Publicerat Januari 3, 201214 yr Var bara tvungen att plocka fram räknaren. Med 16,50 per plugg hade min förra säsong kostat mig i runda slängar 80 kakor i bara ammokostnad. Säsongen innan det det dubbla Tror jag nöter på med mina 24 grams sjuor från Gamebore för 1,39 kronor stycket istället... Mvh. F
Publicerat Januari 3, 201214 yr Jag skjuter enbart lerduvor i dag i syfte med att testa ny ammunition t ex, annars har jag helt lagt ner den verksamheten. Man måste testa ny jaktammunition ordentligt innan man ger sig ut på de där lite längre avstånden och då får man testa på exempelvis lerduvor för att senare gå över till kajor som inte flyger på så höga håll. Då är jag med på noterna. Mer som inskjutning då alltså? //F
Publicerat Januari 3, 201214 yr Att det är skitsvårt råder det ingen tvekan om och att folk inte höjer på ögonbrynen mer på denna form av hagelskytte jämfört med långhållsjakt finner även jag märklig men folk tror att det är så enkelt att skjuta hagel så det är väl en del av anledningen... Eftersom jag själv är något av en motståndare till hagel på rådjur bevittnar det hur illa det kan gå och svensken tränar helt enkelt på tok för lite och är inte beredd att satsa pengarna på både ordentlig bössa samt ammunition och då får man de resultaten. Som anekdot har jag den sista tiden enbart skjutit kaliber 20 med Eley Bismuth för 16.50 kr/st eller vad de nu låg på och jag är skitnöjd! Men visst svider det lite i plånboken när man skjuter en lerduva eller en kaja men det funkar skitbra så varför skall man snika med någon som inte funkar lika bra? mycket bra inlägg. vi har skjutit en hel del på den lokala soptippen och när varvar med träning blir man ganska vass även på längre avstånd, har en slamtavla på gården och testar såklrat fram passande choker till bra ammo likt det man gör på vanliga bössor. dock tror jag höga procent av jägarna är helt chanslösa på långskott vilket jag även lagt märke till på vissa jakter. svårighets graden ökar lavinartat med avståndet.
Publicerat Januari 3, 201214 yr Då är jag med på noterna. Mer som inskjutning då alltså? //F Exakt! Testade runt 10 plugg på lite olika mål för att få kläm på dem innan jag testade på fasaner och änder, och de funkade galant! Nu har jag lagt till precisionsskjuten hare och bock också och dessa plugg skall jag hamstra! (speciellt eftersom de inte längre tillverkas vad jag vet... :/)
Publicerat Januari 3, 201214 yr Fy fan långskytte med hagel verkar spännande och den där gubben är riktigt riktigt vass :-)
Publicerat Januari 4, 201214 yr Wizard, nyfiken fråga- hur skulle du säga att riktigt bra stål respektive alternativhagel håller effektmässigt på längre håll jämfört med bly? De första stålpatronerna som anlände till Sverige fick som bekant ett välförtjänt dåligt rykte, medan de betydligt bättre patronerna som kommer hit idag verkar accepteras som alternativ som inte står långt efter bly på vanliga avstånd. Eller inte står efter alls.
Publicerat Januari 4, 201214 yr Wizard, nyfiken fråga- hur skulle du säga att riktigt bra stål respektive alternativhagel håller effektmässigt på längre håll jämfört med bly? De första stålpatronerna som anlände till Sverige fick som bekant ett välförtjänt dåligt rykte, medan de betydligt bättre patronerna som kommer hit idag verkar accepteras som alternativ som inte står långt efter bly på vanliga avstånd. Eller inte står efter alls. Jag har testat alternativhagel på betydligt längre håll än vad som rekommenderas med mycket gott resultat. Tungsten/Wismuth är faktiskt nästan lika bra som bly på lite avstånd medans stål är rent ut sagt bedrövligt efter 30 meter. (det tappar fart enormt pga den låga vikten) Stål passar bäst på riktigt korta håll där det faktiskt håller högre hastighet än bly men som sagt, det tappar farten snabbt och har för låg anslagsenergi när det passerar ett visst avstånd. Nu köper inte jag den billigaste ammunitionen direkt men det vore intressant att testa ett större utbud av alternativhagel för att se vad som funkar eller ej. Jag har kört ett tag nu med enbart tungsten på all hageljakt och jag ser ingen anledning till att gå tillbaka till bly igen med undantag för det skyhöga priset... Subventionering kanske vore på sin plats???
