Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tacksam för lite tips inför köp av första studsaren.

Featured Replies

Publicerat

Jag är en nybliven jägare och står inför köpet av min första studsare(klass 1).

Vilken kaliber rekomenderar ni??

Någon som har ett bra tips på någon bra modell?

Något mer man bör tänka på innan köp?

mvh Johan

Publicerat

Hej Köp en 308 W med en Leupold kikare på och lär dig ladda själv finns många kulsorter Det blir billigt i längden och man kan skjuta allt i Sverige med den och framför allt så kan man träna mycke o billigt

MVH B-G

Publicerat

Hejsan!

Om du köper tikka så får du väldigt fin bössa, underbar slutstycksgång och skjuter bra ur kartong. finns även många olika modeller med kolvar å rostfri, varmint pipa m.m! Beror helt på hur mycket pengar du vill lägga ut och om du gillar syntet elr inte!

Skulle ta kaliber 308win. funkar till allt vilt i sverige, skön rekyl och inte så dyr att träna med. finns även mycket olika kulor fabriksladdat.

Om du vill ha nåt tips när du ska köpa bössa så Kolla Begagnat! om du inte är pedant och vill ha nytt då dvs.

Önskar all lycka med första bössan!

Mvh Marcus

Publicerat

Står i samma situation som du. Skjuter idag med pappas tikka, som ett är fantastiskt vapen, men vill gärna prova något nytt när de nu ska bli eget vapen.

Kalibern är redan klar, 308w norma oryx som är perfekt till allt, fäller 150 kg,s galten på plats samtidigt som köttförstöringen på rådjurskidet är minimalt.

vapen däremot, står idag och velar mellan sako 85 finnlight och blaser r93 prof.

Varför sako? jo för jag vill ha ett kort, lätt vapen i syntetkolv och med kryssmagasin som man kan fylla på ovanifrån, dessutom så är den snygg också.

Varför blaser? den stämmer också in på "kraven" jag har, sen så har blasern också en 57 cm pipa och sako har 51 cm, trots de så är blasern lite kortare fast den har lite lite bättre precision. Sen är ju blaser alltid blaser vilket talar för sig själv, köper man en blaser så har man ett vapen för resten av livet.

Kikarsiktet lutar idag emot att de blir en docter unipoint 2 5-10x50 som har en röd punkt som riktmedel vilket jag gillar.

Står som sagt i samma situation som dig och kommer följa denna tråden i hopp om att få andra tips jag med.

mvh

Publicerat

Jag håller inte med om att Blaser har "lite bättre precision". Inte alls faktiskt...

Ska jag välja "en bössa för livet", och i en enda kaliber, så skulle jag gärna välja t.ex Sako. Men det finns många, många andra också.

Den stora fördelen med Blaser är pipbytessystemet. Och att man verkligen utnyttjar det. Annars faller en stor del av vitsen med att betala för en Blaser.

Vill man bara ha en pålitlig, välskjutande studsare i EN kaliber, så finns det många bättre val, enligt min åsikt.

Vill man ha hög kvalitet för mindre pengar så är det beg. marknaden som gäller. Det finns en del fällor att falla i, men vill och vågar man börja att leta, så går det att göra riktigt bra köp.

Så ett bra tips är att ge sig iväg till ett par välsorterade handlare och klämma och känna, både på nytt och begagnat.

//mv. Danne

Publicerat

Johan,

det första du skall göra, är att utgå ifrån dig själv och dina behov, uppfattade och reella.

Vad som angetts ovan visar enbart på hur skiftande och flyeende de olika råden man kan få är. Egna preferenser styr givetvis vilka råd man ger till andra, så är fallet även för mig.

Personligen tänker jag inte peka på ett märke, men att inleda med att säga att köp begagnat vapen och ny (bra) optik samt högkvalitativa montage. Pangen kan komma att ersättas men inte siktet, det har man en tendens att behålla.

