Publicerat Januari 31, 201214 yr Ryggsäcken, den innehåller ju det mesta, camelbak, torrt ombyte, astro, radio, ammo, avståndsmätare, tändstickor och näver, dasspapper, kniv, laddas med en mattermos och en kaffetermos, kan fyllas på med korv senap och ketchup. Hunden är nog viktigast!
Publicerat Februari 1, 201214 yr Bössa, mössa, mask, töm tarm och task! Är väl en återkommande ramsa/ledord i tråden. Vi strider ju trots allt mot våra bytesdjur. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Mars 10, 201214 yr Det har hänt mycket med jakten under flera års tid och många anammar den nya tekniska utrustningen och ser det helt naturligt och ser den som en utvecklingsfas som mycket annat. Men glömmer vi inte av att jakten skall vara en utövning på mer eller mindre lika villkor? Nu sitter vi i ombonade kojor, höga torn och till hjälp har vi det senaste inom optik, vapen och elektronik. Vad tog en ljudlös ansmygning till viltet vägen och var tog spänningen över att ha överlistat ett vilt mer på naturens villkor? Nej, nu skall jakten bedrivas med den senaste tekniken, långt ifrån vad jakten en gång var. Då gällde det att ha kunskap om det viltet som jagades och en lyckad jakt, krävde verkligen sin jägare! Motsatt till idag när vi på flera hundra meter kan nerlägga ett vilt, som tidigare hade krävt en prestation som överstiger med råge vad en jägare hade klarat av idag, med den tidens vapen och utrustning. Djuren hade då en fair chans att komma undan!! För att känna sig bekväm idag gäller det att ha ett flertal hjälpmedel som mobil, radio, pejl, avståndsmätare, optik med elektronik, precisionsvapen, handladdad ammunition, genetiskt avlade jakthundar, GPS, elektroniska hörselskydd, kamera, rörelsevakt - larm, belysning, dimmer, skymningsrelä, batterier, night vision (tillstånd krävs) och en förbannat stor ryggsäck... som även skall ha plats för termos, vatten, mackor, ombyte, kartor, licenser, jaktkort, handkikare och en onödigt stor jaktkniv.. som knappt duger till att skära korv med!! Glömde jag något? Ja, för det händer ibland att vi fryser om fossingarna och då finns det fiffiga lösningar i form av elektronik även här.. Ja, vi har det bättre idag och när vi nerlägger ett vilt är vi förbannat duktiga och berättar gärna detta för vänner och bekanta. De ser oss som riktiga jägare, men det är tur de aldrig frågar om hela händelsen från början till slut. Men det är lätt att dra en vals om hur svårt det var och hur långt vi låg och ålade på marken innan vi kunde komma till skott.. Och sen inte nog med det så anföll djuret innan skott och föll precis framför fötterna, med ett välriktat skott från höften.. Tänk er 100 år framåt i tiden och då undrar de säkert hur vi kunde jaga med så lite hjälpmedel.. Nej, jag skäms faktiskt, men jag är en nutidens jägare, hur mycket det än tar emot.. ibland!