Publicerat Januari 4, 201214 yr Så här va.. jag hävdar med viss bestämdhet att våra normala hagelbössor faktiskt fungerar på rätt långa avstånd, en hel del bortom de angivna 35 metrarna.. allt handlar om vem som håller i bössan http://www.fieldsportschannel.tv/index.php/watch-again/george-digweed Ovan länk visar hur en viss kraftigt byggd sportingskytt mular lerduvor på 118 meter!! E de coolt eller? Fan om man ändå kunde få lite mer kläm på detta.. Mvh! Jo det är imponerande. Men för att det ska funka på de avstånden får man ha bra patroner som trivs i bössan..... Och jag har testat en del pipor med avseende på träffbilder på ut emot 80 meter och det är då fan långt i från alla pipor som man kan få att skjuta vettigt på de hållen ens med den ammunitionen som bössan går bäst med. Det är nog inge slump att han skjuter Perazzi..... Och jag misstänker den är handregelerad med. /T
Publicerat Januari 4, 201214 yr I alla fall kul att läsa om lite andra erfarenheter och åsikter än de som man blev matade med i ungdomen. Dvs öppen borrning, inte grövre än 6:or och inte längre än 25 meter. Det var från diverse jaktskytteböcker och Anders Dahlmans artiklar. Ändå hade jag mage att börja använda 1/2 och US 3-5 på räv och rådjur. Men det här var långt före internet och diskussionsforums dagar
Publicerat Januari 4, 201214 yr Vissa av frågeställningarna i denna tråd har jag funderat en hel del över, främst just detta med "långhållsskytte" både mot lerduvor och mot levande fågel. Orsakerna är flera men kanske mest för att jag hamnade i diskussion med min jaktkamrat då jag sköt kaja på håll som enligt min kamrat var olämpliga. Vi talar inte om 60-80m utan närmare 35m. Polaren menade att jag tog skott på fågel som var utanför lämpligt hagelhåll vilket jag i och för sig gjorde men jag träffade och han bommade. Flera faktorer gör skillnad här. Skillnaden mellan kompisen och undertecknad är markant. Han har jagat fågel längre än mig och anser sig vara bättre på att bedöma avstånd. Däremot övar jag troligen mer än genomsnittsjägaren på hagelskyttet. Definitivt mer än min kamrat som glatt berättade att han skjutit 20 lerduvor hemma på gården som uppvärmning inför jaktsäsongen. Min träningsfrekvens har gjort att jag ifrågasätter mitt resultat, och framförallt uppmärksammade jag att viss övningsammunition helt enkelt inte duger. Jag syftar då inte till de normala avstånden som duvor på en "min" sportingbana håller då de är som längst ute från skytten. Utan då vi vid några träningstillfällen backade stegvis för att öka svårighetsgraden. Tävlingsskyttarna med bättre material träffade, jag bommade och visst enstaka träffar fanns där men enligt tävlingsskyttarna borde där varit fler. En snäll skytt bytte lite ammunition med mig och märkligt nog ökade träffprocenten markant. Här kommer såklart in många andra faktorer som piplängder, trångborrningar etc men det enkla bytet till bättre ammunition gjorde skillnad. Lustigt var att tävlingsskyttens träffprocent minskade med mina plugg. Inget vetenskapligt test, men likväl en skillnad i utfall. Jag har till skillnad från min kamrat testkört den ammunition jag jagar med. Som längst ut till just 35m och då för att se så att fördelningen av hål i pappen är jämn och utan luckor. Därav konstaterade jag att Rottweil fungerar bra i min bössa medan min kamrat tycker att jag kastar pengar i sjön. Största skillnaden mellan mig och min polare är dock hur vi bedömer avstånd, övning ger färdighet och det slutade med att jag innan en kråkjakt satte ut märken som angav vissa avstånd samt mätte upp avstånd till utvalda trädtoppar. Kompisen blev ganska överraskad då hans uppskattning i vissa fall låg en bra bit ifrån sanningen, vi hade sen en av de bättre sittningarna tillsammans. Jag säger inte emot någon som talar om att man kan skjuta på si och så långa avstånd, och jag kan tycka att det är imponerande. Men allt handlar om att veta sina och utrustningens begränsningar. Förundras också lite över att diskussionen kring långhåll med hagel inte blivit lika stor och het som långhållsjakt med kulgevär. Är det för att det finns rekommenderade längsta avstånd vid jakt med hagel? Funderade faktiskt över just frågeställningen i denna tråden då jag gick till sängs igårkväll, hade inte läst tråden då, men funderade i syfte att förbättra mina förutsättningar inför övningarna på Sportingbanan 2012. Jag vill göra allt så enkelt för mig som möjligt och har börjat överväga en ögonoperation för att förhoppningsvis få bukt med mitt brytningsfel som ger mig fel ögondominans. De flesta på skjutbanan vet vid det här laget att jag inte står och siktar på skjutstationerna, utan att jag kisar för att höger öga ska vinna matchen om dominans. Många "proffs" har tyckt till om detta innan de sett mig skjuta för man siktar ju inte med ett hagelgevär Mest dravel från mig som vanligt, men jag tycker diskussionen är synnerligen intressant och den har hittills gett mig lite nya uppslag att arbeta vidare med. Det tackar jag för!
