Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel till rådjur

Featured Replies

Publicerat

Med "några mer skott under bältet än genomsnittet" så kan man tycka att du borde ha erfarenhet nog för att inse att det varken handlar om hagelstorlek, trångborrning eller hur bra du kan placera skottet - utan att rådjuret hinner flytta huvudet tillräckligt för en mycket dålig träff på den tid det tar från att skytten bestämmer sig för avfyrning att tills haglen träffar rådjuret.

Håller inte alls med.

Jag har skjutit så ofantligt många skott i mina dar (sköt mer per vecka än många gör under ett år) och är extrem reaktionsskytt så jag har koll på vad som händer.

Jag har betydligt snabbare reaktion än vad ett rådjur hinner flytta sitt huvud så här känner jag mig otroligt säker även här.

Jag säger inte att man skall skjuta huvudskott men där det är bästa valet, och säkert, så gör jag det. Det är inget jag funderar på.

Vad gäller "hagelstorlek, trångborrning eller hur bra du kan placera skottet" som du nämner så betyder det ALLT och jag fattar inte vad du menar...

Jag jagar aldrig enbart rådjur med hagel utan det är vid fältjakt där vad som helst kan dyka upp. Den optimala patronen för mig är en snabb 4:a för den biter på allt utan att ge onödigt stor köttförstöring.

Jag har full eller xfull choker i bössan och det är var jag känner mig säker med och jag kan skjuta på de avstånd som jag är bekväm med.

Valet av ammunition är KRITISKT för mig som tänjer på gränserna lite och jag skiter fullständigt vad mina plugg kostar om de uppfyller mina krav och jag vägrar att jaga med en patron som jag inte har övningsskjutit med innan, och då pratar vi MÅNGA skott. Visst kostar detta mig en smärre förmögenhet i ammunition men när man petar i en Hull Sovereign på 1600 fps och ser vilket extremt jämnt pattern den har så förstår man vilken skillnad den kommer att göra under jakt.

När jag tävlade så handlade det alltid om promille och inte procent hur man skulle bli bättre och det var många parametrar man skruvade på kan jag lova...

Jag har bara översatt den filosofin till jakten med mycket gott resultat. Skjuter inte alls lika mycket som jag gjorde förut (12000-20000 skott per år) men rutinen sitter fortfarande.

• Svar 53
  • Visningar 58,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Skaunepaug
    Skaunepaug

Heda: Jag använder också de svarta Gafab nickel 3:or 36g, bara skjutit 2 harar o 2 kaniner o ett rådjur men alla föll drop dead även om rådjuret hade vinterpäls och skottet snett framifrån. Far och Fa

Publicerat

.....

Jag säger inte att man skall skjuta huvudskott men där det är bästa valet, och säkert, så gör jag det. Det är inget jag funderar på.

......

Samma här - inte alltid, men där det passar så är det inget jag ser som ens skuggan av ett problem.

/T

Publicerat

Även jag håller med, när läget uppstår så ser jag inga problem med det men det förutsätter att man är varm i kläderna så att säga.. dvs kan både vapnet OCH viltet.

Ska man hårddra det så tror jag att misslyckade skott mot kropp då rådjuret rör sig genererar fler eftersök än misslyckade skallskott.

Och även jag sällar mej till skaran som är skeptisk till rådjur med hagel generellt. Jagar dock tidvis i ett område där jakt med kula är behäftat med restriktioner pga aktivt friluftsliv så då tvingas man använda browningen i ett sammanhang som inte är optimalt. Kräver mer omdöme!

Mvh!

Publicerat

Wizzard:

Du är säkert en formidabel skytt. Men huvudskott olämpligt eftersom rådjurets anatomi medger att det hinner flytta huvudet tillräckligt på de tiondelar det tar från det att jägaren bestämmer sig för att trycka av tills att haglen träffar (reaktionstid/lopptid/bantid) för att det skall bli en rätt uschlig skadeskjutning i stället för en bra träff. Detta helt oavsett hur bra/erfaren skytten är eller vad han/hon använder för kaliber, choker, patronfabrikat eller hagel.

