Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelbössans praktiska räckvidd?

Featured Replies

Publicerat

Så här va.. jag hävdar med viss bestämdhet att våra normala hagelbössor faktiskt fungerar på rätt långa avstånd, en hel del bortom de angivna 35 metrarna.. allt handlar om vem som håller i bössan :wacko:

http://www.fieldsportschannel.tv/index.php/watch-again/george-digweed

Ovan länk visar hur en viss kraftigt byggd sportingskytt mular lerduvor på 118 meter!!

E de coolt eller?

Fan om man ändå kunde få lite mer kläm på detta.. :angry:

Mvh!

Publicerat

han är grymt träffsäker men du får ut å träna å be att du har anlaget med

Publicerat

Måste man vara/bli så där stor för att få träffa vill jag inte göra det!!

Men visst fn är Karln helt fantastisk..

/Christian

Publicerat

Åhhh en till tråd om långhållsjakt :lol:;)

/Mike

Publicerat

Skjuta lerduvor på 100 meter handlar inte om raketforskning utan utrustning, ammunition (jävligt viktigt!) och öva, öva, öva och öva mer...

Anledningen till att jag tjatar på om mina Hull plugg är att det är en sjukt stor skillnad mellan RIKTIG plugg och den skiten som säljs över disk här i svedala...

T ex så har Hull FITASC eller Soverign tillräckligt med fart för att krossa en lerduva på MINST 120 meter. Det innebär inte bara att de pyttsar mer krut utan att varje hagel är extremt uniform och har i princip ingen avvikelse i storlek.

När jag kom tillbaka hit och sökte upp några klubbar för skytte så blev jag bara deprimerad över den otroligt tråkiga inställningen till riktig sporting på håll och ammunitionstillgången skall vi inte ens tala om...

Jag har skjutit en hel del med George Digweed, Richard Faulds och de andra grabbarna på fitasc topprankingen och jag har sett dem testa skjuta med billig plugg, som förmodligen ändå är bättre än det skitet som säljs här, och de hade riktigt dåliga träffbilder.

Hagelskytte på långhåll är skitkul men det kräver sin utrustning. Jag har många gånger blivit kallad både det ena och det andra när jag pratar om långhållsskytte med hagel men prylarna finns helt enkelt inte här!

Är helt säker på att när jag gav två askar Hull Pro One (som i mina ögon är en billig plugg som ändå klarar lite) till Hippen så förstod han vad jag menade med skillnaden ammunition emellan.

Har inte bestämt mig än om jag skall ta tag i kaliber 12 skyttet eller ej igen men jag har funderingar på att beställa hem en egen pall Hull Sovereign jaktammunition så jag klarar mig resten av livet. Med 1600 fps jaktammunition kan man skjuta duvor på 100 meter, om man klarar av att träffa dvs ;)

Saknar denna sportgren så fruktansvärt mycket men den är helt omöjlig här med blyförbudet och avsaknaden av anläggningar som har riktig English Sporting. Fitasc har de redan förstört när de gjorde om reglerna så det känns ungefär som en svensk klubbtävling i dag... Oinspirerande och fantasilös compak sporting :(

Hittade en av mina gamla tävlingsplugg under julstädningen, Hull Sovereign 2000, och jag blev nästan lite tårögd :wub:

Med detta i bagaget så blir man liiiiite irriterad på när man blir ifrågasatt att ta ett huvudskott på ett rådjur men jag är skolad i hagelskytte i England och CPSA och vi hade lite annan syn på hagelskytte och jakt.

Testa en äkta fasanjakt i England så skall ni få se på avstånd!!! Och det med kaliber 28!!! (kaliber 12 och 20 är inte längre accepterat för det anses vara för enkelt :P)

Mvh,

Mannen med dokumenterade träffar på lerduvor på 100+ meter på tävlingar!

Publicerat

118 m med hagel är helt sinnessjukt men lite coolt:) har däremot varit med på ett par jakter där det skjuts fågel på bra mycket längre avstånd än 35 meter. Frågan är bara om man kan bli så säker så att risken för skadeskjutningar är minimal?

Publicerat

Angående storleken på George så ÄR det en fördel med att vara kraftig (läs; ordentlig ölmage) om man skjuter CPSA style.

Man rör sig på ett annat sätt och använder kroppen till att ta upp rekylen samt stabilisera sig för långa skott...

Dock är funkar det med att vara normalbyggd också men det är ingen nackdel att vara större.

