Publicerat December 30, 201114 yr Jag har nyss tagit redan på ett rådjur som jag skjutit med hagel. Har skjutit det med en patron som något som en importör hemma i byn tog in för ett antal år sedan. Merge tror jag att dom hette, hur som helst så är det US 2. Dom fungerade väl, rådjuret föll. Men de slog sönder onödigt mycket av bogarna och mycket blod. Det kasta runt en liten stund efter skottet, så det får jag kanske räkna med. Även fast det slagit in i bogen och sidan. Skjutit på bredsida med 1/4 borrning på 15 meter. Jag hade förut en patron som jag gillade mycket, Gyttorps nikelpräntade i storlek US 3. De finns inte längre, har sedan de togs bort letat efter någon bra patron till rådjur, har testat olika sorter men inte hittat någon som jag tycker fungerar riktigt bra. Jag har dock hållt mig till storlekarna US 1 - 3 och en blandpatron US 2-4. Har funderat lite dock på att börja använda US 5 även till rådjur, men vill inte testa innan jag vet hur det fungerar. Så har någon erfarenhet US 5 på rådjur så tar jag tacksamt emot era erfarenheter.
Publicerat December 30, 201114 yr Vet inte vilka du testat, men rottweils 40g 2or semi magnum fungerar perfekt i båda mina bössor (skb s/s 1/1 och 1/2 och beretta s55 1/1 och 3/4)
Publicerat December 30, 201114 yr Personligen anser jag att US4 är den optimala hagelstorleken till allt fältvilt, rådjur inkluderat. Det har bra penetration och lagom mängd hagel. DOCK, är det enorm skillnad mellan ammunitionssorter och en billig patron kan skapa en rejäl soppa medans en bra patron gör det den skall. Valet av patron är faktiskt viktigare än valet av choker och till och med bössa! En ok patron som finns överallt i Sverige och som funkar i alla vapen jag har testat är Gafab 36g bly 4:or. Tycker man den är för dyr så skall man nog hoppa över det här med hageljakt... Många blir förvånade när jag talar om att jag är motståndare till hageljakt på rådjur men det är jag! Det är på tok för många skadeskjutningar med hagel på rådjur (och alla andra jaktbara arter). Eftersök på ett rådjur efter en skadeskjutning med hagel är i princip helt kört och misslyckas nog oftare än 90% av fallen... Så, skall ni ändå jaga rådjur med hagel på avstånd över 10 meter - skaffa bra ammunition med tät pattern och med hög hastighet!
Publicerat December 30, 201114 yr Tillverkas det Gafab plugg fortfarande??? Har skjutit med det och de var som Wiz skriver bra. Jag använder både 5:or och 3:or i drillingen (kal 20), mest för att högerpipan skjuter bäst med det, jag anväder Gyttorp magnum (varför de nu heter det, är 30g,?????). Har alltid trivts med Gyttorp nickel magnum, men de görs väl inte längre? Till trådskaparen kan jag säga att det funkar fint med 5.or, men jag använder oftast 3:or i tolvan. Tänk på att tyngre laddning oftast ger långsammare hagel, bättre gå ner i hagelvikt och få bättre fart, 30-32g räcker bra.