Eftersom träffområdet i lungpartiet inte hinner undan så lätt sas är det ett "säkrare" alternativ att döda rådjur. Det sprattlar lite mer, det blir lite kladdigare i viltboden och kostar en del kött men allt annat lika så har man riskminimerat för skadeskjutning och utdraget lidande för viltet.

Devisen att en bom sällan är en bom när man skjuter med hagel på vilt av rådjurs storlek gäller även när man siktar mot huvudet.

Hipshot:

Helt säkert görs det fler eftersök efter skott mot kropp men det skjuts nog avsevärt mycket fler skott mot lungorna än mot huvudet också, där kommer återigen omdömet in. Men har man läge att sikta mot huvudet har man läge att sikta mot lungorna. Sedan är min erfarenhet är att jägarkåren har lätt att avskriva ett hals/huvudskott - de hagel som träffar lämnar lite spår på skottplatsen och hur ofta har man inte hört; "jag höll på huvudet/huvudet"

Publicerat

Underbron,

bry du dig om ditt så kan andra efter deras insikter, kunskaper och omdöme bry sig om annat,

det är ingen som sätter sig på dig, men du tar dig tydligen friheter att sätta dig till doms över andra.

/Christian

Publicerat

underbron.

Jag tror knappast profiler som Wizard,pmt och hipshot behöver information om hur och var man lämpligen bör rikta med ett hagelgevär ;) även jag tar tacksamt emot varje god möjlighet till huvudskott med hagel.

ser vissa likheter i resonemanget som vi långhållsskyttar får med jämna mellanrum ;)

/Mike

Publicerat

Helt säkert görs det fler eftersök efter skott mot kropp men det skjuts nog avsevärt mycket fler skott mot lungorna än mot huvudet också, där kommer återigen omdömet in. Men har man läge att sikta mot huvudet har man läge att sikta mot lungorna. Sedan är min erfarenhet är att jägarkåren har lätt att avskriva ett hals/huvudskott - de hagel som träffar lämnar lite spår på skottplatsen och hur ofta har man inte hört; "jag höll på huvudet/huvudet"

Tror du får byta umgänge, har inte alls samma erfarenhet av avskrivna eftersök efter skalle/halsskott.

Har man rådjuret inom så pass bra håll att det går att skjuta skalle/hals så har jag svårt att se hur du ska misslyckas med att "städa" om det mot förmodan skulle gå åt skogen. Även ett rappt andraskott mot röven på nära håll fäller rådjuret.

Så här va, håller med Christian här, kör du på efter din skola så låter du de som tänker annorlunda handla efter egna egenskaper och förmågor. Lovar dej att jag tar ansvar för ev eftersök som skulle orsaka.

En annan faktor, lite sekundärt men inte helt oviktigt, är att rådjuret är ett livsmedel. Tog precis hand om en killing som jag sköt med hagel..mot kroppen.. på 25 meter. Usch säger jag bara :( Trots trångt som fan och grova hagel så var hela framdelen förstörd. Och detta på en liten kidde, känns fan helt förkastligt!

Mvh!

Publicerat

En annan faktor, lite sekundärt men inte helt oviktigt, är att rådjuret är ett livsmedel. Tog precis hand om en killing som jag sköt med hagel..mot kroppen.. på 25 meter. Usch säger jag bara :( Trots trångt som fan och grova hagel så var hela framdelen förstörd. Och detta på en liten kidde, känns fan helt förkastligt!

Amen!

Publicerat

Kan man ta ett skott på en morkulla som inte gör annat än kastar, då kan banne mig inte se hur ett rådjur ska hinna flytta huvudet 30 cm, dvs en halv träffbild, så huvudet kommer ur träffen....

T

Publicerat

Underbron, när jag jagar hare på uppsprång så håller jag givetvis på huvudet (egentligen på framtassarna) och när avståndet är det rätta så träffar man förvånansvärt ofta enbart huvudet. Blir avståndet längre med större spridning så träffas givetvis mer av haren men eftersom det är matvilt så vill jag undvika köttförstöring och det mesta köttet sitter i bakdelen. Kan även säga att de flesta (alla) eftersök på hare jag gjort är på harar som träffats i bakre regionen.