Publicerat

Så här va.. jag hävdar med viss bestämdhet att våra normala hagelbössor faktiskt fungerar på rätt långa avstånd, en hel del bortom de angivna 35 metrarna.. allt handlar om vem som håller i bössan :wacko:

http://www.fieldspor.../george-digweed

Ovan länk visar hur en viss kraftigt byggd sportingskytt mular lerduvor på 118 meter!!

E de coolt eller?

Fan om man ändå kunde få lite mer kläm på detta.. :angry:

Mvh!

Det är iof en helt annat sak och få ner en tjäder eller orre(eller annan fågel med lite fjädrar, på det avståndet. Träffa är en sak, döda är en annan)

Men visst kan hagel vara funktionella även på lite avstånd.

Mitt första vilt(förutom fågel) var ett smaldjur. I handen hade jag en brno 12/70-222. Smaldjuret kom ut på en myr ca 55-60m framför mig. Jag tog sikte, skottet tog i korset.... Smaldjuret kastade och markerade träff. I språng var hon påväg ut samma väg hon kom in. Tid att ladda om kulpipan fanns ej, så hagelpipen gick. När vi senare hittade henne så kunde jag konstatera att ca 8 hagel krypit in mellan revbenen och in i lungan. Hon låg ca 200m från skottplatsen. Utan hagelsvärmen skulle jag tro hon hade gått en bra bit till.....

(Orsaken till det dåliga kulskottet kan tillskrivas många omständigheter. Främst min ovana, misstänker att jag stannade svingen när skottet gick. 2 så var snabbfästet till kikaren inte bra. Kunde skjuta in på 100m sen plocka bort fästet och montera tillbaks det, då träffade jag inte tavlan på 40m.....)

Red....

Jo haglen var 3:or nickelmagnum

Publicerat

Frågan är bara om man kan bli så säker så att risken för skadeskjutningar är minimal?

Kort svarat, Japp!

Gör man inget annat än att skjuta på långa håll så träffar man på långa håll.

Att klippa en trut på 100 meter är dock lönlöst eftersom man har för lite energi kvar i haglen för att kunna mekaniskt fimpa den men duvor eller kajor är inga större problem på 60-80 meter.

Med det sagt så skall ni kunna göra detta på 1000 lerduvor först innan ni går ut och testar i verkligheten!!!

Personligen gillar jag inte att skjuta harar på avstånd under 40 meter för då känner jag mig osäker, men utöver så är det inga problem med ett skott i huvudet.

Jag har även 70000 tusen skott på lerduvor där majoriteten är på "lite håll" så jag känner mig säker på framförhållning etc...

Publicerat

Jag har även 70000 tusen skott på lerduvor där majoriteten är på "lite håll" så jag känner mig säker på framförhållning etc...

Kaka på kaka där? ;)

Felskrivning åsido så är det ändå en jäkla massa smällar. :)

Publicerat

Kaka på kaka där? ;)

Felskrivning åsido så är det ändå en jäkla massa smällar. :)

Felskrivning ser jag inte men många smällar har det blivit under årens lopp, dock hade jag majoriteten under 7 intensiva år.

Publicerat

Det är väl inte bara för hagel som rekomendationerna gällande avstånd (& riktpunkt...) egentligen grundar sig mer på normala skyttars kapacitet än på vapnets...

Publicerat

Det är väl inte bara för hagel som rekomendationerna gällande avstånd (& riktpunkt...) egentligen grundar sig mer på normala skyttars kapacitet än på vapnets...

Absolut!

Vi har ju killar här som med enorm säkerhet skjuter ett rådjur på 600+ meter men få ser vad som ligger bakom ett sådant skott...

Att sätta 25 meter som MAX lämpligt avstånd med hagel är vettigt men det är inte maximalt möjligt avstånd.

Publicerat
  • Författare

Wiz.. han mular duvor på upp till vad var det.. 80 meter? med Game Bore white gold. Det är en standardpatron helt klart dock med all säkerhet något mer laddad i england än våra 24 gr bly.. Gissar på 28 gr och bly us 6. De där aslånga tar man med us 5 :D

Testade ju säsongen som var att lägga kråkor på styva håll och jag kan konstatera att Mirage T4 trap räcker till riktigt långt huvudsaken man har tillräckligt trånga tuber. Tog i sär en sån där plugg som svält, ena nackdelen med papper, och 24 gr blyhagel us 2,41 är inte många hagel! Där krävs det trånga borrningar..