Publicerat December 30, 201114 yr Håller med Upptag, glöm alla maxladdningar. Och glöm även us 5..ren rådjursjakt så skippa us 4 med. Wiz pysslar med rätt blandad jakt, kan lika gärna dyka upp hare som gås så då känns us 4 helt klockrent. Du ska bruka omdöme och se till att du är jättekompis med din hagelbössa. Därefter ska du stoppa i Rottweil us 1-2, de brukar ha otroligt jämna svärmar. Annars kan du köpa någon bättre us 1 tex Gyttorp Traditional eller vad de heter och då i us 1. Du behöver inte ens nästan alla hagel som finns i en us 5. Det ger bara en jävla massa hagel i onödan som förstör ett fint livsmedel. Få grova hagel som med hjälp av omdöme (välja rätt läge) samt kompis med bössan (förmåga att få fler lägen att vara just rätt läge) placeras på rätt ställe i djuren. Jag väljer gärna trånga choker, kört full-full hela säsongen tror jag och ser ingen anledning att ändra. Ett rådjur som står still på 15 meter tar du lätt i halsen och slipper då en hagelkonterminerad kropp. Vore gött om Mad Mike kunde tassa in i tråden, han sköt jävligt mycket rådjur för en hel del år sen med hagel och kal 20 samt Gyttorps röda 30 gr us 1 har jag för mej. Sätter man smällen rätt..varje gång.. så krävs inga öppna borrningar, inga av hagel snorfulla patroner osv. Och detta med plugg är spännande.. hittade ngt gammalt lager av grovhagel på en Granngårdenbutik för många år sen. Tror jag köpte vad de hade då det var billigt och klippet i det sammanhanget var en jävla massa Nike us 6 som tjänade mej väl.. det som gick mindre bra var en magnumladdad skum patron som jag tror faktiskt hette Baby Magnum.. röd plastpatron var det. Har för mej att jag fick en hel del ytterst märkliga reaktioner med den pluggen! Även testat dessa duplexladdningar med us 2 och 4 och allt vad det nu var.. jodå, funkar men man är på allvar ute i tassemarkerna avseende marginaler. Man tjänar ju några meter med dessa laddningar men det är sällan förmågan går hand i hand med den rent fysiska kapaciteten hos en patron. Lagt ett smaldjur på 55 meter med en hagelsmäll, ett fetstort misstag som gick bra den gången men jag tror att jag hade ungefär tre ton tur i skottet! Så skippa allt vad tungt laddade plugg heter, finns inget behov av det. Så satsa på kvalité! Nackdelen med Gyttorp Trad är papphylsor så kanske Rottweil Tiger eller om du verkligen måste ha ngt med mer hagel i Rottweil Wildmansheil..och inte finare hagel än us 2 mer behöver du inte så länge du placerar smällen rätt. Mvh!
Publicerat December 30, 201114 yr Jag har också goda erfarenheter av nämnda Gyttorp Nickel Magnum i US1 samt Gyttorp Special US1, Rottweil Waidmannsheil US1 och Gyttorp Röda US1 och US3 till rådjur. Har även fällt något med Eley Alphamax US3 vilket också fungerat bra. Jag föredrar lite grövre och färre hagel till rådjur för att slippa att få alltför mycket hagel kvar i kroppen. Min erfarenhet av US1 på moderata håll, aldrig skjutit på över 25 meter, är att det blivit genomskott i de flesta fall, alt. har haglen suttit under skinnet på utgångssidan. Skottverkan har i nästan alla fall varit knall och fall..
Publicerat December 31, 201114 yr Givetvis använder jag 4:or eftersom jag skjuter lite vadsomhelst på mina fältjakter... Hade jag ENBART jagat rådjur med hagel så hade jag nog ändå kört med dessa men jag är rejält "inskjuten" med dessa att jag vet exakt hur de funkar. Det är fördelen med att använda samma ammunition till det mesta - man behöver liksom aldrig fundera!
Publicerat December 31, 201114 yr Bidrar med min ringa erfarenhet då, jag har bara skjutit rådjur med hagel under skyddsjakt och då aldrig på avstånd längre än 10 meter, något har t om varit inne på endast ett par meter. Jag har mestadels använt 3or av olika slag och det har alltid funkat fint för min del, har fått en fin knall fall effekt med lite sprattel på marken som värst, men har även vid ett par tillfällen använt Rotweils 40 grams US5 med samma resultat. Mycket hagel i kroppen med båda men tycker 5orna gav en mer utspridd skur än 3orna (5orna har ju dock mer hagel i sig) vilket kanske inte är så skoj för köttutdelningen. Jag får dock sälla mig lite till dom som tycker att rådjur ska man helst inte jaga med hagel.
Publicerat December 31, 201114 yr +1 på skadskjutningarna Gjorde färs av bogar från 7-8 rådjur för en del år sedan. Jag hade skjutit samtliga djur med kula, men hittade tre olika hagelstorlekar i köttkvarnen... allt från grovt ända ned till trapstorlek.