Publicerat Januari 4, 201214 yr Det är nog inge slump att han skjuter Perazzi..... Och jag misstänker den är handregelerad med. Han har rena custombössor oftast och under början av 2000-talet körde han med sina custom 34" pipor när han var sponsrad av Kemen. Man skall betänka att han har varit heltidsskytt i otroligt många år och på helgerna åkte han med flera runt på de mindre klubbtävlingarna för att tjäna lite pengar. Fick stryk av honom vid åtskilliga gånger på dessa tävlingar (MEN, jag har spöat honom en gång på en klubbtävling och det är jag mycket stolt över!) Jag hade 80 träff på 80 duvor den tävlingen i South Downs, han hade 79 vill jag minnas.
Publicerat Januari 4, 201214 yr Vissa av frågeställningarna i denna tråd har jag funderat en hel del över, främst just detta med "långhållsskytte" både mot lerduvor och mot levande fågel. Orsakerna är flera men kanske mest för att jag hamnade i diskussion med min jaktkamrat då jag sköt kaja på håll som enligt min kamrat var olämpliga. Vi talar inte om 60-80m utan närmare 35m. Polaren menade att jag tog skott på fågel som var utanför lämpligt hagelhåll vilket jag i och för sig gjorde men jag träffade och han bommade. Tja, bössan, ammunitionen och skytten ger en viss prestanda tillsammans. Sedan vad den är är upp till vapnet, ammuntionen och i synnerhet skytten..... Flera faktorer gör skillnad här. Skillnaden mellan kompisen och undertecknad är markant. Han har jagat fågel längre än mig och anser sig vara bättre på att bedöma avstånd. Däremot övar jag troligen mer än genomsnittsjägaren på hagelskyttet. Definitivt mer än min kamrat som glatt berättade att han skjutit 20 lerduvor hemma på gården som uppvärmning inför jaktsäsongen. Min träningsfrekvens har gjort att jag ifrågasätter mitt resultat, och framförallt uppmärksammade jag att viss övningsammunition helt enkelt inte duger. Jag syftar då inte till de normala avstånden som duvor på en "min" sportingbana håller då de är som längst ute från skytten. Utan då vi vid några träningstillfällen backade stegvis för att öka svårighetsgraden. Tävlingsskyttarna med bättre material träffade, jag bommade och visst enstaka träffar fanns där men enligt tävlingsskyttarna borde där varit fler. En snäll skytt bytte lite ammunition med mig och märkligt nog ökade träffprocenten markant. Här kommer såklart in många andra faktorer som piplängder, trångborrningar etc men det enkla bytet till bättre ammunition gjorde skillnad. Lustigt var att tävlingsskyttens träffprocent minskade med mina plugg. Inget vetenskapligt test, men likväl en skillnad i utfall. De flesta kan lägga veckor, månader och år på att diskutera nått så trivialt som en kula att ha ihjäl en älg eller ett rådjur med. Medans hagel alltid köps utifrån vad som är billigast. Och då har man den prestandan utifrån det. Och det är där man ska se de generella reglerna: öppen borrning, fina hagel och korta håll.... För att vi helt enkelt saknar hagelkultur och därmed kunskap om hagel och hagels prestanda. Om folk i stället köpte bra ammunition i första hand, sköt denna i ett anings bättre reglerat vrak än rysk/turkiskt skrot och sköt 5000 skott om året på banan så hade det sett helt annorlunda ut. Jag har till skillnad från min kamrat testkört den ammunition jag jagar med. Som längst ut till just 35m och då för att se så att fördelningen av hål i pappen är jämn och utan luckor. Därav konstaterade jag att Rottweil fungerar bra i min bössa medan min kamrat tycker att jag kastar pengar i sjön. Jag har hört det till leda..... Numera bereder det mig ingen som helst glädje att visa folk en bra träffbild - de flesta begriper det nämligen inte. Jag säger inte emot någon som talar om att man kan skjuta på si och så långa avstånd, och jag kan tycka att det är imponerande. Men allt handlar om att veta sina och utrustningens begränsningar. Förundras också lite över att diskussionen kring långhåll med hagel inte blivit lika stor och het som långhållsjakt