Publicerat December 22, 201114 yr Jag undrar vilken kaliber som är den kraftigaste som fortfarande kan räknas som klass tre. Anledningen är att jag vill kunna frakta vapnet på snöskoter, och då är bara klass tre och fyra tillåtna. Är 22 hornet det enda alternativet om jag vill kunna handladda? Hur är möjligheterna att klassa ned vapen? Går det att få licens på en 22-250 som klass tre, tex? Jag har läst att 22 hornet fungerar bra ut till 120 m, men det vore bra med en bössa som går att använda till toppfågel också.
Publicerat December 22, 201114 yr Det hetaste jag har hört talas om är 22 k-hornet, som ska kunna laddas upp till kl2 sträcket. Räknar man på det så ska en hornet nå lite längre än så för en ripa, men det är klart det blåser ofta på fjällen. Har dock ingen egen erfarenhet.
Publicerat December 22, 201114 yr Det är ju ammunitionen och inte bössan i sig som avgör klassen (en 6,5x55 "blir" ju klass 2 med en Barnes TSX 120). Så det gäller rimligen bara att hitta en tillräckligt lätt kula, så kan nästan vilken patron som helst användas för klass 3.
Publicerat December 22, 201114 yr exabit har visserligen rätt men jag har för mig att Länssyrelserna i fjäll länen inte riktigt har förstått det här. DVS de har begränsningar för olika typer av tillstånd (och för jakt överhuvudtaget i vissa områden vissa årstider) där man bara får använda vapen som de anser vara av klass 3 eller 4. Som grund för vad som är klass 3 och 4 använder de NVV's gamla exempel tabell.
Publicerat December 22, 201114 yr Det är ju ammunitionen och inte bössan i sig som avgör klassen (en 6,5x55 "blir" ju klass 2 med en Barnes TSX 120). Så det gäller rimligen bara att hitta en tillräckligt lätt kula, så kan nästan vilken patron som helst användas för klass 3. Kanske lite svårt o förankra med tillstånd jag har en klass2 men laddat ner den till klass3 men jag vill ha den på skotern ? Mvh.
Publicerat December 22, 201114 yr Det är ju ammunitionen och inte bössan i sig som avgör klassen (en 6,5x55 "blir" ju klass 2 med en Barnes TSX 120). Så det gäller rimligen bara att hitta en tillräckligt lätt kula, så kan nästan vilken patron som helst användas för klass 3. Rätt eller fel så kollar dom nog vad som står på licensen för klassning. Såg att det dök upp svar medans jag skrev, väldans praktiskt måste jag säga. I korthet skulle jag nog vilja påstå att man besparar sig en massa bök om det står klass 3 (eller 4) på licensen. Slippa stå på kalfjället och argumentera för sin sak om inte annat.
Publicerat December 22, 201114 yr Denna regeln går alltså på vad som står på licensen det har stötts och blötts en hel del jag tror sörlänningar har svårt att sätta sig in i reglerna. 221 fireball är passande om man vill både jaga ripa och toppfågel 204 ruger är för snabb.
Publicerat December 22, 201114 yr All ammunition som är helmantlad är ju klass tre. Däremot har jag för mig att man skrivit in att det ska vara vapen klass tre och max kaliber 224. Så då får man en begränsning för vad man kan använda. Tidigare så stod det patron i klass 3 så då hade man kunnat jaga ripa med .50bmg och helmantel men det har man upptäckt och ändrat. Så mitt råd blir då en 221 rem fireball som ganska lätt går att få upp i farter som klarar klass 2. Jag är ägare til en K-hornet men den klarar inte av att jaga upp en 3,2 grams kula till klass 2 fart. Det fattas 20m/s ungefär.
Publicerat December 22, 201114 yr Jag har läst att 22 hornet fungerar bra ut till 120 m, men det vore bra med en bössa som går att använda till toppfågel också. Gränsen för en hornet går nog lite längre bort än så. Har själv skjutit orre på över tvåhundra men en praktisk skjutgräns är väl vid 150-175m beroende på väder och vind samt vapnets egenprecision.