Nybörjare håller gärna "mitt på" och då träffar de ofta i bakdelen...

Nu är ju inte en hare och ett rådjur det samma men jag tror nog att du förstår parallellerna.

Publicerat

Tycker de funkar bra att skjuta rådjur med hagel. Bara man har lite trängre borrning typ 1/1. US har funkat med US7 till US 1. Men de viktigaste är avståndet. Sedan om man skjuter i halsen skallen eller bogen är upp till var och en.

S.

Publicerat
Tycker de funkar bra att skjuta rådjur med hagel. Bara man har lite trängre borrning typ 1/1. US har funkat med US7 till US 1. Men de viktigaste är avståndet. Sedan om man skjuter i halsen skallen eller bogen är upp till var och en. S.

Varför i herrans namn ska du tokchoka på vårt största hagelvilt? Bara hjärtat på ett rå är större än den effektiva ytan på en morkulla, lägg sedan till lungorna så har en gigantisk yta att skjuta på. Så du kan skjuta med cylinder, US1 och moderata laddvikter givet att du väljer en patron som skjuter jämt.

/T

Publicerat

Jag borde väl veta bättre än att ge mig på att diskutera hagelskytte med de stora pojkarna, men... i mina ögon innebär rådjurets storlek att man kan skjuta med trängre borrning för att minska köttförstöringen. Alla ätliga delar på morkullan måste befinna sig inom hagelkärvens effektiva del för att säkerställa önskvärd effekt; så är inte fallet med rådjuret. Istället kan man genom val av trångborrning och hagelstorlek hålla haglen till en begränsad del av djuret på normala avstånd, vilket minskar köttförstöringen och förenklar kötthanteringen rejält. Jag vill absolut inte ha hagelkärven spridd över hela rådjuret, vilket för många kombinationer av bössor och patroner blir fallet på normala håll även med ganska trånga borrningar enligt min erfarenhet.

Publicerat

Jag kör med 1/2 borrning och Rottweil US3 och det funkar klockrent, fast jag har nog skjutit flest rådjur med Gyttorp nickel US3 på 90-talet då det

fanns gott om rådjur.

US 1 tycker jag innehåller alldeles för få hagel, i synnerhet om det dyker upp en räv på rådjurspasset.

Publicerat

Varför i herrans namn ska du tokchoka på vårt största hagelvilt? Bara hjärtat på ett rå är större än den effektiva ytan på en morkulla, lägg sedan till lungorna så har en gigantisk yta att skjuta på. Så du kan skjuta med cylinder, US1 och moderata laddvikter givet att du väljer en patron som skjuter jämt.

/T

Slipper man ha hagel frå röv till skalle! Mycket hagel på samma ställe med en jämn svärm. Hellre lite sönderskjutet på ett ställe än hagel i hela djuret.

Tycker de inte funkar alls med hagel på räv och rådjur under 3/4 chock Men de är väll smaksak.

Därför sålde jag min första drilling någon hade öppnat den till 1/4 och 3/4 höger pipan var hemsk! hagel överallt! medan vänster pipan skjöt bra med det mästa.

Men som sakt de är smaksak hur man vill ha det.

S.

Publicerat

Hamnade en gång på ett skyddsjaktsuppdrag gällande rådjur och insåg att jag hade cylinderchoke i bössan. Sköt ett smaldjur tror jag det var på 25 meter med en us 3 och jag hade då hagel i precis hela djuret.. Helt förkastligt. Självklart ska man tänka på hanteringen av viltet efter skott och när det då gäller rådjur så måste rekomendationen bli som jag skrev ovan omdöme, trånga borrningar och grova hagel.

Mvh!

Publicerat
Hamnade en gång på ett skyddsjaktsuppdrag gällande rådjur och insåg att jag hade cylinderchoke i bössan. Sköt ett smaldjur tror jag det var på 25 meter med en us 3 och jag hade då hagel i precis hela djuret.. Helt förkastligt. Självklart ska man tänka på hanteringen av viltet efter skott och när det då gäller rådjur så måste rekomendationen bli som jag skrev ovan omdöme, trånga borrningar och grova hagel. Mvh!