med kulgevär. Är det för att det finns rekommenderade längsta avstånd vid jakt med hagel? Jag träffar med förvånande regelbundenhet på folk som med stor entusiasm lovordar sin bössas förmåga att skjuta på oooootrooooliga avstånd (en solklar nackdel av att vara lite känd i branchen - då får man leva med att folk vill visa det ena efter det andra....). Av alla de fallen jag satt dessa fenomenala bössor på test med skyttens ammunition är det ETT ENDA fall som faktisk visade sig skjuta bra på +35 meter. Alla de övriga presterade skit i bästa fall, mer än en samsköt inte träffbilderna ens så de överlappade på 45meteter...... Jag har två pipor som skjuter bra på lite håll med ruggig choke, där är det praktiska skjutavståndet sett till vapen och ammunition runt 80 meter med rätt pilar. Inte för att jag kan klippa en kråka på 80-90m, men bössan kan om jag hade kunnat hålla i träbitarna. Men de flesta som skryter om sina lååånga skott har vare sig skjutförmåga, bössa eller ammunition till det. Lite elakt, men de chansar och har ibland tur. Hur ofta viltet har otur vet jag inte, och vill helst inte tänka på..... Funderade faktiskt över just frågeställningen i denna tråden då jag gick till sängs igårkväll, hade inte läst tråden då, men funderade i syfte att förbättra mina förutsättningar inför övningarna på Sportingbanan 2012. Jag vill göra allt så enkelt för mig som möjligt och har börjat överväga en ögonoperation för att förhoppningsvis få bukt med mitt brytningsfel som ger mig fel ögondominans. De flesta på skjutbanan vet vid det här laget att jag inte står och siktar på skjutstationerna, utan att jag kisar för att höger öga ska vinna matchen om dominans. Många "proffs" har tyckt till om detta innan de sett mig skjuta för man siktar ju inte med ett hagelgevär Du kan ju maska med en pappbit på förstocken med..... /T
Publicerat Januari 4, 201214 yr Han har rena custombössor oftast och under början av 2000-talet körde han med sina custom 34" pipor när han var sponsrad av Kemen. ....... Inte direkt förvånad..... /T
Publicerat Januari 4, 201214 yr Författare Nu vart jag nyfiken Micke, vad pratar du om för plugg här? Sköt jägartrap rätt intensivt för många år sen. Detta var då stålpluggen gjorde sitt intåg på banorna och vid något tillfälle köpte jag via klubben någon stålpatron som var laddad med us 6 för att kompensera den lägre densiteten. Vart lite impad faktiskt, såg en förändring i resultatet! Bättre träffar generellt.. Så här finns mycket att vinna tror jag! När det gäller jakten har jag aldrig varit så seriös att jag orkat provskjuta plugg. Har däremot rätt bra koll på det praktiska skyttet under jakt och märker ganska snart om det är något knas. Hade glömt choker i bössan en morgon, tredje fågeln upptäckte jag det tex. Sett en skarp sportingskytt mula änder med trapskott på löpande band med och detta ger vid handen att satsar man lite extra på tex bättre blytrap så håller den riktigt långt på fågeljakten. För några år sen körde jag i princip en hel andsäsong med 28 gr laddad blytrap och jag tycker nog att det gick riktigt bra. Samma lika med de här Mirage T4 som vi kört Fitz, jag och Christian? Jävligt rappa och god effekt även på längre håll! Skulle jag få tag på surplugg så märker jag det rätt snart, tycker jag har rätt bra koll på vilka fåglar som ska ned och vilka fåglar man kan acceptera en bom. Tog över en patronsamlig för rätt många år sen och när jag sökte igenom den hittade jag en massa plugg där det fanns både en och sju av samma sort. Dessa åkte i kråkväskan för att senare skjutas iväg. Hade stora problem den morgonen, sorterade ut Olympic tex rent skräp! Hade ytterligare ngn junk som inte fungerade alls. Då märkte man hur viktigt detta är! Dock, så länge man håller sig som pmt skriver till rimliga håll och öppna borrningar så kommer man rätt långt med standardplugg. Tycker tex Rio håller en rätt ok standard.. Men visst finns det mycket där ute att utforska! Mvh!