Jag fick ngr kartonger Game Bore White Gold säsonen som var och körde dem en morgon på kråka. Tappade inte en fågel utan fick ned riktigt döda fåglar även på styvare håll. Så min nästa batch med plugg som jag köper blir just Game Bore så får vi se vad jag får tag på för kvalisort. Sen ska jag skjuta Digeweedkråkor på 75 meter B)

Mvh!

Publicerat

You just gotta love teh Weed... Maken till skön, proffsig och ödmjuk kille får man leta efter. Finns ett ett avsnitt av FSB där han plockar en dubbel på kråkor (eller duvor) där hållet är något ( B) ) längre än 30 meter. Hans egen reaktion är hyfsat rolig att lyssna på. Orkar tyvärr inte länka men det är ganska lätt att hitta om man söker på fieldsports britain/digweed typ... Har för mig att dom jagar kråkor.

//F

Publicerat

Ställ upp en plyfaskiva på 60 meter och damma på olika ammo för att kolla täckning och kraft, jag tror det blir svårt att hitta någon som med hyfsad säkerhet kan fälla ens en kråka sedan att man kan lyckas med lite tur är en annan sak ;)

Publicerat

Ställ upp en plyfaskiva på 60 meter och damma på olika ammo för att kolla täckning och kraft, jag tror det blir svårt att hitta någon som med hyfsad säkerhet kan fälla ens en kråka sedan att man kan lyckas med lite tur är en annan sak ;)

Så de som regelbundet skjuter lerduvor på 80+ meter på tävling och TRÄFFAR enbart har tur då? :huh:

Visst fan har man stort pattern men med rätt pipor, choker och plugg så går det att krympa ner avståndet mellan varje hagel till användbar spridning.

Man behöver inte ha in 20+ hagel i en lerduva/motsvarande för att fälla den.

Publicerat

Så de som regelbundet skjuter lerduvor på 80+ meter på tävling och TRÄFFAR enbart har tur då? :huh:

Visst fan har man stort pattern men med rätt pipor, choker och plugg så går det att krympa ner avståndet mellan varje hagel till användbar spridning.

Man behöver inte ha in 20+ hagel i en lerduva/motsvarande för att fälla den.

Nej lerduvor kan skjutas av säkra skyttar på långa avstånd det bevisar gubben i länken tydligt, men skillnaden är att en lerduva är något helt annat än en levande fågel.

När lerduvan dessutom snurrar så är den lätt att få sönder alla som testat 22lr på lerduvor förvånas över att det kan bli nästan mjöl av duvan vid träff.

Visst tusan kan en säker skytt med bra bössa och ammo säkert skjuta mindre lättskjutna fåglar på rejält långa avstånd men jag skulle hellre se ett test på en plyfaskiva än lerduvor det är betydligt lättare att avgöra fakta då.

PS: har själv skjutit mås på 80 meter med hagelbössan så vet att det går men tror ingen kan klara det på ett sätt som utesluter skadeskjutningar.

Publicerat

Inte bara tur skulle jag vilja påstå. Visst är karln ett unikum men jag kan inte riktigt se varför det inte skulle gå att nå hans nivå med rätt förutsättningar (och då menar jag inte så kallad talang för det tror jag är helt underordnat om det finns överhuvudtaget)

Kolla 12.40 in i klippet B)

Halvtajt kille...

/F
Publicerat

Nej lerduvor kan skjutas av säkra skyttar på långa avstånd det bevisar gubben i länken tydligt, men skillnaden är att en lerduva är något helt annat än en levande fågel.

När lerduvan dessutom snurrar så är den lätt att få sönder alla som testat 22lr på lerduvor förvånas över att det kan bli nästan mjöl av duvan vid träff.

Visst tusan kan en säker skytt med bra bössa och ammo säkert skjuta mindre lättskjutna fåglar på rejält långa avstånd men jag skulle hellre se ett test på en plyfaskiva än lerduvor det är betydligt lättare att avgöra fakta då.

PS: har själv skjutit mås på 80 meter med hagelbössan så vet att det går men tror ingen kan klara det på ett sätt som utesluter skadeskjutningar.

Att det är skillnad på lerduvor och fåglar råder det ingen tvekan om och det är även skillnad på lerduvor och lerduvor.

