Publicerat December 19, 201213 yr På jakt 2 rävar 2 grävlingar På skyddsjakt 30+ kanadagäss 100 + måsar ca 20 kråkor 50+ kajor ca10 skator 5 bävrar På eftersök 4 rådjur 1 vildsvin
Publicerat December 20, 201213 yr 8 rävar 8 Grävlingar 100 tal fågel (Trut, Kråka ,skata, kaja osv) 1 Älgtjur (med tillhörande gungställning:) 3 Bockar (ingen stor) 3 Råkid
Publicerat December 29, 201213 yr Denna sköt jag idag, med julklapps bössan jag sköt in igår. Inte dåligt för en första jakt?
Publicerat Januari 8, 201313 yr På vak eller pürchjakt: 1 vildsvin 2 dovspetsar På drevjakt: 1räv 2 älgar 2 kronvilt 5 vildsvin 9 rådjur + ett sextiotal gräsänder, ett gäng ringduvor och några gäss
Publicerat Januari 8, 201313 yr Vak & Pürsch 5dov 1räv Lockjakt 3grågäss 1kanadagås 4nötskrikor +15trut 5½kråkor 1skata +15kajor Drevjakt 2dovstång 2harar Hägnavskjutning 7dov
Publicerat Januari 9, 201313 yr 2 rävar 1 råbock 3 rådjur 1 Vildsvin diverse skator, nötskrikor, mås och kråkor
Publicerat Februari 5, 201412 yr Hur ser det ut i år då? Jag har jagat otroligt mycket i höst på flera olika marker men har inte ägnat mig åt fågeljakt öht om man bortser från lite nötskrikor mm. Har tyvärr också lyckats med tre praktbommar och på efterföljande eftersök återfanns varken blod eller annat. Dessa skott ska jag försöka ta lärdom av. Men listan för året ser ut som följer: 2 kronhjortskalvar 3 kronhindar 1 kronhjort, spets 2 dovhjortspetsar 1 dovhalvskovel 2 dovkalvar 5 dovhindar 1 älgkalv 3 råbockar 1 rådjur, smaldjur 2 rådjur, get 6 rådjurskid 7 vildsvin (4 galtar) 9 grävlingar 1 rävvalp, tik 1 hanräv 1 Fälthare
Publicerat Februari 5, 201412 yr Hur ser det ut i år då? Jag har jagat otroligt mycket i höst på flera olika marker men har inte ägnat mig åt fågeljakt öht om man bortser från lite nötskrikor mm. Har tyvärr också lyckats med tre praktbommar och på efterföljande eftersök återfanns varken blod eller annat. Dessa skott ska jag försöka ta lärdom av. Men listan för året ser ut som följer: 2 kronhjortskalvar 3 kronhindar 1 kronhjort, spets 2 dovhjortspetsar 1 dovhalvskovel 2 dovkalvar 5 dovhindar 1 älgkalv 3 råbockar 1 rådjur, smaldjur 2 rådjur, get 6 rådjurskid 7 vildsvin (4 galtar) 9 grävlingar 1 rävvalp, tik 1 hanräv 1 Fälthare Inget klövvilt ?
Publicerat Februari 5, 201412 yr Nä tyvärr inte men ska försöka till nästa säsong att ta någon enstaka. Strävhår jag skäms….har två fågelhundar och jagar inte fågel annat än lite på skoj emellanåt och de är ju så glada i det. Pinsamt! Du kanske kan lära mig den ädla konsten att jaga fågel? ;-)
Publicerat Februari 5, 201412 yr Nä tyvärr inte men ska försöka till nästa säsong att ta någon enstaka. Strävhår jag skäms….har två fågelhundar och jagar inte fågel annat än lite på skoj emellanåt och de är ju så glada i det. Pinsamt! Du kanske kan lära mig den ädla konsten att jaga fågel? ;-)Vi kanske kan göra ett försök, men tyckte mig höra nåt om lust efter gnagare i förbifarten och de ligger närmre i kalendern ?!