Publicerat Januari 4, 201214 yr ...... Hade stora problem den morgonen, sorterade ut Olympic tex rent skräp! Hade ytterligare ngn junk som inte fungerade alls. Då märkte man hur viktigt detta är! Ja minnen! Polackerna - Olympic - hade sin bra och dåliga batcher. De dåliga var ganska vanliga... Men sedan kunde man få tag i Nike som nått smått otroligt hårt laddade! Där paketerade en 24g US7,5 seglande gråtrutar på 30 - 35 m utan minsta pardon. Dom bara hoppade till och föll som en blöt pankaka till marken.... Jag hade kvar lite sånna så länge jag kunde för att avliva skammad fågel på långa håll. Fenomenala patroner, om man fick rätt batch..... Dock, så länge man håller sig som pmt skriver till rimliga håll och öppna borrningar så kommer man rätt långt med standardplugg. Tycker tex Rio håller en rätt ok standard.. Men visst finns det mycket där ute att utforska! Mvh! Köper man bra patroner så kan man som regel skjuta betydligt längre. Men man måste testa ordentligt. Tex skjuter S&B Corona riktigt bra i min Powel, jämna träffbilder, bra anslag, modest pris - vad mer kan man begära? Men visst - Eley GrandPrix eller Hull Soverign ligger ett pinhåll eller två upp både i penetration och träffbilder. I min Linsley kör jag uteslutande Gamebore Game 2" Uk7 eller Eley 2".Uk6. Den sistnämda golvade en skammad hare i precis innan jul på - på ett avstånd som jag var förvånad över, men linkande harar får en smäll även om hållet var drygt.... Det är bara att köpa sig en ask eller två och åka ut med en rulle papper, en penetrationsbox och testa. /T
Publicerat Januari 4, 201214 yr Nu vart jag nyfiken Micke, vad pratar du om för plugg här? Stålpluggen jag körde med initialt var Steelmax, bäst och billigast enligt handlaren. De köpte jag glatt och åkte till skjutbanan men då man blev bättre och fick kompetent hjälp av olika tränare så började jag ana att de inte var helt jämna. Hittade exempel där merparten av haglet från en ask satt i en ring runt målbilden, någon där den samlade delen av svärmen låg nedåt mot höger. Testade mot mjölkpapp eftersom jag fick för mig att det var chokerna som fördärvade för mig, även med så gott som transportsäkring såg vissa träffbilder skumma ut. Tror jag brände nästan 100plugg Steelmax som test (Lärlingen tränade anläggning mellan varven). Nästa billigaste var NSi Steel HV 20, hade en del klick med dem även om de höll samman bättre och kändes stabilare. Det var då jag var inne på tredje lådan NSi som jag fick testa Eley (kommer inte ihåg om det var någon speciell variant). Jag blev dock inte så biten att jag började handla Eley, utan det kom en annan variant av NSi till butiken som jag valde att testa. NSi Quattro steel premium. Att det blev test av dem var av ganska fånig orsak. Transparent rosa plasthylsa och nästan 60fps mer än Steelmax. Minns inte exakt nu men jag tror att det stod 1520fps på asken, kan ha fel där. De håller samman okej, och jag märkte ökat antal träffar på sportingbanan. Nu har jag bara testat 24grams varianten, men den finns även som 28grams och den ska få en testkörning till våren. Samma gäller Sagas stål 6:or (28gram tror jag), de skulle jag också vilka testa lite mer utförligt då några av de som tävlar talade sig varma om dem och visade på övertygande