Publicerat December 31, 201114 yr Vore gött om Mad Mike kunde tassa in i tråden, han sköt jävligt mycket rådjur för en hel del år sen med hagel och kal 20 samt Gyttorps röda 30 gr us 1 har jag för mej. Sätter man smällen rätt..varje gång.. så krävs inga öppna borrningar, inga av hagel snorfulla patroner osv. Ska vi verkligen öppna pandoras ask en gång till Hur som så är rådjuret inget litet mål som kräver en tät svärm med mänder av hagel i för att få nöjaktig täckning. Idag är väl samtliga jägare vid sunda vätskor vidare överens om att även hagel dödar via massiv mekanisk effekt. Således är mitt val vid jakt mot stora mål som rådjur 36g us1 eller för den delen vid eftersök mot gris buckshot, och full trångborrning i bägge fall. Fina hagel leder bara till mer hagelkanaler i köttet med medföljande urblödningar och som resultat ett sämre välsmakande kött,dessutom dödar dom mycket sämre om det så bara är en liten vinkel på djuret. /Mike
Publicerat December 31, 201114 yr Jag använder Rottweil Waidmannsheil US3 i en toktrång BRNO-pipa. En rätt frisk patron som verkar täcka snyggt. Har dock bara skjutit ett rådjur samt lite annat oknytt med den patronen. Allt rasade ihop på platsen... Men är det bättre att gå över till US1 för rådjuren? //mv. Danne
Publicerat December 31, 201114 yr Nu blir det lite tycke och smak men jag tycker helt klart att US1 dödar bättre. Med bättre menar jag mindre sprattel och snabbare urblodning. Dessutom är köttbitarna smakligare och trevligare att servera. /Mike
Publicerat December 31, 201114 yr Jag har skjutit rätt mycket rådjur via drilling och hagel historiskt. Öppna borrningar är förkastligt, anser att halv skulle vara max för rådjur. Det är randhageln som leder till skadeskjutningar då inget djur i Sverige tål en väl samlad kärve US1 i bogen från 20 meter. Har full trång/halv i drillingen, anser det vara perfekt. Använder Remingtons US2 alt Rotweils US1 vilket har funkat bra.
Publicerat December 31, 201114 yr Winchester super speed 2or är annars utmärkta men kanske lite ovanliga. Även rottisarna gör sig mycket väl och rådjur jagas utmärkt med hagel om man träffar.
Publicerat Januari 1, 201214 yr Författare Tack för svaren. Jag jagar i västerdalarna för det och rådjuren är större en vad de är i södermanland. Så treor får det bli och plast, för de brukar få hänga med ett par år. De finns både chans med att jag skjuter både hare och fågel när jag jagar rådjur. Har skjutit hare med ettor och de var inte kul att ta reda på den. Sedan har jag skjutit några rådjur med 1 där det har gått lite på tok med, så det sitter lite i pysket. Fast det beror på den som var bakom kolven. Sköt två i litet dåligt läge, var yngre och bodde hemma i södermanland då. fick dom efter lite hjälp av en hund. Jag har också haft mina tvivel om hagel på rådjur, det blir aldrig bom med dessa. Oftast beror det dock på dåligt omdöme hos skytten skjuter på för långa håll (46 meter har jag skjutit på i ungdommen, det gick bra. Men den sprang en bit) och på för snabba lägen som man inte klarar av. Vet dels av egen erfarenhet, så hagel på rådjur är inte felet utan vem som håller i bössan. Men något som hjälpt mig själv i ovanstående fall och även i andra är attackhund. Har en kompis som har en flatte, som går ikapp och river ner rådjuren som är skadade och håller fast dom. Sedan han lärde honom det har vi inte misslyckats med något eftersök på rådjur. Nu skall man inte ersätta dåligt omdömme och bristande skjutträning med en sådan hund. Jag jagar också i jvf och vvo i västerdalarna så jag vet inte alltid om det kan vara någon mer ute i samma område som jag. I jvf, finns det ca 140 småviltsjägare. Rådjuren är också bynära så det känns inte säkert att jaga med kula. Min åsikt är att många jägare oavsett om det är älg, gris eller rådjur man skjuter på, tänker på säkerheten vid skott 1, kanske även skott 2 men vid skott 3 har paniken kommit och då är det lätt att glömma bort skottfång och dyligt.
