Publicerat Januari 14, 201214 yr Hörde att de börjat servera ungkråka på norska restauranger. Har även läst att de gör paj på bla skata & stadsduvor i England. Så nu undrar man ju förstås om någon här provat någon av dessa delikatesser?
Publicerat Januari 14, 201214 yr Stadsduvor äter man inte i England men skogsduva, tamduva och ringduva äter man gladeligen! Stadsduvor skall man inte alls äta, inte ens jag som äter allt som rör på sig... (nästan ) Råka är riktigt gott även det så det är bara att stoppa i grytan!
Publicerat Januari 14, 201214 yr Precis, stadsduvor och kråkor (och råkor) som är nära soptippar skulle iaf inte jag stoppa in i käften självmant... Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 14, 201214 yr Morfar äter brukar äta kråkor ibland, smakar ungefär som kyckling faktiskt fast med en liten skarpare smak
Publicerat Januari 14, 201214 yr Fåglar tittar man på inte äter. Lasse Men de är ju så granna på tallriken med sås och tillbehör! Skämt åsido, det finns en massa djur som i stället för destruktion (om de ändå skall skjutas/avlivas) kan ätas upp och jag sätter duva fruktansvärt högt upp på den gastronimiska skalan! Dock kan de bära på en hel del otäcka parasiter om de befinner sig i otrevliga mijöer så kolla igenom fågeln ordentligt innan ni äter upp den.
Publicerat Januari 14, 201214 yr KOKA Dock kan de bära på en hel del otäcka parasiter om de befinner sig i otrevliga mijöer så kolla igenom fågeln ordentligt innan ni äter upp den. EDIT Varför hänger inte ordet koka kvar över det genomstreckade ordet kolla, när jag postar som det gör i skrivrutan? Inlägget är inte bara menat på skoj, hjälper det mot parasiter att steka/koka ihjäl köttet? Redigerad Januari 14, 201214 yr med MarkusR
Publicerat Januari 14, 201214 yr Men de är ju så granna på tallriken med sås och tillbehör! Har ju denna står i mitt skåp och den är ju din vad passar den till för fågel. There is no Santa av BrewDog Lasse
Publicerat Januari 14, 201214 yr Har ju denna står i mitt skåp och den är ju din vad passar den till för fågel. There is no Santa av BrewDog Lasse Myskanka (för övrigt en mycket vacker fågel som dock är missförstådd...)
Publicerat Januari 14, 201214 yr EDIT Varför hänger inte ordet koka kvar över det genomstreckade ordet kolla, när jag postar som det gör i skrivrutan? Det är din browser som försöker rättstava och det har inget med forumet att göra. Inlägget är inte bara menat på skoj, hjälper det mot parasiter att steka/koka ihjäl köttet? Majoriteten dör givetvis när de passerar 79°C och en del vid 86°C (fast vid det här laget så går det ändå inte att äta prylarna) men det finns de som säkerligen inte gör det och dessutom skall man tänka på att HELA fågeln är kontaminerat, inte bara bröstbitarna man skär ur... Måste man koka en fågel för att tordas äta den så bör man koka fjädrarna och resten av prylarna också! Duva ätes nästan rå om den skall smaka optimalt!
Publicerat Januari 14, 201214 yr Myskanka (för övrigt en mycket vacker fågel som dock är missförstådd...) Dom gillar ju sniglar så dom har blivit populära. Lasse
Publicerat Januari 14, 201214 yr Dom gillar ju sniglar så dom har blivit populära. Men det är där de är mest missförstådda... Myskankor äter inte sniglar. De äter däremot enorma mängder snigelägg! Jag har sett myskankor annonserade som snigelmonster och att de inte behövde någon mat för de åt så många sniglar varje dag... Som mat är den mycket god, dessutom är de trevliga djur. (men man måste gilla att städa efter dem för de är nästan lika grisiga som gäss )
Publicerat Januari 14, 201214 yr Men det är där de är mest missförstådda... Myskankor äter inte sniglar. De äter däremot enorma mängder snigelägg! Jag har sett myskankor annonserade som snigelmonster och att de inte behövde någon mat för de åt så många sniglar varje dag... Som mat är den mycket god, dessutom är de trevliga djur. (men man måste gilla att städa efter dem för de är nästan lika grisiga som gäss ) Tack för den lektionen hade jag inte en anning om. Trodde det var sniglarna dom åt. Lasse
Publicerat Januari 14, 201214 yr Vem kom först? Snigeln eller ägget? Liiite offtopic, men... Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 14, 201214 yr Tack för den lektionen hade jag inte en anning om. Trodde det var sniglarna dom åt. Lasse Jag trodde samma sak när vi fick vårt första par men när de aldrig åt sniglarna jag gav dem (de bodde inhägnade i början för vi hade tokmånga rävar här då) så började jag ana oråd och forskade lite i ämnet. Efter några år här med ganska många myskankor så har vi det tämligen snigelfritt, med undantag för de som krälar in på tomten. Så myskankor ordar snigelfritt men det är äggen som de äter. Våra Brahma höns däremot är riktigt bra på att ta sniglar men de lessnar ganska fort dock.
