lite koppelträning sen klarade han andra halvlek med!

Bra idè!

lsjonsson
Tror det är viktigt att dom är mogna för sin uppgift. La inte första spåret med blod förrän för ca 14 dar sedan. Hade provat någon gång innan med att ta en plastpåse och fylla den med mat och vatten och sedan göra ett litet hål och dra den på gräsmattan. Men det funkade inte alls han fattade inte ett dugg vad han skulle göra!

Då var han trött va ??? ;D ;)

Bra idè!

Du får väl ta med Din på hockey till vintern när sonen spelar för Luleå HC. ;) ??? ::):P :-* ;D

• 3 months later...

Wachtel så klart

Sitter och läser lite forumtrådar och tycker att våran latte är väldigt lik Zorro.

När jag följer länken så är Zorro och Latte syskon. " Jaktvärlden är liten"

Jag har gått anlag med min i somrars och han fick maxpoäng och övrig komentar " en mycket bra hund".

Som sagt spåra det kan dom min han spårar konstant hela tiden så jag får lugna mej med att lägga

blodspår och jobba mer med dressyren så inte han blir jaktidiot.

Självklart skall vi ha en Wachtellänk

• 3 weeks later...

Jag var och kikade hos uppfödaren igår. Om allt går enligt planerna så blir det en valp till våren, beroende på hur den tik som ska paras utvecklar sig i höst/vinter. Fick även kika på 2 valpar som inte hämtats än, ojoj va fina dom är.

Men är det bra att köpa av ngn kennel ? de kanske ahr för många hundar och har kanske inte så br akoll så det kanske blir ren skit bara ? inte vet jag ! Men jag vet inte vart jag skall börja om jag säger så P: ngn kansake kan tipsa ?

Jag tänker inte (kan inte) rekomendera någon särskild uppf eller parning men jag vill ge några tips om vad jag tycker att du ska tänka på.. Du skall se till att föräldra djuren till din valp skall vara testad och godkänd på ukl samt ökl prov,gärna även vildsvins prov. du skall titta om det finns tidigare kullar med samma tik/hane och hur dessa har gått på prov. Be om referenser, prata med folk som jagat med hundarna.. var kritisk.. Det finns många wachtlar som inte håller måttet. Sen beror det ju på vad man vill ha, en hund som jag tycker är bra kanske inte håller för andra. det finns problem inom rasen och det är bla svag jaktlust, dåligt sök samt i många fall obefintlig skärpa. Många hundar driver inte heller alla klövvilt vi har, vilket oxå är ett fel, Wachtelhunden är en kortdrivare som skall ta an allt pälsvilt.. att det skulle vara fel att köpa hund av en känd/stor uppf anser jag vara fel det är oftast dom som har haft sett så många hundar att dom vet vad som verlkigen är en bra hund. dom har nog oxå lättare att sålla bort en dålig hund. många" vanliga" jägare/hundägare tar ju en kull på sin hund bara för att den e ju så trevlig.. och det är ju inte det vi ska avla på.. 

mats_bengt

Tror nog att du ska tänka över det med att skaffa en Wachtel både en och två gånger!

Det är otroligt mycket hund, kolla några av mina trådar och ändå tror jag min är rätt lugn i psyket.

Min han behöver något att göra varje dag annars är han rätt olidlig, antingen jaga eller köra lydnad, apportering mm.

Men har man tid och ork att hålla på med dom är det otroligt roliga hundar att jobba med då man får mycket tillbaka.

har tänk över det där redan 3-4 ggr om inte mer ! Haft hund förrut men då en risensnovser och det är verkligen inte samma sak ..  men jag vill ha en hund som har hårt psyke och hård i sättet .det är så en hund skall vara enligt mig ! Så en Wachtel blir det ! Jag har hur mkt fritid som helst och gör då inget .. bara sitter frammför tv´n / datan och så . då anser jag att det är bättre att göra ngt vettigt !! :)

men jag behöver seriöst hjälp med att hitta en uppfödare .. Hallen hade en i borlänge men har ej fått svar av hallen än på PM . .det kommer väll antar jag ! har tittat runt en jävla massa men inte hittat den rätte !