Publicerat Mars 11, 201214 yr Det har hänt mycket med jakten under flera års tid och många anammar den nya tekniska utrustningen och ser det helt naturligt och ser den som en utvecklingsfas som mycket annat. Men glömmer vi inte av att jakten skall vara en utövning på mer eller mindre lika villkor? Nu sitter vi i ombonade kojor, höga torn och till hjälp har vi det senaste inom optik, vapen och elektronik. Vad tog en ljudlös ansmygning till viltet vägen och var tog spänningen över att ha överlistat ett vilt mer på naturens villkor? Nej, nu skall jakten bedrivas med den senaste tekniken, långt ifrån vad jakten en gång var. Då gällde det att ha kunskap om det viltet som jagades och en lyckad jakt, krävde verkligen sin jägare! Motsatt till idag när vi på flera hundra meter kan nerlägga ett vilt, som tidigare hade krävt en prestation som överstiger med råge vad en jägare hade klarat av idag, med den tidens vapen och utrustning. Djuren hade då en fair chans att komma undan!! För att känna sig bekväm idag gäller det att ha ett flertal hjälpmedel som mobil, radio, pejl, avståndsmätare, optik med elektronik, precisionsvapen, handladdad ammunition, genetiskt avlade jakthundar, GPS, elektroniska hörselskydd, kamera, rörelsevakt - larm, belysning, dimmer, skymningsrelä, batterier, night vision (tillstånd krävs) och en förbannat stor ryggsäck... som även skall ha plats för termos, vatten, mackor, ombyte, kartor, licenser, jaktkort, handkikare och en onödigt stor jaktkniv.. som knappt duger till att skära korv med!! Glömde jag något? Ja, för det händer ibland att vi fryser om fossingarna och då finns det fiffiga lösningar i form av elektronik även här.. Ja, vi har det bättre idag och när vi nerlägger ett vilt är vi förbannat duktiga och berättar gärna detta för vänner och bekanta. De ser oss som riktiga jägare, men det är tur de aldrig frågar om hela händelsen från början till slut. Men det är lätt att dra en vals om hur svårt det var och hur långt vi låg och ålade på marken innan vi kunde komma till skott.. Och sen inte nog med det så anföll djuret innan skott och föll precis framför fötterna, med ett välriktat skott från höften.. Tänk er 100 år framåt i tiden och då undrar de säkert hur vi kunde jaga med så lite hjälpmedel.. Nej, jag skäms faktiskt, men jag är en nutidens jägare, hur mycket det än tar emot.. ibland! jag förstår helt vad du menar och håller med dig men om vi alla tänker efter lite djuren har ju fått luktsinne styrka vissa har synen och så vi människor har just fått hjärnan och det ända vi kan överlista djuren med är just hjärnan för vi har byggt vapen kikarsikte och andra bra saker för att kunna lura dom och vårt luktsinne är väl hyfsat och hörseln är också men luktsinnet är ju inget ting t.e.x mot vad ett vildsvin har dom känner ju typ 10 gånger bättre än oss människor men håller med dig vi människor blir ju mer och mer tekniknördar men jag vet att du är en väldigt bra vildsvins jägare men till och med du kan väl erkänna att det är ändå en stor utmaning att skjuta en stor galt på åtlen till och med på drev så även om vi har en massa grejer så är det ju fortfarande lite klurit att skjuta ett svin men vad vet jag i framtiden kanske det är ännu mera utvecklat så då kanske det inte ens är en utmaning längre men om man vill ha extra stor utmaning kan man ju flyga någon annan stans i Europa och testa på båg jakt för det måste vara en utmaning det kanske finns i Sverige också om några år
Publicerat Mars 11, 201214 yr Hah! När det finns mossa! Svårt är det att leva Svårt är det att dö Svårt är det också att skita i meterdjup snö.......
Publicerat Mars 11, 201214 yr jag förstår helt vad du menar och håller med dig men om vi alla tänker efter lite djuren har ju fått luktsinne styrka vissa har synen och så vi människor har just fått hjärnan och det ända vi kan överlista djuren med är just hjärnan för vi har byggt vapen kikarsikte och andra bra saker för att kunna lura dom och vårt luktsinne är väl hyfsat och hörseln är också men luktsinnet är ju inget ting t.e.x mot vad ett vildsvin har dom känner ju typ 10 gånger bättre än oss människor men håller med dig vi människor blir ju mer och mer tekniknördar men jag vet att du är en väldigt bra vildsvins jägare men till och med du kan väl erkänna att det är ändå en stor utmaning att skjuta en stor galt på åtlen till och med på drev så även om vi har en massa grejer så är det ju fortfarande lite klurit att skjuta ett svin men vad vet jag i framtiden kanske det är ännu mera utvecklat så då kanske det inte ens är en utmaning längre men om man vill ha extra stor utmaning kan man ju flyga någon annan stans i Europa och testa på båg jakt för det måste vara en utmaning det kanske finns i Sverige också om några år Jag har skjutit alldeles för många grisar för att det skall kännas som någon utmaning och speciellt gäller det inte på några åtlar! Kanske de första 50 grisarna gav en kick, men när det ramlar ytterligare ca 125 grisar till, ja då är det inte lika kul längre.. Grisen har flera hundra gånger bättre luktsinne än vad vi har.. Bågjakten ger jag inte mycket för..
