Publicerat April 28, 200620 yr Sådärja - där var ju svaret på min förra fråga! Grattis!!!!!!!!!!! Själv får jag nöja mig med min Spuhr custom L691 med laminatkolv (fast jag har en McMillan liggande), 47cm pipa (den längd sako hade på sina hundförarmodeller, recknagelriktmedel, fäste för lampa och rembygelfäste på sidan av kolven. Rekommenderar Leupolds QR-baser för sako - själv sitter en Victory 1,5-6x42 på min!
Publicerat April 28, 200620 yr Grattis Jimbo! Det är alltid kul när man hittar vad man letat efter. Angående öppna riktmedel så finns det lite grannl att välja på men inte så där jättemycket. I europa är nog Recknagel den överlägset största leverantören av olika typer av öppna riktmedel. Det finns ett par tillverkare av ghost- eller peepsights i USA men på det stora hela är det magert. Brownells har lite, samma sak med NECG men börja du med att titta i Recknagelkatalogen där finns en del godis. Ola, jag skulle uppskatta om du kunde visa nån bild på hur montaget med Leupolds QR baser blir i verkligheten. Jag är som du förstår på jakt efter ett bra och lågt montage till min forester. Trevlig helg, Henrik
Publicerat April 28, 200620 yr Ja ibland är livet underbart!Fick igår loss en Fiberclass till i 9,3x62 och jag är euforisk ;D Den har kapad pipa och är i behov av uppfräschning. Säljaren påstår att den mest är buren och inte skjuten så mycket med men vem vet? Pipavkortningen gör mig lite misstänksam också men vi får väl se hur bra den skjuter när jag får hem den om nån vecka eller två!! Så nu får andra projekt vänta! Pipan är kortad till 50 cm och jag tänkte ha den till drev-, eftersöks- och hunförarpang! Bra val köpte själv en 9,3*62 i vintras tikka bauttle lite har skjutit lite blev blå i axeln men bara träna på till älgjakten ;D Funderar på att ta ett par cm till men det beror på precisionen. Så nu snurrar det i skallen igen: Aimpoint eller lågförstorande kikarikte eller lågförstorande kikarsikte med belyst punkt? Öppna riktmedel måste man ju ha men vad? Recknagel gör ju fina men ni får gärna komma med tips på vanliga och ovanliga varianter. Ghostring i snabbfäste har jag tänkt på men det får nog bli lite senare. Remfäste på pipan med fäste för eftersökslampa måst man ju ha! Allt skall förstås blåneras eller kanske blästras och få en matt yta?? Kolven måste lackas om och efter att ha sett Mr Fiberclass kolvar som Eliasson har lackat så skall jag försöka få honom att ta fram sprayburkarna! ;D Kom gärna med tips och ideer på vad jag kan "plocka ihop"!! Jimbo Så här ser den ut:
Publicerat April 28, 200620 yr Grattis Jimbo !...Alltid lika roligt när man hittar något man verkligen vill ha. självklart vill vi ha bilder under byggets gång grattis än en gång! /Fredde
Publicerat April 29, 200620 yr Hej Jimbo, jag är ganska säker på att du kan beställa direkt ifrån XS sights om nu inte Venatio tar in deras grejer längre. Ett annat alternativ är ju givetvis att låta någon kompetent smed fixa till en jaktdiopter som fästes direkt i den bakre kikarbasen på ett Leupold QR fäste. Men bara så att du vet skall du inte ringa och störa Leif innan han tagit sig an min Forester Henrik
Publicerat April 30, 200620 yr Hej, Tack för bilderna Ola! Det ser riktigt bra ut måste jag säga, är det en 42mm kikare som du monterat? Har du varit tvungen att customisera fästena eller är de i standardutförande? Är de skottfasta för av- och påmontering av kikaren? Jag har tittat lite i Leupolds katalog på sidorna angående montage men dessvärre fick jag ingen rätsida på vad det var jag skulle ha... Men det känns som ett riktigt hett alternativ för kikarmontage till min lilla Forester. Efter en del förseningar har det nu blivit dags att ta tag i det projektet, jag har faktiskt hittat en lösning där jag tror att jag kan kombinera estetik och funktion. Jag kommer att redovisa resultatet så småningom. Jimbo, det går bra att beställa direkt från XS sight (http://www.xssights.com/). Ett alternativ kanske kan vara Talley som har bra grejor även om jag inte har personlig erfarenhet av deras Sako baser. De har ett "peep sight" som passar direkt på deras baser som kanske kan vara värt att fundera lite mer på. Nu pockar lilleman på uppmärksamhet men ni får ha det så bra, Henrik
Publicerat Maj 4, 200620 yr Henrik - det är en Zeiss V 1,5-6x42 i std montage 30mm lägsta ringarna. Skottfast och fint!
Publicerat Maj 4, 200620 yr Jimbo - jag har ju så många bössor (även om du nu har fler fiberclass än jag som bara har 3...) med olika kulbanor så jag tejpar fast en kulbanetabell inkl vindavdrift på varje kikare. Då vet man hur man skall hålla på längre håll vid behov!