Prova alla pangar i butiken, känn på dem, låt din känsla för dem styra, be om att få provskjuta om det är en begagnad rigg (dvs dem där det tillåts), efter att du gjort detta och gärna gjort en liten lista över de vapen som du anser tilltala dig och din person,

ta dig då en stund och sök på dem på div vapenforan, då kommer du omgående att hitta både riset och roset om just den modellen, utvärdera då dina känslomässiga förval utifrån vad du får veta.

Valet mellan 308 Win/6,5x55/8x57 samt även kanske tom 30-06 är i grunden irrelelevant för svensk, normal jakt och skall inte tillåtas påverka ditt beslut,

hittar du en billig pang i 8x57 (dvs inte en Husqv M96/98) utan ett vapen med riktigt bra trycke (se ovan om personliga preferenser) så kan det "billiga" köpet frigöra en summa pengar att investera i träningsammo,

ergo,

stirra dig inte blind på ammo kostnader heller.

Betraktar man funktionskraven för ett första vapen skall det vara,

helt och funktionsmässigt

ha ett bra trycke

ha en ok stockning o stock form lämpad för stående och sittande skytte

ha möjlighet till bra och korrekt montering av optik (återigen åker Hsqv riggarna på däng med sneda lådor och hål)

ha en rimligt bra egenprecision, motsvarande minst 50 mm @ 5 skott på 100 meter från bänk

Om ovanstående låter flummigt, tja kanske det i vissa avseenden,

men då slipper man i varje fall varianter av min blaser är bättre än din sako o lyfter det hela från sandlådan till en mer normal nivå.

/Christian

Publicerat

Antar att det var mina meningar som du tycker är i sandlådan?

Det jag menade är att nybörjare, och andra, inte ska inbilla sig att en vapenfabrikat är bättre bara för att det vräker ut sig med en massa reklam.

Gäller absolut inte bara Blaser.

Och det finns ingen anledning att gå och tråna efter fabriksnya bössor, när man hittar lika bra eller bättre vapen på beg. marknaden.

Även om jag kan förstå att man gör det som nybörjare.

Så, hoppas att det blev klargjort vad jag tycker då...

Publicerat

Jag är inne på Laxens teori, alla har olika smak, någon gillar browning men inte tikka, samtidigt som en annan gillar Tikka men inte browning. Du kommer nog få lika många förslag som det finns vapenmodeller.

Personligen så är mina två favorit bössan just dom två som laxen föreslår, men det är upp till var och en att hitta sin bössa.

Publicerat

Danne,

nej, jag avser ingen särskild och i varje fall inte dig, därtill som synes faller jag själv i fällan, det vill säga att diskutera "bättre" än istället för att fokusera på det som jag kommer till senare,

i den delen där jag talar om den egna känslan för vapnet och en avstämning mot "verkligheten" i form av forumrapporter om just den aktuella pangen.

Allt glorifierande av ett vapen bygger på den egna uppfattning om dess förträfflighet,

det är få eller inga vapen som egentligen förtjänar detta men omständigheterna och den egna mänskligheter dikterar att så gärna blir fallet.

Exempel!

Min far äger en CG 3000/Sauer 90,

det var det första klass 1 kulvapen jag skjutit med, jag sköt som en gud, enligt egen uppfattning med denna pang och således ur mitt då 14:åriga perspektiv är detta vapen det bästa som finns, alla borde ha en.

Jag fällde mitt första allt med den, rå med kula, älgkalv, hare med kula, räv med kula osv, jag sköt guldserier på älgbanan tom dubblé skott och guldserier osv.

Nu är verkligheten den att Sauer 90 har en bra slutstycksgång, knepigt trycke, svag kolv/tveksam träkvalité, bra säkrings placering, bra pipor, låsning därbak på slutstycket, trixiga slutstycken att rengöra och hantera generellt, svåra att plastbädda,

små magasin, bra matning.