Ja håller man mitt i 25meter så tar det över hela..... Men man kan hålla i framkanten med, även med cylinder.

/T

Publicerat

Vilken choke man har är var och ens val.

Onödig köttförlust är däremot förkastligt och jag förespråkar xfull eller full på rådjur!

DOCK beror detta på hur ens bössa sprider och vilken ammo man har. PMT kör med en del gamla britter som möjligen inte sprider som en dyngspridare och kan då ha öppnare choker...

Ni vet redan mitt recept och dess effekt och det kommer jag att fortsätta med.

Som anekdot har jag nu kokat och blekt skallen från bocken jag sköt häromdagen och jag räknade antalet hagel som hade gått in i hjärnan. 19 st!!!

Antalet "randhagel" som inte satt i hjärnan var färre än de som satt där och det satt inget hagel bakom kinden på den så vi pratar om 0% köttförstörning.

Tungan klarade sig givetvis och är redan uppäten :wub: (synd bara att hjärnan var slask så den gick inte att äta, men hur många mer än jag äter sådana saker här :P)

Säger inte att detta är "den rätta vägen" men det är rätt för mig och det funkar varje gång.

Kaliber 4 is the shit!

Publicerat

Ja håller man mitt i 25meter så tar det över hela..... Men man kan hålla i framkanten med, även med cylinder.

/T

Nja..har man den allra minsta av vinklar på djuret så sitter svärmen över hela kroppen ändå med öppna choker.

Sen föredrar jag att träffa med centrum av svärmen på avsedd riktpunkt,ger mig marginal om skottet nu inte skulle ta där.

/Mike

Publicerat

Jag skjuter med kanten av svärmen på harar i huvudet men jösses vad många skott jag har tränat för att få till det... Inte alla gånger lyckas jag heller och får lite hagel i kroppen...

Choka ner och använd centrum av svärmen - det funkar bäst och framförallt med billigare plugg och choker som har majoriteten av hageln i mitten.

Publicerat

Skjutit ett antal fåglar på nära håll sittandes på tak där man absolut inte vill ha hagel i taket och då, ofta med stöd, fungerar det och det är då ofta på max 15 meter. Att tillämpa samma princip på rådjur tex känns helt tokigt. Att skjuta med hagel på rådjur är riskfyllt som det är ändå, finns ingen anledning att ytterligare öka på fuckup-chansen genom att "skjuta bredvid" typ. Speciellt inte när det finns andra möjligheter..läs trångt B)

Mvh!

Publicerat

Wiz

Sorry för OT. Men hur brukar du tillaga Hjärna?

Jag försökte mig på en paté för många år sedan. Blev underbart gott men med en grynighet som förstörde hela upplevelsen flera gånger om.

PS. Kaliber 4. Vad blir det för diameter. Jag har aldrig sett en grövre pang än 10... ;)

Publicerat

Wiz

Sorry för OT. Men hur brukar du tillaga Hjärna?

Jag försökte mig på en paté för många år sedan. Blev underbart gott men med en grynighet som förstörde hela upplevelsen flera gånger om.

PS. Kaliber 4. Vad blir det för diameter. Jag har aldrig sett en grövre pang än 10... ;)

Jag sjuder mina delade hjärnor försiktigt i en lätt frisk buljong (gärna (:D) med citrussmaker) efter att jag har rensat bort membran och annat skräp.

Sen doppar jag dem i ägg och ströbröd och friterar dem och serverar med lite chilisås och salt.

Jag har också fått till grynig hjärna men då var den överkokt. Större djur ger mer grynighet så jag håller mig till lite mindre hjärnor typ gris.

Kaliber 4 brukar ligga runt 3.1mm om jag minns rätt.

Publicerat

Låter riktigt gott!

Nu hoppas jag bara på att jag får lägga omkull lämpligt villt innan säsongen är slut.

Nja 3,1mm gäller väl i så fall hagel med diameter US4. Knappast en bössa med en diameter som motsvarar diametern på en av 4 lika stora rundkulor tillverkade av ett skålpund bly? ;) Men på tal om det. Vad grundar sig US nummer systemet på?

Edit. Inlägget ovan hann före...