Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska jag ha för grishund?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska införskaffa mig en grishund till våren hade jag tänkt men jag vet inte riktigt vilken ras jag ska ha än, det är en riktigt djungel!

jag jagar på en mark som är 365 hektar med en stor väg som angränsar till marken. Så jag vill kunna ha koll på hunden så det inte händer något med min snart nyfunna jakt kamrat. jag vill ha en drivande hund men som även har ställande egenskaper.

Allra helst ser jag att hunden har förkärlek till gris och räv, givetvis får man ju putta hunden i rätt riktning men lite hjälp på traven skadar ju inte!

Är det någon som har något bra tips på vad jag ska ha för hund? Renrasig, Blandning?

Erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar 54
  • Visningar 21,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hej

Pesonligen tycker jag att 365 ha är aldeles för lite för att ha en hund, oavsett vad du ska jaga men speciellt gris. Man kan ju säkert hitta en hund som inte har så stort sök men vid förföljande så är det ju ur marken på nolltid. Att hitta en hund som både driver, ställer och jagar gris, räv mm tror jag är att hoppas på för mycket.

Mitt tips blir att ta dig en funderare på om du har mark och jakt till att ha en hund!

Fredrik

Publicerat

Kan bara hålla med Kalmar, förliten mark för den hunden du beskriver.

Ska du ha en hund till den marken sattsa på en spaniel, retriever eller en terrier och försök få den till att bli intreserad av gris.

Publicerat

Tyskterrier eller wachtel är nog det enda som funkar.

Men att rikta in sig på gris på den arealen och jaga där nån gång i veckan så blir det tomt på gris.

Publicerat

En spaniel från tyska avelslinjer kan nog funka om det ändå blir hundköp, de används tydligen till gris där nere. :)

Publicerat

Wachtel från bra linjer. Har man inte grytintresset ser jag inga fördelar med en TT i jämförelsen. Spaniel anser jag vara ett betydligt osäkrare kort än de två tidigare nämnda om det primära är vildsvin.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren!

Det med att jag har för liten mark för att ha en hund tror jag ju inte på, jag har många jaktkamrater här omkring som har mindre mark än så och har hund, wachtlar, spets hundar, terrier osv.

I familjen har vi haft grå hund, drever, springer spaniel/gråhund/wachtel innan och det har fungerat bra.

Jag jagar inte bara på 365 ha hela tiden utan det är väl mer mitt "träningsområde". Stor jakter blir det ofta och då är det betydligt större marker att gå igenom.

Publicerat

Köp en TJT! Jag anser inte att marken för liten för det.

Rävarna brukar inte tyskarna ha så stora problem att spränga ut gryten.

Publicerat

En Alpländare har det du behöver.Det ända den inte är bra på är gryt.

Publicerat
  • Författare

En Alpländare har det du behöver.Det ända den inte är bra på är gryt.

Alpländare säger du.. har jag aldrig hört talas om! hur jagar dom? är dom klumpiga?

Publicerat

Dom är kortdrivare på max 20-30minuter och driver allt klövvilt och även ställer det.Min jagar gärna räv också.Dom har bra spåregenskaper och bra skärpa.ADB är den tredje rasen i schweisshundsklubben.Dom är i storlek som en stor drever och väldigt smidiga.Du ser min hund på bilden.

Publicerat
  • Författare

Låter intressant! Hur är deras mentalitet? När rasen är så ny i sverige så är det väl rätt svårt att få tag på valpar kanske?

Publicerat

Miljöfriend här på forumet kan svara på en hel del,han har kontakter i tyskland om jag inte hat fel.Mentaliteten skiljer sig nog från individ till individ och är inte något speciellt för rasen.Har inne katt som han inte jagar och två retrivers som han bor ihop med.

Publicerat
  • Författare

jag tänkte lite mera på hur han är mot främmande folk, hur han är vid viltet. osv :) men det är också från individ till idivid givetvis, men man kan ju få ett litet hum om det. hur trivs du med hunden annars? inga bekymmer med jakt, hälsa.. ?

Tack för tippset! ska försöka få tag på han o se vad han har att säga!

Publicerat
  • Författare

Det fanns ingen vid namn Miljöfriend här på jaktsidan.

Publicerat

Bor på landet och har dom i hundgård på dagarna,då kan han vara lite reserverad mot bilar och folk han inte känner igen.Har varit med på ett antal större klövviltsjakter med 8-10 hundar utan problem,kan vara lite bytesbenägen mot andra hundar innan man hinner fram.Han gillar att jaga flugor och getingar som kommer in,har blivit väckt ett antal gånger när han hoppar upp isängen efter dom.

Publicerat
  • Författare

haha, ja det har mina tidigare hundar med gjort.. dom har sprungit in i väggen så det smäller om det när dom har jagat flugor! ;) Du vet inte om den här Miljöfriend har bytat namn eller lagt ner det på denna sidan?

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipset! Nu ska vi bara se om det finns några bra valpar att hitta med :D

Publicerat

Ngn sorts terrier enl. mig. Bordern är kortsprungen men samtidigt en terrier när så krävs. Sedan tycker inte jag att över 300 ha är en liten mark. Här i Skåne släpps det hundar på 30 ha

Publicerat
  • Författare

ja det måste vara norrläningarna som är kräsna med 3000 ha o ströva på? Jag blev faktiskt sugen på den här Alpenländische daschbracke som Alpländare tipsade om.. får undersöka lite närmare på den här rasen men det jag har hittat än så länge så verkar det vara en rolig hund att jaga med.

Publicerat

Jo men skulle du inte jaga Vildsvin med hunden? Alpenländische daschbracke verkar vara lågställda och kortbenta.

Funkar de på gris, kan de verkligen hinna undan när grisen gör utfall?

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte med på det innan så jag kollade på lite filmer med rasen och den verkade hänga med i svängarna faktiskt. Annars får jag väl hitta mig en blandras, wachtel/v-laika eller grå/wachtel. Tankarna flyger fortfarande.

Publicerat

Det finns lite filmer från Boda vilthägn med Lars Scheplers tik,han har 2 Alpländare.Ring gärna och prata hund med han.

Publicerat
  • Författare

Jag ringde Lars Schepler, han var inte säker på om han skulle ha någon kull förens nästa år men han tipsade om en annan gubbe som hade kennel. Jag blir mer och mer sugen på den hunden. Ska provjaga med en o se hur den fungerar :)