Publicerat Mars 12, 201214 yr Jag har skjutit alldeles för många grisar för att det skall kännas som någon utmaning och speciellt gäller det inte på några åtlar! Kanske de första 50 grisarna gav en kick, men när det ramlar ytterligare ca 125 grisar till, ja då är det inte lika kul längre.. Grisen har flera hundra gånger bättre luktsinne än vad vi har.. Bågjakten ger jag inte mycket för.. förrsten du är väl killen på Google som har skrivit åteljakt mellan himmel och jord på vildsvin jäklar alltså du kan skjuta gris jag är imponerad. men du tycker väl fortfarande att det är skit kul att skjuta en fin mat gris till grillen i sommar eller en riktigt stor galt eller ? men jag kan försvara mig småland ligger 3 a i galt i tabellen 126,5 poäng sveriges största =136 .poäng och den skjöts bara någon mil från Tingsryd (3,an då alltså) tror jag fast jag bor ju inte i tingsryd faktiskt 3 mil utanför
Publicerat Mars 12, 201214 yr du åk till belgien och jaga på 1200 hektar inhägnad skog som dom gör i dom kända vildsvinsfilmerna typ feder vildsvins feber 234 något sådant heter dom tror jag
Publicerat Mars 12, 201214 yr förrsten du är väl killen på Google som har skrivit åteljakt mellan himmel och jord på vildsvin jäklar alltså du kan skjuta gris jag är imponerad. men du tycker väl fortfarande att det är skit kul att skjuta en fin mat gris till grillen i sommar eller en riktigt stor galt eller ? men jag kan försvara mig småland ligger 3 a i galt i tabellen 126,5 poäng sveriges största =136 .poäng och den skjöts bara någon mil från Tingsryd (3,an då alltså) tror jag fast jag bor ju inte i tingsryd faktiskt 3 mil utanför Killen på Google? Det är inget att vara imponerad av att skjuta gris på några åtlar. Enklare skott finns bara inte! Jag skjuter hellre årsgrisar än större galtar, dels för att de är jobbigare att få hem, samt smaken är bättre på de yngre grisarna.
Publicerat Mars 13, 201214 yr ja du skrev väl på google om åteljakt det kanske är jag som misstar mig vad är ditt rekord på galt ?
Publicerat Mars 13, 201214 yr För min del är det en liten vattenflaska i ryggfickan på jackan. Det är jobbigt att bli svettig under drev och inte kunna släcka törsten. Av någon anledning hamnar jag alltid i kärren och det är ju som att pulsa i snö. Sen ratar jag kaffet och kör på hett te. Ullstrumpor 2 par, damasker om det är blött (har låga kängor), signalfärg, kniv och ombyte kläder.
Publicerat Mars 13, 201214 yr ja du skrev väl på google om åteljakt det kanske är jag som misstar mig vad är ditt rekord på galt ? Google är en sökmotor och kanske har du slagit på - vildsvinsjakt vid åtel! Och då kan jag hålla med dig. Den största galten är på ca 120-130 kg (vägdes aldrig!). Nu är jag som sagt ingen troffejägare.. Hade en galt på ca 160-170 kg på en åtel för en del år sedan, men då var bara årsgrisar tillåtna.. Bra att den fick gå vidare!