Så med andra ord, som allt, pangen har fördelar och nackdelar, som kan kvantifieras, men den är inte fantastiskt, på samma sätt som Blaser inte skjuter otroligt mycket tätare än säg X-pang men att deras pipor de facto tillverkas med extremt små toleranser och jag har faktiskt ännu att se en Blaser skjuta skitkasst, något som jag iofs har sett ske med ett flertal andra märken och modeller.

I en vuxenvärld skiljer man ut detta med kvantifierbara omständigheter från tyckandet och det går bra om man redan kan "allt" om vapen,

som nybörjare är detta varken relevant, möjligt att kunna eller ens säker att det är intressant.

Därav råden ovan.

Prova dem, gå på din inre känsla, sortera bort den som får/har fått horribla recensioner eller som det är uppenbart att man kommer att torska en massa pengar på, exempelvis att fixa till en husqvarna M98:a, där man aldrig får igen pengarna.

Nåväl nog om detta.

/Christian

Publicerat

Jo, jag vet Christian... Jag erkänner att jag faller i just den fällan - att förorda fabrikat som jag själv har lyckas bra med.

Å andra sidan har jag ett par gånger blivit gruvligt besviken på fabrikat som jag normalt gillar mycket.

Rådet att prova och känna sig fram är givetvis det bästa. Och att akta sig för paketlösningar med skitsikten/fästen som vissa handlare "erbjuder".

Och gå inte ned er i customträsket lika snabbt som jag gjorde. Man kommer inte upp igen... ; )

Publicerat

Jag gjorde som så här. Läste sjukt mycket på forumet. Åkte runt till ett relativt stort antal handlare. Klämde och kände och förkastade omvartannat. Kollade blocket varje dag i nån månad.

Det slutade med att jag gick helt på känsla i stort sett och med känlsa menar jag den bössa som jag tyckte kändes skönast att hålla i och att repetera med. Det blev en bössa som jag förkastat i ett tidigare skede.

Så kan det också gå till tydligen.

Är nöjd fortfarande även om det kanske inte var de smartaste urvalskriterierna som fällde avgörandet men jag är å andra sidan rätt dum på att göra affärer åt mig själv så i det här fallet får jag nog säga att jag var rätt nöjd med mig själv och inte bara sprang och köpte första bästa bössa som fick snålvattnet att börja rinna.

Det enda jag hade bestämt innan var vilken kaliber jag skulle ha.

Om detta hjälper eller inte vetefan men så gick det till när jag degade upp. Lycka till hursomhelst.

Mvh. Fitz

Publicerat

Jag köpte min första klass 1 studsare i somras efter att ha farit omkring på flera olika butiker, kollat på blocket och velat fram och tillbaka. Det jag fokuserade på var slutstycksgång, kaliber, trycke, säkringsplacering och hur kolven passade mig. Jag kom just nu på att jag aldrig reflekterade speciellt ingående över hur lätt den skulle vara att plastbädda eller hur träkvaliteten var för jag tror att det är svårt att kombinera allt samtidigt på samma gevär och speciellt när man ska köpa fösta studsaren.

Jag tror att man ska fokusera på sånt som man själv tycker är viktigt att geväret ska ha och det är nog också bra om man klämmer och känner på många olika gevär för att tillslut bli klar med vad man vill ha och letar efter. Jämföra är nog nyttigt. Olika forum kan också ge mycket bra fakta/åsikter och få en att tänka till lite extra.

Själv gillar jag 30-06 eftersom den är lite kraftigare än 308W, men då blir det dyrare och mer rekyl. Man får också här tänka till vad man egentligen söker efter och vad som är viktigt för en själv, man får kompensera. Man kanske ska jaga björn, eller jaga rådjur, det är olika. Pris, hur kraftig kaliber man vill ha, rekyl, utbud på kulor/ olika sorters patroner osv osv.