Publicerat December 22, 201114 yr 22 K-Hornet är nog rätt väg att gå om man tar dina krav/funderingar i beaktande
Publicerat December 22, 201114 yr Författare Tack för alla synpunkter. 22 K-hornet verkar vara ett väldigt bra tips, jag kände inte till ammunationstypen. 221 fireball och 204 ruge ska försöka sätta mig in i också. Ja, jag är helt säker på att det måste stå klass tre i licencen, och det är polismyndigheten som avgör vad som är vad. De är inte särskilt jaktintresserade i allmänhet, och har inte förstått (verkar det som) att det farliga är klassa upp för klena vapen och inte tvärtom. Det verkar som om 22 hornet är lite ösigare än vad jag läste mig till, dessutom. Den kanske får vara med på kanditat-listan ändå. Det mest ansvarsfulla vore ju att skaffa en 6.5 tex, och få en klass tre licens på den. Då borde ju riskerna för en skadskjutning minska rätt rejält. Om det inte är så att man försöker försvåra olaglig jakt på andra, större arter genom att begränsa vilka vapen man får ha med sig på fjället? (Varför nu en tjuvjägare skulle börja bry sig om lämpligheten i sitt ammunationsval?) Fina tips, nu kommer jag vidare känns det som. En kompis sa på teleon att: "Köp en 22 hornet, nåt annat får du inte ha med i kälken -förutom en 22 lr!" Det lät lite för enkelt. Är det lätt att få tag på ammunation till 22 k-hornet, 221 fireball samt 204 ruger? Är de likvärdiga i det avseendet? Är någon av dem lättare att ladda till bra precision? 204 ruger är för snabb, går den att ladda ned?
Publicerat December 22, 201114 yr Är det lätt att få tag på ammunation till 22 k-hornet, 221 fireball samt 204 ruger Nej, Nej och Nej
Publicerat December 22, 201114 yr Jag förstår inte riktigt varför du skall ha med dig en kraftigare kaliber än de tillåtna på fjället. Är det ripjakt så ska du betänka alla rikoschettrisker berg o is medför med kraftigare kaliber. Vill du åt fart finns 17hmr .22wmr eller hornet som sagts. Tillräckligt för att skjuta på 100m vilket e låångt på ripor. Är det toppjakt så kan en klenare kaliber vara att föredra då kulan inte far lika långt. Det e rätt mkt rörelse på skoteråkare, skidåkare, jägare mm. i fjälltrakterna.
Publicerat December 22, 201114 yr 22 k-hornet är en improved version av en hornet. Du kan skjuta 22 hornet i en k-hornet men när du tar ut hylsorna så är de i K-versionen. Så kallad fireforming. 221 Rem fireball är en 222 eller 223 rem hylsa kortad till 36mm och gör samma som en K-hornet och lite till men med nästan dubbelt så mycket krut. Båda ovanstående kräver handladdning fast hylsor finns färdiga till 221 rem fireball. 204 ruger är en vass sak som kanske inte är optimal till ripa om man inte begränsar sig till huvudskott och ammunition finns inte att köpa i den lokala korvkiosken sóm det brukar vara med 6,5X55 och andra "normala" kalibrar. Dessutom så smäller det betydligt mer om de sistnämnda och det gör att normalt trygga ripor lämnar din fjällsida och flyger till nästa. Ska du bygga en bössa och är medveten om extrajobbet det innebär med en vildkatt eller en improved kaliber så kika på fireballen. Du slipper en randpatron och får en väl beprövad konstruktion på vapnet utan krångel för väldigt små pengar. Bara att korta ner pipan och slå om gängen på en gammal sako eller Brno Fox och skaffa laddverktyg så är du i hamn.
Publicerat December 22, 201114 yr Författare jimbolo: Mja, jag tänkte tänkte mig en bössa som jag dels får ha i skoterkälken (högst klass tre) men som samtidigt är så allround som möjligt. Det är dels en kostnadsfråga (både initialt och i långa loppet med ammunation och övningsskytte) och dels en fråga om hur jag utnyttjar vapengarderoben optimalt. MatsN: Ha haa! Fattar vad du menar... =)
Publicerat December 22, 201114 yr Författare Nils I: Tack för utlägget, vettiga synpunkter där. I praktiken så bör jag fundera på en 22 hornet eller en 221 fireball med mina förutsättningar som det känns just nu. Jättebra att få lite synpunkter.
Publicerat December 22, 201114 yr Funderar själv på att låta min rostfria ruger gå till någon som vill ta hand om den. Inte för att den skjuter dåligt men för att få en klass tre med det sista lilla extra till rävvak och till orrspelsjakt på hösten när och om man är på sådana ställen att man kan gömma sig nog nära, Bara att köpa på sig en gammal vixen och göra om patronläget. Borde gå att göra en nästintill nollaffär genom att sälja en och köpa en annan. Licensansökan och smedjobbet ej inräknat.
Publicerat December 22, 201114 yr exabit har visserligen rätt men jag har för mig att Länssyrelserna i fjäll länen inte riktigt har förstått det här. Rätt eller fel så kollar dom nog vad som står på licensen för klassning. Denna regeln går alltså på vad som står på licensen det har stötts och blötts en hel del jag tror sörlänningar har svårt att sätta sig in i reglerna. Ok, då vet jag. Tack för förtydligandena.