Publicerat Februari 5, 201412 yr Off topic.....bäver lockar helt klart. Vi har ev. lite på huvudmarken att ta hand om också. iPad Tapatalk HD
Publicerat Februari 5, 201412 yr 2013 gav 1. Gris 1. Grävling 1. Räv xx antal nötskrikor xx antal duvor
Publicerat Februari 5, 201412 yr 2013 gav 1. Gris 1. Grävling 1. Räv xx antal nötskrikor xx antal duvor Hur går det med åteln Vestjakt? Har ni dåligt med gris där? Du som har så fin koja och allt.... iPad Tapatalk HD
Publicerat Februari 5, 201412 yr Hur går det med åteln Vestjakt? Har ni dåligt med gris där? Du som har så fin koja och allt.... iPad Tapatalk HD Det har vart dött där i stort sätt hela sommaren men sist jag satt (juni)så kom det fram kultingar och tre större djur som jag tog för suggor och skippa att skjuta. Sedan har det bara vart fåglar och grävling där. Ytterst lite gris sedan maj juni på kamerorna 2 olika åtlar men färskt bök i skogen har hittats lite överallt. Har tjärat på som en galning och med kylan som kom de äntligen tillbaka igen så sittning blir det så fort jag kommer hem 12/2 Ännu värre är att inte ett ända rådjur har skjutits på hela säsongen 16aug tom 31jan
Publicerat Februari 5, 201412 yr Det är inte mycket, men jag är glad för de få tillfällena jag får att komma ut i naturen med en bössa i näven.. 2013 slutade med: 1st Hare (huvudskott med 308:an, 10m full karriär) 1st grågås 1st vitkindad gås (skyddsjakt) 1st mink Det är som jag brukar säga till gubben jag brukar få jaga med, vi är nog fan experter på viltvård, vi skjuter knappt något, men nog fan ger vi både harar och rådjur motion så det räcker och blir över. Nu hoppas jag att 2014 ska leda till lite fler tillfällen och framförallt till nya erfarenheter, ska försöka få till lite riktad jakt på kråkor iaf, det verkar vara både en rolig och lärorik jakt! Till sist så vill jag tackar er på sidan som skriver flitigt i era dagböcker, det ger en annan inblick i jakter som man just nu bara kan drömma om!
Publicerat Februari 5, 201412 yr Helt rätt inställning EmilSand.....antalet vilt är inte det viktigaste men lite kul med att höra hur olika vilttäta marker det finns samt hur mycket folk jagar. För mig är det viktigaste att komma ut och framförallt se vilt, ibland får man lyfta på hatten och tacka för en trevlig ansmygning. Men ibland ser man inte ett skit och har ändå en bra dag. iPad Tapatalk HD
Publicerat Februari 5, 201412 yr Jaktårets lista i nuläget.6st Rävar5st Vildsvin, En hyffsad galt & resten årsgaltar. >40kg.4st Grävlingar.4st Rådjur. En bock, 2Getkid 1Bockkid3st Älgar, Tjur, tjurkalv & kvigkalv.Blir lite lockjakt på räv innan säsongen är slut och så ska jag försöka skjuta bort något vildsvin ur en grupp som går hårt på en av betesmarkerna här.Årets höjdpunkt var senaste grisen, första för min unghund
Publicerat Februari 5, 201412 yr 4 rådjur 2bockar, 2getter 1dovkalv 2 vildsvin, 1galt, 2kulting 2 rävar 3 harar Ca 10duvor 5-10 svartfågel 2 måsar 5 nötskrikor 2 skator 5 änder 10 gäss Kan ha glömt nån fågel med Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Februari 6, 201412 yr Drevjakt 1 Kronhjort (12 taggar) 1 vildsvin (galt) 1 råbock 2 kid (alla tre skjutna för drivande hund) Pürsch/smyg/lock 1 råbock (fin, ca silvermedalj) 2 rävar Bara jagat fågel enstaka tillfällen, duvor endast en gång, änder vid ett par tillfällen. 36 ringduvor 10 änder 1 gås 5 trut Ca 10-15 kråkor/kajor
Publicerat Februari 6, 201412 yr Har inte blivit så mycket i år: 2 st Vildsvin, på åtel 1 st Rådjur, bock, drevjakt 1 st Dovkalv, eftersök 1 st Grävling, på åtel 2 st Räv, avlivning av skabbräv och så ett antal svartfågel där skata o kaja dominerar.