Publicerat Maj 2, 200620 yr Jag resonerar exakt likadant som dig Jimbo! Är på full jakt efter ett 6x42 till min Sako L46:a... Hittar dock ingen... jag hade utan tvekan kunnat ha en fast 6x42 av bättre kvalitet till min 6,5:a också. Nä jag håller med dig till fullo! Man håller ju inte direkt på att ändra förstoring på jakterna. även jag har oftast min på 6x förstoring när jag jagar. och det är inte ofta jag ändrar den ur det läget! Jag skulle gärna vilja ha en Swarovski 6x42 med belysning på 6,5:an och en dito utan belysning på 25-20:n MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200620 yr Det beror nog lite grann på hur man jagar. För egen del så sker min studsarjakt nästan uteslutande i form av vak och smygjakt och där har jag inget behov av låga förstoringar.det är nog vid denna jakt som man hittar de flesta fasta förstoringar. På mina fem bössor är maxförstoringarna(visserligen variabla kikare allihopa) mellan 9-14ggr och där är dom oftast när jag jagar,det är bara vid ett speciellt torn där hjortarna kan komma riktigt nära som jag vrider ner til 5-6ggr. Ditt resonemang i övrigt köper jag rakt av. /Micke
Publicerat Maj 2, 200620 yr Jag hade fast förstoring i tankarna 2sekunder en gång sen var jag åter igen på jorden där mina behov finns Mina kikare är följande Rem 700 3006 laddad till 7mmRM prestanda . Leupold-30 i 4-12x40, studsaren är en ren vak och smygbössa som åter ska kunna användas på +200m när han bakom avtryckarn är uppfräschad igen ;D Sako 9,3x62 har jag som allroundbeväpning, allt från grävling till björn ska kunna jagasmed den och då är min Zeiss 2,5-10 mest allround, lägre förstoringar vid drevjakt eller på pass i snårskog som när taxarna knuffar runt hjortarna och höga förstoringar när det är vak/smygjakt eller i skymmning/grynning. Leupold 2,5-8x36 på kombin som efter kikarrenovering kommer nyttjas vid taxjakt och smygjakt. Men jag har full förståelse för andras behov, bara man själv känner till sina egna bäst ;D
Publicerat Maj 2, 200620 yr Det beror helt på hur man jagar, tycker jag... För min egen jakt har jag mer behov av låga än höga förstoringar och det är för att jag uppskattar överblicken mer än förstoringen. Jag skjuter ungefär lika bra med låga som med höga förstoringar när det handlar om att sätta ett skott i en jaktlig situation (till skillnad från träffbildsskjutning i bänk, typ). Men överblicken med kikaren på 1,5x eller 2x... Du ser var grållen är under älgjakten :-. Du har bättre möjligheter att notera att det minsann dök upp ett kid i buskaget bakom det som annars alltför ofta kallas smaldjur :-[. I de kvicka lägen går det snabbare att hitta viltet med en låg förstoring. En jaktkamrat sköt en ruskig våmsmäll på en älgtjur som nog mycket berodde på att han hade kikaren på för hög förstoring. Älgen travade, älgens bröstkorh täckte nästan helt kikarsiktets synfält han fick helt plötsligt granris i kikarsiktet precis då hjärnan hade sagt åt pekfingret att kröka sig... Hade han haft lägre förstoring hade han uppfattat grantätningen bra mycket tidigare och så också kunnat hejda skottet. 1,5-6 är verkligen perfekt för älg... 1,5 fungerar i täta lägen och om 6x inte räcker för älg... så är avståndet allldeles för långt. MVH! /HerrBerg
Publicerat Maj 2, 200620 yr på 1,5-6 hade jag oftast 4ggr inställd beroende på pass. 3-12 är i regel inställd på 6 för att vid tillfälle justera beroende på situationen.
Publicerat Maj 3, 200620 yr Det var som F!! När startar taxjakten?? ;D Jag är med!! ;D ;D HAr du aldrig jagat en skenande tax ?? Vore kul om fler skrev i tråden, alltid intressant att få höra hur andra tänker om sina vapen och utrustning.