'

HALLEN du har PM !!!!!!

Förlåt om du blev stressad  ;)

har ring runt till kärrmarkens och digeshults .. och båda verkar väldigt vettiga !

Men har fastnat lite för digeshults för den tikarna ella och stina ! .. de skulle ta valpar troligtvis av ngn av dem ! Så jag håller kontakten med dom nu under hösten o ser vad som blir lämpligt !

• 2 weeks later...

Tänkte bidra med min lilla pärla Saurus. Idag är han 5,5 månader och kommer från en uppfödare utanför Ljungsbro i Östergötland. Tanken är att han skall bli en grishund och präglingen har börjat. Saurus har spårat flera döskjutna svin och har också jagat en kortare sträcka efter en grupp småsvin mot husses vilja. (Har dom bakom ladan varje natt)

Han har en otrolig arbetsglädje och är mycket lydig och lättlärd. Har också små barn + en äldre Wachtel på 4 år och det funkar också väldigt bra.

Den närmaste tiden kommer jag jobba vidare med spår under vintern (bara gris) + eventuellt lite apporteringsträning. Släppen får vänta till nästa höst.

post-1031-1161799367_thumb.jpg

• 3 months later...
Hipshot
Förlåt om du blev stressad  ;)

har ring runt till kärrmarkens och digeshults .. och båda verkar väldigt vettiga !

Men har fastnat lite för digeshults för den tikarna ella och stina ! .. de skulle ta valpar troligtvis av ngn av dem ! Så jag håller kontakten med dom nu under hösten o ser vad som blir lämpligt !

Vet inte om du hittat ngn än men jag har ett hett tips, tjoa till om du önskar ett telefonnummer och lite "skvaller"..

Grymt bra jyckar i förra kullen iaf..

Mvh!

mats_bengt

Jädra vad tiden går fort, såg att det var jag som hade startat den här tråden, har väl inte skrivit så mycket just här om Zorro men det finns ju en hel del i andra trådar.

Tänkte ge mig på en sammanfattning över Zorros första år och mitt som ägare till en Wachtel.

Får väl säga att jag är helnöjd med honom så här långt.

• Bra sök med en otrolig tillbakagång, har ibland stått och studerat honom när han har gått tillbaka över t.ex. en stor mosse och det är 110 % hem och alltid närmaste hållet .

• Ett utmärk skall särskilt när det är gris då får man kalla kårar på ryggen för då riktigt vrålar han. På rådjur är det väl så där kunde vara tätare särskilt på snö, har för bråttom. Drevtiderna är bra bryter vid såtgräns osv. ofta blir de inte särskilt långa då han är snabb med sina 53 cm i mankhöjd! Har vad jag vet inte avbrutit något ståndskall på gris utan hållit på tills grisarna gått loss förföljer sen till såtgräns.

• Apportera hyggligt har inte tränat honom nu på ett tag, enda riktiga jakttillfället skötte han bra var bara nio månader när han plockade hem ett antal änder. Skulle nog kunna utvecklas till en bra apportör, men tyvärr har jag för lite med fågeljakt och är en för dålig tränare.

• Väldigt bra psyke kan verkligen koppla av när han är inne osv. Lättlärd går lös i trädgården utan uppsikt, bara att öppna dörren och släppa ut honom. Kan ibland få lite hjärnspöken särskilt om det varit gris i markerna kan då skälla på en rotvälta osv. Men det går kanske över med lite mer erfarenhet och att han växer till sig.

• Skulle nog kunna ha lite mer skärpa i sig, har gått i fatt ett par skadade rådjur men ger sig inte på dom så länge de lever. Ska och mentaltesta honom nu i april hos uppfödaren, ska bli spännande att se vad det blir för resultat.

• Sammantaget en mycket trevlig hund och vad jag kan förstå mycket lovande. Sen får vi se om han håller, det är ju tre hundar i kullen som fått avlivas på grund av ”sneda benaxlar”. Tänkte ta och röntga honom nu inom det snaraste för att se hur statusen är på höfter och armbågar.