Jag tror inte kalibern gör en jätte stor skillnad. Viltet man skjuter känner nog sällan skillnad på om det var en 30-06 eller 308W men det är såklart skönt om man känner sig nöjd och säker med kalibern man köpte.

Lycka till med studsar-jakten!

Publicerat

Som alla säger så kan jag inte säga att sako 85 finnlight och blaser r93 passar dig bara för att jag gillar dom.

Och de jag menade med precisionen va... Pappa och jag gillar båda tikkan, och vi har näst intill identiska träffbilder, sen med hans husqvarna 1600 som han gillar men som jag inte tycker om så skjuter han bra medan jag skjuter sämmre, och sist med en blaser där det är tvärt om, den gillar jag men inte pappa, där skjuter jag täta träffbilder medan pappa inte alls skjuter bra.

Jag gillar nya vapen i syntet samtidigt som en annan gillar äldre vapen med träkolv. Det gäller att hitta de vapen som passar dig. Blaser och Sako passar mig och va ett tips som även du kunde testa.

Även min sökning fortsätter efter en konkurrent till blasern och sakon.

Publicerat

Valet mellan 308 Win/6,5x55/8x57 samt även kanske tom 30-06 är i grunden irrelelevant för svensk, normal jakt och skall inte tillåtas påverka ditt beslut

Vad menar du med kanske tom 30-06? Nyfiken då jag står inför samma situation som trådskaparen:)

Publicerat

Tja i mina ögon har en 30-06 iofs lite mer V0 med 150 grainare o 165-8:or, o mer förmåga att skjuta 200+ grain kulor, jmfr med en 308 exempelvis,

men det ger inte något mer än marginellt mer effekt i viltet, till kostnaden av lite mer rekyl och en lång låda.

Men nu talar vi på marginaler här. sen är det nog som så att jag aldrig har funnit någon lockelse till 30-06.

Köper du en pang i 30-06 så har du en mycket kapabel klass 1 pang med en kaliber som det går att hitta mycket fabriksladdat till samt en kapacitet till att ladda på ett väldigt dynamiskt sätt.

/Christian

Publicerat

Tja i mina ögon har en 30-06 iofs lite mer V0 med 150 grainare o 165-8:or, o mer förmåga att skjuta 200+ grain kulor, jmfr med en 308 exempelvis,

men det ger inte något mer än marginellt mer effekt i viltet, till kostnaden av lite mer rekyl och en lång låda.

Men nu talar vi på marginaler här. sen är det nog som så att jag aldrig har funnit någon lockelse till 30-06.

Köper du en pang i 30-06 så har du en mycket kapabel klass 1 pang med en kaliber som det går att hitta mycket fabriksladdat till samt en kapacitet till att ladda på ett väldigt dynamiskt sätt.

/Christian

Okej tack för infon, men om man nu står i valet att man har hittat en behaglig bössa som är ny och man står i valet av kaliber, vad tycker du/ni då man ska välja som första bössa? Med tanke på att skjuterfarenheten kanske är begränsad.

Publicerat

Enligt min mening,

helt efter egen smak, men 308 Win är helt ok.

/Christian

Publicerat

Brukar skoja att så länge bössan skjuter bättre än gubben så spelar det inte så stor roll...

Stirra dig inte blind på tusenlappar och millimetrar eller folks åsikter... I största delen av fallen är det skytten som pekar fel, inte bössan...

Känn efter att bössan passar dig kroppsmässigt och övriga krav du har...

Se till att du får en bra kikare dock, där går man nog lätt hem med dåliga grejer...

Kända märken så är det nog lungt.. Provskjut om du har möjlighet...

Gjorde mitt val förra våren... Mina kriterier var (grovt) "normal" klass 1, bekväm, bra kikare, samt något jag visste vad var..

Tog ett tag innan jag hittade bössan men idag är jag helnöjd.... Begagnad Sako 75 i 30-06 blev det för mig..

Publicerat

Jag tycker Christian har vettiga synpunkter, som oftast.

