Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tacksam för lite tips inför köp av första studsaren.

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag tog jägarexamen förra året och har hagelbock, kombibock och först nu köpte jag första rena studsaren, en Remnington 700 308 Win... Ska köpa en 22 lr också och sedan tror jag att jag klarar mig ganska länge :)

Publicerat

Köpte precis en husqvarna 8x57JS custom med ett nikon dot sight 1x30, en laggom kaliber till drevjakt enligt mig:)

Publicerat

Angående min tidigare kommentar om att kikarsiktet inte är så viktigt, vill förtydliga det lite. Jag menar inte att du ska kägga 700 kr på ett begagnat sikte från Kina på blocket.

Kikarsiktet du köper måste naturligtvis vara anpassat för den jakt du tänker ägna dig åt. Förutsatt att du jagar som de flesta - Köp inte ett kikarsikte med för hög förstoring, du betalar bara extra för något med marginal nytta. 10x gånger förstoring räcker bra för all jakt upp till 200 meter, med kanske undantag för toppfågel.

Vikitigare än optiken är att mekaniken i kikarsiktet är av såpass god kvalitet att det till hundra procent håller inskjutningen. Av samma anledning ska man inte s¨nåla in på fästena/ringarna för kikarsiktet.

När jag har kollat på sikten tycker jag att man kan få helt godtagbar optisk kvalitet, om man inte ska ha belysning, och en normal förstoring, för omkring 5000 kr. Utvecklingen inom optik har varit jättestor de sista 20 åren. Med detta sagt, om du jagar mycket i skymning och vill kunna utnyttja varje minut innan ljuset försvinner, så bör du nog lägga mer pengar. Dock menar jag inte att ett sikte för 5000 kanske är det du vill leva hela ditt jägarliv med, men som start räcker det väl.

Jag kan dock meddela att jag inte är en optiknörd (Menar dock absolut inte att det är något fel på att vara en nörd), så många skulle säkert avfärda mina kommentarer. Men jag tror man kan få lite skev bild av hur vilken optik en normal jägare behöver av jaktsidan. Kvaliteten på kikarsiktena bland skyttarna på jaktsidan är troligtvis mycket bättre än den genomsnittsoptik som jägarkåren använder.

Lit off topic, men du kansk e har nytta av infon ändå.

Publicerat

Valde Remington 700 sps .308W trevlig bössa enligt mig, samt att reservdelar/kolvar etc finns i mängder!

Publicerat

min första bössa var en tikka t3 varmint 30-06a som jag var väldigt nöjd med förutom att den blev tung att gå med och stå med längre stunder men annars väldigt nöjde med den men nu e jag på väg mot nästa upplevelse och det blir en browning bar 9,3x62 mitt råd e om du har en ide om hur du kommer jaga och vilken typ av jakt som intresserar dig mest välj vapen och jakt efter det och funderar du på att även börja gå med hund fundera då på att kanske redan nu välja ett vapen som känns bra tikk det mvh rikard