Lite synd att man inte har marker som riktigt passar för den här typen av hund. På riktigt vilttäta marker skulle han nog om han utvecklas som hittills kunna vara ruggigt effektiv!

Mats

Jädra vad tiden går fort, såg att det var jag som hade startat den här tråden, har väl inte skrivit så mycket just här om Zorro men det finns ju en hel del i andra trådar.

Tänkte ge mig på en sammanfattning över Zorros första år och mitt som ägare till en Wachtel.

Får väl säga att jag är helnöjd med honom så här långt.

• Bra sök med en otrolig tillbakagång, har ibland stått och studerat honom när han har gått tillbaka över t.ex. en stor mosse och det är 110 % hem och alltid närmaste hållet .

• Ett utmärk skall särskilt när det är gris då får man kalla kårar på ryggen för då riktigt vrålar han. På rådjur är det väl så där kunde vara tätare särskilt på snö, har för bråttom. Drevtiderna är bra bryter vid såtgräns osv. ofta blir de inte särskilt långa då han är snabb med sina 53 cm i mankhöjd! Har vad jag vet inte avbrutit något ståndskall på gris utan hållit på tills grisarna gått loss förföljer sen till såtgräns.

• Apportera hyggligt har inte tränat honom nu på ett tag, enda riktiga jakttillfället skötte han bra var bara nio månader när han plockade hem ett antal änder. Skulle nog kunna utvecklas till en bra apportör, men tyvärr har jag för lite med fågeljakt och är en för dålig tränare.

• Väldigt bra psyke kan verkligen koppla av när han är inne osv. Lättlärd går lös i trädgården utan uppsikt, bara att öppna dörren och släppa ut honom. Kan ibland få lite hjärnspöken särskilt om det varit gris i markerna kan då skälla på en rotvälta osv. Men det går kanske över med lite mer erfarenhet och att han växer till sig.

• Skulle nog kunna ha lite mer skärpa i sig, har gått i fatt ett par skadade rådjur men ger sig inte på dom så länge de lever. Ska och mentaltesta honom nu i april hos uppfödaren, ska bli spännande att se vad det blir för resultat.

• Sammantaget en mycket trevlig hund och vad jag kan förstå mycket lovande. Sen får vi se om han håller, det är ju tre hundar i kullen som fått avlivas på grund av ”sneda benaxlar”. Tänkte ta och röntga honom nu inom det snaraste för att se hur statusen är på höfter och armbågar.

Lite synd att man inte har marker som riktigt passar för den här typen av hund. På riktigt vilttäta marker skulle han nog om han utvecklas som hittills kunna vara ruggigt effektiv!

Mats

Kan man inte förutspå detta med röntgen innan försäljning?

Med tanke på intyg och div. när du köpte honom?

Eller du kanske rentav av avlade själv?

mats_bengt
Kan man inte förutspå detta med röntgen innan försäljning?

Med tanke på intyg och div. när du köpte honom?

Eller du kanske rentav av avlade själv?

Tror inte det är vanligt att man röntgar 8 veckor gamla valpar!

Har köpt honom av vad jag anser vara en mycket seriös uppfödare och kombinationen var godkänd av avelsrådet ,sen att det gick som det gick är nog ren skär otur. Förmodligen hade både föräldrana anlagen resistent i sina arvsmassor! Är ingen genetiker men kan tänka mig att så varit fallet.

MvH

Tror inte det är vanligt att man röntgar 8 veckor gamla valpar!

Har köpt honom av vad jag anser vara en mycket seriös uppfödare och kombinationen var godkänd av avelsrådet ,sen att det gick som det gick är nog ren skär otur. Förmodligen hade både föräldrana anlagen resistent i sina arvsmassor! Är ingen genetiker men kan tänka mig att så varit fallet.

MvH

Vad är sneda benaxlar ::)...och varför måste dom avlivas pga det ???

Syns det i tidig ålder eller kommer det senare ???

Är det samma som "dåligt vinklade" ben eller ???

Hade en stövartik som hade dåligt "vinklade bakben"...men bättre jakthund än hon var behöver ingen och jag såg aldrig några problem med det. Kan ju vara att "dåligt vinklade" är något helt annat än det du menar!