Gör en lista på vad du tycker är krav som vapnet måste uppfylla, dvs egenskaper som vapnet måste ha, som första steg, utifrån vilka användningsområden/jaktformer du ämnar ha vapnet till. Om du inte vet, fråga på forumet, inte om vilka vapen som är bra, men vilka egenskaper som kan vara viktiga att ha i åtanke vid respektive jaktformer.

Sedan skulle jag åkt till en eller flera vapenhandlare och klämt och känt på en mängd vapen för att hitta de som passar dig bäst, dvs de som du tycker är skönast att handha. Jämför de vapen du trivs bäst med med hur de matchar de krav du ställt upp. Väg kraven mot varandra, om du inte kan få allt. Hör med forumet om den och den detaljen verkligen är så viktig.

Sedan har du förhoppningsvis hittat en väl genomtänkt kompromiss och ett vapen du är nöjd med.

Vad gäller kaliber är .308 Winchester svårslagen som allroundkaliber. Det pratas himla mycket om .308 Win mot .30-06 men sanningen är att i nästan alla fall spelar (De minimala) skillnaderna ingen roll, och vilken kula du väljer och var du träffar viltet är enormt mycket viktigare än den lilla prestandafördel som .30-06 har över .308 Winchester. Den största skillnaden är att .30-06:an har mer rekyl, som vissa uppfattar som något för kraftig för att vara riktigt behaglig. Båda kalibrarna skjuter samma kulor och det finns egentligen bara en jaktform där .30-06:an har ett klart övertag, och det är björnjakt, då den kan använda tyngre kulor. En 308:a räcker väl för all svensk jakt.

6.5x55 är också en utmärkt kaliber, men jag skulle, fast det kanske mest speglar min misstro mot EU, ta med i beräkningarna att, enligt min bedömning, ett blyförbud förr eller senare kommer komma på tal igen (Ett blyförbud skulle innebära att 6.5x55 inte längre uppfyller kraven för klass 1-vapen) och kanske då lagfästas. Tiden är inte på våran sida.

Detta sagt, hittar du ett begagnat vapen där allt annat stämmer, i någon av kalibrarna 6.5x55, .270 Winchester, .308 Winchester, .30-06 eller 8x57, så tycker jag inte du ska låta kalibern vara avgörande på något sätt. Dock tycker jag du ska provskjuta de två sistnämnda först, för att se vad du tycker om rekylen. Åtskilliga skjutledare här på forumen berättar om att de ser massor med skyttar som valt för kraftig kaliber och blivit rekylrädda på kuppen och att många skyttar skulle skjuta bättre genom att gå ner i kaliber. Dock, om rekylen stör dig minskar en ljuddämpare rekylen avsevärt och kan vara en lösning. Hursomhelst, det är otroligt mycket viktigare att placera skottet rätt och använda rätt kula, än att kalibern är "kraftig".

Till skillnad från vad många andra på forumet menar sticker jag ut huvudet och säger att kikarsiktet inte är det viktigaste. Om valet, på grund av ekonomiska skäl, står mellan att köpa det vapen du trivs bäst med och ett billigare kikarsikte, och ett vapen du gillar mindre men ett riktigt bra kikarsikte, välj det förra. Jag menar att kikarsikten är enkla att byta, vapen mindre så.

/Jonathan

Publicerat

Precis som att skillnaden i effekt mellan 308W och 30-06 är marginell så upplever jag inte rekylen som speciellt mycket kraftigare. Satt i bänk och sköt in min studsare i 30-06 och drog iväg ca 100 skott totalt, mest bara för att det var kul. Någon problem med rekylen sittande som alla annars talar om är axelmördande upplevde jag ej.

Såå... var inte rädd att välja en bössa med en lite kraftigare kaliber om den känns rätt för övrigt! Det hela är mycket en vanesak och det finns säkerligen massor av människor som tycker att en 6,5x55 är ett våldsamt åbäke!

