Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ikväll åkte han dit!

Featured Replies

Publicerat

Ikväll fick jag skjuta min storbock som jag sett så många ggr förut. Helt klart den största bock jag skjutit. Medalj kanske?

Efter en timme i tornet hörde jag hur ett rådjur smög runt mig för att komma rätt i vind, rätt som det var fick jag syn på gammelbocken som stod o lurade snett bakom mig, vinden låg snett mot honom och det var bara en tidsfråga innan han skulle dra, försiktigt när han var bakom en gran åkte studsaren upp och när han klev fram på 60 meter lämnade en 250 gr Oryx mynningen. Bocken for ihop på plats, det var hår och blod över 10 meter från där bocken stått, satan vilket drag det är i den studsaren! :o

Det som var mindre positivt var att bogarna bokstavligen lossnat från kroppen i smällen, bra effekt med andra ord.

Avstånd 60 meter och kaliber 358NM.

post-373-1146515355_thumb.jpg

post-18-1146515355_thumb.jpg

Publicerat

Gratulerar till medaljen :D riktigt snygga horn!

/Micke

Publicerat
  • Författare

Tackar :)

Vad tror du, är det värt att ta med till Tullgarn och bedöma? Hur ska jag gå till väga, ska skallen sågas eller ska den vara hel?

Publicerat

Kul, grattis!

Tror, dock utan att veta, att skallen måste kokas ur och därefter torka ett tag innan man väger.. Torde gå att kolla via en googel sökning..

Mvh !

Publicerat

Skallen ska vara hel för att få maxpoäng,den måste torka i sex månader för att få slutresultat men det finns inget som hindrar att du får en första preliminär bedömmning.

Grovt gissat av bilderna så har du garanterat brons och kanske rent av silver.

Det är ett hästjobb att göra rent hel skalle,lägg inte allt för mycket energi på att få det helt rent i näshålan då du tappar vikt på det,häll i väteperoxid och blek köttet vitt istället.

/Micke

Publicerat

[move]GRATTIS[/move]

Fint horn att sätta upp nu då på väggen din  ;)

Vh:Robban

Publicerat

[move][glow=yellow,2,300]GRATTIS! :)[/glow][/move]

/Fredde

Publicerat

ojojoj!! GRATTIS!

Publicerat

Grattis! Ett väldigt fint horn som fyller sin plats på väggen. :D

Publicerat

Gratulerar!

Mycket fin bock får jag säga.

Publicerat

Finns det en trofebedömning på tullgarn? För i så fall ska jag ta med mitt medaljhorn som ligger hemma. Det har legat nu i 2 år.

Publicerat

Grattis mickel!!!!! Skicka gäran fler bilder när den är kokt!

Publicerat

Jättegrattis!!

Man blir ju inte ett enda dugg avundsjuk på er med vårjakt ;)

Jag håller med om att bocken med största sannolikhet är en medaljbock även om det kan vara vanskligt att bedömma bara med hjälp av bilderna.

Men det är klart om du behöde en 358 Norma Magnum för att ta honom av daga kan han ju knappast vara liten ;D ;D

Henrik

Publicerat

Får väll ta och säga grattis även här!

Tycker att den är så fin så var bara tvungen..

MVH/Jocke

Publicerat

Grattis, ingen dålig bock det inte  ::)

Publicerat

Snygg bock.

Var ute igår med Dard men vi såg mest getter och smaldjur.

Vi såg en stor bock när vi var på väg ut på pass men den hade basten kvar.........

Publicerat
  • Författare

Jag är faktiskt mera positiv nu än innan bockjakten drog igång då det har observerats många rådjur på markerna runt i kring. Har sett några bastbockar oxå och dom ser ju monstruösa ut men skenet bedrar har jag märkt sedan jag skjutit några med bast på tidigare år, flår man av basten är hornen mycket mindre.

De gamla bockarna verkar feja tidigt om min teori stämmer, unga bockar som jag skjutit har basten kvar och tvärtom.

Publicerat

Det stämmer med all sanolikhet och dom stora fäller sina horn först. redan i slutet av ocktober

MVH.LO ::)

Publicerat

grattis till en mycket fin bock!

Publicerat
De gamla bockarna verkar feja tidigt om min teori stämmer, ungabockar som jag skjutit har basten kvar och tvärtom.

Detta stämmer precis Mickel.

Såg en minst sagt riktigt fin bock igår och den hade fejjat medans jag har sett småbockar på åkrarna runt om kring hemma och dom har fortfarande hafft basten kvar.

Så jag tror absolut att din tiori stämmer fullt ut!

MVH/Jocke

Publicerat

Grattis :D  Har en riktigt stor gammel bock runt i kring vårat hus som smyger och är i klass med din ;D

Publicerat

GRATTIS MICKEL! Den var mycket vacker. Angående mätning av hornet, så är det bäst med hel skalle. Det tjänar man vikt på, dom drav av 90.gr med hel skalle. Men jag tro att den bara bör torka 3 månader nu, (förr 6.månader) den måste hålla minst 500.gram med helskalle annars är det inte lönt att mäta. Vad är stång längden på denna jätte bock? MVH.LO.johansson.ps grattis.turgubbe ::):P

Publicerat
GRATTIS MICKEL! Den var mycket vacker. Angående mätning av hornet, så är det bäst med hel skalle. Det tjänar man vikt på, dom drav av 90.gr med hel skalle. Men jag tro att den bara bör torka 3 månader nu, (förr 6.månader) den måste hålla minst 500.gram med helskalle annars är det inte lönt att mäta. Vad är stång längden på denna jätte bock? MVH.LO.johansson.ps grattis.turgubbe ::):P

Du värkar ha bra koll på detta Lo.johansson så jag tänkte fråga dig en grejj som jag är osäker på.

Jag har ett par fina bockar goende på vår mark som jag hade tänkt att jag skulle ta en av dom till hösten i alla fall :P

Om jag nu lyckas så har jag planerat att göra bogmontage på denna fina bocken.

Hur gör man med mätningen av hornen då?

Man kan ju inte väga skallen då ju  ::)

MVH/Jocke

Publicerat

Hej! Angående bogmontering av råbock ska du tänka på att du ska ha mycket skinn med. Enklast om du tar av bocken på mitten och bälj flår resten av bocken. Då får du ett minne för livet och conservatorn  blir nöjd. Angående mätningen så får du prata med din blivande conservator, för han måste ta av kraniet med horn och behandla dom. Då kan man mäta hornen, för då har du hela skallen så kan det ej vara några problem. Hoppas att du får din dröm bock MVH.LO.johansson ::)ps lägg alltid snitten man flår så dom ej blir synliga :-*

Publicerat
Hej! Angående bogmontering av råbock ska du tänka på att du ska ha mycket skinn med. Enklast om du tar av bocken på mitten och bälj flår resten av bocken. Då får du ett minne för livet och conservatorn  blir nöjd. Angående mätningen så får du prata med din blivande conservator, för han måste ta av kraniet med horn och behandla dom. Då kan man mäta hornen, för då har du hela skallen så kan det ej vara några problem. Hoppas att du får din dröm bock MVH.LO.johansson ::)ps lägg alltid snitten man flår så dom ej blir synliga :-*

Den infon tackar jag dig innerligt för!

Tack Tack!

MVH/Jocke