Publicerat Januari 1, 201214 yr Här är effekten av 4:or på ett rådjur. (hela svärmen i huvudet, träffyta något större än en snusdosa) Patronen i fråga är Eley Alphamax Bismuth Forest (kaliber 20) och den bocken var död innan den nådde marken. Jag gillar 4:or med tanke på antalet hagel samtidigt som de fortfarande är rätt grova (3.1mm) Vidare har jag i princip slutat med bly med mycket gott resultat om man väljer Brittiska premiumpatroner. Nu får de bara sänka priset på den också för 16 kr/st är fortfarande i häftigaste laget när man bankar kajor Den "rätta" patronen finns inte då det är subjektivt vad som funkar för var och en och i det aktuella vapnet men 1:or till 4:or är det jag rekommenderar. Buckshot och liknande är rent ut sagt skräp om man inte är en riktigt duktig skytt. Det är så få hagel att det ofta bara resulterar i en skadeskjutning eller katastrofal skadeskjutning... De gör sig bäst i en eftersökssituation när det bara handlar om att avliva i vilken vinkel som helst. Efter att ha testat två askar Eley Alphamax på ankor, harar, rådjur och diverse svart/vit-fågel så är jag grymt imponerad avv dess hastighet och effekt.
Publicerat Januari 1, 201214 yr Med såpass öppet som kvarts borrning är det svårt att undvika att det blir kladdigt. US 1 och 2 har fördelen att de penetrerar djupare men risken är då också större att bägge bogarna förstörs om hållet är kort. Men eftersom prio no 1 borde vara att djuret blir på skottplatsen och dör fort så är US 1/2 det som ger bäst effekt. kombinerar man med trång borrning så slipper man kladda ner mer av viltet än nödvänddigt
Publicerat Januari 1, 201214 yr Nu är det väl inte att rekommendera att sikta mot huvudet på rådjur... (undantaget avfångning etc) Här är effekten av 4:or på ett rådjur. (hela svärmen i huvudet, träffyta något större än en snusdosa) Patronen i fråga är Eley Alphamax Bismuth Forest (kaliber 20) och den bocken var död innan den nådde marken. Jag gillar 4:or med tanke på antalet hagel samtidigt som de fortfarande är rätt grova (3.1mm) Vidare har jag i princip slutat med bly med mycket gott resultat om man väljer Brittiska premiumpatroner. Nu får de bara sänka priset på den också för 16 kr/st är fortfarande i häftigaste laget när man bankar kajor Den "rätta" patronen finns inte då det är subjektivt vad som funkar för var och en och i det aktuella vapnet men 1:or till 4:or är det jag rekommenderar. Buckshot och liknande är rent ut sagt skräp om man inte är en riktigt duktig skytt. Det är så få hagel att det ofta bara resulterar i en skadeskjutning eller katastrofal skadeskjutning... De gör sig bäst i en eftersökssituation när det bara handlar om att avliva i vilken vinkel som helst. Efter att ha testat två askar Eley Alphamax på ankor, harar, rådjur och diverse svart/vit-fågel så är jag grymt imponerad avv dess hastighet och effekt.
Publicerat Januari 1, 201214 yr Nu är det väl inte att rekommendera att sikta mot huvudet på rådjur... (undantaget avfångning etc) Det är hagelsvärmens storlek och effekt som jag visar, att jag har "några" mer skott under bältet än snittet gör att jag kan vara mer selektiv och eliminera köttförlusten en helt annan sak. Jag är ju för böfvelen motståndare till hagel på rådjur som jaktform eftersom det är så stor skadeskjutning pga ytterst mediokert skytte bland Svenskarna i snitt Jakt med hagel kräver minst lika mycket, om inte mer!, träning på skjutbanan mot rörliga mål som t ex älgbanan med kula. Man måste få erfarenheten att bedöma hastighet, avstånd, riktning på under en hundradel om man skall kunna skjuta på reaktion och träffa exakt där man vill. Så, se inte på min bild att jag har ett huvudskott, se på träffbilden och effekten. Nu kör jag med full trångborrning i kaliber 20 och kan placera den svärmen var jag vill och det är ytterst effektivt. Hade det varit US1 med skeetchoker så hade det nog resulterat i köttförlust och i värsta fall avfångning. I många år så pürshade jag med hagel och det var en konstform i sig! (nu är jag för gammal och osmidig )