Publicerat Maj 3, 200620 yr Jag har bara variabla sikten men alla är alltid inställda på högsta förstorningen. På 8x57an 4,5x, på 243an 20x och på horneten 9x. Håller på träna valpen på eftersök så ifall hon börjar funka på det så blir det nog ändra förstorningen på älgklubban
Publicerat Maj 3, 200620 yr vill nog ha variabel förstoring på mina kikare.har skaffat en 649 9,3x62 som kommer att krönas med ett variabelt leupod 2-7 eller 2,5-8 som enbart kommer användas som älg/björn klubba. 2ggr till träningen samt dem trånga passen, 7 eller 8ggr till hyggen och myrarna. på 6,5an har jag just nu helia 3-9x42 vilket förhoppningsvis kommer att uppgraderas till en 3-12x50, eller så slår jag på stort och kör med ett QRmontage på sakon med en fast 8x56 av kvalitetsmodell till rådjurs/rävjakten på hösten för att sedan byta till ett högförstorande sikte med lagomt stort objektivdiameter till toppfågel samt träningen på banan...men då kommer ju träningskjutningen på älgbana samt vanlit stående, tyckr att 6,5ggr förstoring är alldeles för mycket för stående skytte...antigen blir det till att skaffa en ren träningskikare till älgbanan med extra par ringar eller så stannar jag på ursprungsiden att nöjja mig med 3-12x50 som duger till stående skytte med 3ggr förstoring samt gör heller inte bort sig i skymningen den 16e augusti men även är fullt tillräcklig för orren på 150 m. mycke tankar, får se vart det leder ;D
Publicerat Maj 3, 200620 yr Hej, i dagsläget har jag bara variabla sikten även om jag skulle kunna tänka mig ett fast sikte till vissa bössor. Oftast använder jag möjligheten att skruva förstoringen upp eller ner beroende på situationen och passets beskaffenhet. På skjutbanan använder jag i princip alltid högsta förstoring, på älgbanan har jag helst 10-12 ggr förstoring. När jag går på eftersök eller jagar med hund har jag å andra sidan alltid lägsta möjliga förstoring. På pass efter bock eller gris använder jag den förstoring som ger mest ljus, oftast 7-8 ggr. Om jag står på pass i dagsljus varierar jag förstoringen beroende på hur passet ser ut, men står jag på pass i skogen har jag oftast 4-6 ggr förstoring medan ett pass på ett hygge eller åker innebär att förstoringen åker upp på max. Så visst använder jag mig av möjligheten att variera förstoringen, men samtidigt skulle jag inte känna mig särskilt handikappad med en fast 4x32 på älgbössan eller en 8x56 på pürschbössan. Henrik
Publicerat Maj 3, 200620 yr Jag har haft fast förstoring länge på 6,5x55an där jag har ett Tasco sikte 4X40 som har funkat perfekt iaf för mig då men visst går man ibland o funderar på lite annat sikte till den, sedan så har jag fast på 22 oxå men på 9,3an har jag ett variabelt som jag köpte i fjol höst .... Har inte haft den på Älgjakten ännu men det blir väl nu till hösten för då ska den bössan med ;D Det där är väl mera en smaksak o lite upp till var o en vad man vill ha för något mina tankar när det gäller 6,5an är ett Leupold 2-7x33 eller 3-9x40 eller 50 vet inte riktigt ännu men det ska vara med Hevy duplex ;D ;D ;D.
Publicerat Maj 3, 200620 yr Inget fel med fast förstoring. Sikterna blir både lättare och starkare. Även bildkvaliteten kan vara bättre i fasta sikten även om det knappast märks på moderna kvalitetssikten. Jag har ett Schmidt&Bender 10X42 för älgbanan, precisionstester, vakjakt m.m. Fungerar mycket bra. Ett bra 4x eller 6X är mycket "allround" och kan användas till det mesta, speciellt 6X om linserna är bra. Sen att man köpa fasta sikten till relativt schysta priser gör ju inte saken sämre. Är själv på jakt efter en fin 6X42 att sätta på .308:an eller 6,5:an. mvh Danne
