Publicerat Maj 6, 200619 yr :'( :'( :'( det är bara så vackert... har en finnbear(om nu AIII är en finnbear, eller om det är en finnbear måste det då stå L61R på lådan?) i 6,5x55 som jag planerar att till nästa år skaffa en mcmillanstock till och utrusta med QR montage så man kan anpassa den till pürch och toppfågelbössa, men nånting djupt inne viskar "vixen, vixen" i typ .223 på grund av den mycket trevliga vikten och smidigheten...har inget behov av klass1 egentligen då vi ej har hjort eller gris här uppe (med undantag på lsjonssons marker)säg vad man vill men nog känns det lite efter en heldag i lössnö med skidor med en finnbear hängandes på ryggen, och då har jag också en lätt kikare på bössan för tillfället... det är farligt att läsa era inlägg kan jag säga, är det kort eller långt man vill ha, kraftigt eller smidigt, valnöt eller syntet,varför inte laminat.. tror man köper en 1640 i 30-06 och stänger ner sin användare på alla diverse forum och nöjjer sig med det man har, det smäller ju skulle inte tro det... 8)
Publicerat Maj 6, 200619 yr ok, tack för svaret! men är det rätt att kalla bössan Finnbear eller ska man säga AIII? alltså om man nu vill vara riktigt noga..
Publicerat Maj 8, 200619 yr Henrik - varför inte en 9,3x66 Sako till den långa lådan med lite extra friflykt så du kan sätta en BX 300gr lite längre ut och utnyttja volymen...
Publicerat Maj 8, 200619 yr Mr Fiberclass, tanken har faktiskt föresvävat mig. Men finns det verkligen 300 grain Barnes X? Det känns som att när det gäller de två mindre bössorna i trippeln har mer eller mindre bestämt mig för vad jag skall ha. Men när det gäller storebror så står det fortfarande och väger, jag gjorde en ballistik körning idag där jag jämförde 338 win (225 och 250 grain), 358 Norma (250 grain) och 9.3x62 (den 250 grainsladdning jag använt i 7-8 år). I alla kalibrarna valde jag Barnes X och ett inskjutningsavstånd på 200 m. Det skiljde 4.5 cm idrop på 300m mellan den mest flackskjutande(338 win och 225 BX) och den minst flackskjutande (9.3x62 och 250 grain BX)... hmm.... :- Alternativ i 9.3 är givetvis både 9.3x66 och 64 där det känns lite tveksamt om 9.3x66 kommer att överleva... För att uttnyttja lådans storlek fullt ut är annars 375 det givna valet men eftersom jag fortfarande går och drömmer om en 404 känns den lite onödig Visst är det underbart med projekt Henrik
Publicerat Maj 8, 200619 yr En .375 blir onekligen överflödig om man har en .404:a och om valet står därimellan bör det inte bli svårt... Varför inte en .35 Whelen eller en .338-06 om du vill bryta dig loss från 9,3x62 och testa något nytt?! Hur som helst ska det bli kul att följa din minst sagt intressanta trio! Blir det en växelsats i prickskyttestuk till .308:an eller?
Publicerat Maj 9, 200619 yr Som sagt, just nu är en 404 jeffrey bara på drömstadiet och det finns en jäkla massa projekt som har större prioritet just nu. Bara att få färdig trippeln kommer att ta lång tid. Just nu håller jag på att läsa in mig på ämnet "försegling av valnötsstockar" med allt från epoxyförsegling i ugnen till Tru Oil porfyllning det är rätt intressant men som vanligt finns det nästan lika många uppfattningar som det finns kolvmakare... 338/06 och 35 whelen har jag egentligen aldrig övervägt. Visst har jag tittat på de båda konstruktionerna också men tycker nog att om jag skall gå upp en storlek till en finnbear låda så vill jag nog ha lite "mer" patron.. Just nu känns det som att det väger över till förmån för en 9.3x62 (som i förlängningen kan kombineras med en 404 jeffrey) men jag har egentligen ingen som helst brådska med detta beslut eftersom det ligger en bra bit in i framtiden. En växelsats i prickskyttestuk ligger betydligt närmare i tid än vad en 404 jeffrey gör men även den får vänta ett tag. Apropå växelsatser har jag precis skrivit över blasern med tillbehör på Lotta och det blev 7 licenser :o Henrik
Publicerat Maj 9, 200619 yr Bara 7 licenser.... ;D Måste övertala sambon att ta jägarexamen ffa nu när hon har blivit skogsägare och allt... 9,3x62 är ju en riktig allroundpatron för klövviltsjakt, jag tänkte att du kanske ville testa något nytt men som du säger kanske man skall gå uppåt på kaliberpyramiden med tanke på systemets längd. Personligen skulle jag också kunna tänka mig en .404, det finns dock en rad andra vapen som jag har betydligt större behov utav som skall testas först... Så mycket vapen och olika patroner att testa och så lite tid... :
Publicerat Maj 10, 200619 yr Mr Fiberclass, det var väl det jag trodde Faktum är att jag efter ganska många års användning aldrig hittat en 250 grains barnes X eller TSX skjuten ur en 9.3x62i något vilt (och eftersom jag använt denna kombination vid en hel del eftersök har inte vinklarna alltid varit de bästa). De enda återfunna kulor som jag har är plockade ur diverse testmedia, sedan har jag sett ett par stycken som plockats ur afrikanskt vilt men de var inte mina. När jag sedan körde ballistiken för de olika aktuella kalibrarna insåg jag att inte heller på det området var skillnaderna så stora mellan de olika kalibrarna. Så det mesta talar för 9.3x62 MEN den känns inte så där himla spännande precis : Å andra sidan har jag tidigare jagat med både 338 win mag och 375 H&H och fällt några vilt med de kalibrarna även om det inte blev speciellt många men jag har fullt förtroende för att jag skulle kunna trivas med de kalibrarna också. Samma sak gäller helt säkert 358 Norma eller 9.3x64 så vi får väl se. Som sagt det är inte bråttom att bestämma sig för kaliber på den sista bössan i trippeln ännu. Henrik