De lerduvorna som används i English Sporting kräver minst tre hagel mitt i duvan för att den skall gå sönder, med andra ord samma hagelmängd som för att en duva skall falla till backen. (förut så sköt man mot levande duvor och det är därifrån den regeln kommer)

Det finns även lerduvor som blir ett dammoln om man fiser på dem och dessa används oftast vid olympiskt skytte. Dels för att det skall vara otvivelaktigt vid en träff och för att det skall synas ordentligt, men det går inte att jämföra med jakt. (funkar även utmärk med långsammare laddade hagel typ subsonic)

Så om man testat på en bit träfiberskiva eller kalkad plåt så skall man ha minst tre hagel på storleken av en duva för att kunna säga att det fungerar.

Jag har testat på tavla och jag kan verifiera att det funkar med min bössa och med riktig ammunition.

MEN, testar man detta med någon Gyttorp budgetplugg så är risken stor att man kan missa en badboll mellan hageln och där ser man skillnaden.

Jag gör alltid ett patterntest med ny ammunition för att just se hur jämnt de sprider och det är inte många sorter som jag anser klara det testet... ;)

Man ser också skillnaden rejält mellan en patron för 1.50kr och en för 10+kr kan jag lova!

Publicerat

Ser att jag verkar som en riktigt motvals gubbe ;)

Men ville bara få fram hur oerhört svårt det är att skjuta flyktskott bortom 30 meter med en hagelbössa. Gubben i klippen visar att det går men den normala hagelskytten bör hålla sig till rekommenderade avstånd för redan 30 meter är rätt svårt.

Skulle man jämföra detta med kulskytte så är det busenkelt att skjuta ett rådjur på 500 meter jämfört med en flygande gräsand på 50 meter men undra vilket skott som skapar mera hysteri :unsure:

Publicerat

Att det är skitsvårt råder det ingen tvekan om och att folk inte höjer på ögonbrynen mer på denna form av hagelskytte jämfört med långhållsjakt finner även jag märklig men folk tror att det är så enkelt att skjuta hagel så det är väl en del av anledningen...

Eftersom jag själv är något av en motståndare till hagel på rådjur bevittnar det hur illa det kan gå och svensken tränar helt enkelt på tok för lite och är inte beredd att satsa pengarna på både ordentlig bössa samt ammunition och då får man de resultaten.

Som anekdot har jag den sista tiden enbart skjutit kaliber 20 med Eley Bismuth för 16.50 kr/st eller vad de nu låg på och jag är skitnöjd!

Men visst svider det lite i plånboken när man skjuter en lerduva eller en kaja men det funkar skitbra så varför skall man snika med någon som inte funkar lika bra? :huh:

Publicerat

Skulle man jämföra detta med kulskytte så är det busenkelt att skjuta ett rådjur på 500 meter jämfört med en flygande gräsand på 50 meter men undra vilket skott som skapar mera hysteri :unsure:

Precis vad jag låg och funderade på faktiskt.

//F

Publicerat

Som anekdot har jag den sista tiden enbart skjutit kaliber 20 med Eley Bismuth för 16.50 kr/st eller vad de nu låg på och jag är skitnöjd!

Men visst svider det lite i plånboken när man skjuter en lerduva eller en kaja men det funkar skitbra så varför skall man snika med någon som inte funkar lika bra? :huh:

Inte fan skjuter man väl lerduvor med alternativhagel heller? Våra elitskyttar har vad jag förstår dispens för att skjuta med bly (även under träning om jag inte missminner mig alldeles). Sen är jag helt övertygad om att det finns stålpatroner som nog går att uppnå rätt ok resultat med också. Måhända då på våra tråkiga fistävlingar i Sverige ;)

//F

Publicerat

Inte fan skjuter man väl lerduvor med alternativhagel heller? Våra elitskyttar har vad jag förstår dispens för att skjuta med bly (även under träning om jag inte missminner mig alldeles). Sen är jag helt övertygad om att det finns stålpatroner som nog går att uppnå rätt ok resultat med också. Måhända då på våra tråkiga fistävlingar i Sverige ;)

//F

Jag skjuter enbart lerduvor i dag i syfte med att testa ny ammunition t ex, annars har jag helt lagt ner den verksamheten.

Man måste testa ny jaktammunition ordentligt innan man ger sig ut på de där lite längre avstånden och då får man testa på exempelvis lerduvor för att senare gå över till kajor som inte flyger på så höga håll.