Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fast förstoring eller variabel?

Featured Replies

Publicerat

På min .30-06 bytte jag i höstas från en Leupold 3-9x50 till denna tingest:

ottiche_diatal.gif

Ett begagnat Zeiss Diatal-Z 6x42 T*

Är väldigt nöjd med detta byte. Ger en helt annan känsla av enkelhet och robusthet att ha fast förstoring; aldrig nåt snack om vad som gäller för ögonavstånd, synfält, osv. Man har ett sikte som ser likadant ut alltid och är så robust som ett kikarsikte rimligen kan bli.

Eventuella kråkor på 200 meter lär förvisso bli små, men för det mesta blir det ganska lagom. En gås på 150 meter ska nog gå bra. :-)

Publicerat

Verkar som om de flesta anser att en relativt låg förstoring är att föredra som allround.

Kastar mej in i debatten för att jag känner lite tvärt om. Jag föredrar rätt hög förstoring generellt och tycker att det är ett bra sätt att få kontroll över skyttet. Självklart väljer jag låg förstoring vid drevjakt med korta håll, men som allround- nä.

"Allround" kan sen variera rätt mycket mellan olika jägare. Vissa tycker att älgjakt e allround, andra att vaktjakt på rådjur e allround.

Vet att många väljer en låg förstoring för att de inte vill se "hur mycket man vinglar". Själv vill jag absolut se-och ha koll på-hur mycket jag vinglar, blir det för jävligt så skall man ju avstå skottet.

Visst kan man skjuta råbock utan förstoring, men jag vill ha full koll på småkvistar, djurets vinkel, hornen, eget stöd, bakgrund osv och då anser jag att rejäl förstoring e ett ovärderligt hjälpmedel. Själv använder jag 4-16 eller 6-24 ggr till bockjakten och skulle absolut känna mej handikappad med mindre än 10ggr. Siktet ställs naturligtvis på lägsta förstoring från början om nåt skulle komma nära, men vid säkert 90% av mina skott har jag dragit upp till max inför skottet. Känns som om jag har mycket bättre koll med rejäl förstoring.

Till älgjakt använder jag en 2,5-10ggr och har aldrig känt att 2,5ggr e för mycket, däremot ofta använt 10ggr vid skott. Älgbanan kör jag med 10ggr men skulle nog kunna tänka mej att 12ggr eller mer skulle funka bra.

mvh

Publicerat

Har gjort en skaplig svängom i förstoringsvärlden. Från början; Reitz 2.5-10x56 (pajjade) ---> Zeiss V 3-12x56 bel ---> Zeiss Vp 2.5x10-50 bel ---> Zeiss V 1.5-6x42 där jag står idag.

Har kortare stunder haft 3-9x40, 4x40, Aimpoint också.

Men idag sitter som sagt en Zeiss 1.5-6x42 på Sakon och jag är mycket nöjd. Just tyska ettan gör det möjligt med skott på uppåt 200 meter på rådjur (tränat på bana).

Men nu har det börjat suga i byta/köpar-tarmen igen så imorn ska jag kolla på ett 8x56 som jag tänkte ha på 22'an och testa lite och ev sätta den i optilock på Sakon i höst. Men som sagt, testar gör jag på 22an.

Kan nog bli mumma.

//Micke