För egen del satsade jag på begagnat som första bössa och valet föll på en CG 4000/Sauer 200 i 30-06. Mycket gedigen bössa med ett skönt trycke, fin slutstycksgång, bra kvalitet och pipbytarfunktion. Bössan skjuter grupper inom tiokronan och med tanke på att jag fick hem den förra veckan så är de 100 skotten härom dagen allt jag skjutit med den... Nu är jag ingen oerfaren skytt men jag kan garantera att bössan presterar betydligt bättre än tjockisen bakom kolven!

Kan ju tillägga att valet stod mellan denna och en sprillans ny Browning X-Bolt i 308W och av alla bössor jag klämt på så låg dessa bäst i famnen på mig trots att de är tämligen olika varandra. Det är en helt annan kvalitetskänsla i CG´n så jag upplever att jag fått bra mycket mer bössa för pengarna än om jag köpt den nya för ungefär samma pengar.

Publicerat

Själv så valde jag en remington 700 ltr i 308w som första studsare, trivs bättre och bättre med den och gillar den korta smidiga pipan samt den oömma stocken.

Gå på känslan när du håller bössan och skaffa ett bra sikte, skulle du inte bli 100% nöjd så går det ju alltid att byta bössa :)

Publicerat

Åtskilliga skjutledare här på forumen berättar om att de ser massor med skyttar som valt för kraftig kaliber och blivit rekylrädda på kuppen och att många skyttar skulle skjuta bättre genom att gå ner i kaliber.

De gånger jag suttit och markerat i "graven" på älgbanan så har jag aldrig sett något som talar mot detta. 6,5 sköter sig i regel ganska bra, kaliber 30 nästan lika bra, men 9,3 alltid uselt. Så det stämmer absolut att man skjuter bättre med lägre rekyl (inte bara av det jag sett själv men också av allt jag hört).

Publicerat

Kaliber är inte så viktigt. Hur skulle du köpa bil? Det är skillnad på en Nissan Micra och en Jeep Cherokee. Det är samma sak med vapen och även med optik. Om du jagar rörligt eller stillasittande, om det är dagjakt eller kväll/natt, om du kan förvänta dig långa eller korta avstånd. Det viktigaste i mitt val av vapen varje gång jag går ut är optiken, jag väljer optik och sedan sitter det en bössa under med viss skjutbarhet för den jakt jag tänker bedriva. Om du rör dig mycket kan du vilja ha ett lätt och smidigt vapen, om du placerar dig stationärt i dikeskanterna kan du gå upp både ett kilo och två i vikt på vapnet.

Fundera också på montage. Det är mycket sällan fel att lägga på en picatinnyskena på vapnet och investera i bra ringar till optiken.

WRM673M_small.jpg

Med en sådan kan du enkelt växla optik och få ditt vapen MYCKET mångsidigt. Du kan ha en begagnad kvalitetslågförstorare dagtid, och en begagnad kvalitetsglugg med stor objektivöppning kväll/natt. Att välja bara en glugg är att kompromissa, för vilken budget som helst på ny optik kan man hitta två bättre val på begagnatsidan som tillsammans skapar en större flexibilitet.

Publicerat

Köp en bössa och sikte du har RÅD me, mycke prylar som ska inhandlas som ny jägare.

Finns alltid möjlighet att byta upp sig senare.

Började själv med en hva 8-57 och en gammal tikka kombi som egna vapen.

Mvh magnus.

Publicerat

Har jagat "några" år nu och bytt bössor ganska mycket.

Du har fått många bra råd, så jag stämmer in bland dom som säger: köp en bössa som känns bra och där kolven passar, gärna begagnad. Lägg hellre mer pengar på kikarsikte och ett bra montage. Välj en kaliber som du har råd att övnimgsskjuta med.

Kanske lite OT men en bössa i .22lr är inte dum att ha i vapengarderoben, den inbjuder till billigt och roligt övningsskytte.

Sent from my ST17i using Tapatalk