Publicerat Maj 5, 200620 yr Hej, eftersom herrarna Jimbo och Mr Fiberclass tagit på sig uppgiften att tävla om vem som lyckas få flest fiberclass insåg jag redan på förhand att i den tävlingen är det lönlöst att ge sig in. Men trots allt har jag så smått och lite i smyg satt igång med att iordningställa en trippel på gamla Sakolådor (L461, L597 och L61 R). Men eftersom jag istället valt att använda mig av valnöt och blånerat kommer det att ta lite tid innan allt är klart... Men det som jag har lite problem med är kikarfästen, finns det någon som har erfarenhet av eller bilder på de olika alternativen som finns? Optilocken funkar i o f s bra men känns jädrigt klumpiga, Leupold QR fästen ser ju lovande ut på bilderna men där måste jag skaffa mig mer information. Sedan finns det ju i vart fall Talley och Conetrol som jag dessvärre inte har någon egen erfarenhet av. Henrik
Publicerat Maj 5, 200620 yr har ett par sånadär ringar 1" liggandes som samlar damm, bytes gärna mot nåt trevligt. skulle justnu behöva bra ringar eller ett bra smidigt sikte till min 649.
Publicerat Maj 5, 200620 yr Jag som precis har införskaffat en Vixen och en Forester av gammal god årgång. Och nu kommer du och säger att jag skall ersätta dem med ett par plasttråg i två av de minst attraktiva (läs tråkigaste) kalibrar som jag känner till :o Nej du, den lätte går jag inte på. jag har ju som du vet under en tid funderat på hur jag skall kombinera funktion och utseende på ett optimalt sätt. Det jag kommit fram till är att jag måste låta utseendet styra och sedan försöka få till så mycket funktion som möjligt Livet är för kort för att jaga med fula bössor, dessutom håller vi på med en hobby och då är det viktigt att låta känslan styra.. Brukar ni använda epoxi för att få baserna att sitta kvar när ni använder Leupold QR Baser? Henrik
Publicerat Maj 6, 200620 yr Jimbo, vem har pratat om Monte Carlo? I mina gamla Sakolådor ser jag embryot till något som jag kan trivas med. EFTER det att jag pipat om dem och satt på dem raka fina klassiska valnötskolvar Jag hoppas kunna få ihop en för mig optimal trippel och då finns det ingen plats för gamla montecarlo kolvar som vare sig har utseendet eller funktionen för sig Innan ett antal förespråkare av Montecarlo kolvar går i taket vill jag bara påpeka att detta kommer att bli bössor byggda efter MITT sinne och andra må vara saliga i sin tro, trivs du med montecarlo skall du givetvis behålla den. Skulle jag mot förmodan falla till föga för trycket från plasttrågsälskarna får jag väl låta Hr Eliasson gå lös med färgsputan på en Mcmillan... Henrik
Publicerat Maj 6, 200620 yr Jimbo, jag har ett problem som jag dragits med ända sedan jag var officer (ellr kanske sedan jag var beväring) och bar en massa utrustning på ryggen alternativt drog den i pulka. jag vill inte att prylar skall vara större än nödvändigt... Dessa tvångstankar har följt mig genom livet sedan dess och ända chansen att bli av med dem är förmodligen att söka professionell hjälp Jag ser därför ingen större vits i att ta en låda som är utmärkt anpassad till 375H&H och husera en 6.5x55 i denna spatiösa boning Framför allt inte som jag kan få i princip samma prestanda i en liten graciös foresterlåda där inte bara längden på lådan utan även tjocklek på slutstycke dimensionerata till de patroner lådan skall husera.I mitt fall kommer det med stor sannolikhet att bli en 308win (om inte Leif lyckas övertala mig till en ny 7-08imp, och det har han ju lyckats med förr) För att jag skall anse att det är någon vinst i att gå upp en storlek i Sakos lådhierarki vill jag åtminstone ha kulor som väger 200+ grain har en diameter som i vart fall är 1 mm större. Egentligen hade jag så småningom tänkt starta en ny tråd i detta ämne men planerna är som följer; Bössa nr 1: En liten vixen (L461) i 6x45 avsedd att skjuta 85grains Sierra HPBT i 850 m/s, denna kula i den farten har gamla kollegor både från GB och Norge använt till sammanlagt över 100 bockar och de är lyriska Bössa nr 2: Forester (L579) i 308 win för att skjuta 150 grains TSX och bondat(Accubond,Interbond eller Scirroco) i samma vikt. denna kombination har jag själv använt i 7-8 år till alla svenska klass 1 vilt utom björn med stor framgång. Bössa nr 3: Finnbear (L61R med extra låslklack) i någon ännu inte beslutad kaliber mellan 338 win mag och 375 H&H inklusive 358 Norma, 9.3x62, 9.3x64. Denna bössa kommer sist i raden och jag har ännu inte köpt in den eller bestämt mig för kaliber ( så här finns möjlighet för påverkan) Alla tre bössor skall stockas i raka klassiska stockar med god valnöt sedan skall de riktas och "blueprintas" varefter det skall på fina rostfria pipor som skall svartoxideras till mattsvart finish. Min uppfattning är att en bra valnötsstock där ämnet valts med omsorg och som förseglats och fått en bra finish både är vacker och förhållandevis väderokänslig. Tanken är dessutom att valet av låda och de olika storlekarna det är på dessa skall vara ett genomgående tema som återspeglas i stockning och slutlig storlek på bössan. Jag har en rätt klar bild av vad jag vill ha nu gäller det bara att knyta upp rätt vapensmed och stockmakare för projektet. Jag räknar med att den sista bössan är klar om 2-3 år så till dess får jag väl jaga med dubbelstudsare ;D ;D eller låna bössa av min bättre hälft ??? ??? Bilderna nedanför visar ungefär den typ av bössa jag är ute efter för min lilla vixen. Henrik