träffar på upp mot 45m på banan. Fast de har fina väskor med olika ammunition för olika stationer och så vass kan jag nog inte bli om jag inte ökar min träningsdos mångfalt. Till all fågel som inte ska ätas (svartfågel) har jag kört med denna variant sedan förra hösten, men då det handlar om ätbart har jag kört 6:or, eller 3:or Rottweil Waidmannsheil 36gr alternativt Gyttorps röda Traditional 5:or (papp och filt) 35gr. Innan var jag inte så noga med vad jag stoppade i bössan men övning och tester har gjort mig mer medveten. Sköt mig igenom två och en halv låda NSi QS Premium mot slutet av förra sportingsäsongen och jag måste nog bli betydligt bättre på skjutbanan innan jag kan motivera mig att gå upp ytterligare i kvalite. Tyvärr, eller turligt nog, har mina lokala handlare inte Hull eller Gamebore i sitt sortiment då jag frågat efter dessa. Men hittills är jag nöjd med Rottweil och Gyttorps röda 5:or vid jakt. Gyttorps röda 3:or är jag inte helt nöjd med än då tokhunden plockade in en gås med lite för mycket liv kvar i för min smak. Detta trots klockren träff på cirka 20m Vet dock inte hur jag ska verifiera skillnaden mellan Kotlettbengtadjävelens Gyttorps Kråkpatroner och mina NSi QS Premium. Kajorna föll ner för oss båda, jag sköt stål och han sköt bly. Men jag vet att jag bommade med hans kråkpatroner vilket troligen beror på att jag inte var bekant med dem...
Publicerat Januari 4, 201214 yr Författare Tyvärr, eller turligt nog, har mina lokala handlare inte Hull eller Gamebore i sitt sortiment då jag frågat efter dessa. Men hittills är jag nöjd med Rottweil och Gyttorps röda 5:or vid jakt. Gyttorps röda 3:or är jag inte helt nöjd med än då tokhunden plockade in en gås med lite för mycket liv kvar i för min smak. Detta trots klockren träff på cirka 20m Vet dock inte hur jag ska verifiera skillnaden mellan Kotlettbengtadjävelens Gyttorps Kråkpatroner och mina NSi QS Premium. Kajorna föll ner för oss båda, jag sköt stål och han sköt bly. Men jag vet att jag bommade med hans kråkpatroner vilket troligen beror på att jag inte var bekant med dem... Jag kan veriferia, Dina NSI går jättejättemycket fortare än Gyttorps kråkplugg Du måste fram mer med kråkpluggen och si det går inte, man ska vara bra varm i kläderna om man fixar att anpassa framförhållningen till vad man för tillfället har i bössan! Ang gåsen.. hur många gånger har man inte hört det där? Gåsen var vid liv, måste vara fel på pluggen.. Det kan duna bra om dem om du skjuter bak i rumpan och du får beskedet att det är en klockren träff som BORDE vara direkt dödande. Jag hävdar att du sköt bak eller någon vinge och att träffen var bra men ändå inte direkt dödande. När man skjuter kråka med blytrap och tänjer hållen rejält så börjar man märka att de kommer ned men är vid liv. De är helt enkelt inte träffade med tillräckligt antal hagel. En gås på 20 meter får tillräckligt antal hagel i sig, lovar, om du bara träffar rätt Dessa Saga Steel eller om det var NSI us 6.. där har du någont spännande tror jag! Stålet går fort som fan och är det lite större hagel så tappar de hastighet lite saktare eller vad jag ska säga.. tror det är ett giftigt recept på kapporna. Skjutit en hel del Wetland på kråka och det dunar fint på styva håll kan jag säga Mvh!