Publicerat Januari 2, 201214 yr Jag har själv pürschat en hel del med hagel genom åren och det har blivit en hel del bockar med min gamla Husqvarna torparbössa laddad med Gyttorp Röda 12/65 med US1 och US3..En ganska trevlig och spännande jaktform. Dessutom så är hagel nästan en förutsättning på en del av mina marker hemma i Västergötland med tanke på vägar, gårdar etc.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Rådjuret är i sig inte det minsta hårdskjutet så egentligen kan man skjuta med vad som helst under us1. Det blir en fråga om träffbild jämhet och täckning. Och att man köper bra patroner.... Tar man en bra patron med bra fart slår en us7 genom boxarna.... Och tro mig då stannar bocken på platsen.... Elev, Gamebore, Rotweil gör bra patroner som vanligen kombinerar fart och täckning. Billiga patroner får man som regel det ena eller det andra. Och då får man i båda fallen hålla igen på avstånden. Den storlek jag skjutit flest få med - även om jag är principiell motståndare till hagel på rå är us6 eller u k5. Men det mest beroende på att det sker när man jagar 'allt på tabell' och då får man välja storlek efter det minsta viltet man avser skjuta på...... T - som gärna purchar med en drilling
Publicerat Januari 2, 201214 yr Det är hagelsvärmens storlek och effekt som jag visar, att jag har "några" mer skott under bältet än snittet gör att jag kan vara mer selektiv och eliminera köttförlusten en helt annan sak. Jag är ju för böfvelen motståndare till hagel på rådjur som jaktform eftersom det är så stor skadeskjutning pga ytterst mediokert skytte bland Svenskarna i snitt Jakt med hagel kräver minst lika mycket, om inte mer!, träning på skjutbanan mot rörliga mål som t ex älgbanan med kula. Man måste få erfarenheten att bedöma hastighet, avstånd, riktning på under en hundradel om man skall kunna skjuta på reaktion och träffa exakt där man vill. Så, se inte på min bild att jag har ett huvudskott, se på träffbilden och effekten. Nu kör jag med full trångborrning i kaliber 20 och kan placera den svärmen var jag vill och det är ytterst effektivt. Hade det varit US1 med skeetchoker så hade det nog resulterat i köttförlust och i värsta fall avfångning. I många år så pürshade jag med hagel och det var en konstform i sig! (nu är jag för gammal och osmidig ) Med "några mer skott under bältet än genomsnittet" så kan man tycka att du borde ha erfarenhet nog för att inse att det varken handlar om hagelstorlek, trångborrning eller hur bra du kan placera skottet - utan att rådjuret hinner flytta huvudet tillräckligt för en mycket dålig träff på den tid det tar från att skytten bestämmer sig för avfyrning att tills haglen träffar rådjuret.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Vad misslyckade eftersök på hagelskjutna rådjur anbelangar är det så att de flesta "spårhundar" inte fixar mer än 200-500 meter, men folk vill ändå använda sina hundar som lyckades med det där 50m-dödsöket på en bock för tre år sedan. Rådjur lägger sig visst för ett hagel i lungan, men kanske inte de första 2 kilometrarna. Denna "sanning" om att rådjur inte lägger sig för en skadskjutning med hagel är inget annat än ett bevis på att det är klent ställt med spårhundar där ute. I övrigt håller jag med MadMike, rådjur kan inte dödas mer än att de dör. Inget rådjur överlever en välplacerad laddning 1:or på drygt-jägarexamen-håll. Men grova hagel är vettigare ur inte-skjuta-sönder-matvilt-perspektivet.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Buckshot och liknande är rent ut sagt skräp om man inte är en riktigt duktig skytt. Det är så få hagel att det ofta bara resulterar i en skadeskjutning eller katastrofal skadeskjutning... De gör sig bäst i en eftersökssituation när det bara handlar om att avliva i vilken vinkel som helst. Icke, det är stor lika skillnad på buckshots som på vanlig hagelammo. Buckshots typ Rottweils Express och Hornadty T.A.P där haglen ligger"nakna" med filtförladdning sprider något vansinnigt och okontrollerat-fungerar tillfredställande på mycket korta håll. Buckshots typ Remington premier där haglen är omsorgsfullt laddade med granulatpulver och hagelkoppar håller ihop mycket bra med full trångborrning på långa håll. Om det var lagligt skulle jag mycket hellre jaga med den kombinationen än med slugs. /Mike
Publicerat Januari 2, 201214 yr På åland så använder jag med 1:or i början av säsongen . men då dom fått vinterpälsen så använder jag 0:or får genom skott med bägge hagel storlekarna på rådjuren.. /Nille