Publicerat Januari 14, 201214 yr Jag trodde samma sak när vi fick vårt första par men när de aldrig åt sniglarna jag gav dem (de bodde inhägnade i början för vi hade tokmånga rävar här då) så började jag ana oråd och forskade lite i ämnet. Efter några år här med ganska många myskankor så har vi det tämligen snigelfritt, med undantag för de som krälar in på tomten. Så myskankor ordar snigelfritt men det är äggen som de äter. Våra Brahma höns däremot är riktigt bra på att ta sniglar men de lessnar ganska fort dock. Ensidig kost är inte kul.
Publicerat Januari 15, 201214 yr Lagade iordning ett gäng skogsduvor i sommras. Kan rekomenderas, smakar lite lagomt vilt. Inte alls lika som orre och järpe. Gjorde på nåt recept jag hittat från Herr Morberg.
Publicerat Januari 15, 201214 yr Lagade iordning ett gäng skogsduvor i sommras. Kan rekomenderas, smakar lite lagomt vilt. Inte alls lika som orre och järpe. Gjorde på nåt recept jag hittat från Herr Morberg. De är lite bökiga att köpa men det går lika bra med ringduvor!
Publicerat Januari 15, 201214 yr Men det är där de är mest missförstådda... Myskankor äter inte sniglar. De äter däremot enorma mängder snigelägg! Jag har sett myskankor annonserade som snigelmonster och att de inte behövde någon mat för de åt så många sniglar varje dag... Som mat är den mycket god, dessutom är de trevliga djur. (men man måste gilla att städa efter dem för de är nästan lika grisiga som gäss ) Det är även min erfarenhet av myskankor. Klart roligare än höns, även om de är rätt mycket bökigare att hålla vintertid och stänker vatten omkring sig.... Mina höns (Åsbo) är lite mer på vad det gäller sniglar. Inte direkt så att de äter sniglarna men de kan inte motstå att picka i dem när de ser dem...
Publicerat Januari 15, 201214 yr Köpa?! Ja, här är de fredade liksom Jag brukade köpa skogsduvor från Frankrike förut när de var billiga, annars äter jag i princip alla duvor jag skjuter så länge de inte är mosade eller kommer från salmonellasmittat område.
Publicerat Januari 15, 201214 yr Ja, här är de fredade liksom Ja just ja.. Du bor ju i ett skoglöst län. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 15, 201214 yr Ja just ja.. Du bor ju i ett skoglöst län. Sent from my iPhone using Tapatalk Skogsduva är fredad i hela landet... Antar att du far efter Ringduva
Publicerat Januari 15, 201214 yr Försökte hinta lite i början men får väl vara tydligare då. <lektion> Förut var det den vanligaste duvsorten men den har konkurrerats ut av tamduvan och ringduvan. Skogsduvan är fredad i Sverige och kommer att vara det länge till. Den är dock nedgraderad i rödlistan till icke hotad men den är ännu inte tillräckligt vanlig för att kunna beskattas via jakt. Den kallas även för blåduva pga sin blåtonade fjäderdräkt. Det är den vanligaste förekommande duvan i det europeiska köket och framförallt i Frankrike där man föder upp dessa i enorma mängder. Som anekdot var det just en skogsduva som Per Moberg sköt i ett TV-program och där ingen i produktionen såg det och det hela sändes i TV - där det direkt snappades upp varpå Per Moberg direkt misstänktes för jaktbrott. Hur han kom undan vet jag ej men jag tror inte han dömdes i slutändan. Så, låt skogsduvorna vara i fred och satsa på ringduvan i köket. De har även mer kött på kroppen! </lektion>
Publicerat Januari 15, 201214 yr Wiz: Svenska domstolar har försökt använda TV program som bevis material vid ett fåtal tillfällen. Vid åtminstone ett tillfälle visade det sig att Aktuellt (Eller om det var Rapport) hade fuskat och lagt på lite extra oljud. Om jag förstått det rätt så blev praxis bland åklagare efter detta att inte gå till domstol om man inte kommer åt orginalfiler. Bevisvärdet är helt enkelt för lågt. Tror det var därför han klarade sig. Och så tydliga skulle jag inte vilja säga att de bilderna var.