Publicerat Januari 4, 201214 yr Ang gåsen.. hur många gånger har man inte hört det där? Gåsen var vid liv, måste vara fel på pluggen.. Det kan duna bra om dem om du skjuter bak i rumpan och du får beskedet att det är en klockren träff som BORDE vara direkt dödande. Jag hävdar att du sköt bak eller någon vinge och att träffen var bra men ändå inte direkt dödande. När man skjuter kråka med blytrap och tänjer hållen rejält så börjar man märka att de kommer ned men är vid liv. De är helt enkelt inte träffade med tillräckligt antal hagel. En gås på 20 meter får tillräckligt antal hagel i sig, lovar, om du bara träffar rätt Nja, jag förstår hur du tänker gällande gåsen. Men jag är ändock lite skeptisk då situationen och skottögonblicket var lite för enkelt för att generera en pigg gås. Nu berättade jag i och för sig inte så detaljerat om det heller. Kanske var en tålig variant av kanadagås, men träffen satt egentligen där man inte vill ha den. Centralt i bröstet med följd att vi fick kassera fågeln. Bra många hål i bröstfilérna och även genom bröstbenet (om det nu heter så!?). Fick slut på Rottweil den morgonen därför fick Gyttorp ta vid, svårt det här men jag upplevde bra träff men taskig död. Du har säkert rätt Dessa Saga Steel eller om det var NSI us 6.. där har du någont spännande tror jag! Stålet går fort som fan och är det lite större hagel så tappar de hastighet lite saktare eller vad jag ska säga.. tror det är ett giftigt recept på kapporna. Skjutit en hel del Wetland på kråka och det dunar fint på styva håll kan jag säga Mvh! De jag funderat kring gällande stål i grövre varianter är det här med trångborrningen. Jag gillar full borrning och har väl inte följt "reglerna" riktigt då jag skjutit en del stål med full trångborrning. Enligt vad jag läst är det inte att rekommendera men har inte sett några tendenser till problem heller. Hade fint samlad svärm på mjölkpapp utanför 25m med NSi pluggen, frågan är hur Sagas stålsexor fungerar? Tidigare sköt jag allt, stål på bana och bly vid jakt, med 3/4 och 1/2 men då vi gruppköpte Teague choker så missade jag att beställa en 3/4 varför jag nu sitter med 1/4, 1/2 och 1/1. Halv och full sitter alltid i men jag borde nog skaffa en 3/4 att nyttja då jag skjuter grövre stål istället för full. Fler gruppköp på gång? Visst vad jag sett blir det väldigt samlad träff på 20m och 25m, samtidigt godkänt jämnt mönster. På kortare håll blir det ett väl markerat hål och som du skriver, vissa träffar släpper rejält med dun
Publicerat Januari 4, 201214 yr .......... De jag funderat kring gällande stål i grövre varianter är det här med trångborrningen. Jag gillar full borrning och har väl inte följt "reglerna" riktigt då jag skjutit en del stål med full trångborrning. Enligt vad jag läst är det inte att rekommendera men har inte sett några tendenser till problem heller. Hade fint samlad svärm på mjölkpapp utanför 25m med NSi pluggen, frågan är hur Sagas stålsexor fungerar? Tidigare sköt jag allt, stål på bana och bly vid jakt, med 3/4 och 1/2 men då vi gruppköpte Teague choker så missade jag att beställa en 3/4 varför jag nu sitter med 1/4, 1/2 och 1/1. Halv och full sitter alltid i men jag borde nog skaffa en 3/4 att nyttja då jag skjuter grövre stål istället för full. Fler gruppköp på gång? Visst vad jag sett blir det väldigt samlad träff på 20m och 25m, samtidigt godkänt jämnt mönster. På kortare håll blir det ett väl markerat hål och som du skriver, vissa träffar släpper rejält med dun Det är två parametrar som spökar med stål - farten och "viskociteten" i hagelpelaren. Drar man up farten stiger trycket i pelaren när man åker in i chokekonan, samma sak om man ökar hagelstorleken och ngn mening laddvikten (pelaren blir längre om man ökar storleken på haglet vid samma laddvikt). Slöa banpatroner går ofta väldans sakta och de funkar därmed också med full choke, kör man i en jaktladdad patron kan det bli väldigt mycket sämre träffbilder. Själv är jag inte speciellt pigg på full - de flesta ger ganska trist prestanda. Optmal choke är runt 1/4 eller 1/8 - då har man som regel jämnast prestanda sett till träffbilderna. Vill man sedan upp i densitet är det i mina ögon vettigare att gå upp i laddvikt i stället för choke. Då får man mer hagel i träffbilden utan att den blir mindre eller ojämn. Risken blir att man kan få en skottbula precis bakom chokekonan, att man drar ut choken eller att visa patroner "sprutar" dvs du två tre bra täta träffbilder och så kommer en som ser ut som själve fan med långt under 50% av haglen i tavlan..... Sedan hur frisk du vill vara är upp till dig men jag hade dragit mig för en fast steel i 525m/s eller mer grövre än US6 med mer choke än 1/2. Hur som pipor finns det gott om, det är ingen risk för skytten. /T