Publicerat December 31, 201114 yr Jag blir bara mer och mer peppad på att skaffa en Alpländare! Jag har nog tillochmed bestämt mig om jag ska vara ärlig Nu ska jag bara vänta på att det dyker upp någon bra kull så man kan titta ut en bra hanhund Duktiga lobbister för en i Sverige liten ras må jag säga. Jaga med den först och bestäm dig efter det är mitt råd. Det är alltid kul med "nya" raser. Men som precis som med kopoven och plotten finns det både vin och vatten. Har jagat med flera nere i tyskland, jag är inte frälst men kan ha haft otur.
Publicerat Januari 1, 201214 yr Författare vad är det som du inte riktigt är nöjd med med Alpländaren?
Publicerat Januari 1, 201214 yr vad är det som du inte riktigt är nöjd med med Alpländaren? Tycker det är bra att du vill ha hjälp med att skaka fram kandidater, men valet skall du göra själv. I dom fallen jag har jagat med Alpländare har det varit stora jakter där dessa i skuggan av TT och Wachtel inte stuckit ut. Erbjuder sig en uppfödare att du skall få jaga med rasen bör du objektivt utvärdera detta först....tycker jag.
Publicerat Januari 1, 201214 yr Författare Jo det har du rätt i! Jag ska försöka få in en jakt med rasen så jag får se hur den arbetar. Ju mera kött man har på benen desto bättre är det.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Duktiga lobbister för en i Sverige liten ras må jag säga. Jaga med den först och bestäm dig efter det är mitt råd. Det är alltid kul med "nya" raser. Men som precis som med kopoven och plotten finns det både vin och vatten. Har jagat med flera nere i tyskland, jag är inte frälst men kan ha haft otur. Tycker du har helt rätt i att man bör jaga med rasen innan man införskaffar en. Tror nog du haft otur med de du jagat med. De hundar som finns i Sverige och de ägare jag träffat och pratat med verkar vara jättenöjda med sitt rasval. Själv brukar jag granska mina hundar ganska kritiskt och ärligt så ärligt jag bara kan, delvis för att hitta brister att jobba med men också för att inte skapa en skev bild för passskyttar eller för ras/individ. Så har jag även gjort med min ABD men ärligt talat så har hon hittills visat grymt goda egenskaper, både i skogen och i hemmet. Tycker att Lars Schepler på Boda är en ganska trovärdig "lobbyist" för rasen, han borde vara en av sveriges mest kunniga när det gäller vildsvinshundar. Åtminstånde har han sett en hel del hundar i arbete på gris.