Publicerat Maj 3, 200620 yr Trofémätning för rådjur Rådjurshornet i medaljklass - Jägarens dröm. Är bocken i medaljklass? Varje höst kommer frågan; undrar om bocken håller medalj? Du kan själv enkelt kontrollera om din råbockstrofé håller medaljklass. Genom att kontrollera vikt och hornlängd får du besked. Tex: JAN SJÖLIN För att bedöma hornet finns vissa regler att följa. Några av kriterierna är odiskutabla, som vikten samt längden på hornstängerna. När vi kommer in på subjektiva begrepp som skönhet uppstår problem. Under rubriken finns hornets färg, pärlningen, rosornas utseende och taggspetsarna. Dessutom kan man erhålla ett tillägg för god form och symmetri. Dessa skönhetskriterier påminner mig lite om en hundutställning där olika domare kan ha något olika uppfattning. Problemet är dock inte så stort för det är i huvudsak tyngden och stånglängden som ger det stora utslaget. Trofén ska ha torkat i sex månader före värderingen.Sammanfattningsvis kan en rådjurstrofé som väger minst 350 gram vara av intresse, då med rätt kapad skalle. Vill man bedöma ett horn med hel skalle ska det väga 90 gram mer, det vill säga 440 gram. Oftast vinner man något i vikt på den hela skallen vid bedömningen trots att 90 gram ska räknas bort från vikten vid bedömningstillfället. Hornvikten multipliceras med konstanten 0,23 och man erhåller antalet poäng. Med andra ord kan ditt rådjurshorn ha det mest groteska utseende bara det har tillräcklig vikt. Stånglängden har även betydelse för trofébedömningen. Höger och vänster horn mätes från rosenkransens underkant längs stängernas utsida. Måttbandet får inte tryckas in i vinkeln mellan rosenkransen och stången. Medeltalet av stängernas längd multipliceras med konstanten 0,5 och man erhåller poängsumman. http://www.jaktjournalen.se/service/trofematning_radjur.htm
Publicerat Maj 4, 200620 yr Oj! Vilken bock! Synd att vi inte har rådjur här i Kiruna, den jakten verkar verkligen rolig! Vi har iofs en handfull djur som lever kring soptippen här i stan, men de är lika tama som min hund och beroende av utfodring till 100%.
Publicerat Maj 4, 200620 yr Vilken jäkla bock.... Stort grattis Mickel. Tänk om vi fick jaga rå här också.... :'( :'(
Publicerat Maj 4, 200620 yr Författare Tackar för gratulationerna Idag sågs två riktigt stora bockar när jag satt och harvade betandes vid en åkerkant, tyvärr har jag ej jakten just där men några hundra meter bort såå... Nej skämt åsido så skjuter jag ingen mera stor bock nu på vårjakten om jag skulle få chansen, kommer däremot en pinnbock så smäller det!
Publicerat Maj 4, 200620 yr Väldigt fin bock och säkert en medalj. 3 månader skall man vänta numera - jag vet för jag mätte min storbock i fjol... Spara hela skallen helt klart och följ de andra goda råden ovan!
Publicerat Maj 5, 200620 yr Tackar för gratulationerna Idag sågs två riktigt stora bockar när jag satt och harvade betandes vid en åkerkant, tyvärr har jag ej jakten just där men några hundra meter bort såå... Nej skämt åsido så skjuter jag ingen mera stor bock nu på vårjakten om jag skulle få chansen, kommer däremot en pinnbock så smäller det! Smart, vi skjuter endast småbockar och låter de stora få göra sitt jobb under juli/augusti. Vi upplever, helt ovetenskapligt, att vi ser fler större bockar än tidigare tack vare denna form av selektering.
Publicerat Augusti 30, 200619 yr Författare Lyfter en gammal tråd. Bedömde bocken igår och tamej sjutton vart det inte silvermedalj! 115.8 poäng.
Publicerat Augusti 30, 200619 yr Lyfter en gammal tråd.Bedömde bocken igår och tamej sjutton vart det inte silvermedalj! 115.8 poäng. Härligt. Då får man be att få Gratulera än en gång ;D ;D
Publicerat Augusti 30, 200619 yr Gör nog sig ännu bättre på din väg nu med medaljen hängande där. ;D ;D
Publicerat Augusti 31, 200619 yr Författare Gör nog sig ännu bättre på din väg nu med medaljen hängande där. Har du bedömt din andra bock du sköt hos oss?? ;D
Publicerat Augusti 31, 200619 yr Författare Hornen nästan i klass med min bock .....not Tackar, ja om du hade kunnat behärska dig och ej tryckt av och väntat några år så... ;D Nej skämt åsido, det var verkligen skitskoj att du fick din bock Beretta!
Publicerat September 5, 200619 yr Författare Min fyrtaggare var större!!! 117,8!!! Ja men så behövde jag ej muta trofébedömmaren med en liter Whiskey heller! ;D
Publicerat September 22, 200619 yr Ja men så behövde jag ej muta trofébedömmaren med en liter Whiskey heller! ;D Hmmm.... man kanske skulle bli trofébedömmare hör jag...