Publicerat December 22, 201114 yr inte meningen att vara dryg exabit, jag ser nu i citatet att det ser drygt skrivet ut. det jag menade var att om man jagar i norr så är reglerna enkla och det kan vara svårt attt förstå för dom som inte jagar mitt i terrorn av regler.
Publicerat December 22, 201114 yr Nils I: Tack för utlägget, vettiga synpunkter där. I praktiken så bör jag fundera på en 22 hornet eller en 221 fireball med mina förutsättningar som det känns just nu. Jättebra att få lite synpunkter. jag har testat båda kalibrarna och hornet är mycket duglig sålänge du inte ska jaga klass två samt toppjakt 221 fireball har mer trassel med komponenter och laddning överlag samt en jäkla knall. dock är prestandan extremt allsidig för att vara klass tre, jag har skjutit allt mellan 40-65 gr kulor med ok precision och ladda till klass två är enkelt.
Publicerat December 22, 201114 yr jag har testat båda kalibrarna och hornet är mycket duglig sålänge du inte ska jaga klass två samt toppjakt 221 fireball har mer trassel med komponenter och laddning överlag samt en jäkla knall. dock är prestandan extremt allsidig för att vara klass tre, jag har skjutit allt mellan 40-65 gr kulor med ok precision och ladda till klass två är enkelt. Är fireball mera svårladdad eller är det hylsorna som är svårare att komma åt? 222rem är ju en väldigt lättladdad sak som skjuter bra med i stort sett allt man stoppar i den. En lite kortare hylsa i samma utformning borde ju inte heller ställa till några problem eller har jag fel? Har ägt flera hornet/k-hornet men det har varit mycket olika precision där den som sköt allra bäst var en contender där 10-15mm träffbilder på 80m var standard. Sedan har jag ägt en krico där pipan inte var linjerad med lådan vilket man såg utan problem. Min nuvarande ruger fungerar hyfsat men den kommer inte i närheten av contendern trots att det plöjts ner en hel del pengar i ny pipa och nytt trycke.
Publicerat December 22, 201114 yr Original hylsorna är inga problem att köpa men det kan vara väntetid och dom är inte lika bra som norma/lapua. Tyvärr är det trassligt att göra egna. Patronen slår tätt som tusan om man laddar nära max men kan vara lurig om man ska ladda lågt, lösningen blir att anpassa farten med olika kulvikter .
Publicerat December 22, 201114 yr Det verkar som om 22 hornet är lite ösigare än vad jag läste mig till, dessutom. Den kanske får vara med på kanditat-listan ändå. Japp...22 Hornet laddad med Lil'gun-krut är en mycket effektiv patron Utnyttjar den lilla krutmängden till max. Mitt tips...leta efter en fin bössa i 22 Hornet och börja med den. Känns den klen är det sedan lätt att brotscha upp patronläget till 22 K-Hornet. mvh / Matti
Publicerat December 22, 201114 yr Japp...22 Hornet laddad med Lil'gun-krut är en mycket effektiv patron Utnyttjar den lilla krutmängden till max. Mitt tips...leta efter en fin bössa i 22 Hornet och börja med den. Känns den klen är det sedan lätt att brotscha upp patronläget till 22 K-Hornet. mvh / Matti Problemet är att hitta något man blir nöjd med. En gammal sako med lite matningsproblem om man fyller hela magasinet. En Brno med taskigt trycke och en slutstycksgång som ett skuret billager och ett magasin som blir kort om man ska ladda tyngre kulor. Den skjuter ju bäst av alla som jag sett förutom Contendern. Krico (klicko) med stiftad pipa och en precision som gav mig spykänsla. Anschuts har väl också stiftad pipa och det litar jag inte på. Ruger K77? Räkna med 5-10000 extra innan den skjuter och det delade slutstycket gillar jag inte. Contender skjuter bra men håller inte så länge innan pipbulten blir glapp och då är det tack och adjö med den. Blaser? ja tack men det är ganska mycket pengar för att snubbla runt i fjällen med och fortfarande ett skott i taget. Winchester skjuter ju tydligen bra men hitta en... Browning micro medallion? Läst att den inte skjuter sådär vidare tätt vilket är tråkigt då det annars verkar vara en fin bössa men även den har begränsad magasinskapacitet på grund av matningsproblem. Ruger no1 .. För tung för rörlig jakt. Sedan finns det ett antal survivalvapen och kombivapen som antingen ser förjävliga ut eller skjuter som skit i normalfallet. Hade varit enkelt med en gammal sako för några tusen som man skruvar lös pipan på och kapar av en cm och sedan brotchar upp till rätt mått.