Publicerat Maj 3, 200620 yr Inget fel med fast förstoring. Sikterna blir både lättare och starkare. Även bildkvaliteten kan vara bättre i fasta sikten även om det knappast märks på moderna kvalitetssikten.Jag har ett Schmidt&Bender 10X42 för älgbanan, precisionstester, vakjakt m.m. Fungerar mycket bra. Ett bra 4x eller 6X är mycket "allround" och kan användas till det mesta, speciellt 6X om linserna är bra. Sen att man köpa fasta sikten till relativt schysta priser gör ju inte saken sämre. Är själv på jakt efter en fin 6X42 att sätta på .308:an eller 6,5:an. mvh Danne Många på forumet värkar vi vara som är på jakt efter sikten i 6x42 av kvalitet för att ha på bössorna Vill som sagt ha ett till min 25-20 för att den är fullt axeptabel även i skymmning och gryning och kanske rent av en bit in på natten. och som sagt den är grymmt allround! MVH/Jocke
Publicerat Maj 3, 200620 yr Har en 1,5-6x39 tZeiss Jena på 8:an och jag har för det mesta nerskruvat på 2 gånger ca utom när jag satt mig och vakat..... Sen har jag resonerat som så att på .22.an har 4 gånger räckt eftersom avståndet ofta inte är långt. Men nu har jag haft en Nickel 6x42 liggande så det blev till att skaffa fästen till den(26 mm) och nu sitter den på salongarn......mycket nöjd.....vilket ljus. Nackdel, under tio meter finns inte riktigt skärpan.....(avfångning typ)
Publicerat Maj 3, 200620 yr Men nu har jag haft en Nickel 6x42 liggande så det blev till att skaffa fästen till den(26 mm) och nu sitter den på salongarn......mycket nöjd.....vilket ljus Det var ju synd att du satte den på din ju Hade suttit som en smäck på 25-20:n MVH/Jocke
Publicerat Maj 5, 200620 yr På min 222:a som jag använder uteslutande till rådjur, har jag ett 2,5-10x56. Nästan alla rådjur har fallit under den största förstoringen, ett par stycken har man använt ca 5 ggr förstoringen på... Så nu till älgbössan blir det nog ett 4-12 sikte. Jag tycker det känns mer "säkert" med hög förstoring på långa håll... Kanske bara är jag som känner så : Mvh
Publicerat Maj 7, 200620 yr Jag har inte den blekaste aning om vad jag vill ha på min bysse.. Tanken är ju att den ska användas för allt från tavelstansning till tjäderjakt och älg. Dock inge gris eller rådjur osv.. Problemet är ju att avstånd uppemåt 300m inte är helt främmande här uppe. Ytterligare ett problem är att ja tycker att en smal tub är helt klart snyggast
Publicerat Maj 7, 200620 yr Jag har endast jagat älg på pass och ett rådjur på vak då jag fått skjutit, då med farsans 6åskrämm med ett buschnell 3-9*42 och min egen 1640 med 4 *32 sikte. Jag är av den uppfattningen att kunna välja förstoring efter situation. Förstår absolut att de som vakar inte har så stor användning av variabeln men på t.ex. älgjakt då man kan få mycket varierande pass och kanske gå med hund och ev. eftersök vill då inte jag ha nån fast förstoring. Har helt köpt en kompis resonemang, att går man med hund eller sitter på ett trängre pass, och den lägsta förstoringen(2,5 i hans fall) inte är tillräckligt och man inte hinner vrida upp den var det troligtvis inte en speciellt bra skottchans, och hinner man är alltid en hög förstoring bra, d.v.s. i stort sett på stillastående.
Publicerat Juni 5, 200620 yr Finns en på F&W i Piteå....för en 18-1900 spänn och en likadan Leupold me... ;D
Publicerat Juni 8, 200620 yr 6x45 Pecar på Kombin, hakas på vid vakjakt, fågel jakt, annars kör jag utan : 4-10x45 pecar på 6.5'an Aimpoint på 45/70'n Leupold 3-9 på 22LR
Publicerat Juni 8, 200620 yr Har en leupold 4,5-14*50 belyst funkar bra, när jag går med hund så har jag den på 4,5 och på pass ca 8 men hinner dra upp förstoringen om det behövs på längre håll. Vid vakjakt så är den på 7gånger. Och på bana 14gånger från 100m till 300m.
Publicerat Juni 7, 200818 yr Till min jakt väljer jag helst ett variabelt kikarsikte. Jag har tidigare jagat älg med ett fast kikarsikte (Pecar 4x32) vilket har passat mig perfekt då jag oftast sitter på pass. Idag finns det även björn på våra marker och mer av björn kommer det garanterat att bli i framtiden och då vill jag absolut ha möjligheten till en minimal förstoring på kikarsiktet i trånga pass då man ibland tar en sväng till fots genom markerna. Jag har därför köpt mig en Leupold VX-II 1-4X20 vilket också är fullt tillräckligt på avstånd upp till 150 meter för nämda vilt. För längre avstånd skjuter jag inte gärna på älg/björn oavsett förstoringsgrad på siktet.