Publicerat December 29, 201114 yr Författare Jag bor i Gällared.. en mil utanför ullared. Han som hade kenneln erbjöd sig att komma ner o jaga med en av sina hundar. Det jävliga är att vi har precis haft två stor jakter på gris här och en till den 14 januari.. så nu har grisarna dragit iväg, så jag vågar inte ta ner honom ännu, hade ju varit onödigt o släpa hit jakt gäster när det inte finns något att jaga
Publicerat December 29, 201114 yr Jag kan släppa tanten och ungarna på GEkås och komma med hunden så fick du se den i arbete.
Publicerat December 29, 201114 yr Författare Kunde inte låta bli... Så kan man göra med Ja det hade varit jävligt kul. Det är bara att jag kan inte garantera att det är gris i området så jag får ju inte se hur hunden jobbar med grisen isåfall.
Publicerat December 29, 201114 yr Det är min uppfödare,han är bra och har många kontakter i tyskland.
Publicerat December 29, 201114 yr Författare ja han sa själv att han inte hade någon kull på gång utan att han skulle ev. kolla i tyskland om det fanns någon kull där till våren Är du nere i ullared med käringen ofta eller?
Publicerat December 29, 201114 yr Kan bara hålla med. Om du vill ha en kövviltshund för mindre marker som funkar bra på gris så passar nog Alpländaren dig bra. Många Wachtlar driver gris men det blir oftast rådjur, få Wachtlar föredrar gris framför rådjur men dom finns. Har en känsla av att Alpländaren är lättare att få att aktivt söka gris och driva rådjur i brist på annat. Har själv både Alpländare och Wachtel och älskar båda raserna och även om jag inte haft Alpländaren så länge känns det som en otroligt trevilg ras som jag tveklöst skulle kunna tänka mig att ha fler av :-)
Publicerat December 29, 201114 yr Författare Det låter kanon bra! Är det en valp du har eller har du hunnit jaga något med den?
Publicerat December 29, 201114 yr Det är en tik, importerad (injagad) från Kroatien. Mycket jakt i henne med bra drag men hemma är hon lugn och fin och välldigt förarmjuk. Ska förresten ut med henne imorgon :-)
Publicerat December 29, 201114 yr Författare jaha du det låter intressant! vad är det du jagar för något? Jag ska med ut en sväng imorgon, fast utan hund.. ska knalla igenom några planteringar som ligger nära vägen o lura ut lite grisar, det gick bra sist, sköt två stycken då Man får göra det bästa av situationen när man inte kan släppa hund vid vägen.
Publicerat December 29, 201114 yr I morgon står det dov, rådjur och gris på schemat. Ska ut själv med både Wachteln och Alpländaren, kanske får även min gamle tax hänga med så så det kommer nog att bli bra fart. Vart jagar du?
Publicerat December 29, 201114 yr Författare Låter som att det kommer bli en bra dag! Jag jagar i Gällared, det ligger en mil utanför Ullared. Var jagar du någonstans?
Publicerat December 29, 201114 yr Jagar på lite olika marker runt Göteborg men åker även runt endel på gästjakter o annat. Min "huvudmark" är i Kungälv. Har faktiskt varit nere i dina trakter och jagat med Wachteln för några år sedan. Då var hon unghund och under injagning...
Publicerat December 29, 201114 yr Författare Åh fan! Är det på stor jakter du brukar vara med på då eller är det vänner som du jagar hos då? Var var du någonstans när du var här nere?
Publicerat December 29, 201114 yr Mestadels mindre (5-15 pers) jakter men även endel större. Vet i tusan vad stället hette men man körde in vid nån liten mataffär precis vid Gekås å så kanske någon mil in i skogen där. Om jag kommer ihåg rätt så vatr det ganska fina grismarker...
Publicerat December 30, 201114 yr Författare jaha du det kan ligga precis vart som helst.. haha.. beror på vilket håll du kommer ifrån Men hur är det med försäkring på dom här hundarna? vilket försäkringsbolag har ni och vad kostar det om året? självrisk?
Publicerat December 30, 201114 yr Har faktiskt inte koll på vad försälringen kostar men vi kommer troligen byta bolag på våra hundar eftersom vi inte är helt nöjda med det vi idag har. Då kan du få priset vi har visserligen kennelförsäkring men iaf rikt pris...
Publicerat December 30, 201114 yr Författare Ja det hade varit bra o ha ett litet hum om det. Wachtlar är ju rätt dyra att försäkra o det är väl för att dom jagar vildsvin? Det är vad jag har hört iallafall.
Publicerat December 30, 201114 yr kan säga att du kommer inte bli besviken när du har jagat med en Alpländare har jagat med en sån några gånger och blir knappast besviken på rasen tvärt om ruggit intresant ras, skulle kunna tänka mig en själv
Publicerat December 30, 201114 yr Författare Jag blir bara mer och mer peppad på att skaffa en Alpländare! Jag har nog tillochmed bestämt mig om jag ska vara ärlig Nu ska jag bara vänta på att det dyker upp någon bra kull så man kan titta ut en bra hanhund