Jump to content

Wachtelvalpar

mats_bengt

Recommended Posts

mats_bengt
dåligt "vinklade bakben

Tyvärr är nog inte problemet så enkelt att det är dåliga vinklar på bakkärran. Har haft någon drever som var dåligt vinklad bak och den drev ut bara "faan" däremot gick han inget vidare på utställnig. Brukar resultera att de bär svansen över ryggen eller rakt upp och det är inte poulärt hos domarna.

Hittade en sida där man mer ingående förklarar vad problemet är, kan tyvärr väldigt lite om detta har aldrig stött på det innan.

http://www.doggy.se/doggy_rapport/rapport0205.pdf

MvH

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Hallen

17

• mats_bengt

14

• lsjonsson

8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tyvärr är nog inte problemet så enkelt att det är dåliga vinklar på bakkärran. Har haft någon drever som var dåligt vinklad bak och den drev ut bara "faan" däremot gick han inget vidare på utställnig. Brukar resultera att de bär svansen över ryggen eller rakt upp och det är inte poulärt hos domarna.

Hittade en sida där man mer ingående förklarar vad problemet är, kan tyvärr väldigt lite om detta har aldrig stött på det innan.

http://www.doggy.se/doggy_rapport/rapport0205.pdf

MvH

Okej! I vilken ålder upptäcktes det hos dom hundar som dom avlivade ???
Tror inte det är vanligt att man röntgar 8 veckor gamla valpar!

Har köpt honom av vad jag anser vara en mycket seriös uppfödare och kombinationen var godkänd av avelsrådet ,sen att det gick som det gick är nog ren skär otur. Förmodligen hade både föräldrana anlagen resistent i sina arvsmassor! Är ingen genetiker men kan tänka mig att så varit fallet.

MvH

Förlåt mig!

Tänkte fel.

Dom genomgår ju en bes. men den innefattar ju bara lite kläm och känn så att säga.

Mycket synd i vilket fall!

Hoppas träningen fortsätter väl!

Mvh Calle Savin

Guest Grundel
Verkar som det skrivs lite dåligt på denna tråd, så man får väl göra en insats. Jag hämtade min valp i slutet på förra veckan, det kommer att bli en mycket intressant vår.

vart hämtade du din ifrån ?:o Är väldigt lik min iaf!! :P

Hos Jan-Erik Bodell, jag tror att det var ngn pean vi ju hålla kontaktent kå forumet som hämtade där, kanske var det du. Om så är fallet så kan vi ju hålla lite kontakt om utvecklingen.

Guest Grundel
Hos Jan-Erik Bodell, jag tror att det var ngn pean vi ju hålla kontaktent kå forumet som hämtade där, kanske var det du. Om så är fallet så kan vi ju hålla lite kontakt om utvecklingen.

Det var som fan :P Vi har från samma kull :P! Tänk vad sverige är litet ibland !

I dag fyller min Wachteltik Agnes 1 år.  :D Naturligtvis firad med tårta.

8.gif

10.gif

lsjonsson

Gratta Agnes från mig också.

:D

Grattulationerna är framförda. :D Skojja inte vad lös i magen hon var i gårkväll. ;D En liten tårta, stekt blodpudding med lite bacon och lingonsylt... 8) 8) 8) Samt nytt hundfoder...

9.gif

Det kostar på att bli stor. :P

lsjonsson
Grattulationerna är framförda. :D Skojja inte vad lös i magen hon var i gårkväll. ;D En liten tårta, stekt blodpudding med lite bacon och lingonsylt... 8) 8) 8) Samt nytt hundfoder...

9.gif

Det kostar på att bli stor. :P

Rå blodpuuding brukar gå bra. Prova med mindre bitar. Ca. 3-4*3-4 mm stora. Bara några stycken om Du har för avsikt att ge henne det fler gånger.

Pyssla om henne nu.

:D

Var lite försiktig med att byta foder tvärt, hunden kan bli riktigt dålig.

• 2 weeks later...
mats_bengt

Har varit och röntgat min Wachtelhane idag och det såg bra ut, sen vad det blir har man förstått är lite av ett lotteri.

Jädra vad skönt att det verkade ok har varit lite orolig för detta då den här kullen har haft problem.

Sen om det blir A,B eller vad det nu blir spelar inte så stor roll då han förmodligen inte bör användas i aveln på grund av de anlag han bär med sig. Däremot vore han intressant att para med någon spetsras så småningom, för att få fram bra grishundar! Gärna en riktigt skarp tik då han verkar ha dådkraft men kanske saknar lite skärpa. En sådan blandning kunde kanske bli något riktigt bra, sen är jag ingen förspråkare för blandraser men just till gris kan jag tänka mig att det skulle vara bättre.

MvH

Sen om det blir A,B eller vad det nu blir spelar inte så stor roll då han förmodligen inte bör användas i aveln på grund av de anlag han bär med sig. Däremot vore han intressant att para med någon spetsras så småningom, för att få fram bra grishundar!

kul att allt ser bra ut!! Men en liten fråga bara, om man inte vill avla på hundar som har defekter varför går det då att korsa bort dom?

mats_bengt
kul att allt ser bra ut!! Men en liten fråga bara, om man inte vill avla på hundar som har defekter varför går det då att korsa bort dom?

Nu är det så att han inte har någon defekt utan förmodligen bär på anlag och chansen att motsvarande anlag finns hos en helt annan ras måste nog ses som små! Det är nämligen så att båda föräldrarna verkar ha anlag för benskevhet, annars hade det nog aldrig blivit så många i kullen som fått problem. Är säkert ute på svag is nu, men så är i alla fall mitt resonemang. Sen ska man väl inte avla vidare på en blandras och därmed går ju inte anlagen vidare!

MvH

• 3 weeks later...
mats_bengt

Har fått svaren från kennelklubben efter röntgen och Zorro hade höfter B och armågar LBP.

Höfter B är väl helt ok, sen är fågan hur det är med LBP som betyder lindriga benpåläggningar. Är detta något som kan förvärras eller är det något som kommer att hålla sig nu när han växt färdigt? Någon som vet eller har erfarenhet!

Mats

mats_bengt

Det kanske är så att man ska undvika viss sorts av motion t.ex. cykelträning som är väldigt monotom. En Wachtel håller ju sig i rätt bra trim av sig själv, inte många lugna stunder utan har ju alltid något på gång. Ska kanske tilläggas att han är bara i hundgården när vi jobbar, resten av tiden går han lös på tomten.

MvhMats